TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

IRISBUS B961E - jedyny wysokopodłogowy autobus miejski klasy mega oferowany w Polsce
Piotr Grygier - Opublikowano: 21.07.2005 18:52:24 88 komentarzy
IRISBUS B961E - jedyny wysokopodłogowy autobus miejski klasy mega oferowany w Polsce

W dniach 31.05-01.06.2005r. w Szklarskiej Porębie odbyło się posiedzenie autobusowej komisji taborowej zorganizowane przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Podczas dwudniowego zebrania zaprezentowano trzy autobusy produkowane przez koncern Irisbus. Dwa z nich zostały po raz pierwszy publicznie zaprezentowane w Polsce: Kapena Daily LE oraz Irisbus Citelis. W tych dniach zaprezentowano również wysokopodłogowy model Irisbus B961E, który od czerwca 2005r. eksploatuje MPK Wałbrzych.

Oryginalna konstrukcja

Irisbus B961E produkowany jest w zakładach Karosy w czeskim Vysokim Mycie. W zależności od rynku, model B961E sprzedawany jest z logo Karosy albo Irisbusa, w którego skład wchodzi czeski producent. Koncern Irisbus wyróżnia się wśród europejskich konkurentów tym, że jako jedyny oferuje miejski przegubowy autobus z wysoką podłogą na całej długości pojazdu. Co prawda na rynku dostępny jest średniopodłogowy Mercedes Conecto G, ale jego podłoga jest na tyle nisko zawieszona, że nie można go porównywać z Irisbusem B961E.

Design

Wygląd zewnętrzny na pewno nie jest silną stroną autobusu. Należy zaznaczyć, że obecny model B961E wzorowany jest na poprzednich wersjach przegubowych Karos, produkowanych jeszcze za czasów Czechosłowacji. Jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny Karosy nie przeszły poważniejszych zmian od lat 80. XX w. Już na pierwszy rzut oka widać, że producent nie przywiązuje zbyt dużej wagi do wizerunku pojazdu. Budowa nadwozia wyraźnie odbiega od obecnych trendów panujących wśród europejskich producentów. Poprzez zastosowanie wysokiej podłogi dolna linia szyby przedniej i bocznych biegnie za wysoko, przez co zmniejszyła się widoczność, a także wizualna atrakcyjność pojazdu. Dodatkowo na spadek atrakcyjności autobusu wpływa zamontowanie nie barwionych szyb. Niewiele pomogły zmiany przedniej i tylnej ściany autobusu, choć trzeba przyznać, że tylna część, wykonana z tworzywa sztucznego, nawiązuję już do współczesnych trendów stosowanych przez konstruktorów.

Wnętrze pojazdu

Wnętrze pojazdu robi dobre wrażenie. Poza wysoką podłogą nie można mieć większych zastrzeżeń. Do środka prowadzą 4 pary drzwi. Liczba i wysokość stopni przy każdym wejściu jest różna. Podłoga w Irisbusie B961E nie jest na tej samej wysokości, dlatego do autobusu najłatwiej można się dostać przez pierwsze i drugie wejście, w których podłoga ma wysokość 790 mm. W tylnej części pojazdu podłoga osiąga wysokości 890 mm.

Kabina kierowcy jest dobrze rozplanowana. Do standardowego wyposażenia należą elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne. Jedyne, co może razić, to nadmiar kiepskiej jakości plastików.

Przestrzeń pasażerska jest bardzo dobrze rozplanowana. W autobusie o długości 17,6 metra wygospodarowano 45 miejsc siedzących oraz 122 miejsca stojące. Przy drugim wejściu znajduje się miejsce na wózek dziecięcy lub inwalidzki. Poszycie wewnętrzne ścian i sufitu wykonano z płyt laminowanych. Podłoga została wykonana ze sklejki wodoodpornej wyłożonej wykładziną antypoślizgową. Dzięki zastosowaniu jasnych barw, wnętrze autobusu sprawia wrażenie bardzo obszernego. Do wnętrza idealnie wkomponowuje się jasnoszary przegub renomowanej marki Hubner. Pasażerowie podróżują na wygodnych siedzeniach marki Ster o ciekawej kolorystyce. Denerwujący, szczególnie przy dłuższej jeździe jest charakterystyczny głośny dzwonek otwierania/zamykania drzwi wejściowych. Do wad pojazdu można zaliczyć mało wydajny układ wentylacyjny, który nie sprawdza się w upalne dni oraz zbyt wolno otwierające się drzwi wejściowe.

Technika

Irisbus B961E napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem rzędowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa IVECO F2BE 1682C. Silnik wyposażony jest w turbodoładowanie z chłodnicą międzystopniową intercooler. Motor umiejscowiony jest pionowo w tylnej części pojazdu, co szczególnie sprzyja pokonywaniu stromych podjazdów. Pojemność silnika wynosi 7790 cm3. Max. moc 290 KM uzyskuje przy 2050 obr./min. Jednostka spełnia wymagania normy EURO 3. Pojazd wyposażono w dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulcowy. Hamulce tarczowe zamontowano na przedniej osi, natomiast bębnowe na drugiej i trzeciej. Co ciekawe, w autobusie standardem jest system ABS oraz ASR.

Podsumowanie

Autobus Irisbus B961E jest ciekawą konstrukcją na rynku nowych autobusów miejskich. Niewątpliwie pojazd ten ma swoje wady, przestarzałą linię nadwozia oraz wysoką podłogę. Jednakże głównym jego atutem jest cena, która w porównaniu z innymi przegubowcami jest bardzo atrakcyjna. Podstawowa cena Irisbusa B961E wynosi ok. 700 000 zł. Przykładowo niskopokładowy 18-metrowy Solaris Urbino kosztuje ponad 1 000 000 zł. Głównymi odbiorcami Irisbusa B961E mają być mniej zamożne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które nie mając zbyt wielu środków finansowych zmuszone są wymieniać mocno przestarzały tabor autobusowy. MPK Wałbrzych, jako pierwsze w Polsce, zakupiło trzy pojazdy B961E. Zdaniem Ireneusza Zarzeckiego - Prezesa MPK Wałbrzych, Irisbus B961E jest kompromisem między rozwiązaniami technicznymi a ceną, która w Polsce jest głównym kryterium przetargowym. Wydaje się, że autobus znajdzie wielu nabywców, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, którzy chcą mieć nowe autobusy za stosunkowo niewielkie pieniądze.

