TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Interurbino – międzymiastowa propozycja Solarisa
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 21.07.2009 14:15:29 26 komentarzy
Interurbino – międzymiastowa propozycja Solarisa

Pod koniec lipca br. firma Solaris Bus &Coach zaprezentowała swój najnowszy autobus –międzymiastowy model Interurbino, który pod koniec przyszłego roku wejdzie już do produkcji seryjnej. Teraz czekają go testy, testy i jeszcze raz testy.

Zgodnie z zapowiedziami producenta najnowszy produkt Solarisa zobaczymy na wrześniowych targach TRANSEXPO (16-18.09) w Kielcach. Potem czeka go jeszcze europejska premiera w belgijskim Kortrijk i seria ciężkich testów. Obecnie firma wyprodukowała dwa prototypy Interurbino - w opcji przeznaczonej na polski rynek (bez klimatyzacji) oraz w wersji mającej podbić rynki zachodnioeuropejskie. I właśnie tym drugim egzemplarzem mieliśmy przyjemność jeździć po płycie lotniska w Bednarach. Pojazd prowadzi się podobnie jak jego miejskiego, starszego brata –Urbino 12. Różnicą jest zastosowanie manualnej, 6-biegowej skrzyni biegów ZF 6S1010BO z retarderem hydraulicznym Voith VR123 (opcjonalnie można zastosować elektryczny zwalniacz Telmy) oraz przedniej osi ZF RL 75E z niezależnym zawieszeniem, znanym z turystycznej Vacanzy. Jeżeli chodzi o układ przeniesienia napędu to w opcji będzie można zastosować zautomatyzowaną, 6-stopniową skrzynię biegów ZF AS-Tronic lite, która została właśnie opracowana z myślą o linach podmiejskich i lokalnych. Nowa skrzynia jest zdecydowania tańsza niż modele z serii ZF EcoLife, nie wspominając już ZF AS-Tronic i na pewno gwarantuje wyższy poziom komfortu prowadzenia pojazdu niż w przypadku manualnej przekładni. Co do układu jezdnego –wspomniana przednia oś z turystycznym rodowodem zapewnia sztywniejszą pracę zawieszenia podczas pokonywania nierówności na lokalnych drogach i zapewnia wysoki komfort podróży. Pojazd trzyma się drogi, dobrze wyłapuje nierówności, a zastosowane tarczowe hamulce firmy Knorr potrafią zatrzymać InterUrbino w dość krótkim czasie. Tym bardziej, że wspomaga je standardowo montowany układ EBS firmy Wabco. Trzeba o tym pamiętać przewożąc pasażerów na miejscach stojących w pobliżu przedniego podestu, aby nie było tzw. „zbiórki na przedniej szybie”.

Tylna oś napędowa to stosowana w modelach Urbino Low Entry wersja ZF A132. Sercem układem napędowego jest 6-cylindowy silnik Cummins ISB6, 7e5 o mocy 221 kW (300 KM) i pojemności 6,7 l. Jeżeli klient zażyczy sobie mocniejszą jednostkę, Solaris zaproponuje silnik doskonale znany z serii Urbino, czyli DAF PR265 o mocy 265 kW (360 KM) i pojemności 9.2 l. Obie jednostki spełniają normy Euro 4/Euro 5/EEV dzięki systemowi SCR i specjalnemu dodatkowi AdBlue. Podczas jazdy InterUrbino ten zestaw napędowy spisywał się bardzo dobrze, pojazd ma całkiem przyzwoite przyspieszenie, co pozwala bezpiecznie i sprawne wykonywać manewry wymijania czy wyprzedzania na regionalnych drogach. Wydaje się, że jednostka napędowa –zabudowana klasycznie na tylnym zwisie –wytwarza wyższy poziom hałasu niż w miejskich Urbino, ale jest to do sprawdzenia profesjonalną aparaturą. Standardowo autobus jest wyposażony w zbiornik paliwa o pojemności 250 l. W opcji możemy zamówić większy bak mieszczący 340 l –oczywiście zostanie on zabudowany kosztem miejsca w przestrzeni bagażowej. Jak zapewniają przedstawicie Solarisa jednym z priorytetów konstruowania autobusu była jego niska masa własna. To założenie udało się zrealizować i Interurbino jest o około 600 kg lżejszy niż konkurencyjne 12-metrowe konstrukcje. To sukces całego zespołu konstruktorów Solarisa, którym kieruje Dariusz Michalak, dyrektor techniczny Solaris Bus &Coach. Wywiad z panem Dariuszem opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.

