TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakich przegubowców chce PKM Gliwice? [SIWZ]
INFOBUS.PL - Opublikowano: 27.10.2017 13:13:48 46 komentarzy
Jakich przegubowców chce PKM Gliwice? [SIWZ]

13 października gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej ogłosiło przetarg na dostawę 12 autobusów przegubowych. Pojazdy zostaną kupione w ramach unijnego dofinansowania. Jakie wymogi przewidział przewoźnik dla potencjalnych oferentów? Sprawdzamy SIWZ.

Wszystkie autobusy mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w roku 2018 przez tego samego producenta. Nie mogą być używane do jazd testowych lub prezentacyjnych. Termin dostawy autobusów przewidziano od kwietnia 2018 roku. Ostatnie autobusy mają pojawić się w bazie zamawiającego nie później niż po 185 dniach od dnia zawarcia umowy.

Warunki formalne

Zamawiający wymaga, aby oferowane autobusy były już dostarczone do obrotu na rynku państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, w liczbie co najmniej 5 sztuk niskopodłogowych trzyosiowych autobusów przegubowych o długości całkowitej od 17,50m do 18,75m.

Z kolei w przypadku wymogów finansowych, oprócz wpłacenia wadium w kwocie 200.000 PLN, zamawiający wymaga od producentów spełnienia 3 warunków:

  • posiadania opłaconej polisy, a w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę ubezpieczenia równą co najmniej 4.000.000 PLN;
  • posiadania środków finansowych lub zdolności kredytowej pozwalającej na ubieganie się o kredyt w wysokości - co najmniej 4.000.000 PLN;
  • osiągnięcia w ostatnich trzech latach obrotowych, a jeżeli okres działalności jest krótszy w tym okresie przychodu rocznego z działalności wynoszącego co najmniej 20.000.000 PLN, w tym w obszarze objętym zamówieniem 12.000.000 PLN netto.

Już sam fakt, iż jest to przetarg wyłącznie na autobusy przegubowe, świadczy o preferencji doświadczonych producentów.

Kryteria oceny ofert
Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana w oparciu o następujące kryteria: cenę (60%), ocenę techniczną (25%), ekologię (5%), warunki gwarancji i serwisu (8%), ceny wybranych części zamiennych (2%).

Zaraz po cenie decydującym kryterium jest ocena techniczna. Sprawdzamy zatem jakie rozwiązania techniczne będą najwyżej punktowane:

  • szkielet nadwozia oraz poszycie (blachy) nadwozia pojazdu zbudowane są z elementów gwarantujących znaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich, jak: aluminium, tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem szklanym, stal odporna na korozję, elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie metodą KTL, całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 12 pkt;
  • pojemność skokowa silnika powyżej 10 dm3 – 4pkt;
  • automatyczna skrzynia biegów wyposażona w urządzenie do jej diagnostyki z systemem telemetrycznego przesyłu danych o podstawowych parametrach pracy elementów przekładni do serwera centralnego zamawiającego przy wykorzystaniu bezprzewodowego Internetu Wi-Fi – 1 pkt;
  • zależna oś przednia – 6 pkt;
  • szyba czołowa składająca się z trzech części – 6 pkt;
  • poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 7 pkt;
  • poszycie zewnętrzne dachu nadwozia wykonane jest z materiałów takich, jak: aluminium, stal odporna na korozję, elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie metodą KTL, całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 1 pkt;
  • liczba miejsc stojących i siedzących powyżej 144 – 15 pkt;
  • udział procentowy liczby miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich miejsc siedzących 40% i więcej – 10 pkt;
  • Ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy do 12 kg włącznie – 0,5 pkt;
  • system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 0,5 pkt;
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;
  • okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt;
  • autobus, którego producent jest równocześnie producentem zastosowanego w nim silnika – 20 pkt (MAN/Mercedes-Benz/Scania).

Rzadko się zdarza, aby organizator przetargu w kryteriach technicznych punktował aż 16 rozwiązań. Producenci będą mieli się czym wykazać. Największe znaczenie w ocenie technicznej ma kryterium unifikacji silnika i producenta autobusów. Daje to nieznaczną przewagę takim wykonawcom jak MAN, Scania czy Mercedes-Benz nad Solarisem. Ten ostatni z wymienionych może jednak znokautować przeciwników ceną. Dopiero w dalszym rzędzie o wygranej w przetargu może zadecydować gwarancja i ekologia. Tutaj jednak szanse są wyrównane dla wszystkich.

