TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakie autobusy dla Gdańska? SIWZ z 'gwiazdkową' premią
INFOBUS.PL - Opublikowano: 16.02.2018 12:00:48
fot. Karol Woźniak

Dnia 30 stycznia Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na dostawę łącznie 46 nowych autobusów niskopodłogowych. Nadszedł czas na omówienie tego postępowania. Kto ma w nim największe szanse?

Przewoźnik podzielił przetarg na 3 części:

  • A) Autobusy standardowe (18 sztuk); 
  • B) Autobusy przegubowe (26 sztuk); 
  • C) Autobusy MIDI (2 sztuki).

Zamówienie obejmuje dodatkowo prawo opcji kontraktów serwisowych. Więcej o tym i o warunkach formalnych zamówienia pisaliśmy tutaj. Czas sprawdzić jakie wymagania stawia gdański przewoźnik producentom. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 12 miesięcy od podpisania umowy dla wszystkich części przetargu. Naszym zdaniem jest to racjonalny czas na dostawę nowych pojazdów.

Kryteria oceny ofert

Dla wszystkich części przetargu zamawiający przewidział te same kryteria oceny ofert. Są to: cena (55%), warunki techniczne (35%), ekologia, czyli zużycie paliwa według testu SORT2 (10%).

Zamawiający nie różnicuje kryteriów technicznych i punktacji dla każdej części przetargu. Preferencje pomorskiego przewoźnika przedstawiają się następująco:

  • konstrukcja nadwozia wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym – 60 pkt (MAN/Mercedes-Benz);
  • niezależne zawieszenie osi przedniej – 20 pkt (Solaris/Mercedes-Benz);
  • rekuperacja energii hamowania – 20 pkt (Solaris/Mercedes-Benz).

Specyfikacja techniczna

Zamawiający wymaga, aby w przedmiocie dostawy wszystkich autobusów, udział towarów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców, lub państw, wobec których na mocy decyzji Rady stosuje się przepisy dyrektywy 2014/25/UW przekraczał 50%. Ponadto, autobusy mają być wykonane z części, zespołów i materiałów dostępnych na rynku UE oraz dostępnych w sieci serwisowej wykonawcy. Przewoźnik odrzuci ofertę, która nie spełnia tego wymogu.

Część A – autobusy standardowe

18 nowych autobusów klasy MAXI ma mieć długość od 11,5 do 13,5 m, szerokość od 2,5 m do 2,55 m, wysokość max. 3,3 m oraz niską podłogę na całej długości przeznaczonej dla pasażerów stojących. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 320 mm. Oczywiście nie mogło też zabraknąć wymogu funkcji przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia o co najmniej kilkadziesiąt mm. Wymiana pasażerów odbędzie się przez troje drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości 1250 mm. Zamawiający stawia także warunki co do szerokości przejścia między nadkolami. Ta – mierzona na wysokości 100 mm nad podłogą w najwęższym miejscu nie może być mniejsza niż 520 mm. Silnik o pojemności skokowej do 9 dm3 oraz mocy minimum 210 kW, z momentem obrotowym minimum 1100 Nm musi spełniać normę spalania Euro 6. Komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. SIWZ przewiduje bardzo bogate wyposażenie kabiny kierowcy. Znajdzie się tam fotel amortyzowany pneumatycznie, podgrzewany, wentylowany, regulowany w płaszczyźnie pionowej i poziomej oraz regulowany na odcinku lędźwiowym, z zagłówkiem i podłokietnikami – typ ISRI 6860 lub równoważny. Ponadto, przewoźnik zadbał o udogodnienia kierowców takie jak: podstawka pod rozkład jazdy z lampką – format A5 lub większy, wieszak na ubrania, lodówka o pojemności minimum 3,5 l mieszcząca butelkę z napojem o pojemności min. 1,5 l, uchwyt na napoje, podstawka na telefon, gniazdo USB, radio z możliwością odtwarzania MP3 ze złączem USB i głośnikiem, mikrofon. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie pasażerów zamawiający wymaga zamontowania defibrylatora AED w kabinie kierowcy. W przestrzeni pasażerskiej zobaczymy gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Pasażerowie pojadą na fotelach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, wyposażonych w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią uchylne okna boczne, wywietrzniki dachowe oraz klimatyzacja. Zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej mają być wykonane w technologii SMD wysokiej jasności i dużej gęstości pikseli. Będą one barwy bursztynowej. Wewnątrz pod sufitem znajdzie się wyświetlacz obustronny wykonany w technologii LCD z podświetlaniem LED w rozmiarze 22 cali. Jego funkcją będzie wyświetlanie numeru i całej trasy linii, wyświetlanie fotografii z okolic przystanku oraz mapki z aktualną pozycją autobusu, a ponadto komunikatów specjalnych, reklam wideo i filmików promocyjnych. Oprócz tego pasażerowie zasięgną informacji z wyświetlacza wewnętrznego bocznego o rozmiarze 38 cali, który pokaże informacje o numerze linii i cały przebieg linii w oparciu o kolejne nazwy przystanków z graficznym oznaczeniem bieżącego przystanku i kierunku poruszania. Autobusy będą wyposażone również w system zliczania pasażerów i monitoring.

