Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak zmienią się autobusy w 2022 roku?

infobus
31.03.2019 16:00
0 Komentarzy

W maju 2018 r. Komisja Europejska zaproponowała, aby niektóre środkibezpieczeństwa pojazdów stały się obowiązkowe i teraz te propozycje weszły wżycie. Sprawdzamy, co za trzy lata zmieni się w autobusach.

Systemy informujące o senności kierowcy, utrzymujące pojazdna pasie ruchu i alarmujące o niebezpieczeństwie na drodze – takie rozwiązaniamają być montowane w pojazdach samochodowych sprzedawanych na rynku UE od 2022r. Instytucje UE osiągnęły wstępne porozumienie polityczne w kwestiizmienionego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego.

Nowe technologie dostępne na rynku mogą przyczynić się dozmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych na naszych drogach, zaktóre w 90 proc. odpowiada błąd człowieka. W maju 2018 r. Komisjazaproponowała, aby niektóre środki bezpieczeństwa pojazdów stały sięobowiązkowe, w tym systemy zmniejszające niebezpieczne martwe pola wsamochodach ciężarowych i autobusach oraz technologia, która ostrzega kierowcęw przypadku senności lub rozproszenia uwagi. Zaawansowane elementybezpieczeństwa przyczynią się do zmniejszenia liczby wypadków, utorują drogę docoraz bardziej opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności oraz zwiększąglobalną innowacyjność i konkurencyjność europejskiego przemysłu samochodowego.

Zdaniem Komisji

Komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu,przedsiębiorczości i MŚP Elżbieta Bieńkowska powiedziała:

– Co roku na naszych drogach ginie 25 000 osób. Ogromnawiększość wypadków powodowana jest błędem człowieka. Możemy i musimy działać,aby to zmienić. Dzięki nowym zaawansowanym elementom bezpieczeństwa, którestaną się obowiązkowe, możemy wywrzeć taki sam wpływ na bezpieczeństwo jak przywprowadzeniu po raz pierwszy pasów bezpieczeństwa. Wiele spośród tych nowychelementów już istnieje, zwłaszcza w pojazdach wyższej klasy. Teraz zwiększamypoziom bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach i torujemy drogę dla opartej nasieci i zautomatyzowanej mobilności w przyszłości.

Komisja szacuje, że do 2038 r. proponowane środki pomogąocalić życie ponad 25 000 osobom i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej140 000 osób. Przyczyni się to do realizacji długoterminowego celu UE, jakimjest ograniczenie do bliskiej zeru liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannychdo 2050 r.

Oprócz ochrony osób na europejskich drogach nowezaawansowane elementy bezpieczeństwa pomogą kierowcom stopniowo przyzwyczaićsię do nowego wspomagania jazdy. Coraz większa automatyzacja oferuje znacznypotencjał kompensowania błędów ludzkich oraz nowe rozwiązania w zakresiemobilności dla osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie. Wszystko topowinno zwiększyć zaufanie publiczne i akceptację pojazdów zautomatyzowanych,wspierając przejście na jazdę autonomiczną.

Co w autobusach?

Nowe obowiązkowe elementy bezpieczeństwa obejmują:

  • w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych iautobusach: ostrzeżenie o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy (np.korzystaniu ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu), inteligentnedostosowanie prędkości, bezpieczeństwo cofania przy użyciu kamery lub czujnikóworaz rejestrator danych w razie wypadku („czarna skrzynka”);

  • w samochodach ciężarowych i autobusach: szczególne wymogimające na celu poprawę bezpośredniej widoczności kierowców autobusów isamochodów ciężarowych oraz usunięcie martwych pól, a także systemy z przodu iboku pojazdu mające na celu wykrywanie użytkowników dróg szczególnie narażonychna wypadki i ostrzeganie o nich, zwłaszcza przy zakręcaniu.

Dodatkowo w samochodach osobowych i dostawczych wejdziesystem utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowaniaawaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa.

Co dalej?

Porozumienie polityczne osiągnięte przez ParlamentEuropejski, Radę i Komisję w ramach tzw. negocjacji trójstronnych wymagaobecnie formalnego zatwierdzenia przez Parlament Europejski i Radę. Noweelementy bezpieczeństwa staną się obowiązkowe od 2022 r., z wyjątkiembezpośredniej widoczności i systemu martwego pola w samochodach ciężarowych iautobusach oraz powiększonej strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową wsamochodach osobowych i dostawczych. Staną się one obowiązkowe później zewzględu na konieczne zmiany projektu konstrukcyjnego.

Komentarze