Specyfikacja techniczna
PKM chce, aby 12 autobusów przegubowych miało długość w granicach 17,5 – 18,75m, a wysokość nie większą niż 3,25 m. Autobusy mają być niskopodłogowe na całej długości przeznaczonej dla pasażerów stojących, bez stopni poprzecznych. Wysokość podłogi we wszystkich wejściach nie może przekraczać 340 mm. Tzw. "przyklęk" powinien zapewnić obniżenie poziomu podłogi o minimum 70 mm. Pojazdy powinny mieć 4 pary drzwi w układzie 2-2-2-2 otwierane do wewnątrz. Jednostką napędową ma być silnik o mocy co najmniej 235 kW, pojemności skokowej minimum 9 dm3 i momencie obrotowym równym lub większym niż 1200 Nm, spełniający normę EURO 6. Pasażerów w upalne dni ochłodzi klimatyzacja o mocy minimum 42 kW. Poza tym wentylację zapewni co najmniej 11 uchylnych lub przesuwnych okien i minimum 3 luki dachowe. Wygodę zagwarantują wandaloodporne siedzenia wyposażone w miękkie wypełnienie o grubości co najmniej 20 mm. Przestrzeń pasażerską uzupełnią m.in. ładowarki USB (minimum 7 sztuk), bezprzewodowy Internet (Wi-Fi), monitoring, oświetlenie wykonane w technologii LED. Dla kierowców przewidziano kabinę wyposażoną w podgrzewany fotel na zawieszeniu pneumatycznym z zagłówkiem i podłokietnikami z trzypunktowym pasem bezpieczeństwa. Ponadto, miejsce pracy kierowcy uzupełnią: wieszak na odzież, schowki na rzeczy osobiste oraz na elementy wyposażenia elektronicznego, radio, gniazda elektryczne, w tym gniazdo USB, a także uchwyt na kubek i rozkład jazdy, dodatkowa nagrzewnica. Informację pasażerską będą stanowiły wyświetlacze – jeden z przodu, dwa z boku i jeden z tyłu pojazdu, a także tablica wewnętrzna wraz z systemem zapowiadania przystanków.

My stawiamy na…
…minimum 3 oferty, czyli autobusowy klasyk. W tym przetargu wszystko się może zdarzyć, a żaden z potencjalnych wykonawców nie może czuć się pewnym zwycięstwa. Jak będzie rzeczywiście? Dowiemy się tego najprawdopodobniej 21 listopada podczas otwarcia ofert.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gliwice
przetarg
tabor
  • MANeł – 27.10.2017

    Szansa na Lion's City GL dla Gliwic.

  • New – 27.10.2017

    Ciekawe co będzie? Man czy scania? :)

  • ! – 27.10.2017

    Jamnik do boju, nie daj się!

  • SGrider – 27.10.2017

    Mogliby wziąć MANa jeśli wystąpi ale na Scanie bym nie liczył zważywszy miedzy innymi na warunek ceny (60%), oby nie te zielone kundle solarisy bo już w Gliwicach można od nich zwymiotować - 11 Urbino 18 IV starczy!!!

  • fan pis – 27.10.2017

    Do SGrider:A co w tym solarisie nie pasuje?!

  • farafiu – 27.10.2017

    Że jest Solarisem? Troll, widać. Jeśli Solaris będzie miał moce, to może wystartuje. Jedenaście sztuk... może chapną.

  • Strażak sam – 27.10.2017

    Moce jeszcze są jest spora rezerwa na planowane przetargi w Warszawie w 2018 ale to jeszcze dużo przed nami

  • TYLKO JAMNIK – 27.10.2017

    @sgrider: SAM JESTEŚ kundlem, zapchlony trollu za 5 groszy.

  • Jak nie kijem ich to pałką.... – 28.10.2017

    W SIWZie brakuje jeszcze zapisu o wyposażeniu pojazdu w min. 2 szt. mioteł do utrzymania czystości wnętrza autobusu. Miotły powinny być sygnowane -oczywiście- logiem producenta autobusu. Za spełnienie w/w kryterium dałbym z 10 pkt. Tym samym (z uwagi, że widziałem już takie miotły na wyposażeniu autobusu Solarisa); Solaris miałby wygraną przetargu w cuglach a oferty pozostałych oferentów - z uwagi na niespełnienie istotnych warunków SIWZ'u - zostałyby wykluczone z postępowania. Taka prawda. Jak nie kijem ich to pałką.... To samo w dobie TOTALNEJ globalizacji dotyczy wymogu producenta silnika. Bzdura totalna...

  • New – 28.10.2017

    Kibicuję Solarisowi, ale pewnie nie.będzie miał sznas..więc jesli mam wybierać pomiędzy manem a scanią, to wolę te drugie :)

  • Lubliniok – 28.10.2017

    Patrząc na siws dla mnie odpowiedź jest jedna: URSUS!

  • @New – 28.10.2017

    Baranie, jaki man? jaka skania? Tylko Ursus jak nie chcą mieć problemów w tych Gliwicoch!!!

  • sikor – 28.10.2017

    Oby nareszcie MANy przybyły do moich Gliwic. Od Solarisow już się wymiotować chce, na każdym kroku ten burdel; który rozwala się w co drugim wozie. Mam przyrownanie do PKM Świerklaniec i teraz już PKM Katowice. MANy sa dużo dużo lepsze.

  • ! – 28.10.2017

    @lubliniok: tak, tylko i wyłącznie pole orać!!!! idioto.@new: problemy jak widzimy to ty masz, i to poważne. Z głową. @sikor: chyba cie człowieku rodzice nie kochają, że pieprzysz takie farmazony. Niestety katowice wybrały many, ale już nie długo się rozlecą :) Taaa, dużo lepsze - ciekawe w czym, na pewno nie w jakości. Radze nie pisać takich bzdur, bo Internet rechocze!

  • Groszek – 29.10.2017

    MAN jest oblesny. Szmelcedes w zaleznosci gdzie sprodukowany ale beda Conecto made poza UE wiec prawo powino to juz zabronic.