Część B – autobusy przegubowe

Wykonawca, który wygra to zadanie musi dostarczyć 26 autobusów przegubowych o długości 17,5 m (domyślamy się, że jest to błąd w SIWZ, bo żaden z producentów nie oferuje autobusów o takiej długości), szerokości 2,5 do 2,55 m oraz wysokości max 3,3 m, o niskiej podłodze na całej długości przeznaczonej dla pasażerów stojących. Przewoźnik wymaga, aby silnik spalinowy miał pojemność do 11 dm3, moc minimum 250 kW, a moment obrotowy co najmniej 1500 Nm. Konstrukcje będą posiadały czworo drzwi w układzie 2-2-2-2 z wejściami na wysokości maksymalnej 320 mm od podłoża. Pozostałe zapisy specyfikacji technicznej dla tego zadania są zbieżne z wymogami dla autobusów standardowych.

Część C – autobusy MIDI

I wreszcie 2 autobusy MIDI o długości od 7,5 do 10,65 m, szerokości od 2,5 do 2,55 m i wysokości max. 3,3 m ma mieć niską podłogę na całej długości przeznaczonej dla pasażerów stojących. Przewoźnik chce, aby autobusy posiadały drzwi w układzie 2-2-2. Z kolei silnik ma spełniać następujące parametry: pojemność do 9 dm3, moc co najmniej 210 kW, moment obrotowy minimum 1100 Nm. Inne wymagania nie różnią się wiele od tych, które dotyczą części A.

Kto zwycięzcą?

Analiza kryteriów oceny ofert nie pozostawia złudzeń. W kryteriach technicznych bezkonkurencyjny jest Mercedes-Benz. Po przeliczeniu punktów z uwzględnieniem wagi kryterium, Solaris traci do lidera aż 17,5 pkt. Ta strata z całą pewnością nie jest do odrobienia. A co z MAN-em? Nic dobrego, ponieważ producent "lwów" nie spełnia wymogu wysokości podłogi we wszystkich wejściach oraz szerokości drzwi. Gwoli ścisłości jeszcze wypada dodać, że gdańszczanie będą jeździć prawdopodobnie nowymi Mercedesami Citaro. Model Conecto nie spełnia warunków SIWZ. Czy rzeczywiście tak będzie? Więcej dowiemy się na otwarciu ofert, czyli 8 marca.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
GAiT Gdańsk
  • Kamil Nowakowski – 16.02.2018

    Tam mietki niczym solarisy królujące w innych miastach :D

  • Artur Bratuś – 17.02.2018

    Taka jawna ustawka i wszystko ok? Nikt się nie przyczepi? Czy będą odwołania do KIO w sprawie warunkow zamówienia?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....