TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakie diesle i hybrydy dla MZK Toruń? Sprawdzamy SIWZ
INFOBUS.PL - Opublikowano: 31.10.2017 14:20:50 21 komentarzy
Jakie diesle i hybrydy dla MZK Toruń? Sprawdzamy SIWZ

Dnia 24 października MZK Toruń ogłosiło 2 przetargi na dostawę nowych autobusów klasy MAXI. Pierwszy z nich dotyczy 21 pojazdów o napędzie spalinowym, drugi zaś 14 autobusów z napędem hybrydowym, a także pojazdu pogotowia technicznego.

"Spalinówki" mają być dostarczone w trzech partiach po 7 sztuk, nie później jednak niż do dnia 31 października 2018 roku. Pierwsze 7 hybryd ma się pojawić w bazie MZK Toruń do dnia 20 września 2018 roku, a kolejne 7 wraz z pojazdem pogotowia technicznego do 31 października 2018 roku.

Sprawdzamy jakie warunki przewidują SIWZ obu przetargów.

Warunki formalne

Autobusy spalinowe
Każdy potencjalny wykonawca, który chciałby złożyć ofertę w przetargu na autobusy spalinowe musi wykazać się minimum jedną dostawą, w ciągu 3 ostatnich lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - to w całym okresie, co najmniej 10 sztuk nowych autobusów miejskich zasilanych olejem napędowym. Wymagane jest również posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości 9.000.000 PLN. Konieczne jest także wniesienie wadium w wysokości 500.000 PLN.

Hybrydy
Dla tego przetargu zamawiający wymaga od wykonawców wykazania dostawy lub dostaw, w ciągu 3 ostatnich lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - to w całym okresie, obejmujących co najmniej 7 sztuk autobusów niskopodłogowych hybrydowych. Obligiem jest również posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości 10.000.000 PLN oraz wniesienie wadium w kwocie 400.000 PLN.

Patrząc tylko na warunki formalne można wysnuć wniosek iż w pierwszym przetargu wymagania są stosunkowo niskie i wszyscy polscy producenci mają otwarte drzwi.

Wybór najkorzystniejszej oferty
W obu przetargach zamawiający oceni oferty w oparciu o następujące kryteria: cenę (70%), parametry techniczne i eksploatacyjne (23%), koszty emisji CO2 (3%), koszty emisji NOx, PM, THC (2%), koszty zużycia energii (2%).

Autobusy spalinowe
Tradycyjnie największe znaczenie obok ceny mają parametry techniczne autobusu. MZK różnicuje punktację w rozwiązania technicznych dla przetargu na dostawę autobusów spalinowych i hybrydowych. Sprawdźmy zatem jakie rozwiązania preferuje przewoźnik w przetargu na spalinówki:

  • silnik o pojemności skokowej 10251 cm3 i wyższej – 60 pkt;
  • zużycie paliwa według SORT2 poniżej 37,5 dm3/100km – 10 pkt;
  • belka sztywna wyposażona w stabilizator toru jazdy – 15 pkt;
  • autobus posiada homologację dotyczącą palności materiałów konstrukcyjnych wykonaną zgodnie z Dyrektywą 95/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. (Dz. Urz. WE L 281 z23.11.1995 r.) lub homologację dotyczącą palności materiałów konstrukcyjnych wykonaną zgodnie z Regulaminem nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) lub homologację dotyczącą palności materiałów konstrukcyjnych wykonaną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – 15 pkt;
  • autobus posiada homologację w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66-01 EKG ONZ lub nr 66-02 EKG ONZ z późniejszymi zmianami) lub homologację dotyczącą wytrzymałości konstrukcji wykonaną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – 10 pkt;
  • oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdu wykonane w technologii LED – 10 pkt;
  • przebiegi międzyobsługowe – przeglądy co 60 tys. km i więcej – 10 pkt;
  • autobusy posiadają skrzynie biegów zunifikowane ze stosowanymi przez MZK Toruń – 10 pkt.