Tabela 1: Dane techniczne autobusu IRISBUS B 961E.

Wymiary
Długość (mm) 17590
Szerokość (mm) 2500
Wysokość (mm) max 3165
Ilość drzwi: 4
Wysokość pierwszego stopnia wejściowego we wszystkich wejściach (mm) 355
Masy i obciążenia
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 26000
Dopuszczalne obciążenie osi przedniej (kg) 6400
Dopuszczalne obciążenie osi środkowej (kg) 8600
Dopuszczalne obciążenie osi tylnej (kg) 11000
Podwozie
Silnik IVECO F2BE 1682C
Pojemność 7790 cm 3
Moc max. 290 KM
Przy obrotach (obr./min.) 2050
Norma czystości spalin EURO 3
Skrzynia biegów Automatyczna VOITH D 851.3 z retarderem.
Układ hamulcowy
Hamulce Pneumatyczne dwuobwodowe. Oś I - tarczowe Oś II, III - bębnowe
System ABS tak
System ASR tak
Zawieszenie
Zawieszenie pneumatyczne tak
Układ kierowniczy Przekładnia ze wspomaganiem hydraulicznym ZF 8098
Instalacja elektryczna
Napięcie znamionowe 24 V
Akumulator 2 szt. 180 Ah
Alternator 2 szt. BOSCH 90 A
Zbiornika paliwa
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) 300

Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Irisbus
Wałbrzych
  • Pasażer – 25.07.2005

    Zgadzam sie z w/w wypowiedzia! Glupotą ze strony pana prezesa jest zakpup tego autobusu. Moim zdaniem Jelcz w niczym nie ustępuje Karosie a juz tym bardziej tej prezntowanej, ktora wyglądem przyomina ta z lat 90siatych. Mamy swoje o wiele lepsze autobusy ale kupukemy (o zgrozo) czeskie brrrr. Głupota nie zna granic!!!

  • Polonez 3100 – 26.07.2005

    Kiedy tak to wszystko czytam...to wydaje mi się,że winniśmy wrócić do starych PRL-owskich czasów. Za dewizy kupili nam Berliety PR-100 i nie było gadki. Chcesz jechać, to jedz, nie??? ... to proszę bardzo są taksówki... Poza tym nie każde polskie przedsiębiorstwo stać na zakup niskopodłogowych solarisów, ztąd tutaj wybór Irisbusa. Mieszkam w Wawie i sam widzę kłopot z doborem taboru. Polskich miast nie należy porównywać z Berlinem, który funduje sobie solarisy z full wypasem (piszę tu chociaż o klimie dla pasażerów), w Wawie nie ma klimatyzacji dla pasażerów mimo iż zakupiło się tu setki busów typu solaris, albo man rzecz jasna przystosowanych do klimatyzacji dla pasażerów. Ostatnio nawet dla Wawy robią specjalnie okna otwierane podobnie jak w IKARUSACH, bo nie sposób wytrzymać latem w zatłoczonym busie otwierając małe uchylne okienko. U nas nie liczy się jakość, a ilość, jaką jest się w stanie utrzymać i jaka będzie w stanie na siebie zarobić, oraz przysporzyć JAKIŚ tam dochód...na co komu klima, a w szczególności skórzane fotele???!!! I jeszcze jedno: nie bojkotujcie JELCZA, ponieważ jeżeli idzi o miejsca dla wózków dziecięcych, to Jelcze mają ich aż dwa!!! Nie tylko w wersji M 181, ale nawet w starych M 120 z początku la 90-tych.

  • jopcok - dopisek – 27.07.2005

    do desa - mowa o przegubach, a jak mają czesi kupować nasze wysokie przegubowce, jak ich po prostu nie ma?

  • Autor – 27.07.2005

    Jezeli osoba o psuedonimie - Omni Slupsk twieredzi, że uklad wentylacyjny dziala bez zaruztow to proponuje spedzic troche wiecej czasu w tym autobusie, szczegolnie w upalne dni przy zamknietych szybach. Wowoczas przekonasz sie na wlasnej "skorze" jakie efekty daje pseudo wentylacja. Gdyby nie przesuwane szyby w autobusie byloby nie do zniesienia. Twierdzenie, ze uklad jest wporzadku jest smieszne. Prosze spytac kazdego kierowce, ktory uzytkuje autobus Irisbus B961E o efekty pracy ukladu wentylacyjnego. O sprawnosci ukladu wentylacyjnego przekonalem sie na wlasnej skorze podczas wizyty u walbrzyskiego przewoznika. Jezdzilem z kierowca po ulicach Walbrzycha w temp. ok 30 stopni przez 3 godziny. Kierowca wsrod wad pojazdu na pierwszym miejscu wymienil wysoką podloge oraz zbyt slaba wentylację.

