Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie autobusy w Oslo w 2020 roku?

infobus
31.03.2016 15:00
0 Komentarzy

Władze Oslo rozważają czy skierować do obsługilinii autobusowych pojazdy elektryczne. Eksperci ze wspólnego zespołubadawczego, który stworzyli wspólnie Volvo i Siemens przekonują, że to ma sens.Deklarują, że oprócz wyraźniej poprawy jakości powietrza norweska stolicaodczuje wyraźne oszczędności w swoim budżecie. Przekonują, że może to być nawet10,5 mln euro.

Oslo do2020 roku chce posiadać w swojej komunikacji autobusowej same pojazdy nisko-lub zeroemisyjne. Jednak według przeprowadzonych przez zespół Volvo i Siemensa pracbadawczych zastosowanie w komunikacji publicznej tylko elektrobusów jestznacznie bardziej ekonomiczne w porównaniu z posiłkowaniem się autobusamizasilanymi biopaliwem lub gazem.

W Oslo będzie to oznaczać gigantyczną zmianę, które będzieskutkowała wymianą ponad 450 autobusów. „Najprawdopodobniej zobaczymy wtedykombinację różnych technologii napędu, które w większości dalej skutkują emisjądwutlenku węgla. Jednak nasze badanie pokazuje wyraźnie, że autobusyelektryczne są zdecydowanie najbardziej oszczędne.”- powiedział LarsAndresen, dyrektor w Siemens Norge.

Badanie obejmuje 64 linie autobusowe z całego systemu komunikacyjnegonorweskiej stolicy.Na dziś doich obsługi potrzeba ponad 450 autobusów.Jeślite linie byłyby obsługiwane z elektrobusami to Oslo powinno zaoszczędzić przynajmniejok. 78 mln euro w ciągu dziesięciu lat wporównaniu z sytuacją, w której dalej byłby eksploatowane pojazdy z silnikamidiesla. Natomiast gdyby napęd elektryczny zestawimy z bioetanolem to oszczędnościmiejskiej kasy powinny urosnąć do ponad 105 mln euro w analogicznym okresie.

„Chociaż elektrobusy są nadal droższe w zakupie, w niedalekiejprzyszłości będą jeszcze bardziej opłacalne.Głównympowodem jest fakt, że energia elektryczna jest znacznie tańsze źródło energiiniż olej napędowy oraz wszystkie odmiany biopaliw.”- przekonywał dyrektorAndresen.”Poza tym, przytakiej samej ilości zużywane energii silniki elektryczne charakteryzują sięczterokrotnie wyższą żywotnością niż jednostki wysokoprężne.”- podsumował LarsAndresen.

Istnieją dwie koncepcje funkcjonowania autobusów elektrycznych wsystemie komunikacji publicznej. Pierwsza opiera się na założeniu, że autobusma wystarczającą pojemność akumulatora, która umożliwia mu całodzienne kursowanie.Jego ładowanie odbywa się w nocy wtrakcie postoju na zajezdni. To rozwiązanie silnie promuje chiński producentelektrobusów, czyli BYD. Jego minusem jest jednak duża masa baterii, która wpływana zmniejszenie pojemności autobusu, co skutkuje mniejszą funkcjonalnościąpojazdu.

Jestjednak alternatywaw postacimniejszych akumulatorów i szybkiego ładowanie w wybranych punktach na trasie,którą obsługuje elektrobus. Volvo rekomenduje w tym zakresie szybkie ładowanieza pomocą pantografu.

„Szybkie ładowanie baterii zapewnia większą oszczędność,gdyż w krótkim czasie można w ten sposób obsłużyć kilka autobusów. Co więcejtaki proces trwa zaledwie kilka minut. Ponadto dzięki zastosowaniu mniejszychbaterii jesteśmy w stanie zredukować masę pojazdu i w efekcie umożliwić muprzewiezienie większej ilości pasażerów.”- powiedział Svenn-Age L?kken znorweskiego oddziału Volvo.

Lars Andresen dodał ponadto, że czas ładowania zależy także odtrasy, która obsługuje eletrobus. „W przypadku 80% linii autobusowych wOslo stwierdziliśmy, że ruch może być utrzymany w taki samym kształcie jak dziś.W pojedynczych przypadkach będzie to wymagało pewnych zmian. Jednak mają oneumożliwić efektywne wykorzystanie elektrobusów oraz infrastruktury towarzyszącenp. w postaci stacji ładowania.”

Nie pozostajezatem nic innego jak czekać na końcowy raport z badań Volvo i Siemensa wnorweskiej stolicy. Wtedy zapewne padną pierwsze wiążące deklaracje w kwestiikształtu przyszłej komunikacji autobusowej w Oslo.

Komentarze