Po analizie kryteriów oceny ofert należy zauważyć, że producenci tacy jak MAN, Mercedes czy Solaris mają równe szanse, z drobnym wyjątkiem. Chodzi o Mercedesa, który raczej nie posiada autobusów z belka sztywną. Jednakże strata punktowa nie byłaby w tym przypadku duża.

Hybrydy
W tym przypadku zamawiający preferuje następujące rozwiązania techniczne:

  • liczba cylindrów – co najmniej 6 – 20 pkt;
  • zużycie paliwa według SORT2 poniżej 28 l/100km – 10 pkt;
  • belka sztywna wyposażona w stabilizator toru jazdy – 15 pkt (Solaris/MAN/Volvo);
  • autobus posiada homologację dotyczącą palności materiałów konstrukcyjnych wykonaną zgodnie z Dyrektywą 95/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. (Dz. Urz. WE L 281 z23.11.1995 r.) lub homologację dotyczącą palności materiałów konstrukcyjnych wykonaną zgodnie z Regulaminem nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) lub homologację dotyczącą palności materiałów konstrukcyjnych wykonaną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – 15 pkt;
  • autobus posiada homologację w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66-01 EKG ONZ lub nr 66-02 EKG ONZ z późniejszymi zmianami) lub homologację dotyczącą wytrzymałości konstrukcji wykonaną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – 10 pkt;
  • oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdu wykonane w technologii LED – 10 pkt;
  • system magazynowania energii elektrycznej stanowią kondensatory elektrolityczne o dużej pojemności – 30 pkt (Solaris?);
  • napęd hybrydowy szeregowy – 35 pkt (Solaris/MAN);
  • łączna moc silnika/ów elektrycznych zastosowanych do napędu pojazdu powyżej 130 kW – 10 pkt;
  • występuje możliwość odzysku energii hamowania – 15 pkt (Solaris);
  • wysokość pojazdu do 3,2 m – 10 pkt (Solaris).

Jedynym wykonawcą, który ma szanse zebrać komplet punktów za rozwiązania techniczne jest Solaris. Tym samym przy zaoferowaniu rozsądnej ceny może być pewnym zwycięstwa.

Specyfikacja techniczna
Wszystkie autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m, szerokość od do 2,55 m, wysokość max. 3,2 m (dla hybryd max 3,35 m) oraz niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych. Wysokość wejścia w drzwiach nie może przekraczać 340 mm. Będzie możliwe jej obniżenie za pomocą funkcji przyklęku. W autobusach spalinowych silnik o pojemności skokowej powyżej 7,5 dm3 oraz mocy minimum 200 kW z momentem obrotowym co najmniej 1150 Nm musi spełniać normę spalania EURO 6. Z kolei w hybrydach silnik spalinowy ma mieć minimalną pojemność 4,5 dm3, moc od 150 do 200 kW, moment obrotowy co najmniej 700 Nm. We wszystkich pojazdach komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Wymiana pasażerów będzie odbywała się poprzez 3 pary drzwi otwierane do wewnątrz, w układzie 2-2-2 o szerokości minimalnej 1200 mm. Dla kierowcy przewiedziano kabinę w pełni zamkniętą, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. W kabinie znajdzie się m.in. zamykany schowek na bagaż podręczny kierowcy, wieszak, klimatyzacja włączana niezależnie od przestrzeni pasażerskiej, dodatkowa nagrzewnica, lodówka lub schładzany zamykany schowek, podwójne gniazdo USB. Szyba czołowa autobusu ma być dzielona. Wentylacja przestrzeni pasażerskiej będzie zapewniona przez 6 okien uchylnych, a także wywietrzniki dachowe oraz klimatyzację. Przewoźnik chce, aby tablice wewnętrzne były klapkowe podświetlane indywidualną diodą lub diodowe w kolorze białym lub bursztynowym. Z kolei tablicę wewnętrzną stanowić będzie panel LCD o przekątnej 22''. Wspomnieć należy, iż autobusy będą wyposażone w Wi-Fi.