  • poinformowany – 30.10.2017

    Odkąd na rynku jest Ursus to ponoć Heniek Szary o niczym innym nie mówi jak tylko Ursus, Ursus, Ursus. Teraz będzie zazdrościł Katowicom tego cacka!!! Dlatego przetarg jest w 100% pod Ursusa. Z resztą każdy chciałby mieć takie znakomite autobusy.

  • !!! – 30.10.2017

    poinformowany: jak widzimy RODZICE cie nie kochali i nie kochają, bóg cie opuścił a ostatnie szare komórki wywiał orkan grzegorz!!!!!

  • SGrider – 30.10.2017

    [komentarz usunięty, powód: regulamin]

  • SGrider – 30.10.2017

    @fan pis myślę że komentarz w związku z powyższym komentarzem ten jest zbędny, a poza tym ileż można - jak dobrze liczę w Gliwicach mamy już 127 sztuk tego... czegoś a wozów ogólnie jest jakieś 180 więc nie zaszkodzi trochę różnorodności - a z drugiej strony co nie pasuje Toie w takim od na przykład MANie czy Scanii albo Mercedesie?

  • farafiu – 31.10.2017

    Może ze mną podyskutujesz, trollu?

  • SGrider – 31.10.2017

    @farafiu Może wyjaśnisz mi co znaczy troll i co dało ci śmiałość by tak do mnie mówić, dajesz mi w tym momencie do zrozumienia że powinienem o tobie mówić jakkolwiek chcę - nie wiem... może plebsie ci się podoba a może z pedałem ci do twarzy? powiedz bo nie wiem, a podyskutować mogę z tymże patrząc co masz mi do powiedzenia myślę że twoje argumenty będą żadne bo ci.... chcesz solarisa bo...... jest ładny?, jest niskopodłogowy, ma silnik DAFa, czy szarpiącą skrzynię biegów i hałasujące zawieszenie, a może jest fatalnie poskręcany w związku z czym tłucze się jak stara pralka, a niektórzy kierowcy narzekają na swoje miejsce pracy. Ale jeśli masz jakieś mądre argumenty których nie ująłem to z chęcią wysłucham

  • ;) – 31.10.2017

    Widze jakiś troll pod nazwą sgripusta głowa dalej wymyśla dyrdymały :D @farafiu: nie wdawaj się z nim w pyskówkę bo widzisz, że orkan Grzegorz całkiem wywiał mu resztę szarych komórek ;)

  • :p – 31.10.2017

    Hmmm szarpiąca skrzynia biegów może występować w wozie każdej marki, hałasujące zawieszenie i niska jakość montażu również występuje w każdej marce. Marny ten ogólny hejcik na potentata autobusowego w Europie, oj marny :p

  • SGrider – 31.10.2017

    jak wiedzę oprócz bezpodstawnej obrazy mojej osoby (co świadczy oczywiście bezpośrednio o inteligencji obrażających nie obrażanego) dalej koledzy nie podali faktów broniących swoją teorię, oczywiście zgodzę się, że w obrębie każdej marki na świecie istnieją pewne niedoskonałości natomiast chyba nie powiecie panowie, że pożaris jest bez wad.... ps. nikogo nie bronie, ale chyba mam pełne prawo do wyrażania mojego zdania.ciężko nie zgodzić się, że Solaris bardzo pogorszył jakość swoich produktów więc dlaczego (będąc potencjalnym zainteresowanym zakupem produktu) mam kupić solarisa? tylko dlatego, że jest polski? (ps "jaki?" -polski. - uprzedzając komentarze o poprawności ortografii) a i tak ma sprzedali udziały Niemcom :/. DALEJ CZEKAM NA ARGUMENYU a nie lanie wody bez powodu....

  • haha – 31.10.2017

    Nie trzeba nikogo obrażać, bo sam się obraża :-D co za dziwny typ, nikt i nic nie jest bez wad - to nie ruska pralka Wiatka ze dziala do dzis. "Pozaris" widze ze piaskownica daje sie we znaki hejtujacej miernocie intelektualnej..... A lać, raczej zlać radze swoj pusty leb - bo jak widzimy bardzo boli makowka :Dddd

  • farafiu – 31.10.2017

    @;) a czemu mam się nie wdawać? Prowokuje marnymi kontrargumentami, nie mającymi nic wspólnego z rzeczywistością. A więc tak trollu, zacznijmy od tego, cytuję:"Solaisy Kurwino 18 III".Brzmi to co najmniej tak jakbyś o swojej rodzicielce wspominał. Rozpoczynasz pisanie komentarzy od fali nienawiści, więc jak mam się odnosić? Rozumiem, że pisząc "z pedałem ci do twarzy", sam w takim towarzystwie się obracasz, tak? Ładnie to tak oscylować w urojonym świecie, tak dobrze jak Ty zrobiłeś wysuwając argumenty, które myślałeś, że przytoczę? Tym sposobem pokazujesz, że myślenie nie jest u Ciebie mocną stroną. W sumie nikt nie obraża tutaj nikogo, tylko stwierdza fakty. Zacząłeś, uzasadnienie swojej opinii szczególnie marne, nawet bazgrzesz pisząc komentarz... Popracuj nad poprawną polszczyzną i spokojem, bo od tej nienawiści aż łapska się trzęsły podczas stukania w klawiaturę, robiąc błędy... Oj wstyd, naprawdę.

