Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ITS i Mobilis w walce o Radom

infobus
25.05.2015 12:37
0 Komentarzy

20 maja br. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu otworzył oferty w przetargu na obsługę linii autobusowych 24 autobusami klasy MAXI przez 10 lat. Niespodzianki są dwie: jedna dobra, druga gorsza. Albo i na odwrót? O tym zamówieniu i jego informowaliśmy już wcześniej.  Przypomnijmy, że miasto wymagało od zainteresowanych firm dysponowania przynajmniej 25 autobusami (24 liniowe i jeden rezerwowy, chociaż 12 z nich ma posiadać napęd oparty o paliwa alternatywne) spełniających normę czystości spalin minimum Euro 5, nie starszych niż z 2013 roku, klimatyzowanych i monitorowanych.

Po lekturze pytań do przetargowej specyfikacji spodziewaliśmy się chociaż trzech ofert. O kontrakt zdecydowały się powalczyć jedynie dwie firmy. Mowa o lokalnym faworycie, czyli ITS Michalczewski oraz Mobilisie. Radomska firma za swoje usługi proponuje stawkę 7,13 zł/wzkm.  Przewoźnik z Mościsk przedstawił w ofercie kwotę 7,48 zł zł/wzkm. Nie znamy pozostałych szczegółów propozycji przedstawionych MZDiK. Niewykluczone, że będzie to zbyteczne, gdyż obie oferty są znacznie powyżej kosztorysu, który założył radomski organizator komunikacji. Zarząd założył, że na początek będzie wykupywał przewozy za nie więcej niż 6,23 zł/wzkm.  Co prawda w naszym redakcyjnym gdybaniu zakładaliśmy stawkę w przedziale 6,30 – 7,00 zł/wzkm, przy czym typowaliśmy, bliżej tej górnej granicy. Patrząc jednak na ostatnie przetargi np. w Olsztynie, Wrocławiu czy Bydgoszczy, gdzie za każdy kilometr przejechany pojazdem solo klasy MAXI ceny wynoszą od 6,80 do 7,35 zł/wzkm nie sposób nie pokusić się o zarzut, że MZDiK mocno zaniżył wycenę.  Dla porównania MPK Radom, które wykonuje przewozy na podstawie bezpośredniego powierzenia od miasta za każdy wzkm autobusu solowego dostaje 6,89 zł/wzkm. Nie jest to jednak sztywna stawka, ponieważ do niej należy doliczyć koszt amortyzacji autobusów. W efekcie może być to kwota w postaci nawet 8,50 – 9 zł/wzkm.

Co w takiej sytuacji zrobi miasto? Jak ustaliła radomska redakcja Gazety Wyborczej prezydent Radosław Witkowski jest mocno zdziwiony zaistniałą sytuacją. Zaplanował w tej sprawie spotkanie ze skarbnikiem miasta oraz dyrekcją MZDiK. W sumie, po przemnożeniu różnicy między kosztorysem Zarządu a najtańszą ofertą przez szacowaną ilość pracy eksploatacyjnej brakuje aż 12 mln zł. Jak dalej potoczą się losy radomskiego przetargu? Pierwsze decyzje zapadną zapewne już niedługo. Oczywiście nie przeoczymy tego.

Komentarze