TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakich MEGA-elektrobusów chce MPK Kraków?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 16.10.2019 14:00:21
fot. Domas, phototrans.pl

Powoli zbliżamy się do finału krakowskiego przetargu na dostawę 50 przegubowych elektrobusów. To dobry moment, aby bliżej przyjrzeć się wymaganiom, które stawia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

Warunki formalne ogłoszonego w pierwszej połowie września postępowania omówiliśmy tutaj. Szacunkowa całkowita wartość tego MEGA zamówienia MPK Kraków to 129 000 000.00 PLN netto, co w przeliczeniu daje jednostkową cenę przegubowego elektrobusu na poziomie 2,58 mln PLN netto. To można powiedzieć poziom "warszawski" przy kontrakcie na 130 sztuk. Czy Kraków dostanie podobny rabat przy 50 egzemplarzach? Zobaczymy.

Całe zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Wszystkie elektrobusy mają być objęte min. trzyletnią gwarancją całopojazdową.

Wybór najlepszej oferty
MPK będzie posiłkować się dwoma kryteriami oceny ofert. Pierwszym jest cena. Ta ma 55% wagi. Do 45% jest do zgarnięcia w ocenie technicznej. A w niej mamy premię za:

  • wydłużenie gwarancji całopojazdowej powyżej pięciu lat - 6 pkt

  • wydłużenie gwarancji na trwałość baterii trakcyjnych powyżej dziewięciu lat - 6 pkt

  • elektrobus do przewozu więcej niż 140 pasażerów - 3 pkt

  • min. 16 foteli dostępnych z niskiej podłogi - 4 pkt

  • elektrobus z aktywnym tempomatem i asystentem kontroli prawej strony - 4 pkt

  • system klimatyzacji, w który potrzebuje nie więcej niż 9 kg czynnika chłodzącego - 3 pkt

  • silniki trakcyjne zabudowane w piastach kół - 5 pkt

  • elektrobus nie wyższy niż 3,3 m - 2 pkt

  • elektrobus ze zużyciem energii w warunkach testu SORT2 nie większym niż 1,2 kWh/km - 4 pkt

  • spełnienie warunków Regulaminów nr 29 i 66 EKG ONZ - 3 pkt

  • elektrobus nie dłuższy niż 18,2 m - 5 pkt

Jakie elektrobusy?
Na celowniku MPK są fabrycznie nowe i w pełni niskopodłogowe elektrobusy przegubowe. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości całkowitej 17,5 - 18,75 m i szerokie na 2,5 - 2,55 m. Każdy musi umożliwiać podróż min. 120 pasażerom, w tym 38 - 45 na miejscach siedzących. Co najmniej osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez cztery wejścia układzie 2-2-2-2.

Słów kilka o napędzie: kolejne krakowskie elektryki będą ładowane przez pantograf dachowy firmy Schunk oraz alternatywnie złącze plug-in. Baterie powinny umożliwić pokonanie przynajmniej 130 km w warunkach eksploatacyjnych testu SORT2, bez konieczności doładowywania. Sposób ich zabudowy leży w gestii oferenta. W okresie gwarancji ich pojemność nie może spać poniżej 80% początkowej i umożliwić przejazd min. 110 km na jednym ładowaniu.

Silnik elektryczny ma umożliwiać przy obciążeniu wynoszącym 3/4 maksymalnego przyspieszenie do 60 km/h w czasie 30 s. MPK nie udziela żadnych sugestii w zakresie preferowanego sposobu zabudowy jednostki napędowej. Zużycie energii w warunkach testu SORT2 nie może przekroczyć 1,6 kWh/km.

Wymuszona wentylacja przestrzeni pasażerskiej będzie się odbywała poprzez przesuwne okna (mają być one zamontowane przynajmniej na 70% wyklejanych szyb bocznych), luki dachowe oraz wentylatory nawiewowe. Nie zabraknie oczywiście klimatyzacji, która będzie się składać z trzech niezależnych urządzeń chłodzących. Dwa dla przestrzeni pasażerskiej, trzecie natomiast będzie przeznaczone dla kabiny kierowcy. Nie sprecyzowano minimalnej mocy urządzeń klimatyzujących.

Nie zabraknie oczywiście bogatego wyposażenia dodatkowego. System informacji pasażerskiej będzie oparty na zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości (przód min. 192x24 pkt, bok min. 128x24 pkt, tył min. 48x24 pkt), dwóch wewnętrznych tablic LCD (boczna o przekątnej 38" i umieszczona pod sufitem 22") oraz modułu zapowiedzi głosowej przystanków. Ponadto oczywiście na pokładzie autobusów znajdzie się automat do sprzedaży biletów, kasowniki typu R&G KRG8 oraz monitoring składający się z przynajmniej pięciu kamer.

Podsumowując...
Kraków, czyli jak wzykle poprzeczka jest postawiona wysoko. Widać pewną ewolucję wymagań MPK wobec elektrobusów, co z resztą można bardzo łatwo wytłumaczyć. Pozostaje więc jedno pytanie. Będzie warszawski rabat, czy też niekoniecznie? Tyle samo argumentów jest za i tyle samo przeciw.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....