Stylistyka: uśmiechnięty ale i pewny siebie

Stylistykę nowego autobusu opracował nowy designer Solarisa –Zbigniew Dubiel, który wyznaczył sobie tutaj dwa główne cele: zachowanie doskonale rozpoznawalnych elementów stylistyki Urbino (w tym m.in. asymetryczna przednia szyba i przedni panel, który daje pojazdowi wyraz określany jako: uśmiechnięty ale i pewny siebie) oraz utrzymanie dynamicznego charakteru konstrukcji. W tym celu maksymalnie została rozciągnięta płaszczyzna bocznych szyb, które w Interurbino zaczynają się tuż nad klapami przestrzeni bagażowej, a kończą prawie na krawędzi dachu. Ciekawym elementem stylistycznym jest malowana „fala”z boku pojazdu, który schodzi w dół przy pierwszych drzwiach. Ładnie odcina ona boczny pas szyb od krawędzi dachu, tworząc przy okazji ciekawy element graficzny. Przednia ściana uległa lekkiej modyfikacji w porównaniu z Urbino –przede wszystkim zmianie uległ jej dolny pas, który m.in. kryje zapasowe koło (wymagane w autobusach klasy II). Ściana tylna również uległa nieznacznej modyfikacji –podwyższona klapa przestrzeni silnika została zaokrąglona, co dobrze koresponduje z linią dachu. Dodatkowo dolny pas świateł został osadzony w ciemniejszej listwie, co dodaje mu elegancji i dynamiki. We wnętrzu pojazdu nie znajdziemy także zbyt wielu stylistycznych fajerwerków –to wymusza koncepcja autobusu międzymiastowego, który ma być przede wszystkim ekonomicznym narzędziem do przewozów regionalnych i szkolnych. Mimo jednak budżetowych ograniczeń i tutaj znajdziemy kilka elementów, które pozytywnie wyróżniają Interurbino. Na pewno należy do nich boczna przegroda stanowiska kierowcy, która ma kształt położonej litery „V”i pełni jednocześnie platformę do montażu dźwigni zmiany biegów. Kolejnym ciekawym elementem są podsufitowe półki bagażowe, które mają gigantyczną szerokość –niespotykaną dotychczas w polskich autobusach międzymiastowych. Dzięki jednak wykonaniu ich ze szkła (spód) i stali nierdzewnej nie przytłaczają one wnętrza pojazdu, a wręcz przeciwnie –stają się ciekawym elementem, który rozbija monotonię międzymiastowej stylistyki. Niestety z racji przyjętych „widełek”budżetowych w InterUrbino nie zastosowano pięknego sufitu znanego z Solarisa NewEdition. Cóż, każda klasa ma swoje ograniczenia…Więcej o tworzeniu designu nowego autobusu dowiemy się w wywiadu z Zbigniewem Dubielem, który opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa. Na koniec stylistycznych rozważań zadajemy naszym Czytelnikom zagadkę: który z elementów InterUrbino będzie także znakiem rozpoznawczym Urbino IV generacji, która wejdzie do produkcji w przyszłym roku?