  • farafiu – 31.10.2017

    Dołączasz do zaszczytnej gromadki osobistości takich jak Nuxxx, inne miernoty podszywające się pode mnie, Mechanika i inne odpady, które siedzą tylko i wyszukują zwady. Witamy w jednej piaskownicy. Gratuluję. @haha Pełna zgoda. @:p Szarpiąca skrzynia biegów, czytaj ZF(ogólnie w Gliwicach nie ma Solarki z ZFami, tylko tańsze Voithy posiadają, ale co tam...). Jej rozpoznawalna cecha. Znam szczególne przypadki, że właśnie zamontowane w Solarisie są o wiele lepsze niż w takim Manie czy o zgrozo Mercedesie. Być może to kwestia jej wymiany lub też dobrego serwisu. Nie wiem. Wiem za to, że zawieszenie również ZF w Solarisie czasem bywa lepiej zamontowane... No cóż, zależy. Autobus to autobus, raz się spierdzieli i wypluje na środku jezdni wszystkie płyny, a raz będzie jeździł bez zarzutu. Kwestia dbania o tabor. Jeśli kupuje się Mercedesa z myślą, aby jeździł bezawaryjnie, bo silnik ma super i to wystarczy, jest w ogromnym błędzie. Za to o Manie i Scanii powtarzam kolejny raz - te marki spały, gdy Solaris robiąc na cudzych podzespołach technicznie lepsze autobusy.

  • SGrider – 31.10.2017

    @;) jak może się nie wdawać skoro sam ją zaczął?@farafiu cytaty które przytoczyłeś nie mają nic do rzeczy w odniesieniu do kontekstu wypowiedzi oraz jej interpretacji. A co do pedała czy myślałem że porównanie zwrotne w twoją stronę za "trolla" czy "kompletny brak szarych komórek" natomiast widzę że do "pustej głowy" nie dociera humorystycznie więc teraz krótka lekcja prawa karnego więc wiedz, że mam już podstawy wstąpić z tobą na drogę sądową (po ostatnim komentarzu moja matka "Brzmi to co najmniej tak jakbyś o swojej rodzicielce wspominał" również) o zniesławienie (art. 212 § 1 Kodeksu Postępowania Karnego zniesławienie polega na pomawianiu o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności.(...)Zniesławienie musi odnosić się do postępowania (np. głosimy, że pan X prowadzi bardzo niemoralne życie) lub właściwości (np. ogłaszamy, że pan Y jest narkomanem lub stwierdzamy, że działanie spółki A jest pozbawione profesjonalizmu). Warto zauważyć, że aby pociągnąć sprawcę do odpowiedzialności,(...)Wystarczającym jest, że czyjaś wypowiedź może potencjalnie spowodować taką sytuację. Przekazana informacja powinna wywoływać obiektywne poczucie poniżenia, bowiem odbierane go jedynie przez osobę, do której odnosi się dana wypowiedź nie wypełnia znamion zniesławienia. Pomówienie ma wiele form – może być ustne, pisane, w postaci rysunku, a zdaniem niektórych może do niego dojść nawet w wyniku wykonania gestu lub miny. Zniesławienie w typie podstawowym jest zagrożone karą grzywny lub karą ograniczenie wolności.) tak więc lekcja już za nami a tobie radzę nie polemizować bo jak to mawiają w środowisku prawniczym (i nie tylko)"nieznajomość prawa szkodzi" a po co mamy robić sobie po złości przez jakie autobusy oraz twoją niewiedzę. A propos mojej rodzicielki od 2011 jest ona szanowanym kierowcą kategorii D (to takie prawo jazdy) (z resztą w PKMie Gliwickim też pracowała) obecnie jeździ na liniach międzynarodowych nie martw się! Rozumiem że moje argumenty jako niedoświadczonego mogą do Ciebie nie przemawiać natomiast w stosunku do Jej opinii to moja jest przychylna - tyle powiem :) a nie ukrywam najeździła się tymi wozami w Gliwicach jak i w Krakowie gdzie mieszka obecnie więc uważam, że ma punkt odniesienia a z doświadczenia wiem, że nie rzuca słów na wiatr. Kończąc zachęcam do prowadzenia kulturalnej dyskusji i mówiąc kolokwialnie trzymania języka za zębami (trochę lipnie iść za kratki za "trolla") pozdrawiam i czekam na jakąś ciekawą wypowiedź z twojej strony :p

  • dobry dżołk – 31.10.2017

    [komentarz usunięty, powód: regulamin]

  • farafiu – 31.10.2017

    Mówisz o art 212 KK, a zapominasz o tym, że ktoś tu wcześniej napisał srogie oszczerstwo, zmieniając celowo nazwę modelu Solarisa Urbino. I to nie byłem ja.Przyznaję, poniosło mnie z tym i moją sprawą jest teraz publicznie Cię przeprosić robiąc to teraz, lecz zdania nie zmienię o tym, że nie masz pojęcia o czym piszesz, zaś Twoja wypowiedź o swojej matce, która jakoby pracowała w PKM Gliwice, może być moooooocno naciągana i w to nie uwierzę. Wygląda na swoisty jęk, którym bronią się osoby nie mające nic wspólnego z komunikacją.Kończąc, przeprosiny wystosowałem. Domagam tego samego od Ciebie w stosunku "z pedałem ci do twarzy". Jest to samo o co mnie oskarżasz i domagam się przeprosin. Mnie nie obchodzi czy to było humorystycznie czy nie. PS. Zdania o tym, że bazgrzesz pisząc komentarz, nie zmienię. Popraw pisownię, bo wstyd. Apel o trzymaniu języku za zębami również w Twoją stronę wystawiam.

