TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

IAA 2016: Ursus i partnerzy pokazali autobus na wodór
InfoBus.pl - Opublikowano: 23.09.2016 16:29:09 15 komentarzy
fot. InfoBus.pl

Ursus na tegorocznym IAA razem ze swoimi partnerami zaprezentował autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Choć na chwilę obecną jest to droga technologia to cały koncept pojazdu jest przyszłościowy i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom.

Pierwsze informacje, że Ursus pracuje nad pojazdem na wodór pojawiły się już w czerwcu. Lubelski producent prowadził je równolegle z pracami nad elektrobusem na nadwoziu City Smile CS12LF. Wreszcie na początku sierpnia potwierdzono, że autobus wodorowy będzie miał premierowy pokaz na tegorocznych targach IAA. Ursus potwierdził, że projekt będzie wspólnym dziełem firm z Polski, Niemiec i Holandii. I już wtedy w zasadzie było wiadomo, że producent nawiązał współpracę z firmami Ziehl-Abegg, E-Traction i HyMove.

Zaprezentowany w Hanowerze prototyp to autobus klasy maxi. Umożliwia podróż 75 pasażerom, w tym 27 na fotelach typu Ster NewCity i jednym 8MP UltraLight. Z niskiej podłogi jest dostępnych osiem siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem drzwiom w układzie 1-2-2. Ursus wykorzystał system holenderskiej firmy Ventura. Naturalna wentylacja przestrzeni pasażerskiej jest zapewniona przez pięć przesuwnych okien.

Czas na technikę. Układ jest oparto na osiach dwóch producentów. Przednia to niezależna typu ZF RL82EC. Jako napędową wykorzystano oś ZAwhell produkcji Ziehl-Abegga. W piastach kół zamontowano dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi. Każdy z nich ma moc 117 kW i osiąga 3200 Nm maksymalne momentu obrotowego. Sposób w jaki zamontowano jednostki napędowe spowodował konieczność zastosowania opon typu super single. Napęd elektryczny oparto na rozwiązaniach firm E-Traction oraz Ziehl-Abegg. Z kolei ogniwo paliwowe oraz cały osprzęt do jego kontroli dostarczyła holenderska firma HyMove. Baterie dostarczyła niemiecka firma BMZ.

Pojazd o takiej kompletacji napędu może dziennie spokojnie pokonywać dystans 450 km. Tyle umożliwia jedno tankowanie do pełna zbiornika z wodorem. Jego pojemność wodna to ok. 1200 l co pozwala na zmagazynowanie ok. 350 - 400 m3 wodoru. Do pokonania dystansu 100 km autobus spala ok. 75 - 80 m3. Koszt 1 m3 wodoru waha się między 1 - 1,5 euro.

Dodając do tego fakt, że cena jednego pojazdu zasilanego takim paliwem jest trzykrotnie wyższa niż standardowego autobusu na olej napędowy okazuje się, że ta technologia jest na razie nieopłacalna. Obecny na targach prezes HyMove, Jochem Huygen deklaruje, że to się zmieni.

"Nasz pierwszy autobus wodorowy kosztował ok. 1,3 mln euro. Same nakłady na projekt wyniosły 850 tys. euro.Przy obecnych realiach okres amortyzacji pojazdu na wodór jest dwa razy dłuższy niż w przypadku autobusu na olej napędowy. Jednak należy zauważyć, że instalacje paliwowe przy wodorze nie wymagają tak dużych nakładów na konserwację. Spodziewamy się więc, że przy postępującej obniżce ceny technologii wodorowej koszt zakupu jak i użytkowania takiego autobusu już w 2018, a może nawet 2017 roku będzie porównywalny z pojazdami z silnikami diesla." - tłumaczył Huygen.

Mimo tego wodór wydaje się ciekawą alternatywą dla elektrobusów. Sam fakt, że Ursus stworzył prototyp autobusu tego typu wskazuje, że mamy do czynienia z pewną niszą, którą w przyszłości będzie można przekuć na tworzenie stabilnego portfela zamówień.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Ursus
Ziehl-Abegg
E-Traction
HyMove
BMZ
IAA
elektrobus
wodór
  • Z – 24.09.2016

    Ohyda , przód wygląda no ...wiadomo jak co

  • Zgred – 24.09.2016

    Ciekawe, ile wytrzymają magnesy trwałe.

  • BUSOMAT PL – 24.09.2016

    Bardzo ciekawy pomysł na autobus.

  • Bede – 24.09.2016

    Przód wygląda jak CO?Jak dla mnie całkiem spoko autobus. Nad Designem mogli by jeszcze trochę dopracować bo te "lampki" nieco zbyt porozrzucane, ale jekiejś tragdii nie widzę.

  • confused – 25.09.2016

    z przodu wygląda jak delfin z Zespołem Downa. Taka Multipla wśród autobusów. No ale abstrachując od designu sama koncepcja pojazdu godna pochwały. Słowa Uznania dla Ursusa za wizję

  • bun – 25.09.2016

    Autobus całkiem ładny, tylko ta zabudowa na dachu tragedia, jak w większości marek zresztą. Czy tak ciężko zrobić jednolitą obudowę na całej długości pojazdu?