Wnętrze z szerokimi półkami

Do przestronnego i jasnego wnętrze pojazdu wchodzimy przez dwoje drzwi, które zostały zabudowane w wersji 1-2-0. Nie ma również problemu, aby opcjonalnie wykonać układ 1-1-0 z odskokowo-przesuwnymi drzwiami Ventura (zaprezentowanymi m.in. w Urbino NewEdition). Wysokość podłogi nad jezdnią to 860 mm (zarówno w przednich drzwiach, jak i środkowych), którą pokonujemy dzięki trzem stopniom. Zgodnie z europejskimi przepisami o równym dostępie osób niepełnosprawnych do środków transportu, przewidziane jest także miejsce na windę dla podniesienia wózka inwalidzkiego oraz miejsce do jego transportu. Wówczas musimy zastosować szersze drzwi i pojemność pasażerska autobusu zmniejszy się o 4 miejsca. Łącznie Interurbino zabiera na swój pokład 53 osoby na miejscach siedzących plus zapewne kilkanaście osób na miejscach stojących (tego parametru jeszcze nie znamy). Fotele zastosowane w testowanym przez nas autobusie pochodziły z tureckiej firmy Sege. Na pewno w opcji będą dostępne fotele innych firm –w tym m.in. poznańskiego Steru. Warto również zaznaczyć, że na stanowisku kierowcy zastosowano fotel ISRI przeznaczony do pokonywania dłuższych tras.

Po wejściu do pojazdu pasażerowie mogą położyć swój bagaż na bardzo szerokich podsufitowych półkach. Ich gabaryty to efekt merytorycznego sporu pomiędzy działem konstrukcyjnym a Krzysztofem Olszewskim, szefem Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach. Zdaniem właściciela firmy obecnie autobusy międzymiastowe służą przede wszystkim do realizowania przewozów lokalnych (dowozy do szkół i zakładów pracy), dlatego wprowadzenie bagażników podpodłogowych nie bardzo ma sens i cały bagaż podróżnych spokojnie się zmieści na podsufitowych półkach. Z kolei jego oponenci dowodzili, że autobus międzymiastowy posiadał bagażniki od zawsze, co po pierwsze tkwi mocno jeszcze w świadomości samych przewoźników, a po drugie –tego typu pojazdy są także wykorzystywane na dalekobieżne połączeniach międzymiastowych, którymi w okresie świątecznym czy wakacyjnym mogą podróżować pasażerowie z większym bagażem. Cóż, każda strona ma tutaj swoje racje i ciężko wydać jednoznaczny werdykt. Najlepszym dowodem na to jest powstanie samego autobusu, który mieści w sobie dwa rozwiązania: i olbrzymie półki podsufitowe, i podpodłogowe bagażniki. Można również zauważyć, że gdyby nie „klapy”to ten autobus w ogóle by nie powstał, gdyż po likwidacji dolnej przestrzeni bagażowej otrzymalibyśmy Urbino Low Entry. Więcej o argumentach obu stron napiszemy w wywiadzie z Krzysztofem Olszewskim i Dariuszem Michalakiem (w kolejnym wydaniu InfoBusa). Na zakończenie opisu wnętrza warto dodać, że pojazd będzie oferowany w 4 kompletacjach, co również ma obniżyć koszty jego produkcji. Przewoźnicy będą mieli do wyboru wyposażenie w wersji: polskiej (najtańsza –bez klimatyzacji), europejska, europejska podwyższona i szkolna. Jak na razie są to oczywiście nazwy robocze i w przyszłości na pewno doczekają się bardziej marketingowych określeń.