Podsumowując…
…wymóg dzielonej szyby przedniej całkowicie eliminuje z gry takich producentów jak Mercedes czy Volvo. Może się to jeszcze zmienić na skutek ewentualnej modyfikacji SIWZ po zapytaniach wykonawców. Biorąc powyższe pod uwagę oraz kryteria oceny ofert, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wielkim wygranym obu przetargów będzie Solaris. Czy jest to mylna hipoteza? Będziemy bliżej poznania prawdy 30 listopada, kiedy nastąpi otwarcie ofert w obu postępowaniach.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MZK Toruń
przetarg
tabor
hybryda
  • A Feee ! – 31.10.2017

    Czy można nie pokazywać tego groteskowego brzydactwa ?

  • Strażak sam – 31.10.2017

    To ku przestrodze

  • mobilek – 31.10.2017

    i spoko, niech wygra Jamnik. Sprawdzony, solidny i polski!

  • ! – 31.10.2017

    jak można pokazywać ten traktorowy szmelc? a kysz mi z tym złomem! tylko Jamnik!

  • Wiel – 31.10.2017

    Tylko nie jamnik... właśnie z takiego wysiadłem we Wrocławiu... Bardzo tandetne autobusy.. Za to byłem kiedyś w Lublinie i miło wspominam Autosany- ciekawe czy będą startować w tym przetargu.

  • tak – 31.10.2017

    @wiel: kolejny opłacony, który wymyśla na kolanie.

  • gj – 31.10.2017

    A ja właśnie zjadłem obiad w Gdańsku. Tyle wnosi spamerski komentarz od @wiel. Tandetę to masz w domu :)

  • Ursus Toruń – 31.10.2017

    Toruń powinien postawić na jedną markę. Po początkowych problemach wieku dziecięcego Ursusy okazały się bardzo dobrymi nabytkami. Oferują to samo co konkurencja w niższej cenie.

  • !!! – 31.10.2017

    Tak, już raz postawili. I psioczą do dzisiaj!!!!

  • zaURSUSOWAĆ kraj ? – 31.10.2017

    A to i tak nie Ursus tylko trofiejny eksperyment AMZ-ta

  • Czersk – 01.11.2017

    @tak - opłacają to i owszem, ale z innej firmy, bogatszej montowni w naszym kraju

  • dobry – 01.11.2017

    SIWZ ustalony pod Solarisa. Można przypuszczać, że to pokłosie dostaw Ursusów.

  • PawelNed – 01.11.2017

    Ursusy podobnoz wrocily do producenta takie wiesci dotarly do mnie jesli ktos cos wie niech i mnie sprostuje

  • Toruń – 01.11.2017

    Prostuje.

  • pytanie – 01.11.2017

    @torun: czy aby na pewno?

  • Ursus Toruń – 02.11.2017

    Na pewno autobusy Ursus spisują się dobrze. Sprostają wymogom trudnego ruchu komunikacji w Toruniu. Pasażerowie też są zadowoleni.

  • Dyspozytor Toruń – 02.11.2017

    Chyba nie sprostaja bo ich nie ma w Toruniu w tym momencie sa w ursusie za duzo usterek mialy

  • partacze – 02.11.2017

    @ursus: tak tak, wymyślone bajeczki na kolanie w gdańskim domu. Pasażerowie są zadowoleni z najnowszych generacji taczek.

  • CNG FAN – 02.11.2017

    Miało być tak pięknie wyszło jak zawsze; ) Tylko po co ten kiepski PR Ursusowcow :(

  • mick – 04.11.2017

    "@Ursus coś tam coś tam" weź Ty się w końcu zastanów i ustal jakąś spójną linię, bo raz piszesz, że nie można stawiać na jednego producenta, a raz, że właśnie przewoźnik ma mieć pojazdy od jednego dostawcy (oczywiście klucz dobierania opinii jest wręcz oczywisty)

  • jamniczek – 06.11.2017

    Tylko Solaris, to najlepsze autobusy na swiecie

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....