TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jak przewozić osoby niepełnosprawne autobusami? MIB odpowiada
INFOBUS.PL - Opublikowano: 02.08.2017 10:56:54 1 komentarz
fot. UM Białystok

12 czerwca poseł Czesław Sobierajski zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z interpelacją w sprawie zasad prawidłowego przewozu osób niepełnosprawnych. Parlamentarzysta odpowiedź otrzymał 1 sierpnia. Przedstawiamy treść obydwu pism.

Interpelacja Czesława Sobierajskiego:

"Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w § 18 ust. 1 pkt. 15) lit. b, zobowiązuje producentów do wyposażania przestrzeni w autobusie przeznaczonej dla pasażera niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim, w pas bezpieczeństwa ze zwijaczem i blokadą, umożliwiający zapięcie pasażera wraz z wózkiem.

Niestety, jak wynika z praktyki opiekunów przewożących autobusami osoby na wózkach inwalidzkich, taki zapis ww. rozporządzenia, nie zapewnia niepełnosprawnemu pełnego bezpieczeństwa w czasie jazdy autobusu, ponieważ w rozporządzeniu nie doprecyzowano jak powinna funkcjonować blokada pasa bezpieczeństwa.

W tej sytuacji producenci stosują w autobusach standardowe pasy bezpieczeństwa, używane zwykle w samochodach osobowych, blokowane bezwładnościowo. Tymczasem taki pas nie zapewnia dostatecznego bezpieczeństwa, ponieważ w czasie ruszania autobusu z przystanku lub podczas pokonywania zakrętów, blokada bezwładnościowa nie działa (załącza się tylko przy gwałtownym szarpnięciu) i wózek wyjeżdża na środek autobusu, co zagraża niepełnosprawnemu i stojącym obok pasażerom. Dzieje się tak, ponieważ siła tarcia o podłogę autobusu wąskich kół wózka inwalidzkiego (często na pełnych gumowych obręczach), nawet unieruchomionych hamulcem, nie jest w stanie pokonać dużych sił bezwładnościowych działających na wózek, w którym siedzi ciężki, dorosły pasażer. Siła ta jest tak duża, że wózka inwalidzkiego, nagle wysuwającego się w czasie ruszania czy zakręcania autobusu (nie mówiąc już o nadzwyczajnych sytuacjach drogowych), nie jest też w stanie utrzymać na miejscu opiekun niepełnosprawnego.

Ponadto w niektórych autobusach kasety z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa, zamiast być mocowane w okolicy oparcia wózka (w przypadku ustawienia niepełnosprawnego tyłem do kierunku jazdy), są mocowane w rejonie przedniej części wózka, co w czasie ruszania autobusu z przystanku, prawie całkowicie eliminuje możliwość unieruchomienia wózka.

W związku z powyższym, zwracam się z zapytaniem czy istnieje możliwość doprecyzowania w cytowanym na wstępie rozporządzeniu, sposobu funkcjonowania blokady pasów bezpieczeństwa, tak, aby gwarantował niepełnosprawnemu bezpieczne warunki podróżowania autobusem?

Ze swej strony uważam, że właściwym uzupełnieniem rozporządzenia byłoby stwierdzenie, iż przedmiotowy pas bezpieczeństwa powinien mieć możliwość ręcznego blokowania przez pasażera lub wprowadzenie do rozporządzenia sformułowania ogólniejszego, zobowiązującego producenta autobusu do zastosowania takich rozwiązań technicznych, które uniemożliwią samoczynne przemieszczanie się wózka z osobą niepełnosprawną w czasie manewrów autobusu."

Odpowiedzi udzielił Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w MIB. Oto jej treść:

"Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na interpelację nr 13306 posła na Sejm RP Czesława Sobierajskiego, w sprawie bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych przewożonych w autobusach na wózkach, przedstawiam następujące stanowisko.

W zależności od kategorii pojazdu stosuje się różne rozwiązania w kwestii przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Stosowne przepisy narzucają obowiązek by przestrzeń dla wózka inwalidzkiego była odpowiedniej powierzchni oraz właściwie oznaczona, ale co najważniejsze musi posiadać pasy bezpieczeństwa pozwalające na zapięcie pasażera z wózkiem.

W autobusach komunikacji miejskiej w Europie najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest pas bezpieczeństwa służący do przytrzymywania wózka inwalidzkiego wraz z pasażerem oraz oparcie (w przypadku miejsca przeznaczonego do podróżowania tyłem do kierunku jazdy autobusu).

Wymagania dla mocowań wózków inwalidzkich zawarte są w normie ISO 10542, natomiast wymagania dla pasów bezpieczeństwa oraz ich kotwiczeń zawierają Regulaminy EKG ONZ nr 107 lub 14. Wprowadzenie jako wymogu do stosowania odpowiednich pasów do mocowania wózków inwalidzkich, wymusiłoby na producentach autobusów konieczność montażu odpowiednich zaczepów wraz z pasami zgodnych z ISO 10542. Ponadto użytkownik czyli pasażer na wózku, musiałby poruszać się na wózku inwalidzkim zgodnym z normą ISO 7176-19 w zakresie wytrzymałości oraz rozmieszczenia uchwytów do mocowania do pojazdu. Biorąc pod uwagę, że znaczna część wózków inwalidzkich nie spełnia tych wymagań, istnieje możliwość, że mimo właściwego wyposażenia pojazdu, wózka nie będzie można stabilnie zamocować do uchwytów. Sytuacja taka mogłaby doprowadzić do narażenia na dodatkowe koszty osób niepełnosprawnych ze względu na konieczność wymiany wózków na spełniające ww. wymagania.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących warunków technicznych pojazdów w zakresie przytrzymywania wózka inwalidzkiego wraz z pasażerem (z osobą niepełnosprawną) w autobusach nie jest zasadne."


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MIB
prawo
sejm
  • Wiktor – 03.08.2017

    Ostatnio widziałem jak Ursus prezentował udogodnienia dla niepełnosprawnych w swoich autobusach i osoby testujące wyrażały zadowolenie z ich rozwiązań i takich działań na rzecz osób niepełnosprawnych.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....