  • Trajluś – 15.10.2005

    MKM wporządku, mnie chodziło tylko o to, że cała seria 200 Ikarusa obojetnie w jakiej wersji i z jakim silnikiem już nie jest produkowana. Nowa seria nosi oznaczenie C ( C56/C63/C80 ), ale jest to poprostu zmodernizowana konstrukcja 200. Pozdrawiam ;)

  • MKM – 25.10.2005

    Co prawda to prawda. Ikarusami podróżowało i nadal podróżuje kolejne już z rzędu pokolenie Polaków. Wielu ma do tych wozów duży sentyment. W ciągu prawie 30 lat stare, dobre Ikary przewiozły sporo ludzi, nie tylko w naszym kraju ale również na Kubie, w Chinach,w Rosji, w b. NDR, w Czechach, na Słowacji, w Bułgarii, w Rumunii, w Iraku, w Trucji, w Iranie, w Kuwejcie, w Wenezueli, w USA, w Kanadzie, w Angolii, w Libii, na Madagaskarze,w Mozambiku, w Etiopii i jeszcze pewnie w wielu innych państwach, gdzie nawet nie wiemy, że jeździły te znakomite jak na owe czasy konstrukcje. Gdyby nie problemy finansowe powstałe w wyniku zamówienia dużej partii autobusów przez Rosję, kótra popadła w kryzys finansowy to z pewnością firma Ikarus byłaby jednym z wiekszych producentów autobusów na świecie, z nowymi znakomitymi, nowoczesnymi konstrukcjami.

  • Holden – 11.11.2005

    czy ktoś wie w jakich latach był produkowany Ikarus 284 i co to właściwie jaest za mode??l

  • Trajluś – 11.11.2005

    Do Holdena: http://www.freeweb.hu/busztipusok/ Polecam Ci tą stronke, możesz sobie obejrzeć tego troszke niezwykłego Ikarka, który mnie sie całkiem podoba :) Troche Ci o nim opowiem. Z tego co się orientuje to Ikarus 284 był produkowany bardzo krótko, bo w latach: 1984-85. Był to autobus o długości 17900mm i z obniżoną do 790mm podłogą w stosunku do bazowego 280. Posiadał silnik Raba D2156 MKT6U o mocy 236KM umieszczony na tylnym zwisie [ czyli tzw. pchacz ] oraz automatyczną skrzynię biegów ZF 4HP600. Produkowano dwie wersje z układem drzwi: 2-2-2-1 oraz 2-2-2-0. Ciekawy był również Ikarus 286. Był to model produkowany na eksport do USA, o długości 18200mm, szerokości 2600mm z silnikiem Cumminsa. Ikarusy serii 200 to bardzo udane autobusy, produkowane w bardzo wielu wersjach i modelach. A ze szczególnych ciekawostek warto wymienić 2 bardzo ciekawe i godne uwagi modele: 290, czyli lotniskowy oraz 293 - trójczłonowy. Pozdrawiam ;)

  • – 12.11.2005

    dziękuje za te inrormacje. ale mam pytanie dotyczące jeszcze jednego Ikarusa, tym razem o model 242??

  • Holden – 12.11.2005

    To byłem wcześniej ja

  • Trajluś – 12.11.2005

    Ikarus 242 był wersją solo opisanego przeze mnie wcześniej modelu i był testowany w latach 70tych w Polsce jako prototyp razem z innymi markami, m.in. Berlietem. Był to również model średniopodłogowy o dł. 11m z silnikiem Raba D2156 HM6U o mocy ok. 230KM umieszczonym na tylnym zwisie. Posiadał mechaniczną skrzynię biegów Csepel oraz układ drzwi: 4-4-2. Równie ciekawym modelem była wydłużona do 12m wersja 246 ale o wzniosie podłogi 920mm z silnikiem Raba D10 UTSLL184 - 250KM na tylnym zwisie i 6bieg. mechaniczną skrzynią Csepela. Posiadał troje dwuskrzydłowych drzwi, przy czym ostatnie były znacznie węższe. Holden dziękuje Ci za pytanka, chętnie udzielam odpowiedzi, oczywiście na miare mojej wiedzy o tych autobusach. Pozdrawiam Ikarofilów. To super wozy ;)

  • Holden – 13.11.2005

    dziękuje za te odpowiedzi. Nareście moja ciekawośc została w 100% zaspokojona. A co do Twej wiedzy to jestem podwrażeniem. Zadałbym pytanie o różnice pomiędzy 3 modelami Iakrusa, ale to już chyba nudzenie.

  • Trajluś – 13.11.2005

    A ja chcę bardzo, żebyś mi zadawał Ikarusowe pytania i nie tylko. Będe Ci chętnie udzielał odpowiedzi na różne pytania, a szczególnie dotyczące Ikarusów, bo bardzo lubie tę marke. Szkoda, że poza popularnymi 260/280 to w Polsce praktycznie nie istnieją inne modele :/ Holden zadaj mi to pytanie o tej różnicy pomiędzy modelami, postaram się odpowiedzieć. Pozdrawiam :)

  • – 13.11.2005

    a więc nie dokońca widze różnice pomiędzy Ikarusami: 250, 255 i 256. Dziękuje za pomoc.

  • Holden – 13.11.2005

    z tymi 250, 255 i 256 to byłem ja

  • Trajluś – 14.11.2005

    A więc tak: cała seria wspomnianych przez Ciebie Ikarusów to modele międzymiastowe, które różniły się szczegółami. Ikarus 250 ma długość 12m i wznios pokładu: 900mm. Posiada silnik Raba D2156HM6UT o mocy 220KM lub Raba D2156MT6UT o mocy 250KM, skrzynię biegów Csepel 6 bieg oraz drzwi pneumatyczne w układzie 1-0-1. Ikarus 255 ma długość 10971mm, wznios: 860mm, silnik: Raba D2156HM6U - 192KM, skrzynię: ZF S6-90U, 6 bieg. i drzwi otwierane na klamke: 1-0-1 lub 1-0-0. Natomiast Ikarus 256 ma długość 11m, wznios: 900mm, silnik ten sam co poprzedni model lub Raba D2156MT6UT - 250KM, skrzynia ZF, 6 bieg. i drzwi 1-0-1 otwierane pneumatycznie. Istnieje także mocno zmodernizowana wersja Ikarus 256 ALFA, wyglądem przypominająca serię 300. Posiada ona silnik Raba - 250KM lub DAF - 286KM. Myślę, że udało mi się zaspokoić Twoje wymagania, bardzo się ciesze z Twoich pytań oraz to, że w miare możliwości moge Ci udzielać na nie odpowiedzi. Pozdrawiam i czekam na kolejne :)

  • Holden – 15.11.2005

    nie da się ukryc, że odpowiedzi mnie w 100% zadowalają. Dziękuje za pomoc.