  • Obserwator polskiej innowacyjności – 25.09.2016

    My Polacy ostatnio mamy tendencję do odkrywania na nowo Ameryki... Volvo taki autobus(trochę ładniejszy) prezentowało na targach komunikacji w Łodzi w 2002 lub 2003 roku. Potem był jeszcze wodorowy Man. Aż tu nagle w 2016r. odkryto jakąś "niszę".Nie mogę się doczekać momentu kiedy jakiś Polak zechce opatentować koło :-)

  • Pasażer – 25.09.2016

    Czekamy na odpowiedź Solbusa:-) Może hybryda wodorowo gazowa, najlepiej z przedziałem na sprzęt gaśniczy:-)

  • fromex – 26.09.2016

    Powtórka z rozrywki tematu sprzed ponad dekady sugeruje, że albo jest sposób na obniżenie kosztów eksploatacji takiego rozwiązania, albo stało się ono relatywnie atrakcyjne w porównaniu z długofalowymi kosztami używania "elektryków" (bo, że ktoś na "Dzikim Zachodzie" tego nie policzył, to nie uwierzę).Jeśli się okaże za ileś lat, że jazda na aku, to ekonomiczno-ekologiczny kanał, faktycznie mamy doczynienia z niszą, którą dobrze będzie mieć czym zapełnić. BTW: komentarze o wyglądzie pudła w artykule o zastosowaniu paliwa wodorowego... no cóż... wielce pouczające, pewnie innego nie_da_się zrobić :>

  • fromex – 26.09.2016

    A co mi tam :PW środku między 1 i 2 drzwiami niemal zrzynka z Solarisów. Sufit też jakoś podobny. Fotele za 2 drzwiami..., dziwne rozwiązanie choć przez to większa rzeźnia dla wózków dziecięcych/inw., poza tym idealne dla klienteli bazarków ("weźmie zakręt" i zaparkuje swój wózeczek przy sobie udając, że nadal można przejść obok niego). Przy 3 drzwiach nadal wąsko ("szafa"!). Nie odrobili chłopaki lekcji :)No i te wiatrołapy z dykty. Ja rozumiem, że testówka, le na międzynarodowych targach??

  • knops – 26.09.2016

    Autobusy elektryczne to też nie jest nowość, już w latach 70. testowali. Wraca się do starych pomysłów, bo pojawiają się udoskonalone technologie, które sprawiają, że coś jest tańsze albo efektywniejsze.

  • Z branży – 26.09.2016

    Nieładny AMZ w Ursusie który ma także autobus całkowicie podobny do Autosana... Co jeszcze ? Wodór-TO NIE NOWOŚĆ ! Elektryk ? TEŻ NIE. Technologie oczywiście zmieniają podejście do sprawy choć to wszystko nadal KOSZMARNIE DROGIE. Obawiam się. że wpakujemy firmy transportowe w poważne kłopoty i zostaną p[o jakimś czasie z bardzo drogim ZŁOMEM. A Ty Ursusie pokaż wreszcie COŚ SWOJEGO tak w choć 50% tach. Wtedy będę chwalił.

  • jango – 26.09.2016

    Oj Joj. Ten AMZ to był koszmarek wcale nie SMILE.

  • solaris150 – 26.09.2016

    widziałem ten autobus na żywo, niestety ale jak pracownik Ursusa mnie oświecił ,autobus nie był w 100 % dokończony na targi, druga sprawa to troszkę wykończenie wozu,np. łączenie przy podłogach życzy sobie jeszcze wiele do życzenia. Ale ogólnie wóz spoko. Troszkę tylko jakość wykonania poprawić i będzie miód malina :)

  • pedros – 26.09.2016

    Dokładnie patrząc na ten autobus to sie zastanawiam gdzie byli ludzi odpowiedzialni za design tego tworu autobuso podobnego. Idąc dalej to miał być własny projekt Ursusa opracowany z politechnika i kulem, a nie kopiuj wklej od firmy z którą solbus pierwszy zaczął rozmowy i testuje wodorowca w holandii. Lepiej było z Toyotą sie porozumieć, maja gotowego wodorowca i bardzo dobrze się sprawującego. System wodorowy od Toyoty, elektryczny i reszta europejski. Jest tylko jeden duży problem, jakość i technologia produkcji są w ursusie na poziomie drugiej maks trzecią generacji solarisa, a to robi dużą różnicę. Konstrukcja ramy oraz szkieletu początek wieku maks 2010 wystarczy wiedzieć, kto i kiedy projektował i w jakik czasie powstała pierwsza konstrukcja. inny problem to nowe przepisy, które będą obowiązywać od 2017roku dotyczy konstrukcji nadwozia itd. Nie maja takiej konstrukcji wiec mogą za chwilę spadać na drzewo ze swoimi produktami.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....