W Hanowerze firma Ziehl-Abegg pokazała silniki elektryczne (ZAwheel) z niezależnym zawieszeniem. To może być prawdziwa rewolucja: bardzo niska wysokość wejścia Ultra-Low-Floor, szersze przejścia wewnątrz i koniec kiwania się autobusów.
NA IAA firma Ziehl-Abegg pokazała silniki elektryczne (ZAwheel) z modułową konstrukcją niezależnego zawieszenia – pneumatycznego w wersji klasycznej oraz hydropneumatycznego. Stwarza to zupełnie nowe perspektywy w zakresie projektowania wnętrz, wykorzystywania technologii niskopodłogowej (low-floor) oraz masy. Do tego dochodzi jeszcze zupełnie nowy komfort jazdy oraz - za sprawą precyzyjnej technologii kinematyki zawieszenia - konsekwentną redukcję zużycia opon.
Zawieszenie niezależne opracowano zostało nie tylko z myślą o autobusach miejskich, ale także o całym sektorze pojazdów użytkowych. Aktualny moduł napędu osiowego Ziehl-Abegg wyposażony jest w dwa silniki napędzające bezpośrednio piastę koła i zapewnia istotne zwiększenie dostępnej przestrzeni powyżej osi napędowej w porównaniu do standardowych systemów osiowych.
-"Zastosowanie naszego silnika napędzającego bezpośrednio piastę koła ZAwheel pozwala maksymalnie ograniczyć wymaganą przestrzeń montażową w przypadku wyboru zawieszenia niezależnego", wyjaśnia Ralf Arnold, prezes Ziehl-Abegg Automotive. W ten sposób dostępna przestrzeń użytkowa zwiększa się w sposób istotny jeszcze bardziej. Oznacza to zasadnicze zalety podczas konstruowania pojazdów użytkowych.
Niezależna przyszłość
Podczas gdy moduł napędu osiowego jest już dostępny na rynku, zawieszenie niezależne traktowane jest przez firmę Ziehl-Abegg jako projekt przyszłościowy.
-"Prowadzimy rozmowy z wieloma producentami pojazdów użytkowych, którzy są bardzo mocno zainteresowani naszym zawieszeniem niezależnym", komentuje Arnold. Producenci pojazdów użytkowych stawiają tradycyjnie na systemy pneumatyczne w zakresie układu hamulcowego i zawieszenia. W uzupełnieniu do tego rozwiązania firma ZIEHL-ABEGG oferuje jeszcze bardziej zaawansowany pomysł dla zupełnie nowych koncepcji przestrzeni montażowej: hydrauliczny system hamulcowy w połączeniu z zawieszeniem hydropneumatycznym. W tym celu opracowano system modułowy, dzięki któremu możliwe jest łączenie wszystkich dostępnych technologii z zakresu rozwiązań pneumatycznych, hydraulicznych oraz elektrycznych w sposób możliwie najbardziej zbliżony do oczekiwań klienta.
Szybkie rozwiązanie polegające na zintegrowaniu czysto hydraulicznego systemu nie będzie możliwe, ponieważ pociąga za sobą konieczność wywrócenia do góry nogami całej architektury pojazdu. I tak na przykład konieczne jest, by w zawieszenie hydropneumatyczne wyposażona była także przednia oś. Zastosowanie takiej koncepcji pozwala uzyskać miejsce na zestawy akumulatorów w dolnej części konstrukcji pojazdu, co powoduje przesunięcie punktu ciężkości do dołu.
-"W ten sposób możliwe jest projektowanie lekkich konstrukcji również dla pojazdów napędzanych elektrycznie i uzyskiwanie naprawdę dużych oszczędności energii", zachwala specjalista ds. silników Arnold. "Ciekaw jestem, który z producentów pojazdów użytkowych zdecyduje się jako pierwszy na wybór tej przyszłościowej koncepcji."
Bez kiwania i na szeroko
Podczas jazdy z hydropneumatycznym zawieszeniem niezależnym
następuje całkowite wyeliminowanie kiwania bocznego pojazdu na zakrętach, i to
bez konieczności zastosowania mechanicznego stabilizatora. Ponadto możliwe jest
unoszenie i opuszczanie całego podwozia. Pozwala to na zastosowanie w pojazdach
konstrukcji "Ultra-Low-Floor".
-"Zawieszenie niezależne to konsekwencja doskonalenia naszego napędu ZAwheel", podkreśla Arnold. "Naprawdę efektywne ograniczenie wymaganej przestrzeni montażowej jest bowiem możliwe wyłącznie dzięki zastosowaniu prawdziwych silników napędzających bezpośrednio piastę koła."
Kolejny plus to zdecydowanie lepsza aranżacji przestrzeni pasażerskiej
-"Pasażerowie z wózkami dziecięcymi lub osoby poruszające się na wózkach mogą teraz korzystać z autobusu na całej jego długości dzięki szerokiemu przejściu", zauważa Arnold.
Dotychczas osoby
takie były skazane na zajmowanie wydzielonych miejsc jedynie pośrodku pojazdu w
pobliżu wejścia. To sporo zmienia.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.