TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jak ładować śląskie autobusy elektryczne?
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 28.05.2018 10:00:19
Jak ładować śląskie autobusy elektryczne?

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która w programie "Bezemisyjny Transport Publiczny" zadeklarowała wolę zakupu do 300 autobusów elektrycznych, rozmawia z NCBR nt. finansowania infrastruktury ich zasilania.

Poinformował o tym w czwartek, 24 maja, podczas II Międzynarodowej Konferencji Naukowej "Elektromobilność szansą rozwoju polskiej gospodarki" członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy ma zajmować się m.in. transportem publicznym.

GZM utworzyła już Zarząd Transportu Metropolitalnego, który przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji od dotychczasowych organizatorów – planowo od 2019 r.

W grudniu ub. roku Metropolia podpisała porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, na mocy którego przejęła w tym regionie od Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) rolę partnera NCBR w programie "Bezemisyjny Transport Publiczny".

Jak mówił w czwartek Kwitek, oczekując na przygotowanie prototypu pojazdu w programie NCBR, specjaliści GZM rozmawiają z NCBR m.in. o finansowaniu infrastruktury ładowania pojazdów, które będą jego efektem.

Członek zarządu Metropolii przypomniał bowiem, że w dotychczasowych zakupach autobusów elektrycznych najczęściej zamawiający – czyli samorządowe przedsiębiorstwa komunikacji - wraz z pojazdami zamawiali dotąd stacje ładowania.

"Cała infrastruktura ładowania pod te autobusy będzie musiała być skoordynowana. W tej chwili mamy pojedyncze zakupy przedsiębiorstw i umowę z NCBR, gdzie czekamy na rozwiązania techniczne, jakie zostaną zaproponowane. Dzisiaj nie wiemy, jaki będzie sposób ładowania tych innowacyjnych autobusów – czy one będą elektryczne, bateryjne, czy może zasilane ogniwami paliwowymi, bo takie rozwiązanie też jest brane pod uwagę" - przypomniał.

"Mamy jeszcze dwa lata, zanim otrzymamy ten produkt do testów" - wskazał Kwitek akcentując, że KZK GOP przygotował już plan – w konsultacji z Tauronem - gdzie mogłyby się znajdować potencjalne ładowarki do autobusów elektrycznych.

Członek zarządu GZM zastrzegł też, że nie ma jeszcze pewności ile innowacyjnych autobusów kupi w programie NCBR Metropolia. "To zależy od testów. Najpierw kupimy jeden produkt, który będzie testowany. Od tych testów będzie zależał rozwój projektu. Jeżeli efekty będą zadowalające, kupimy ok. 60 autobusów, natomiast jeżeli będzie dalsze wsparcie finansowe rządu, nie wykluczamy zakupu do 300 autobusów" - wyjaśnił.

"Obecnie mamy deklarację wsparcia finansowego do zakupu na poziomie 65 proc. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Mamy też deklarację, że może to być nawet do 100 proc. finansowania – być może nie w formie dotacji, a np. w formie częściowo umarzalnej pożyczki" - przypomniał członek zarządu GZM.

Na rolę Metropolii w woj. śląskim w koordynacji stacji ładowania autobusów elektrycznych zwróciła uwagę Adriana Kamińska-Flak z wydziału obsługi inwestorów katowickiego magistratu. "Jeżeli rzeczywiście okaże się, że te 300 autobusów w ramach projektu z NCBR wyjedzie na nasze ulice, a nasze przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej będą je obsługiwały, musimy zapewnić ładowarki" - wskazała podczas konferencji.

"Tak naprawdę organizatora komunikacji czeka jedna wielka zmiana organizacji ruchu. Autobusy elektryczne muszą jeździć od ładowarki do ładowarki. Jeżeli przy tym będą jeździły w obrębie jednego miasta, to jeszcze pół biedy. Jeżeli jednak będą jeździły do innych miast, to większy problem. Aby postawić ładowarki, miasta muszą zabezpieczyć grunt, porozumieć się z operatorem ws. doprowadzenia mocy – i najważniejszy problem, kto będzie operatorem tej infrastruktury" - mówiła Kamińska-Flak.

"Miasta nie chcą być operatorem ani infrastruktury ani usługi ładowania. Taką rolę naszym zdaniem powinien odgrywać organizator komunikacji" - wskazała przedstawicielka katowickiego magistratu uzasadniając to m.in. uproszczeniem rozliczeń.

Program NCBR "Bezemisyjny transport publiczny" jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. NCBR stosuje w nim formułę partnerstwa innowacyjnego, w której chce "zamawiać" określone, nieistniejące jeszcze produkty.

Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku, dostępnego kosztowo bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostanie dostosowany do potrzeb jego użytkowników. Działania podzielono na dwie kluczowe fazy.

Finansowane ze środków NCBR prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz - po zaakceptowaniu przez NCBR – seria pojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek - poprzez dostarczenie partnerom publicznym pojazdów do użytkowania.

Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacji programu badawczego "Bezemisyjny Transport Publiczny" NCBR ogłosiło w grudniu 2016 r. Udział w programie zadeklarowało wiele polskich miast; współpracujące samorządy centralnej części woj. śląskiego reprezentował początkowo KZK GOP.(PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
ładowarka
GMZ
MCBiR
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....