Interurbino na torze w Koprzywnicy

Wakacje dla nowego modelu Solarisa będą bardzo pracowite. Oprócz realizacji materiałów promocyjnych czeka go seria ciężkich testów na torze doświadczalnym Tatry w czeskiej Koprzywnicy, gdzie m.in. testowano Solarisa Urbino 15. Wszystkie te badania mają odkryć słabe punkty autobusu, aby je wyeliminować jeszcze przed uruchomieniem produkcji seryjnej. Przed tym decydującym momentem (jesień 2010 r.) Solaris wypuści krótką pre-serię (od 5 do 10 pojazdów), które przejdą testy eksploatacyjne. Na pewno możliwość gruntowanego sprawdzenia tego pojazdu będą mieli polscy przewoźnicy (pierwsze próby były już w okolicach Bydgoszczy), co gwarantuje szybki przepływ ważnych informacji do działu konstrukcyjnego w Bolechowie. Ponadto nasze drogi stanowią dobry sprawdzian dla całego układu jezdnego. Jednak z racji przeznaczenia pojazdu na wszystkie europejskie rynku, na pewno kilka egzemplarzy będzie użytkowanych na południu Europy, aby sprawdzić jak Interurbino sobie radzi w wyższych temperaturach. Czy zostanie poddany arktycznym testom –tego jeszcze nie wiemy. Być może zimowemu sprawdzianowi zostania poddana wersja trzyosiowa, która jest szykowana na rynek skandynawski. Nie została jeszcze podjęta decyzja, jakiej długości będzie to pojazd. Dla producenta najkorzystniejsza z punktu widzenia ponoszonych kosztów była jedna opcja gabarytowa, jednak znając odmienne preferencje przewoźników szwedzkich (jak najdłuższa konstrukcja –o długości ok. 14-15 m) i niemieckich (krótsza konstrukcja –o długości ok. 13-14 m) prawdopodobnie powstaną dwa warianty o różnych długościach. Uzupełnieniem oferty będzie dwuosiowa wersja szkolna o długości 12,8 m. Na razie nie są przewidziane krótsze wersje Interurbino. Jeżeli chodzi o wersję niskowejściową to producent aktulanie w tym segmencie oferuje Urbino 12LE i raczej to ten pojazd będzie modyfikowany do przewozów loklanych (jak np Citaro LE U/LE MU). Zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli Soalrisa –produkcja Interurbino ma docelowo osiągnąć poziom Urbino, czyli obecnie ponad 1000 szt. rocznie. Produkcja seryjna –po wprowadzenie poprawek z testów egzemplarzy z pre-serii –ma ruszyć jesienią 2010 r. Nie dostaliśmy dokładnej odpowiedzi na pytanie o cenę pojazdu. Będzie ona zależała w zdecydowanej mierze od rynku, jak i od wybranej opcji wyposażenia. W Polsce nowy InterUrbino ma konkurować głównie z konstrukcjami Autosana (A11-12T/A1212C Eurolider /A1213C Eurolider) oraz SOR C12. Natomiast w całej Europie najważniejszymi rywali polskiego autobusu będą Irisbus Crossway/Recreo oraz Mercedes-Benz Intouro i Setra MultiClass. Jaki będzie wynik tego pojedynku –o tym przekonamy się dopiero za kilka lat.

Podstawowe dane techniczne autobusu międzymiastowego Solaris Interurbino

Wymiary

 

Długość

11995 mm

Szerokość

2550 mm

Wysokość (łąćznie z klimatyzacją)

3300 mm

Wysokość wewnątrz w przejściu środkowym

2135 mm

Osie

2

Rozstaw osi

5900 mm

Zwis z przodu

2700 mm

Zwis z tyłu

3395 mm

Kąt natarcia

7,7 o

Kąt zejścia

7,3 o

Ogumienie

295/80/R22,5

Wysokość podłogi miejsce kierowcy (nad jezdnią)

860 mm

Wysokość podłogi środkowe przejśce (nad jezdnią)

860 mm

Wysokość podestu (nad podłogą)

170 mm

Wysokość wejścia (nad jezdnią)

ok. 350mm

Wejście drzwi 1

2 x 177, 146

Wejście drzwi 2

2 x 177, 146

Szerokość przejścia w świetle drzwi 1

785 mm

Szerokość przejścia w świetle drzwi 2

675 mm

Bagażnik, drzwi 2 (1 skrzydło)

5,0 m3

Masy

 

Technicznie dopuszczalna masa całkowita

18 000kg (19 000)

Oś przednia

 7 100 kg

Oś napędowa

12 000 kg

Miejsca dla pasażerów

 

Miejsca siedzące

53

Odległość między oparciami siedzeń

680 mm

Pojemność zbiornika paliwa

 

Olej napędowy

250 l / opcja 340l

Dodatek AdBlue

40 l

Układ napędowy

 

Silnik (Euro 5 OBDII)

Cummins ISB6,7e5 300

Moc

221kW (300 KM)

Pojemność skokowa

6700 cm3

Liczba cylindrów

6

Maks. Moment obrotowy przy 1200-1800/min

1100 Nm

Skrzynia biegów

ZF 6S1010BO
mechaniczna, 6 - stopniowa

Osie

 

Oś przednia

ZF RL 75E - niezależna

Oś napędowa

ZF A 132


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Interurbino
Autosan
Eurolider
Cummins
ZF
TRANSEXPO
międzymiastowy
  • Combino – 21.07.2009

    Czy rzeczywiście InterUrbino może poważnie zagrozić Liderowi?W Polsce - raczej nie sądzę,tu będzie decydować przede wszystkim cena.Może podgryźć nieco Setry S41xUL (zresztą już seria Low Entry stała się dobrym odpowiednikiem Setr S41xNF,czyli czymś czego brakowało u polskich producentów).Ale co do InterUrbino,to jakoś nie mogę się oprzeć wrażeniu,że o ile zrobi karierę,to za granicą a nie u nas.