  • Normalny uzytkownik – 31.10.2017

    Wnosze o usuniecie tej dyskusji oraz pozostalych wypowiedzi zawierajacych obrazliwe slowa. Owe wypowiedzi sa bezsensowne i bez ladunku merytorycznego. Jako normalny uzytkownik chcialbym widziec komentarze na poziomie

  • SGrider – 01.11.2017

    @farafiu przyznasz chyba, że nie jestem tu jedyny znieważający nazwę lub dobre imię producenta nie daleko szukając"MAN jest oblesny. Szmelcedes w zaleznosci gdzie sprodukowany ale beda Conecto made poza UE wiec prawo powino to juz zabronic." pisze @Groszek, ktoś tam jeszcze jak dobrze kojarzę URSUSA pojechał... nie istotne... Możesz wierzyć lub nie natomiast moja "moooooocno naciągana" opowieść jest jak najbardziej prawdziwa, jeśli nie wierzysz daj jakiegoś fb czy inny e-mail do siebie mogę udowodnić jeśli nie dowierzasz, podałbym ci jej fb tutaj natomiast nie wiem czy sobie tego życzy. Mogę powiedzieć tylko, że po zakończrniu pracy w w Gliwicach przeprowadziła się do Krk gdzie podjęła pracę w Mobilis'ie i po jakimś czasie dostała stały wóz MC310 (z tego co wiem jakoś niedługo po dostawie pierwszej partii i wycofaniu Solarisów) po czym chciała przejść do MPK Kraków bo mówiąc kolokwialnie hajs przestał się zgadzać, natomiast zakończyło się to fiaskiem gdyż Mobilis (co dowiedziała się później) nie chciał tracić po prostu dobrego kierowcy więc gdzieś tam puścili niezbyt dobrą opinię na jej temat (oczywiście nieoficjalnie) ale jak mówią "nie pałą go - to dzidą" więc zwolniła się stamtąd i tym razem bez przeciwności losu zatrudniła się w "Lux Expresie" i pracowała tam do końca marca tj. zamknięcia Krakowskiego oddziału gdzie jeździła już tylko i wyłącznie za granice gdyż po prostu nie chciała kursów po kraju. W międzyczasie 2 miesiące pojeździła w "Limes Tour" ale sama w sonie turystyka też jej nie przypasowała więc postanowiła wrócić na liniówki Od tamtej pory do chwili obecnej jeździ we "FlixBus'ie" i na razie nie zamierza tego zmieniać. Jeśli dalej twierdzisz że jest to historyjka wyssana z palca proszę bardzo - zapraszam do Krakowa :p Jednocześnie jeśli tak cię to zabolało przepraszam Cię za to, że w awersie do Twoich komentarzy napisałem ci - a w zasadzie odbiłem w Twoją stronę "piłeczkę" licząc, że zrozumiesz się w kontekście wypowiedzi nie skupiając się zbytnio na samym aspekcie obraźliwym - czy porównać cię do "plebsu" czy do "pedała", po prostu z całą pewnością stwierdzam, że opacznie się zrozumieliśmy.Proszę rozwiń pojęcie "bazgrzesz pisząc komentarz" - do czego masz zastrzeżenia? Spójność i logika wypowiedzi, ortografia, interpunkcja (tu przyznaję mogą być niewielkie odchyłki), może powinienem wziąć jakieś korki z Polskiego, bo nie zostałem odpowiednio wyedukowany przez którąś z nauczycielek języka Polskiego.ps. przekaz od mamy "-pozdrów niedowiarka :)"

  • co ja czytam – 01.11.2017

    Widzę, że infobus zamienia sie w trudne sprawy/dlaczego ja. Panowie - porozmawiajcie sobie o wzajemnym straszeniu i szacunku w swoich kręgach.

  • farafiu – 01.11.2017

    Tak, zamienia się, ponieważ ktoś pisze ordynarne kłamstwa. Wracając do meritum, pogratulować Ci, że teraz z imienia i nazwiska wiem o kogo chodzi, więc nie potrzeba kontaktu. Tyle ode mnie.

