7 października Gmina Miasto Krosno ogłosiła trzyczęściowy przetarg na dostawę łącznie 21 nowych autobusów niskopodłogowych. Część I przetargu dotyczy 11 autobusów miejskich, niskopodłogowych znapędem hybrydowym, spalinowo – elektrycznym. Część II obejmuje 8 autobusów miejskich, fabrycznie nowych, niskopodłogowych (LF) o napędzie spalinowym. Zaś część III – to dostawa 2 autobusów fabrycznie nowych klasy MINI, niskowejściowych (LE) o napędzie spalinowym. Wszystkie pojazdy niskopodłogowe muszą pojawić się w mieście najpóźniej 1 października 2018 roku, z kolei autobusy niskowejściowe – do 31 sierpnia 2018 roku.
Czas sprawdzić jakie wymagania formalne stawia Krosno producentom.
Warunki formalne
Dla
zadania 1
Zamawiający
uzna warunek doświadczenia za spełniony o ile wykonawca wykaże, iż zrealizował należycie w okresie ostatnich 3
lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie co najmniej jedną dostawę fabrycznie
nowych autobusów o napędzie hybrydowym wliczbie minimum 5 sztuk.
Dla
zadania 2
Tutaj wymóg doświadczenia został określony podobnie jak w zadaniu
1, z tą zmianą, iż miasto wymaga wykazania najmniej jednej dostawy fabrycznie
nowych autobusów spełniających normę EURO6 w liczbie minimum 4 sztuk.
Dla
zadania 3
W tym zadaniu wykonawca ma udowodnić, że wykonał dostawę co
najmniej jednego nowego autobusu spełniającego normę EURO 6.
Warto zaznaczyć, iż zamawiający dla wszystkich części przetargu nie stawia warunków dotyczących środków finansowych lub zdolności kredytowej. Zatem drzwi do przetargu są otwarte dla wszystkich wykonawców spełniających pozostałe wymagania SIWZ.
Kryteria
oceny ofert
Dla całego przetargu miasto przewidziało dwa kryteria oceny ofert:
cenę (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (40%).
Zamawiający różnicuje kryteria techniczne i punktacje dla każdej części przetargu.
MIDI
hybrydy
W tym zadaniu zamawiający przyzna najwięcej punktów w zakresie
parametrów technicznych za:
- zużycie paliwa do 26 l/100km – 16 pkt;
- 8 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 6 pkt;
- system magazynowania energii oparty na superkondensatorach – 5 pkt;
- równoległy napęd hybrydowy – 5 pkt;
- zawieszenie osi przedniej – belka sztywna – 5 pkt;
- oświetlenie całopojazdowe - pełne LED – 3 pkt.
MIDI
spalinowe
Tutaj miasto premiuje następujące rozwiązania:
- zużycie paliwa do 32 l/100km – 14 pkt;
- skrzynia biegów automatyczna minimum 6 biegowa – 4 pkt;
- zawieszenie osi przedniej – belka sztywna – 6 pkt (Solaris/MAN);
- poszycie ścian bocznych pod linią okien i dachu autobusów ze stali nierdzewnej lub aluminium – 4 pkt (Solaris);
- szyba przednia dwuczęściowa, dzielona w pionie na część lewą i prawą – 3 pkt (Solaris/MAN);
- oświetlenie całopojazdowe - pełne LED – 3 pkt;
- 7 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 6 pkt.
MINI Low
Entry
W tym zadaniu zamawiający przyzna najwięcej punktów w zakresie
parametrów technicznych za:
- zużycie paliwa do 17 l/100km – 12 pkt;
- poszycie nadwozia ze stali odpornej na korozję (wg PN-EN 10088) lub aluminium, albo z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego - 5 pkt;
- 6 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 5 pkt;
- obowiązujący okres międzyobsługowy autobusów w okresie gwarancji i po upływie tego okresu – powyżej 30.000 km – 4 pkt;
- zawieszenie osi przedniej – belka sztywna – 3 pkt;
- zawieszenie przednie i tylne pneumatyczne z "przyklękiem" - 5 pkt;
- podłoga w przestrzeni pasażerskiej całkowicie płaska – 6 pkt.
Nie ulega wątpliwości, że w części I najbardziej zainteresowanym udziałem w przetargu może być Volvo. Z kolei w zadaniu na dostawę autobusów MIDI spalinowych to Solaris wydaje się być faworytem, z uwagi na możliwość uzyskania przewagi punktów za rozwiązania techniczne. I wreszcie w ostatnim zadaniu mamy niewiadomą. Trzeba pamiętać, iż w Krośnie zdecydowaną większość taboru stanowią autobusy spod znaku bociana. Pytanie brzmi jednak czy Autosan będzie w stanie spełnić wszystkie warunki SIWZ?