  • Andrzej – 21.07.2009

    Może się czepiam, ale jakby tak autor raz przeczytał swój artykuł, to może poprawiłby błędy i literówki.

  • kynek – 21.07.2009

    Piękne autko, sukcesów życzę.

  • purysta – 21.07.2009

    @Andrzej: Niestety literówki, błędy, a często fatalny styl (puszczam oko do R.Piecha) to duża bolączka TransInfo. Czas pomyśleć o jakimś korektorze, Redakcjo, bo zaglądają tu nie tylko niepełnoletni mkm-i, ale także dorośli profesjonaliści.

  • tantus – 22.07.2009

    W Polsce Liderowi raczej nie zagrozi, bo w tym roku nie sprzedano w naszym kraju jeszcze ani jednego Lidera ;) Raczej będzie konkurentem dla Eurolidera, którego 12-metrowa wersja zadebiutuje w Kielcach. Ale naprawdę ciekawi mnie, czy Solaris będzie w stanie cenowo konkurować z Autosanem, Irisbusem i przede wszystkim Solbusem, który ma wręcz śmiesznie niskie ceny...

  • zbig – 22.07.2009

    Nawet jako autobus miedzymiastowy te cztery schody to za duzo, szczegolnie dla starszych pasazerow. Przejscie pomiedzy siedzeniami powinno byc obnizone przynajmniej o jeden schodek (a moze dwa?) a przestrzen bagazowa i tak by nie ucierpiala.

  • MB – 22.07.2009

    W momencie wprowadzenia do produkcji Solarisa InterUrbino jego konkurentem z Autosanu będą modele A1212C Eurolider (12 m) i A1213C Eurolider (13,2 m), a nie wychodzący z prodykcji A1112T (obecnie A1012T.08.20 Ramzes, 4 szt. sprzedane w tym roku). Eurolidery według zapowiedzi Autosana mają zastąpić wszystkie wersje Liderów, Ramzesa i Trampa!!! Choć znając tą firmę, jeśli znajdzie się klient, to mu wyprodukują skreślone oficjalnie z oferty modele. Autosan też uruchomił produkcję dłuższego modelu na życzenie odbiorców skandynawskich, więc tworzenie rodzin o różnej długości ze względów rynkowych jest konieczne. Produkcja około 1000 sztuk autobusów międzymiastowych o długościach w granicach 12-15 m jest mało realna. Trzeba by pomyśleć o krótszych wersjach o długości około 10 m, a nawet około 8 m. Autosan przygotowuje modele A11210C. Już opracowali odmianę niskowejściową A1213CLE, kto wie, czy podobnie nie zrobią z krótszymi modelami. Warto by o krótsze pojazdy i odmiany LE zapytać (dopytać jeśli wywiady się już odbyły) poczas wywiadów.

  • MB – 22.07.2009

    Wprowadzenie rodziny Solaris IntercityUrbino powinno pomóc firmie zwiększyć poziom produkcji (kiedyś może nawet o 1000 szt. rocznie), ale przede wszystkim lepiej wykorzystać posiadane moce produkcyjne i pracowników. Maksimum dostaw autobusów miejskich przypada na 4 kwartał roku, międzymiastowych, na 2. Można więc będzie dać zajęcie pracownikom w chudym sezonie! Poza tym Solaris ma drugą (w układzie przestrzennym wewnętrzną) linię produkcyjną z której dotychczas schodziły czasem nieliczne Vacanzy, lub w przypadku dużych zamówień autobusy miejskie. Rodzina IntercityUrbino pozwoli ją zapełnić i jej wprowadzenie nie będzie wymagało wielkiej rozbudowy fabryki. Trzeba będzie tylko rozbudować dział sprzedaży i zakupowo-magazynowy. W Polsce przewoźnicy kupują jeden, kilka, najwyżej kilkanaście autobusów międzymiastowych, a nie kilkadziesiąt, czy kilkaset, jak w miejskich. Trochę lepiej z tym jest w krajach w których działają duże przedsiębiorstwa transportowe (przykład Veolii w Czechach - zamówienie na około 600 szt. w ciągu kilku lat). Pewnie Solaris w pierwszym rzędzie spróbuje powalczyć o kontrakty od nich!?