  • SGrider – 01.11.2017

    Za co powiedz masz mi gratulować?Może przeniesiemy dyskusję na priv, bo zapewne masz mi coś ciekawego do powiedzenia, jakież to ordynarne kłamstwa? A jeżeli wiesz o kogo chodzi z całą pewnością i mnie znajdziesz,bo bez sensu jest zaśmiecać ten pełen kultury i wiedzy merytorycznej portal w którym jak widać nawet nie można opublikować swojej subiektywnej opinii (do czego - rzecz jasna - służy sekcja komentarzy) [MANa, Scanię, Mercedesa, to tam szykanować można, ale spróbuj tylko zabrać głos przeciw Solarisowi - który przecież jest taki idealny - to jakby kolokwialnie mówiąc - powiedzieć trochę prawdy na temat od na przykład ks. Rydzyka......... w kościele].Pozdrawiam i mam nadzieję że znowu przez przypadek - bądź mniej przez przypadek - kogoś nie obraziłem

  • farafiu – 01.11.2017

    Otóż na tym portalu w komentarzach figurują osobistości głównie przeciw Solarisowi, więc dziwnym trafem tego faktu nie widzisz. Autobus to autobus. Są lepsze modele, są gorsze, a zachwycanie się jakością jakiegokolwiek z nich przypomina dziecinadę, w której próbuje się udowodnić wyższość jednej marki nad drugą. I tak obecnie tabor wymienia się maksymalnie co 12-15 lat. Jeśli chodzi o mnie, skoro już wysunąłeś tak daleko idące wnioski, to powinieneś wiedzieć, że mój stosunek do MANa i Scanii jest uwarunkowany technicznie, zaś ja sam nie mam nic do nich. Jednak jeśli gadamy o autobusach, to trzymajmy się autobusów, nie kościoła i polityki.

  • bdb – 01.11.2017

    Tak trzymaj farafiu, jedziesz z pachołkami!!! :)))

  • SGrider – 03.11.2017

    A swoją drogą ciekaw jestem czy Mercedes lub Volvo ze swoimi modelami podejdą do przetargu, bo mogło by to być ciekawe starcie "tytanów", natomiast patrząc zdroworozsądkowo tak jak już wcześniej mówiłem MAN ma duże szanse jeśli chodzi o cenę, gdyż (nie wiem czy to prawda czy tylko spekulacje, ale słyszałem już z niejednego źródła) podobno szykują nowy model i po względnej taniości wyzbywa się aut celem opróżnienia magazynów itp. z podzespołów stricte do "starszych" LwówJeśli się mylę to mnie poprawcie.

  • farafiu – 03.11.2017

    Jakbyś czytał SIWZ, wiedziałbyś, że to mają być autobusy napędzane dieslem, a nie hybrydowe. Zdroworozsądkowo najpierw zabiera się za czytanie specyfikacji, a nie za sianie bredni bez pokrycia w rzeczywistości.

  • SGrider – 04.11.2017

    No przecież to jest oczywiste, czy ja do jasnej Anielki użyłem gdzieś słowa hybryda??? z tego co czytałem Volvo 7900 występuje też w odmianie tylko z napędem spalinowym, Mercedes to raczej nie podlega dyskusji więc nie mam pojęcia co ci nie znowu pasuje, czytałem treść artykułu więc nie martw się o moje informacje.Te "brednie" to o MANy? jeśli tak to chyba wyraźnie zaznaczyłem, że nie są to potwierdzone na 100% informacje i w razie jakby były kompletnie niezgodne z prawdą a ktoś wiedział by coś więcej na ten temat to proszę o poprawienie mnie - to też chyba jest dość jasne, więc nie wiem skąd twoje wątpliwości.

  • farafiu – 04.11.2017

    Wystarczyło zostawić dyskusję tutaj, abyś pokazał jak bardzo znasz się na autobusach. Od 2013 roku Volvo zaprzestało produkować 7900 na diesel... Uważasz się za "znaffcę", jedziesz po Solarisie jaki to niby szajs, a nie wiesz prostej rzeczy. Aż byłbym ciekaw co zamówiłbyś z określonym, ograniczonym budżetem i na taką samą ilość wozów. Odnośnie ceny MANów - także... podzespoły jedno, ale jest istotniejsza informacja czemu lwy są tak tanio sprzedawane ostatnio... I nie podobno szykują, tylko już ten model istnieje, jeździ...