  • Trajluś – 16.11.2005

    Holden pytaj dalej, już się niecierpliwie na kolejne Twoje ciekawe pytania. Mogą być Ikarusowe ale nie tylko ;)

  • MKM – 23.11.2005

    Zapomniałem jeszcze dodać jesli chodzi o wrażenia z jazdy ikarkiem o pięknie hałasującym wale napędowym... wyje jak szalony, cos piknego :)

  • Trajluś – 24.11.2005

    W Ikarze czuje się jak na koncercie, wszystko pięknie i harmonijnie gra, od wspomnianego przez Ciebie MKM wału napędowego, przez sam silnik, wibrujące szyby i tablice kierunkowe, "skrzypiący akordeon", czyli przegub i masa innych drobnostek składających się na "kapele rockową" ;D Oczywiście za przyjemność bycia na tym koncercie trzeba zapłacić, bo u mnie w Tychach ostatnio prawie dziennie kondy jeżdżą i bez biletu się nie obejdzie ;)

  • vecto85 – 24.11.2005

    I stukające szyby...a jeszcze zapach...

  • Trajluś – 24.11.2005

    No pisałem o szybach, a zapach gumo-spalin...mmmm...:) to efekt specjalny w całym koncercie, czasem jak się trafi młodzik za kółkiem nie potrafiący wrzucic trójki to i sprzęgiełko pachnie cudnie ;)

  • Holden – 24.11.2005

    ja dzisiaj jechałem z takim młodzikem. Gazował ikara na niskich biegach a później wrzucał wyższy i hamował silnikiem, poczym dodawał gazu i już jechał normalnie. Niestety jechał tak przez całą droge.

  • vecto85 – 25.11.2005

    To musiałeś mieć jakieś przeboje żołądkowe po wyjściu:)

  • MKM – 25.11.2005

    Ja mieszkam ok. 200 m. od ulicy na której kursują dwie linie nocne 605 i 607. Jak w nocy jakiś kierowca da po garach tych z Raby albo z MAN to aż się spać nie chce :]. Dwa lata temu wracają z sylwestra jeden kierowca wykrecił dosłownie piękny piruet na zasnieżonej ulicy. Ikarka 280.70 postawiło w poprzek jezdni, Harmonia się porawała bo tak się wykrzywił a przednie szyba się stłukła od uderzenia w latarnie, kótra została powalona. To było coś, współczułem pasażerom co musieli przeżyć. Podejrzewam, że owy kierowca nie dostosował predkości do warunków jazdy a i mógł być pod wpływem alkoholu.

  • Trajluś – 25.11.2005

    No to wyobrażam sobie jak ekscytujacą jazdę przeżyli pasażerowie tego autobusu, chciałbym być jednym z nich ;) Swoją drogą powinni zorganizować rajdy Ikarusów, najlepiej stuningowane zewnętrznie i z mocnymi silnikami, a na zakrętach "rwanie gumy" aż doczepa odpadnie ;D;D

  • MKM – 26.11.2005

    No właśnie czasami się tak zastanawiam, jadąc Ikarem, czy ten hak jest oby napewno aż tak mocny... Wyglądna na to, że tak skoro jeżdzi tego masa a jeszcze chyba nie było przypadku urwania się doczepki :]. Innym razem jeden z kierowców prezentował mi możliwości Ikarusa 280.58, gdzie autobusem napełnionym w połowie pasażerami przy prędkości zaledwie 30 km/h wrzucił bieg 5 (!) a przy 35 km/h zapiął bieg 6 (!). To się nazywa elastyczność !! Jeżeli juz o to chodzi to jeszcze dodam, że kiedys wpadłem z gadkę z kierowcą też IK 280 na linii 401 (przejechałem z nim połowe trasy, po drodze korki). Jakoś tak dodawał on dużo gazu przy ruszaniu, gdy się go zapytałem dlaczego tak jest i właściwie z którego biegu rusza (coś mi się nie podobała pozycja lewara przy ruszniu) on odparł że z.... 3 !!

  • Trajluś – 29.11.2005

    To ja już kiedyś miałem przyjemność jazdy Ikarkiem, w którym w pewnym momencie złamał się przegub ;) Autobus trzymał się kupy tylko poprzez sprzęg dachowy [ chociaż prawdopodobne, że i on się zerwał, bo to wszystko działo się gwałtownie ], harmonijke oraz obrotową płytę. Jechałem tym pechowym busem jak to codziennie do Katowic i biedak nie zdążył jeszcze wyjechać z Tychów, ale zaraz podstawili kolejnego Ikara, który budził mieszane uczucia pasażerów, ale wyglądał lepiej, bo był po NG. A jeśli chodzi o biegi, to u nas kierowcy często ruszają z 2-go biegu, a pod górę strasznie żyłują autobus na ostatnim biegu :( Nie ma to jak automat, powinni wszystkie Ikary po NG wyposażać w automaty. Pozdrawiam :)

  • Trajluś – 07.12.2005

    Co Ty chcesz od Ikarusa????!!!! :/ Czy w starym, czy w nowym nadwoziu wygląda dobrze i na pewno nie możesz go tak nisko oceniać :)

  • herbi – 07.12.2005

    ale ja tylko porównuje jak ktos napisa ze to ma tylko lepszy wygląd deski rozdzialeczej od ikarusowskiwej a mi z zawnatrz on calego ikarusa przypominas zreszta ikarus dobra rzecz:D a takie cus nie wiem bo nie znam.....

