Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie autobusy kupować, aby osiągnąć niskoemisyjne cele?

infobus
20.03.2018 13:54
0 Komentarzy

Sposóbosiągnięcia ustawowych celów dla niskoemisyjnej komunikacji miejskiej byłjednym z tematów dyskusji na Polskim Kongresie Paliw Alternatywnych. Jakotańszą alternatywę autobusów na prąd wskazywano pojazdy napędzane CNG.

Ustawao elektromobilności wprowadziła obowiązkowy udział pojazdów niskoemisyjnych weflotach komunikacji miejskiej większych samorządów – gmin i powiatów liczącychponad 50 tys. mieszkańców. W kraju jednostek samorządu, podlegających tejregulacji jest 86. Jak podkreślał, otwierając kongres dyrektor zarządzającyPolskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur, cele ustawy są ambitne,ale poparte konkretnymi narzędziami, dzięki czemu pozwalają mniemać, iż sąrealne.

Uczestnicy dyskusji wskazywali na napęd na sprężony gaz ziemny (CNG) jakotańszą alternatywę dla autobusów elektrycznych. Z danych PSPA wynika, żetypowy, 12-metrowy autobus na prąd kosztuje ok. 2,15 ml zł, a jegoniezaprzeczalną zaletą są bardzo niskie koszty paliwa. Jednak barierą jestzasięg, dzisiaj rzędu 120-230 km. Tymczasem identyczny autobus na CNG kosztujeok. 1 mln, czyli porównywalnie z konwencjonalnym, ma 350-400 km zasięgu, aśrednie oszczędności na paliwie to 30-10 proc. w zależności, czy uwzględniamyakcyzę na CNG.

Prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha podkreślał, że operatorzytransportu publicznego opartego o CNG stają się dla jego spółki poważnymipartnerami biznesowymi. Przypomniał jednocześnie, że PGNiG, jako spółka wwiększości należąca do Skarbu Państwa, realizuje politykę rządu. I stąd jejzaangażowanie w gazomobilność.

Klientami PGNiG OD są przedsiębiorstwa transportu miejskiego z Tarnowa, Rzeszowa,Tychów i Sanoka, którym – jak podkreślił Mucha – w ciągu 2 lat przybędzie 150nowych autobusów na gaz. Wskazał również na Warszawę, która chce pozyskać wprzetargu 110 autobusów na CNG, co oznacza, że stanie się pożądanym klientemdla dostawcy gazu.

Obserwując wszystkie prognozy, można mówić, że elektromobilność będzierewolucją na miarę pojawienia się internetu – mówił Mucha. Natomiast, jakdodał, pojęcie gazomobilności niedawno nie funkcjonowało, a dzisiaj jest jużpoważnie traktowane.

Koordynujący rządowy program walki z zanieczyszczeniami powietrza PiotrWoźny przypomniał, że Bank Światowy na zlecenie Komisji Europejskiejprzygotowuje raport o zanieczyszczeniach powietrza w województwach małopolskimi śląskim. Efektem będzie „podręcznik”, diagnoza, a rekomendacja BŚ będzietaka, żeby skupić się na celu, a nie narzędziach. Chodzi o to, żeby całaadministracja wszystkich szczebli podzielała cel i wiedziała, co ma robić –podkreślał.

Włodzimierz Hrymniak PFR ocenił z kolei, że ostatnie działania KomisjiEuropejskiej pokazują, że wprowadzanie alternatywnego napędu w komunikacjimiejskiej jest kierunkiem nieodwołalnym i presja na to będzie rosnąć. Torównież oznacza, że kierunek przyjęty w ustawie o elektromobilności jestwłaściwy, zwłaszcza jeśli chodzi o pomoc samorządom w wymianie taboru. „Musimysię zastanawiać, jak dobrze wykorzystać pieniądze które mamy i jak układaćsystemy komunikacji, żeby autobusy były ważnym środkiem komunikacji. Żeby wręczsię nie opłacało jeździć do miast samochodami prywatnymi” – mówił Hrymniak.

Również wiceminister środowiska Sławomir Mazurek wskazał, że UE szykuje całyszereg regulacji, które zmuszają do poszukiwania alternatyw dlawysokoemisyjnych źródeł napędu. „Dobry przykład mocno zaraża – autobusy na gazbardzo dobrze wpisały się w Zamość” – zaznaczył. (PAP)

Komentarze