  • SGrider – 04.11.2017

    Czy ja się uważam za znawcę? dobrze wiedzieć :P, zresztą po to zaglądam w takie miejsca jak to by się dowiedzieć jakichś ciekawostek, z resztą nie daje mi to przysłowiowego chleba a zajmuję się tym bardziej hobbystycznie więc nie wiem w czym twoje oburzenie. Nie wiedziałem, że Volva już się nie produkują w dieslu, bo nie była mi potrzebna taka wiedza, gdzieś tam w necie sprawdziłem przyznam się czy 7900 jest również z napędem spalinowym, napisane było, że są, widać również nie byli doinformowani :/O MANie Coach wiedziałem ale nie miałem pewności co do City, o jakości Solarisa mam swoje wyrobione zdanie, ponieważ chcąc, nie chcąc po Gliwicach jeździ ich jak się nie mylę 127 sztuk na 180 wszystkich autobusów a busami jeżdżę codziennie a nie mam oczach... i uszach ;p a z resztą nie twierdzę, że Solarisy są całkiem bee i fee, tu jest też wina PKMu który po prostu absolutnie nie dba o tabor... niestety, ale widząc po MANach Lionsach z 2006 roku całkiem nieźle się trzymają względem Solarisów Urbino 18 z tego samego roku, ale tego nie da się opisać słowami, trzeba się po prostu przejechać (szczególnie polecam #42 jeśli chcesz wiedzieć o co mi chodzi, ale reszta też mu nie ustępuje ;p)co do budżetu to jest to kwestia sporna, jak nie mam to nie kupuję, nie zauważyłem, by PKM cierpiał na jakieś braki taborowe a zajezdnia świeciła pustkami w normalny dzień roboczy, więc tu pada pytanie po co kupują? czy zamiast 3 zamówień po np 10 wozów marki "X" która jest załóżmy nwm. gorsza, oferuję mniej korzystne warunki gwarancyjne czy coś takiego - nie uzbierać trochę więcej i zrobić jednego większego zamówienia na np 20 pojazdów za to z lepszymi warunkami gwarancyjnymi, wyposażeniem czy po prostu by mieć swobodny wybór pomiędzy potencjalnymi ofertami których może (oczywiście nie musi) być więcej ze względu na warunek samej ceny. osobiście nie widzę uzasadnienia na zakup kolejnych pojazdów w tym przypadku, ale się nie znam, może chodzi tu o jakieś sprawy gospodarcze, dostaną jakieś ulgi czy dofinansowania jeżeli wywołają jakiś ruch we flocie - nie mam pojęcia. Ciekawe co w zamian wycofają jak już wszystkie przeguby są w miarę nowoczesne? najstarsze chyba są Mercedesy bo z 2001 roku a jest ich 8 szt. czyli co? znowu kupują w nadmiar.tak już całkiem fantazjując jak już chcą coś kupować to mogli by zainwestować w mało popularne w naszym kraju pojazdy 21-metrowe takie jak np. Mercedes Citaro GL czy tam Capa City czy MAN kiedyś miał model bodaj GXL jak si nie mylę - dla kursów najbardziej obleganych czyli np. 6, 677, 840, 870 itp. byłoby z pożytkiem dla ogółu (chyba, że jakieś przepisy nie pozwalają na takie gabaryty autobusów miejskich - to by komplikowało sytuację).

  • farafiu – 04.11.2017

    W podstawach podstaw się wykładasz, oto chodzi. Po co kupują? Zaraz podatek od normy spalin wchodzi, zużycie, przebiegi i awaryjność. Jest jeszcze ponad 40 wozów do wymiany, za które trzeba będzie płacić, zwłaszcza za niektóre podwójnie. Zaś sam PKM ponad kilkanaście miesięcy temu zapowiadał rewitalizację taboru. Odnośnie Solarisów - jeśli dwa jabłka w koszyku są zepsute, to czy cała reszta jest taka? Jak zresztą zauważyłeś - przewoźnik nie dba o tabor, a do Urbino wcale dużo siły nie trzeba, aby były przyzwoicie zachowane, lecz jak kupuje się tanio, liczy każdy grosz(używane wozy; bez klimatyzacji z biednym SIPem), znaczy to samym przewoźniku. Jednak jeśli kupili Solarisy i na przestrzeni lat kupowali je, nawet od Mobilisu, który zrobił z porządnych wozów truchło, to znaczy, że ktoś tam myśli i wie lepiej od Ciebie co dla przewoźnika jest dobre. A Ty, jak i ja mamy guzik do gadania w kwestii tego co zamówią. Super byłoby jakby specjalnie dla naszej wygody i reszty zamawiano Lion's City czy też może Citywide lub full-wypas Citaro 2, ale na szczęście tak dobrze nie ma i nie będzie. Zresztą, po zamówieniach z zachodu widać, że Citaro 2 wcale nie jest lepsze od Urbino IV, który już nie raz wykosił konkurencję dając cenę porównywalną dla tego pierwszego. Jeszcze co do CapaCity (= Citaro GL) oraz GXL MANa to trzeba mieć specjalne pozwolenie, aby takie pojazdy mogły się poruszać i jest ono czasowe. PS. Jak już wspomniałeś o wozie #42 to równie dobrze mogę wspomnieć o #MC317 i #MC333 oraz o innych przypadkach jak samoistnie zerwany ekran podsufitowy, wybicie szyby poprzez zatrzymanie się wozu, zaje***ny silnik drugiego, który słychać było jak niegdyś Jelcze, czy ku**a przeciekający dwuletni wóz na całej długości okien... I możemy się przekrzykiwać, co jest lepsze. Ty masz złe doświadczenia z Urbino, ja z Conecto. W Krakowie Urbino są naprawdę świetne, przyznając MPK, że bardzo dobrze zrobiło kupując i współpracując z producentem. Przypominam, że MANy miały pękające kratownice, wypadające szyby, również się paliły. Autobus dopracowano, ale po wielu bólach oraz dużej nierówności wyrobów. A że jednemu trafiło się dobrze, drugiemu źle to już wina samego producenta.