Specyfikacja techniczna
Zadanie
1 – MIDI hybrydy
11 nowych autobusów klasy MIDI hybrydowych ma mieć długość od 10
do 10,5 m, szerokość od 2,5 m do 2,55 m, wysokość max. 3,3 m oraz niską podłogę
na całej długości. Wejście do pojazdu będzie odbywać się dwoma drzwiami w
układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Silnik
spalinowy o pojemności skokowej od 4 do 7 dm3 oraz mocy minimum 150
kW musi spełniać normę spalania EURO 6. Z kolei silnik elektryczny ma mieć moc
maksymalną 120 kW. Zamawiający dopuszcza równoległy lub szeregowy układ
napędowy hybrydowy z silnikiem elektrycznym, przy czym preferuje pierwszy z
wymienionych. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się siedzenia o ergonomicznych
kształtach, zaopatrzone w łatwo wymienialne ,,miękkie" wkładki tapicerowane na całej powierzchni oparcia i
siedziska, z herbem Miasta Krosno na oparciu siedzeń. Wentylacja będzie
zapewniona przez okna górne uchylne albo przesuwne (minimum 5 sztuk) oraz przez
wentylatory elektryczne. Pojazdy mają być klimatyzowane. Kabina kierowcy ma być
w pełni wydzielona, klimatyzowana, wyposażona welektromagnetyczne lub
patentowe zamykanie drzwi do przestrzeni pasażerskiej z oknem do sprzedaży
biletów. Tablice informacyjne zewnętrzne powinny być w kolorze
żółto-pomarzańczowym (bursztynowym). Z kolei wyświetlacz wewnętrzny będzie
stanowić monitor LCD, podświetlany w technologii LED, o przekątnej minimum
21''. Pojazdy będą wyposażone w system zliczania potoków pasażerskich oraz
bezprzewodowy Internet. Na poręczach pojawią się 2 gniazda USB.
Tak sformułowana specyfikacja techniczna w praktyce oznacza najprawdopodobniej jedną ofertę w postaci Volvo. Przypomnijmy, że Solaris, MAN czy Mercedes nie posiadają w swojej ofercie MIDI hybrydy.
Zadanie
2 – MIDI spalinówki
Wykonawca, który wygra to zadanie musi dostarczyć 8 autobusów MIDI
spalinowych o długości 9,5-10,5 m, szerokości 2,5 do 2,55 m oraz wysokości max
3,1 m, z niską podłogą na całej długości. W tym przypadku zamawiający chce, aby
konstrukcje posiadały troje drzwi w układzie 1-2-2, 1-2-1 albo 2-2-2 otwierane
do wewnątrz. Pojazdy mają być napędzane silinikiem pionowym, umieszczonym z
tyłu w zabudowie wieżowej, spełniającym normę EURO 6, o minimalnej mocy 180 kW
i pojemności skokowej od 5 dm3 do 7 dm3. Pozostałe zapisy
specyfikacji technicznej dla tego zadania są zbieżne z wymogami dla części I
przetargu.
Analizując zapisy SIWZ w tym zadaniu, można zauważyć, iż spore szanse mają mali producenci, czyli Autosan czy Ursus. Zatem cena może być tu decydującym kryterium.
Zadanie
3 – MINI LE
I wreszcie 2 autobusy klasy MINI o długości od 6,5 do 8,5 m,
szerokości od 2,15 do 2,40 m i wysokości max. 3,1 m mają posiadać drzwi w
układzie 2-2 albo 1-2. Jednostka napędowa to silnik spalinowy o pojemności
skokowej od 2,7 dm3 do 3,5 dm3, minimalnej mocy 115 kW,
spełniający normę EURO 6. Zamawiający preferuje autobusy z niską podłogą (bez
stopni poprzecznych) na całej długości przestrzeni pasażerskiej. Inne wymagania
nie różnią się wiele od tych, które dotyczą zadania nr 2.
Jak wspomniano powyżej, wydawać by się mogło, że w tej części przetargu Autosan ma spore szanse, jednakże model Sancity 9 LE według danych zamieszczonych na stronie internetowej producenta, nie spełnia wymogu dopuszczalnej szerokości (jest za szeroki). Czy mimo wszystko będzie zainteresowany niniejszym zamówieniem? Odpowiedzi na to i inne pytania poznamy na otwarciu ofert, które przewidziano na 14 grudnia.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Ostatnie zadanie wygląda na napisane pod miejską zabudowę Sprintera, albo innego Karsana.
Zadanie nr. 3 pewnie wygra: IVECO SKD Stratos LF 38 - był na testach
Wydaje mi sie że będzie tak 1 cześć napewno wygra VOLVO a 2 Autosan z Sancity 10LF. Solaris o 5 cm przekracza dopuszczalną długość, no i różnica ponad 100 tys zł więcej na jednym autobusie to sporo. Poza tym Sancity 10LF był testowany w Krośnie i chyba się sprawdził skoro podniego rozpisano przetarg. :)
Solaris również był testowany, tylko że w wersji 12 metrowej i podobno wypadł znacznie lepiej niż produkt z Sanoka.
A może czarnym koniem będzie właśnie MAN ?
Szkoda że nikt go na liniach nie widział i widać że 12 metrowa wersja okazała się za długa. No cóż pytanie czy Solaris wogóle się zgłosi. :P
12 metrowy okazał się na drogi Krośnieńskie za długi, pojeździł chwile i go zwrócono. Oceniono Solarisa dużo lepiej niż testowanego wcześniej Autosana.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.