TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jak zlikwidować wykluczenie komunikacyjne? FRPA do zmiany?
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.02.2020 09:00:59
Jak zlikwidować wykluczenie komunikacyjne? FRPA do zmiany?

Mimo rządowego zastrzyku funduszy przeznaczonych na likwidację białych plam w transporcie lokalnym, w 2019 roku wykorzystano raptem kilka procent z puli dostępnych środków.

Jak podaje serwis prawo.pl: białe plamy w transporcie lokalnym są trudne do usunięcia. Samorządów po prostu nie stać na dopłaty. I dlatego mimo rządowego zastrzyku w transporcie lokalnym, w 2019 roku wykorzystano raptem kilka procent z puli dostępnych środków FRPA. Podobnie może być w tym roku.

Ministerstwo nie wyklucza

Stawka rządowego dofinansowania wynosi 1 zł za przejechany kilometr. Odpowiedzialne za publiczny transport zbiorowy samorządy muszą od siebie dorzucić jeszcze 3 zł. Jak informuje Prawo.pl, w wielu gminach połączenia autobusowe - zarówno z miastem powiatowym, jak i miastem wojewódzkim, nadal nie zostały przywrócone. Powód jest prosty: samorządów nie stać na dopłaty.

O problemach w likwidacji białych plam w transporcie lokalnym wie już Ministerstwo Infrastruktury, które nie wyklucza zmian w programie wsparcia. W 2020 roku przewozy regionalne z wykorzystaniem środków funduszu będą realizowane na obszarze 964 gmin w całej Polsce. Na ten cel z budżetu przeznaczono łącznie 800 mln zł (w ubiegłym roku było to 300 mln zł).

Podczas ostatniego posiedzenia zarządu Związku Powiatów Polskich wskazywano na konieczność zwiększenia dofinansowania do wozokilometra (jednostka miary długości drogi przebytej przez autobus w określonym czasie, używana do rozliczeń przewoźników ze zleceniodawcami przewozów). Obecne wsparcie ze strony rządu (1 zł) pokrywa zaledwie 1/4 kosztów poza obszarami miejskimi.

Argumentowano również za klaryfikacją przepisów prawa, które będą jednoznacznie wskazywać odpowiedzialność za zadania związane z transportem zbiorowym. W 2020 roku do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych złożono 253 wnioski, a dopłatą objęto 1741 linii komunikacyjnych.

Posłowie alarmują

W ramach sejmowej interpelacji poseł Krzysztof Truskolaski przytacza problemy gmin na Podlasiu, m.in. w powiatach sejneńskim, suwalskim, kolneńskim, monieckim i hajnowskim. Jak podkreśla w odpowiedzi wiceminister infrastruktury Rafał Weber, w związku ze zrealizowanymi naborami wniosków w 2019 roku oraz zawartymi przez wojewodę podlaskiego umowami o dopłatę, na terenie powiatu sejneńskiego utworzono 1 połączenie komunikacyjne. Na 2020 rok organizatorzy publicznego transportu zbiorowego wystąpili tam z wnioskami o objęcie dopłatą 2 połączeń.

Z kolei na terenie powiatu suwalskiego organizatorzy publicznego transportu zbiorowego nie podjęli dotychczas działań przywracających połączenia komunikacyjne. Nie wystąpili też z wnioskami o objęcie dopłatą w 2020 roku. W powiecie kolneńskim utworzono 2 połączenia, w naborze na 2020 złożono 2 wnioski. W powiecie monieckim utworzono 10 połączeń, organizatorzy wystąpili z wnioskami o objęcie 10 połączeń. W powiecie hajnowskim utworzono 5 połączeń, wnioskowano o 1.

Na Pomorzu

Problemy są też na Pomorzu, gdzie, jak zauważa w swojej interpelacji poseł Beata Maciejewska, likwidowanie komunikacyjnych białych plam nie tylko nie wszędzie się udaje, ale są miejsca, gdzie ich przybyło. Wymienia powiaty starogardzki, bytowski, kościerski i chojnicki, które są obszarami najsilniej wykluczonymi komunikacyjnie i nie są w stanie na własną rękę zorganizować transportu dla mieszkańców. Podaje przykład gminy Główczyce w powiecie słupskim, gdzie mieszkańcy mają problemy z dojazdem m.in. do Lęborka, gdzie wielu z nich pracuje lub się uczy.

Jak podkreśla w odpowiedzi na tę interpelację Rafał Weber, samorządy, jako organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, są odpowiedzialne za uruchamianie połączeń komunikacyjnych na swoim obszarze.

-"Środki Funduszu mają wesprzeć samorządy w organizacji transportu autobusowego, a dopłaty stanowią zachętę dla podejmowania działań w tym zakresie" – wskazuje.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel mówił w Sejmie, że nie jest wykluczona ewaluacja programu.

-"Będziemy dokonywali analiz i szukali rozwiązań, które jeszcze w większym stopniu będą przeciwdziałały wykluczeniu komunikacyjnemu, przy czym to nie zawsze musi znajdować się w orbicie konkretnych oczekiwań samorządowców, czyli np. nie 1 zł, a 5 zł, a może poczekajmy jeszcze na jakieś dodatkowe rozwiązania – mówił.

Jak podkreślił, zachęca samorządowców, żeby dokonywali analizy swoich potrzeb i potraktowali tworzenie linii komunikacyjnych jako inwestycję w rozwój.

FRPA w liczbach

Do tej pory w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych odbyły się trzy nabory. Na 2020 rok złożono 253 wnioski, a dopłatą objęto 1741 linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów na liniach objętych wnioskami to 60 547 342,81, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 59 509 734,93 zł.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
FRPA
MI

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....