  • Trajluś – 08.12.2005

    Nio dobrze, nie krytykuje Cie herbi, bo widze żeś chyba nowy ;) Ale miło z Twojej strony, że masz dobre zdanie o Ikarusie. Pozdrawiam :)

  • MKM – 08.12.2005

    Może i on przypomina Ikarusa ale Ikarusem to on nigdy nie będzie, tak zaawansowaną i ładną konstrukcją jak na owe i współczesne czasy może się pochwalić jedynie węgierski producent :) Ale tak , do Ikarus'a jako wzoru to mozna porównać :)

  • twardoglowy – 09.12.2005

    Dobra dobra, ale karosa ma kataforeze i nie zardzewieje po trzech latach tak jak ikarusy i inne jelcze :P, silnik tez ma dobry; te autobusy beda jezdzic i jezdzic, wszyscy beda chcieli zeby sie rozlecialy a on i tak beda jezdzily

  • MKM – 12.12.2005

    Tylko, że epoka tego typu autobusów już minęła, dzisiaj się raczej kupuje nieskopodłogowe albo niskowejściowe... :P a nie takie badziewie z wysoka podłogą i....flegmatycznymi drzwiami odskokowymi...

  • vecto85 – 13.12.2005

    Co do autobusów niskowejściowych i niskopodłogowych-znam linie w Tychach, na których nie jest konieczny tego rodzaju pojazd-są linie typowo studenckie i pracownicze. A nawet jeśli ktoś mi poda argument, że brak schodów przyśpiesza akomodację pasażerów do autobusu, to dla mnie jest on nieistotny.

  • Trajluś – 14.12.2005

    Zgadzam się z Tobą kosu. Taki Irisbus B961E z powodzeniem mógłby zastąpić Ikarusa 280 np. na liniach: 1 czy 14 do Katowic, a swoją drogą jestem zwolennikiem odskokowo - przesuwnych drzwi i w tym autobusie nie widze żadnego problemu, by poprawić ich otwieranie i zamykanie. Scania czy Volvo od dawna stosują taki system drzwiowy i nikt nie narzeka, a wielki plus tego rozwiązania, to to, że nie zajmują cennego miejsca wewnątrz pojazdu. Widziałem nawet Ikarka 260/280 po liftingu i z takimi drzwiami :)

  • vecto85 – 14.12.2005

    Ja dodam jeszcze linię E-2 i 33. Rzeczywiście drzwi otwierane na zewnątrz są dobre, tym bardziej w przepełninych liniach, o których piszemy z Trajlusiem.

  • Trajluś – 14.12.2005

    Tylko, że niektórzy sie obawiają, że jak ktoś się w przepełnionym busie oprze o takie drzwi to wypadnie, a ja tej opinii nie podzielam, są przecież zabezpieczenia. Pozdrawiam :)

  • vecto85 – 15.12.2005

    No tak są przecież zabezpieczone.

  • Trajluś – 15.12.2005

    A ja uważam, że u nas w Tychach to powinni się wziąć wreszcie za nasze Ikarusy, bo niektóre są w opłakanym stanie, szczególnie to widać w ich wnętrzach, a i silniki wymagają remontu, a najlepiej to chciałbym, żeby wymienili je na Raba D10 lub Mana i automatyczną skrzynie biegów. Nie wiem dlaczego jeżdżą tylko 4 sztuki automatów, może wg PKM się nie sprawdziły :( a ja własnie bardzo lubie nimi jeździć. Zresztą jeszcze troche to i one będą wymagać NG. Silnik bym zostawił z automatem, a dołożył klime i odnowił wnętrze, hehe przydałyby się też wspomniane odskokowe drzwi ;)

  • MKM – 15.12.2005

    Ja tam wolę oryginalnego Ikarusa z silnikiem MAN'a połączonym z automatem. Jest komfort pracy dla kierowcy a i wóz ma lepsze osiągi... Natomiast co do drzwi, to myśle, że to właśnie odskokowe zabierają więcej miejsca, gdyż mają specyficzną kostrukcję, gdzie wyprofilowane, półokragłe wsporniki drzwi wnikają przy zamykaniu do wnetrza. Inna sprawa, że przy pełnym pasażerów pojeździe, gdzie niektórzy stoją na środkowym schodku mogą spowodować utrudnienie zamknęcia drzwi uruchamiając tym samym zabezpieczenie przed przycięćiem pasażera, bo domyslam się, że takowe posiadają, w sumie to wszystko wydłuża czas postoju na przystanku. Wydaje mi się, że klasycznie otwierane drzwi dwuskrzydłowe spełaniają optymalnie swoją rolę, np w tak dużej i zatłovzonej aglomeracji miejskiej jak stolic... Jak dotąd nie widziałem jedynie małego MAN'a NM 223 z takimi odskokowymi drzwiami, jest on jednak wykorzystywany na mniej stłoczonych trasach... :)

  • vecto85 – 16.12.2005

    Z tego co widać, to tyskie Ikary są eliminowane, zresztą pewnie skasują jakieś jak przyjdą te przeguby z obecnego przetargu. A które według Ciebie Trajluś są w złym stanie w śroku? W sumie to tylko #4417 jest bez kapitaliki w środku.

  • Trajluś – 17.12.2005

    No tak o tym busie myślałem, bo często jeździ on na 14, inne widać, że są po remoncie, ale jednak już zniszczone przez "kulturalnych" pasażerów. Sądze, że przyszłość naszych Ikarków nie jest optymistyczna, zostanie ich naprawde niewiele, chyba tylko te z klimą i może jeszcze pare wyremontują i tyle. MKM szanuje Twoje zdanie, ale wystarczy spojrzeć na inne kraje, zwłaszcza w Skandynawii, gdzie taki system drzwi jest bardzo popularny. Zresztą każda marka autobusowa stosująca te drzwi w swoich pojazdach ma inne rozwiązanie ich mechanizmu i ja jestem zwolennikiem takiego układu drzwi i jeżeli już zajmują cenne miejsce to nie tyle co tradycyjne drzwi, a na pewno da się to jeszcze udoskonalić.