  • tantus – 22.07.2009

    W ub.r. w Polsce sprzedano ok. 400 autobusów międzymiastowych. Do tego wlicza się 116 autobusów zamówionych przez służby mundurowe, a jak wiemy w tym roku takich zamówień - w ramach oszczędności - nie będzie wcale. Pozostają więc PKSy (w ub.r. kupiły 110 autobusów) oraz przewoźnicy prywatni (ok. 180 autobusów) - razem jakieś 290. Z rynku dochodzą jednak niepokojące informacje o wstrzymaniu wypłat dotacji do przewozów ulgowych, co może znacząco wpłynąć na poziom sprzedaży autobusów międzymiastowych. Może ona spaść nawet o połowę, czyli do ok. 150 sztuk. O ten rynek walczy w Polsce kilku producentów: Autosan, BMC, Irisbus, Kapena, Solbus, SOR, w tym roku dołączy zapewne Bogdan. Czyli na każdego producenta przypdanie - średnio - ok. 21 sprzedanych autobusów. Pytanie brzmi: czy naprawdę jest się o co bić? Sądzę, że Solaris celuje tym modelem raczej w rynki eksportowe, przede wszystkim niemiecki i skandynawski.

  • MB – 22.07.2009

    Na pewno tak, tylko powyższa analiza dotyczy sytuacji w tym roku, i to w wersji najbardziej pesymistycznej. InterUrbino pojawi się pod koniec przyszłego roku, a kryzys kiedyś musi się skończyć. Żaden producent autobusów, także międzymiastowych, nie przetrwa bez znaczącego eksportu. Najlepszy przykład z większego sektora miejskiego to Jelcz (w ostatnich latach przed upadkiem wyeksportował tylko 6 szt.). Już wcześniej piasałem, że dojście do 1000 szt. rocznie InterUrbino będzie długotrwałe i pracochłonne, bardziej niż w sektorze miejskim!!! Nie wystarczą do tego tylko duże modele o długości 12-15 m.

  • AK – 22.07.2009

    witam. Przepraszam za literówki - zaraz to poprawimy; Co do innych wersji gabarytowych - to razie nie są przewidziane krótsze wersje InterUrbino. Jeżeli chodzi o wersję niskowejściową to producent aktulanie w tym segmencie oferuje Urbino 12LE i raczej to ten pojazd będzie modyfikowany do przewozów loklanych (jak np Citaro LE U/LE MU)

  • z Berlina – 22.07.2009

    Jako autobus miedzymiastowy, to raczej np. na rynek niemiecki sie nie nadaje, bo nie jest niskopodlogowy, a bez klimatyzacji to juz wogole odpada. Klima to tutaj standart, tak wiec sie dziwie troche dlaczego Solaris bedzie oferowal na ranek w Polsce autobusy bez klimatyzacji, przeciez tak samo latem jest goraco w Polsce jak w Niemczech....

  • Tomek – 22.07.2009

    Niestety nie kazdego u nas stac na kupno a potem eksploatacje autobusu klimatyzowanego;/

