TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jak powstaje Mercedes-Benz eCitaro? [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.05.2019 11:00:01
Jak powstaje Mercedes-Benz eCitaro?

Fabryka w Mannheim zakończyła już proces wdrażanie do seryjnej produkcji elektrobusu eCitaro. Teraz jest on całkowicie zintegrowany z procesem produkcyjnym wszystkich pozostałych autobusów.

Na początku podkreślmy, że autobusowy zakład w Mannheim będzie obchodził w październiku 111 lat swojej działalności. Zatrudnionych jest tutaj ok. 3500 pracowników, a najnowszym "dzieckiem" fabryki jest elektryczny autobus miejski Mercedes-Benz Citaro. Elektrobus bezproblemowo został dopasowany do pozostałej produkcji Mannheim i jest wytwarzany na tych samych liniach, co seria Citaro z silnikami spalinowymi.

Spawany początek

Podobnie jak Citaro, historia eCitaro zaczyna się w hali nr 45 fabryki w Mannheim, gdzie około 1100 pracowników zajmuje się spawaniem szkieletów z dostarczonych profili stalowych. Praca odbywa się tutaj na dwie zmiany i znacząco ułatwiają ją roboty, a laserowe cięcia są precyzyjnie dostosowane do odpowiedniej grubości blachy. Jednak cały czas duża część pracy w Mannheim jest wykonywana ręcznie. Autobusy są bardzo zróżnicowane, indywidualnie zamawiane i to w stosunkowo w niskiej liczbie, dlatego cały czas pracownicy w fabryce w Mannheim pod wieloma względami przewyższają roboty. I bardzo dobrze.

Kolejny ważny moment to umieszczenie wszystkich elementów w "katedrze", czy też w urządzeniach GBV, gdzie łączone są wszystkie ściany boczne, ramy dachowe i konstrukcja nośna, tworząc kompletną ramę nośną autobusu. Następnie instalowane są specjalne części, takie jak uchwyty i panele z blachy. Na tym etapie eCitaro możemy po raz pierwszy odróżnić od Citaro po szynach montażowych pod dachowe akumulatory (co także stosuje się w Citaro NGT).

Czas na kąpiel

Następnie szkielet jest malowany zanurzeniowo, co daje mu wszechstronną ochronę przed korozją. Wanna do KTL w Mannheim ma 16 m długości, 4 m szerokości i 6 m głębokości. W basenie mieści się 420 000 litrów specjalnej cieczy. Podczas całego procesu rama jest obracana kilka razy aby umożliwić dostęp powłoki ochronnej do każdego zakamarka. Aby zapewnić optymalną ochronę wszystkich profili wewnątrz, mają one około 1000 otworów, z których część jest później wykorzystywana w montażu. Cały ten proces trwa ok 20 minut na jeden autobus.

Po wysuszeniu konstrukcja jest wygrzewana w 220 stopniach Celsjusza. Potem mamy proces uszczelniania oraz montażu pierwszych komponentów.

Po tym etapie eCitaro wyrusza w swoją pierwszą podróż, podobnie zresztą jak wszystkie inne autobusy z Mannheim, i to pociągiem - do malarni w zakładzie w Neu-Ulm.

Czas na montaż

Po powrocie do Mannheim, eCitaro jest czyszczone i suszone. Następnie rozpoczyna się montaż w zabytkowej hali nr 34. Tutaj w systemie jednej zmiany pracuje ok. 1000 pracowników. Montaż eCitaro przebiega na tej samej linii, co wszystkich pozostałych pojazdów. Autobusy otrzymują tutaj takie elementy, jak: system klimatyzacji, system chłodzenia akumulatora na dachu, pełne orurowanie, boczne okna, podłoga oraz pierwsze elementy podsufitowego wyposażenia.

Główne prace montażowe są realizowane w kolejnej hali - nr 30. Tutaj pojazdy Citaro są rozlokowane na dwóch równoległych liniach. W zależności od wyposażenia umożliwia to zrównoważenie różnych zakresów pracy. To moment, gdzie w pojazdach pojawia się pełne okablowanie. I niezależnie od tego, czy jest to eCitaro czy Citaro: w każdym autobusie miejskim układa się ok. 100 kilogramów kabli. Dodatkowo w eCitaro, w dawnej wieży silnika,  montowana jest chłodnica dla układu napędowego i zespołów pomocniczych.

Potem mamy strategiczną stację: montaż osi napędowej z silnikami w piastach kół plus przednia oś. Następnie podczas gdy w Citaro montowany jest silnik spalinowy, eCitaro otrzymuje zespół składający się z czterech pakietów baterii - z tyłu po lewej stronie.

Następnie we wszystkich pojazdach montowany jest sufit, kanały powietrzne, tapicerka ścian bocznych, kokpit kierowcy i wiele innych elementów wyposażenia. Dopiero na końcu dodaje się fotel kierowcy i siedzenia pasażera, podobnie jak poręcze i przegrody. Proces ten zamyka montaż drzwi i szyby przedniej.

Centrum Kompetencji

Teraz eCitaro przenosi się do innej hali niż Citaro - do budynku nr 32, gdzie mieści się Centrum Kompetencji dla Mobilności. Pracownicy KEM są specjalistami w dziedzinie niskiej emisji i generalnie wszystkich modeli wdrażanych w małych seriach. Tutaj w eCitaro podłączane są baterie dachowe (zamontowane w hali 32). Napełniany jest też układ chłodzenia, który przechodzi próbę szczelności.

Można powiedzieć, że po uruchomieniu systemu zasilania 24 V kończy się produkcja "taka jak w Citaro" i po raz pierwszy montaż eCitaro zaczyna odbiegać od zwykłego procesu. M.in. w KEM sprawdzany i uruchamiany jest system wysokiego napięcia wraz z izolacją. Po raz pierwszy odbywa się też ładowanie akumulatorów za pomocą szybkiej stacji ładującej. Elektryczny autobus zyskuje także swój charakterystyczny grzbiet na dachu.

Jazda próbna

Po zamknięciu ostatecznych praca montazowych, jak np. przyklejenie piktogramów , zaczynają się intensywne testy każdego autobusu. Każdy eCitaro sprawdzany jest zarówno na torze testowym w zakładzie, jak i na drogach publicznych.

Potem - oo 6 tygodniach produkcji.  - przychodzi ten uroczysty moment i pojazd jest gotowy do przekazania odpowiedniej firmie transportowej. Odbywa się to, albo w macierzystej zajezdni albo w sieci dilerskiej. Na życzenie, Mercedes organizuje także szkolenie kierowców. Potem - w trasę!

A tak o najnowszym autobusowym projekcie Daimler mówi eCitaro team:



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
fabryka
elektrobus
Mercedes
Niemcy
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....