  • MKM – 17.12.2005

    Nie bardzo wiem w jaki sposób zajmują cenne miejsce w autobusie klasycznie otwierane drzwi (moze chodzi o to, że nie jest wykorzystany przez ściśniętych pasażerów najniższy schodek)...?? Tyle tylko co wnikają do wnętrza obracając się o 90' i raczej nie przeszkadzają, ich szerokośc to zaledwie ok. 2-3 cm i ładnie się ustawiają wzdłuż przejscia... Takie rozwiązanie sprawdza się doskonale np. w Warszawie, gdzie panuje zazwyczaj niesamowity ścisk i tłok. Raczej sobie nie wyobrażam, żeby elementy konstrukcyjne drzwi odskokowych wnikające do środka zabierające dodatkowe miejsce były właściwym rozwiązaniem na dużą aglomerację miejską... Zgadzam się, że w skandynawii, która jest bogata i raczej niewiele osób korzysta z autobusów, posiadając własne samochody, wykorzystuje sie drzwi odskokowe gdyż zazwyczaj nikt przy nich nie stoi (zazwyczaj jest na tyle mało pasażerów, że swobodnie mozna zająć miejsce siedzące) i nie uruchamia blokady zapobiegającej ściśnieciu pasażera tak jak to jest bywa w dużych miastach i nie wpływa na utratę cennego czasu :)

  • vecto85 – 18.12.2005

    Z obserwacji DABa 1200C na linii "400" w Tychach, który ma właśnie drzwi otwierane na zewnątrz-takie rozwiązanie jest idealne. Ten autobus jest niskowejściowy (jak by się uparł to niskopodłogowy), a w przypadku tego rodzaju pojazdu w miejscu, gdzie nie ma stopni mieści się dużo osób, a poza tym tego rodzaju drzwi dopychają pasażerów. A to, że w skandynawii nie ma tłoku w autobusach to się na nich zemści niebawem. Powinno się podejmować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu indywidualnego i publicznego.

  • Trajluś – 18.12.2005

    Oczywiście jak najbardziej zgadzam się z Tobą kosu. Może drzwi odskokowe nie do wszystkich autobusów pasują, ale w konstrukcjach takich właśnie jak DAB 15-1200C na pewno to rozwiązanie jest idealne, zwłaszcza że posiada on szerokie platformy wejściowe. No i własnie jest tu mały problemik z tymi naszymi DABami: do jakiej kategorii go zakwalifikowac, niskowejściowej czy niskopodłogowej. Ja sądze, że z racji niewysokiego tylnego stopnia to raczej niskowejściowiec. Pozdrawiam :)

  • mzario – 21.12.2005

    problem przy drzwiach odskokowych moze wystapic wsrod ...kierowcow.. Moj ojciec, ktory jest kierowca autobusu mial przez pewien czas problemy z przystosowaniem sie do tego typu drzwi- podjezdzal zbyt blisko kraweznika. W warunkach zimowych gdy pobocza sa zasypane przez zwały sniegu, gdy podjedzie sie za blizko krawedzi drzwi sie po prostu nie otworza. Jedyne rozwiazanie to zachowanie odległości od kraweznikow, co z kolei utrudnia wsiadanie do autobusu. Ja osobiscie jestem za drzwiami otwieranymi do wewnarz. Pozdrawiam Autobusomaniakow :)

  • Trajluś – 21.12.2005

    Ehhh można iść na kompromis np. wzorem niektórych modeli MANa i zastosować tylko jedne drzwi odskokowe przy pozostałych tradycyjnych, jak to jest w przypadku NL283 Super Single. Zresztą w tym modelu zastosowanie takich drzwi na tylnym zwisie jest logiczne, a wymuszone zastosowaniem wieżowego silnika i pojedynczych kół tylnej osi, przez co stworzono duży obszar płaskiej podlogi na tylnym podeście. Widziałem też MANy NL/NG, które miały tylko środkowe drzwi odskokowe, a reszta tradycyjna.

  • vecto85 – 22.12.2005

    To to w sumie wynikł problem:( Ale problemu by nie było gdyby chodniki były odpowiednio odśnieżone, a nie doprowadzaone do stanu takiego, że są kilkudziesięciocentymetrowe górki. Trajluś-w którymś naszym Dabie widziałem tylne drzwi obite...

  • Trajluś – 22.12.2005

    No właśnie, prawie na każdym przystanku w Tychach mozna spotkać "Tatry" przykrawężnikowe, no ale oczywiście nic w naszym mieście się w tym celu nie robi, podobnie jak w innych tematach i problemach :( A co do tego DABa, tak któryś ma obite drzwi, nie wiem dokładnie jaki numer boczny, ale mnie się wydaje, że on już przed zimą dostał kopa w tylne drzwi :/

  • vecto85 – 23.12.2005

    Aha...

  • Trajluś – 07.01.2006

    Dzieki za krótką, ale treściwą odpowiedź ;D z tymi górkami jest coraz gorzej, drogowcy pozgarniali ulice i cały śnieg poszedł na chodniki, a najbardziej na krawężniki. Teraz chwycił mróz i jest masakra, nie tylko z wejściem/wyjściem do/z autobusu/trolejbusu ale również z przejściem przez ulice. I taka sytuacja jest w całym mieście :( I faktycznie moje ulubione Daby moga mieć niekiedy problem z otworzeniem drzwi.