  • SGrider – 05.11.2017

    Z tymi producentami w pełni się z tobą zgadzam, słyszałem od znajomego kierowcy, że w poprzedniej robocie miał sytuację na zasadzie, że było tam kilka (bo on na TIRach jeździł) Volvo FH nie wiem które ale to było dość dawno więc pewnie chińczyki albo te jeszcze starsze, i z jednej dostawy były składane w PL a inne jakoś tak wyszło że przyjechały ze Szwecji bodaj - nie pamiętam dokładnie - w każdym razie zza granicy i ogólnie wyglądało to tak, że te składane w PL były tak parszywie wykonane, co chwila trzeba było coś tam gdzieś tam dokręcać, kleić, przyczepiać, reperować bo się dziadostwo rozsypywało (dodam, że to był chyba ten sam rocznik czy, jakiś chyba rok różnicy był między nimi) natomiast te drugie tak jak Szwedzi poskręcali tak jeździły i nic nie skrzypiało, nic się nie tłukło itp, oczywiście później nadgryzione zębem czasu już sytuacja do normy wróciła, nie mówię, że to nie do zajechania było ale one jakoś po kilka lat miały wtedy. Ogólnie podsumować można to tak - wykonawca wykonawcy nie równy...Co do #42 - powiedziałem, że jest to kropla w morzu, ale ogólnie sytuacja wygląda tak, że Solarisy z 2005 roku (II gen.) wypada jak już gdzieś pisałem bardzo ładnie i naprawdę nie ma porównania względem #41-#46 ( III gen. 2006 rok) gdzie jest po prostu przepaść (a #44 pamiętam, że kiedy około 2012 roku jeszcze moja matka w Gliwicach pracowała - on już był takim rzęchem, że strach było jechać bo nie wiadomo czy się nie rozsypie dziadostwo po drodze :p )a jeszcze odnośnie jakości nowych Solarisów - luźne kasowniki, rurki, siedzenia - zarówno w U12 jak i w U18 - NORMA: z życia wzięte - jadę ostatnio #218, przed moim przystankiem podchodzę do drzwi, chwytam się prawej rurki i seryjnie myślałem że zostanie mi w ręce gdy kierowca zahamował, nie wiem jak, ale śrubka na dole się odkręciła i trzymała się na kilku zwojach, później to już przykręcili, ale czy takie rzeczy mają prawo się wydarzyć w 4 miesięcznym aucie?Powiem Ci, że nie wiedziałem, że Conecto to taki szajs, mama zawsze sobie chwaliła swój wóz, i jak już to raczej na te wasze AMZ bardziej narzekała i wcześniej na Solarisy.O tym silniku to jakbym słyszał o Gliwickim Volvo 7700 #79 - ex testowy częściej nie jeździ niż jeździ - a check engine to za chiny ludowe to nie potrafią zgasić, ogólnie autobus całkiem spoko, futurystyczny wygląd, jeden z pierwszych (jak nie pierwszy) z klimatyzacją dla kierowcy w PKM, jedyna wada to właśnie silnik który w ogole rzęzi to, jakoś nierówno chodzi, ale jedzie, śmiejemy się, że to będzie unikat kiedyś, z takim małym przebiegiem jak na swój rocznik - bo pół żywota w warsztacie przestał :p

  • farafiu – 05.11.2017

    Różnicowanie produktu to rzecz naturalna, ale na szczęście to się zmienia. Czy takie rzeczy mają prawo się przydarzyć w nowym wozie? Oczywiście, że tak. Wszystko zależy od tego co zamawiający sobie zażyczy. Jak oszczędzi te załóżmy 2 tysie na poszycie bebechów, to nie dziw się, że później sytuacja tak wygląda, jak opisujesz. Poza tym nowy autobus od Solarisa zawsze musi się dotrzeć, a jak już się go pozna, eksploatacja zaczyna nabierać zupełnie inne kształty. W Krakowie to samo mieliśmy z Multiplami - w jednej uchwyt się upier***ił przy kabinie kierowcy, a w jednym U12IV lusterko odpadło na wybojach na Cechowej. A to wszystko właśnie ma odzwierciedlenie w materiałach jakie się używa podczas produkcji autobusu. Dlatego jak miałem okazję jeździć demówką U18,75 to na żaden inny autobus nie zamieniłbym. Jeśli będzie kiedyś okazja przejechać się U18IV z Lipska czy też Düsseldorfu, to zobaczysz, że Solaris za 1,3 mln zł nie równy Solarisowi za 1,6 mln zł. Odnośnie taboru Mobilisu to temat rzeka - AMZty jak na wóz za nie całe 790 tysięcy daje radę, ale na drogach w miarę równych oraz na liniach, które mają częstotliwość maks co 20 minut. O dziwo są one mało awaryjne, a jak coś im się zdarzy wykluczającego z jazdy to wypadek. #MC310 - jeden z lepszych w taborze, ale są takie sztuki, że ciężko ich jakość określić. Wg mnie ich największą zaletą jest tylko silnik. Może nawet i AŻ, bo reszta jak elektryka to loteria zaś plastiki... no zobaczymy za kilka lat... na razie się trzymają z małymi ekscesami. Tak samo było z krakowskimi Citaro. Wszystko fajnie ładnie było w 2009 i 2011, gdy je dostarczono, a teraz? Ledwie -10 na zewnątrz a padają przez elektrykę i sam byłem świadkiem kilku takich zjazdów awaryjnych, kiedy najpierw trzeba było pół autobusu rozebrać w zatoczce, aby go uruchomić. Trzeba jeszcze wspomnieć o #MC399, który jest przedstawicielem nowej generacji Conecto na testach. Ten pod względem techniki już przedstawia poziom, za to plastiki tym razem jeszcze gorsze niż w pierwszej. Coś za coś. Ach i co do jeszcze wozów MR901-910. Śmiem twierdzić jakby nie Mobilis je zamawiał zaś przewoźnik miejski za cenę wyższą niż nie cały milion zł i nie haratał je jak głupi, byłby to udane wozy.

  • jtc – 04.12.2017

    Dzisiaj miało być otwarcie ofert. Ktoś? Coś?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...