Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IAA 2018: Ziehl-Abegg z niezależnym zawieszeniem do elektrobusów [FILM]

infobus
16.10.2018 09:30
0 Komentarzy

W Hanowerze firma Ziehl-Abegg pokazała silniki elektryczne (ZAwheel) z niezależnym zawieszeniem. To może być prawdziwa rewolucja: bardzo niska wysokość wejścia Ultra-Low-Floor, szersze przejścia wewnątrz i koniec kiwania się autobusów.

NA IAA firma Ziehl-Abegg pokazała silniki elektryczne (ZAwheel)z modułową konstrukcją niezależnego zawieszenia – pneumatycznego w wersjiklasycznej oraz hydropneumatycznego. Stwarza to zupełnie nowe perspektywy wzakresie projektowania wnętrz, wykorzystywania technologii niskopodłogowej(low-floor) oraz masy. Do tego dochodzi jeszcze zupełnie nowy komfort jazdyoraz – za sprawą precyzyjnej technologii kinematyki zawieszenia – konsekwentnąredukcję zużycia opon.

Zawieszenie niezależne opracowano zostało nie tylko z myśląo autobusach miejskich, ale także o całym sektorze pojazdów użytkowych.Aktualny moduł napędu osiowego Ziehl-Abegg wyposażony jest w dwa silnikinapędzające bezpośrednio piastę koła i zapewnia istotne zwiększenie dostępnejprzestrzeni powyżej osi napędowej w porównaniu do standardowych systemówosiowych.

-„Zastosowanie naszego silnika napędzającego bezpośredniopiastę koła ZAwheel pozwala maksymalnie ograniczyć wymaganą przestrzeńmontażową w przypadku wyboru zawieszenia niezależnego”, wyjaśnia Ralf Arnold,prezes Ziehl-Abegg Automotive. W ten sposób dostępna przestrzeń użytkowazwiększa się w sposób istotny jeszcze bardziej. Oznacza to zasadnicze zaletypodczas konstruowania pojazdów użytkowych.

Niezależna przyszłość

Podczas gdy moduł napędu osiowego jest już dostępny narynku, zawieszenie niezależne traktowane jest przez firmę Ziehl-Abegg jakoprojekt przyszłościowy.

-„Prowadzimy rozmowy z wieloma producentami pojazdówużytkowych, którzy są bardzo mocno zainteresowani naszym zawieszeniem niezależnym”,komentuje Arnold. Producenci pojazdów użytkowych stawiają tradycyjnie nasystemy pneumatyczne w zakresie układu hamulcowego i zawieszenia. Wuzupełnieniu do tego rozwiązania firma ZIEHL-ABEGG oferuje jeszcze bardziejzaawansowany pomysł dla zupełnie nowych koncepcji przestrzeni montażowej:hydrauliczny system hamulcowy w połączeniu z zawieszeniem hydropneumatycznym. Wtym celu opracowano system modułowy, dzięki któremu możliwe jest łączeniewszystkich dostępnych technologii z zakresu rozwiązań pneumatycznych,hydraulicznych oraz elektrycznych w sposób możliwie najbardziej zbliżony dooczekiwań klienta.

Szybkie rozwiązanie polegające na zintegrowaniu czystohydraulicznego systemu nie będzie możliwe, ponieważ pociąga za sobą koniecznośćwywrócenia do góry nogami całej architektury pojazdu. I tak na przykładkonieczne jest, by w zawieszenie hydropneumatyczne wyposażona była takżeprzednia oś. Zastosowanie takiej koncepcji pozwala uzyskać miejsce na zestawyakumulatorów w dolnej części konstrukcji pojazdu, co powoduje przesunięciepunktu ciężkości do dołu.

-„W ten sposób możliwe jest projektowanie lekkichkonstrukcji również dla pojazdów napędzanych elektrycznie i uzyskiwanienaprawdę dużych oszczędności energii”, zachwala specjalista ds. silnikówArnold. „Ciekaw jestem, który z producentów pojazdów użytkowych zdecyduje sięjako pierwszy na wybór tej przyszłościowej koncepcji.”

{https://www.youtube.com/watch?v=GQJcHtCbsJA}

Bez kiwania i na szeroko

Podczas jazdy z hydropneumatycznym zawieszeniem niezależnymnastępuje całkowite wyeliminowanie kiwania bocznego pojazdu na zakrętach, i tobez konieczności zastosowania mechanicznego stabilizatora. Ponadto możliwe jestunoszenie i opuszczanie całego podwozia. Pozwala to na zastosowanie w pojazdachkonstrukcji „Ultra-Low-Floor”.

-„Zawieszenie niezależne to konsekwencjadoskonalenia naszego napędu ZAwheel”, podkreśla Arnold. „Naprawdę efektywneograniczenie wymaganej przestrzeni montażowej jest bowiem możliwe wyłączniedzięki zastosowaniu prawdziwych silników napędzających bezpośrednio piastękoła.”

Kolejny plus to zdecydowanie lepsza aranżacji przestrzeni pasażerskiej

-„Pasażerowie z wózkami dziecięcymilub osoby poruszające się na wózkach mogą teraz korzystać z autobusu na całejjego długości dzięki szerokiemu przejściu”, zauważa Arnold.

Dotychczas osobytakie były skazane na zajmowanie wydzielonych miejsc jedynie pośrodku pojazdu wpobliżu wejścia. To sporo zmienia.

Komentarze