  • MKM – 07.01.2006

    No na to jest sposób, a mianowicie pozostawienie przez kierowcę nieco większej odległości od krawężnika... W stolicy na szczęście nie ma tego problemu gdyz mamy wszystkie autobusy z drzwiami otwieranymi klasycznie, to jest ich właśnie dodatkowa zaleta, ze nie wystają poza obrys pojazdu. Trajluś wejźdź na pierwsze forum, z najwiekszą liczbąkomentarzy i powiedz jakie widziałbyś w swoim mieście trzy najlepsze Twoim zdniame autobusy, zapraszam również innych :]

  • Trajluś – 08.01.2006

    MKM, chcesz 3 autobusy to prosze, mówimy tu o standardowych, solo o długości 12m: 1. Scania OmniCity, 2. MAN Lion's City, 3. Solaris Urbino 12 Tego trzeciego posiadamy, Scania jest moją THE BEST marką i ostatni face lifting OmniCity wyszedł bosko i jeszcze w połączeniu z czarno-perłowym kolorem, natomiast MAN Lion's City zebrał u mnie laury za ciekawy wygląd. Widziałem go w Poznaniu i naprawde wyrózniał się wśród innych autobusów, szczególnie czarną taflą nad oknami, która czyniła go dostojniejszym. Oczywiście wersje przegubowe, szczególnie tych dwóch pierwszych są naprawde cool :))) Pozdrawiam ;)

  • 1425wt – 18.01.2006

    Na zewnątrz wygląda jak podpicowana K-11, wewnątrz jak podpicowany Ikarus 280 a w ogóle na co komu w dobie nizkopodłogowców autobus wysokopodłogowy. Argumentacja cenowa do mnie nie przemawia bo za tę kasę mieli by niskowejściowego Jelcza albo dwa MAZy-130

  • Trajluś – 19.01.2006

    eeee weź nie wspominaj o MAZ-ie, bo to dziadostwo i źle wygląda, wzieli licencje od Neoplana i spieprzyli autobus. A co to jest za autobus K-11, pierwsze słysze ?? Owszem Karosa nie jest taką dobrą konstrukcją, tak jak mówiłem wole jej konkurenta, czyli Ikarusa C80.

  • LUBINIANIN – 20.01.2006

    witam tak sie tu naczytalem o tych karosach .......az przeraza mnie to ze do LUBINA tez maja je kupic..... walbrzych niedaleko mogli najpierw sobie tam pojezdzic zamiast odrazu je kupic je do naszej lubinskiej komunikacji

  • Lubinianin – 27.01.2006

    LUBINIANIN - głupi jesteś - tak KAROSA B.... była u nas na teście, poza tym to nie TE Karosy będą u nas, ale najnowsze, niskopodłogowe Citelis

  • – 30.01.2006

    nawet jelcz jest ladniejszy i nowoczesniejszy od karosy ze o innych pojazdach nie wspomne nawet porażka kupowac takie autobusy

  • paput (MPK Wałbrzych) – 15.02.2006

    Fajna długa dyskusja, której nie chce mi się czytać... Jednak dodam coś od siebie. Po pierwsze nie zgodzę się ze stwierdzeniem mało wydajnego układu wentylacji. Może nie jest super, ale widziałem gorsze. Nie ma za to równych sobie podczas mrózów. Karosy to najcieplejsze autobusy w Wałbrzychu. Co do postaci Prezesa. Chyba ktoś tu nie zauważa, że dzięki Panu Zarzeckiemu MPK ruszyło do przodu. To on zdecydował się na zakup 25 jleczy (początkowo byłem wkurzony, że nie są nowe i średniopodłogowe, ale potem zauważyłem sens ich zakupu). Poza tym nie można powidzieć, że tylko On decyduje o wyborze wozu. Przetarg (może i lipny - nie wiem) ale jednak jest przetargiem i tak nakazuje prawo. Poza tym chyba tylko karosa złożyła ofertę z tego co wiem...

  • lunch – 08.03.2006

    "Do wnętrza pojazdu nie można mieć większych zastrzeżeń". Co za "specjalista" to pisał? Autobus wysokopodłogowy i żadnych z tego korzyści, bo siedzeń napieprzone jak w wysokim. Ech...

  • GeorgeF(MPK Wrocek) – 30.03.2006

    Nie znam zbytnio tego Irisbusa ale musze Wam powiedziec ze we Wrocławiu jezdzimy Volvami 7000 i wentylacja też jest do kitu. Poza tym mamy kilka jelczy przegubowych , z których kierowcy są bardzo zadowoleni. Sam jezdziłem kilka razy wozem 8501 jest naprawde dobry no i ma super kabine.

  • CodeLyoko – 06.04.2006

    A ja uwarzam, że to poprostu unowocześnony Ikarus 280. Chociaż bardziej bym to nazwał zbrzydzeniem. Ikarusy przynajmniej były solidne i na ich czasy nowoczesne, czego nie można powiedzieć o tym. Jak mówili poprzednicy - najlepszym wyborem w takiej sytuacji to Jelcz, a jak nie - to Volvo :P .

  • Trajluś – 08.04.2006

    Skończ z tym stwierdzeniem, że to unowocześniony Ikarus 280. Przecież Karosa zupełnie nie przypomina ani wyglądem, ani parametrami Ikarusa, jest od niego dłuższa i silnik jest umieszczony na zwisie tylnym. Co do solidności Ikarków... to się jednak w pełni zgadzam z Tobą, zawsze były trwałe, pomimo stałego trzeszczenia różnych podzespołów :)) Powtarzam... Karose z Ikarusem łączy tylko i wyłącznie przynalezność do jednego wielkiego koncernu: IRISBUS. Pozdrawiam ;)

  • Tygrys – 09.04.2006

    Jako mieszkaniec Krakowa mogę tylko nadmienić że jedyną wersją odkurzacza którą uznaje za pełnoprawny autobus to modele z 2003.