  • zaz – 22.07.2009

    Nie wróżę osobiście temu modelowi sukcesu na rynku polskim. Nie jest tajemnicą, że przewoźnicy krajowi dokonują zakupu tańszych konstrukcji firm Autosan, Solbus i ostatnio SOR. Jakościowym szczytem kupowanym w większych, zauważalnych ilościach jest Irisbus Crossway. Jedyną szansą sprzedaży większych partii przez Solarisa jest skalkulowanie mniejszej ceny niż Irisbus. Co do konkurencji ze strony Autosanu, to nie można wykluczać rodziny Liderów A1010T i A1012T. Ze względu na opieszałość w promowaniu i wprowadzaniu na rynek dalszych odmian serii Eurolider oraz niższą cenę, starsze modele A10xxT będą dostępne na rynku jeszcze przez dłuższy czas. Identyczna sytuacja będzie z Trampem, jego zbyt szybkie zastąpienie przez A12.10C spowoduje utratę przewagi cenowej nad Solbusem w tej klasie pojazdów, ponieważ już A1010T jest droższy od SL10, a przewaga fabryki z Sanoka polega właśnie na tym, że jest wstanie zaoferować prosty pojazd w cenie 290-300 tys. netto.

  • Trajluś – 22.07.2009

    Z myślą o skandynawskim i niemieckim rynku powinni w przyszłości opracować również wersję przegubową albo przegubową Low Entry.

  • MIG – 23.07.2009

    Myślę, że oferta InterUrbino, podobnie jak i Eurolidera, skierowana będzie przede wszystkim na rynki eksportowe. Może czasem, gdzieś, przypadkiem, w jakimś PKS-ie pojawi się któryś z wyżej wymienionych. Nasze PKS-y opierać się będą na Solbusach, SOR-ach, Autosanach Trampach, H9 po naprawie głównej (jak ten z NKA Kruszwica). A i te modele zagrożone są przez tańszą konkurencję - MAZ, Bogdan, Higer, BMC, Kapena pozostają czujni...

  • mkm – 23.07.2009

    Mnie zastanawia gdzie w tym autobusie umieszczono wlew paliwa.

  • MB – 24.07.2009

    W artykule używane są dwie wersje nazwy tego autobusu: Interurbino i InterUrbino. Która z nich jest oficjalna? A może firma Solaris jeszcze się nie zdecydowała na ostateczną wersję nazwy!?

  • AK – 24.07.2009

    wersja Interurbino jest oficjalna

  • Stefan – 26.07.2009

    Bardzo mi przykro, ale mnie na kolana nie powala. Przód ma ciekawy - fakt, choć te "wybrania" w przednim zderzaku już gdzieś widziałem (chyba w volvo 9700), ta "ozdoba" ściany bocznej i dachu rodem z setry - porażka, ale autobus wysokopodłogowy, ze stopniami - bez rampy?? Skrzynia biegów manualna?? I te półki na bagaże podręczne - jak w autosanie H9 21 z lat 80-tych - Co za gniot!!!! Jeszcze musicie nad tym popracować panowie konstruktorzy...

  • krz – 28.07.2009

    Takie rzeczy jak "rampa" czy automatyczna skrzynia biegów beda zapewne opcjonalnie dostępne.

  • kynek – 29.07.2009

    Stefan podniecaj się mazem i bogdanem, to są marki dla Ciebie. Przestań się mądrąwać i zawsze możesz na desce konstruować ładniejsze autobusy, trochę chęci. Mniej krytyki tak niewiele nam już polskiego przemysłu samochodowego zostało.

  • Sopel – 29.07.2009

    Wiem że się czepiam , ale zawsze Solaris był przykładem wzorowego marketingu w każdym calu ! Każdy z poszczególnych modeli miał swoją wyszukaną nazwę , maskotkę i mimo , że zupełnie to nie wpływa na pracę silnika ... jamnik , kangurek miały(mają) swój urok. Nazwa Interurbino nie wnosi "powiewu" orginalności , do której tak bardzo przyzwyczaił wszystkich Solaris. Mam świadomość, że są to szczegóły , ale myślę że warto pielęgnować kulturę organizacyjną firmy !!!

  • x – 30.07.2009

    @Sopel: moim zdaniem nie czepiasz się-to są po prostu zwykłe elementy dobrej polityki firmy, której m.in. zabrakło w Jelczu.

  • frezz0 – 20.09.2009

    http://www.youtube.com/watch?v=Uz84CjOdpgE targi TRANSEXPO

  • . – 17.04.2011

    Idealny do nauki jazdy - wnętrze bez fajerwerków, dobra widoczność. Ze względu na nisko umieszczoną tablicę rejestracyjną, hak holowniczy raczej powinien być zdejmowany (kursy D+E).

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!