  • MKM – 10.04.2006

    do Trajlusia : jak już na siłę porównywać tę Karosę z Ikarusem to chyba z modelem 284 :] Wysoka podłoga, silnik na tylnym zwisie, kształt z poprzedniej epoki... P.S. Zastanawiam się dlaczego, skoro 284 był dawcą podwozia, silnika i innych podzespołów dla 435 (a oglądając film z tunelu Lefortowo można zaobserwować jak lata mu ogon), w modelu 435 nie usztywniono przegubu... Czy w modelu 284 przeoczono tę wadę... Przecież stwarza to realne zagrożenie... :]

  • Trajluś – 11.04.2006

    Do MKM: Ikarus 284 w porównaniu z Karosą ma bardziej obniżoną podłoge do 760mm na całej długości pojazdu, jest dłuższy i posiada nieco inny układ drzwi, czyli: 2-2-2-1 lub 2-2-2-0, są one szersze i otwierają się do środka, choć akurat mogłyby się też otwierać na zewnątrz. Ale uważam podobnie jak Ty, że można porównać go na siłę z Karosą..jeżeli już trzeba wystawić konkurentów wśród tych dwu marek :] Osobiście jednak wybrałbym Ikarusa z jego charakterystycznym, wyjącym silnikiem Raba D2156 oczywiście tylko z automatem. Wrażenia z jazdy...mmmm.. niczego sobie ;) Pozdrawiam =))

  • pikador – 20.04.2006

  • Trajluś – 20.04.2006

    Do pikador: popraw, bo nic nie widać ;p a jestem bardzo zainteresowany Twoją tajemniczą wypowiedzią :)

  • MP4/16 – 30.05.2006

    ostatnio MPK Łódź kupuje "Polskie Aytobusy" a to chyba cos z Jelczem.

  • Trajluś – 31.05.2006

    No przeca wiadomo że z Jelczem to związane. Jelcz produkuje autobusy miejskie i lokalne :)

  • PP – 01.06.2006

    Niestety irisbusy są to autobusy marnej jakości, pod względem technologicznym, materiałowym, i wykonania. Sam jestem kierowcą i wiem coś o tym. Lepiej kupić autobus używany np. Scania, Man lub Mercedesa która przy właściwej obsłudze (mam na myśli warsztaty zajezdniowe) będą jeżdzić jeszcze długo i w miarę bezawaryjnie a nie kupować Jkarusa w nowym opakowaniu który jest dużo bardziej awaryjny od wyżej wymienionych. Kiedy wreszcie polska dojrzeje do kupowania żeczy porządnych, napewno dużo droższych ale bardziej bez awaryjnych i na długie lata, a nie po prostu dziadostwa które wymagają co chwilę napraw i remontów, które to przewyższą koszty zakupu i utrzymania lepszych autobusów które można potem jeszcze sprzedać?

  • Trajluś – 01.06.2006

    Jakiego znowu Ikarusa... co wy gadacie za bzdury!!! Przecież Irisbus B961 nie ma nic wspólnego z Ikarusem C80. Ikarus i tak jest o niebo lepszy od Karosy.

  • rvalik – 04.07.2006

    Moze i nowy Jelcz jest lepszy od nowej Karosy, ale za 10 lat Walbrzych te Karosy dobrze sprzeda na roznice od zkorodowanego Jelcza, wszyscy sie smiejecie z Karos, ale ile starych uzywanych Karos jezdzi po Polsce i jakos nie zauwazylem ze by ktos w Czechach sprowadzil 10letniego Jelcza i Autosana, to same s Ikarusami wszyscy kochacie Ikarusow, ale dlaczego przewoznicy wola uzywana Karose od Ikarusa?

  • T. – 21.07.2006

    To zmodernizowana Karoska B 931 przecież. Podobnie jak Jelcz 120m to dobra i solidna propozycja dla uboższych (bez obrazy) przewożników. Przydała by się też propozycja jakiegoś taniego autobusu niskopodłogowego.

  • T. – 21.07.2006

    ...a PRL też ma fajne auta, i komunikację zbiorową.

  • T. – 21.07.2006

    Odpowiedź do Pana Rafała: ...pewnie to te zaokrąglone linie bocznych śćian nadwozia i wybżuszony przód. Mając osobiśćie okazję jeżdźić regularnie Karosą D 732 zauważyłem że framugi okien, poza wycięciem na środku są takie jak w IKARUSACH serii 200. Zresztą Czesi na mapie są niedaleko Węgrów. Jednak Karosa ma inny charakter, ale podobieństwa jakieś są.

  • Spieprzaj dziadu – 28.10.2007

    rvalik jesteś żałosny,cich siedź pepiku pieprzony

  • Cypis867 – 01.12.2007

    Moim zdaniem, to dobry autobus dla biedniejszych przedsiębiorstw komunikacji zbiorowej. To jedyny następca Ikarusa na polskim rynku. Co z tego, że Częstochowa ma nowe Merchole, jak je wypożycza jakiemuś PKS - owi? A pasażerowie na codzień jeżdżą M-11... Więc niech MPK Częstochowa lepiej kupi takie cóś, ale żeby chociaż pasażerowie mieli to na co dzień...

  • cinquecento – 05.12.2007

    jestem cinquecento. Jak przyjdzie solaris to go wyściskam, bo to mój przyjaciel!!!!!

  • cinquecento – 05.12.2007

    jestem cinquecento. Jak przyjdzie solaris to go wyściskam, bo to mój przyjaciel!!!!!

  • solaris – 05.12.2007

    jestem solarisem. jak przyjdzie cinquecento, to go wyściskam, bo to mój przyjaciel.

  • cinquecento happy i solaris urbino 18 lll – 05.12.2007

    nienawidzimy autobusu scania, bo jest zpapugowany z solarisa.(jego przednie światła)

  • cinquecento happy i solaris urbino 18 lll – 05.12.2007

    solaris:-cinquecento happy ma cztero-cylindrowy silnik 900.właśnie cinquecento happy jest moim przyjacielem!!!!!!!!! cinquecento:-solaris urbino 18 lll ma przegub i 18m.Właśnie solaris urbino 18 lll jest moim przyjacielem!!!

  • m. – 15.04.2008

    a jak do takiego autobusu wsiada sie z wozkiem,lub jesli jest sie osoba niepelnosprawna? hmm,chyba ze w Walbrzychu takich osob nie ma , to nie ma problemu

  • solaris – 20.08.2012

    jakis marny ten autobus

  • ikarus – 20.08.2012

    solaris urbino 18 jest ok 300 tys. zyla drozsze bo ma wiekszy prestiz od tego czeskiego dziadostwa

  • 0 – 20.08.2012

    na co komu dzis wczorajsze irisbusy kiedz czujesz ze uleciala benzyna ?????????????????????

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....