TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

IAA 2016: Solbus konsekwentnie innowacyjnie
InfoBus.pl - Opublikowano: 26.09.2016 11:32:51 2 komentarze
fot. InfoBus.pl

Po holenderskim Apeldoorn i Arnhem rozpoczną się w tym roku jazdy testowe autobusu z ogniwami paliwowymi. Wodorowy pojazd jest efektem polsko-holenderskiej kooperacji.Za realizację projektu odpowiadają producent autobusów marki Solbus, firma Lider Trading oraz HyMove. Na IAA miała miejsce oficjalna premiera.

Wodorowy Solbus Sm12 został zaprezentowany pod koniec czerwca na TEN-T Days w Rotterdamie. Teraz przyszedł czas na jego lokalny pokaz. Kilka dni temu zaprezentowano go w Arnhem, gdzie siedzibę ma HyMove. Pojazd zostanie udostępniony Syntusowi, który jest jednym z większych operatorów komunikacji w prowincji Geldria. Wodorowy Sm12 będzie przez dwa lata testowany w Arnhem, Apeldoorn oraz na liniach łączących oba miasta. Dwuletnia eksploatacja nadzorowana Solbusa będzie możliwa dzięki wsparciu finansowemu ze środków budżetowych Geldrii. Prowincja wsparła projekt grantem w wysokości 760 tys. euro.

Nie jest to jednak pierwszy wodorowy projekt HyMove. W 2011 roku firma we współpracy z VDL zmontowała jeden taki pojazd na bazie modelu Citea LLE120. Jednak po serii testów u przewoźnika Connexion zdecydowano się rozebrać do autobusu. Parametry eksploatacyjne jakie osiągał nie były satysfakcjonujące oraz skutkowały wyższymi kosztami użytkowania, które finalnie stawiały pod znakiem zapytania sens ekonomiczny przedsięwzięcia.

"Było zbyt wiele sprzecznych interesów. Connexxion chciał mieć jak największą pewność, że w czasie testów zakup wodorowego Citea LLE12 zwróci się.Nie byliśmy w stanie tego zagwarantować. Sytuację próbowały ratować miasta Arnhem i Nijmegen. To one namówiły zarząd Geldrii by wspomóc nas jeszcze jednym grantem. To się udało, zmieniliśmy założenia projektu. Wtedy jedyne co nam zostało to znalezienie operatora, który zgodziłby się przeprowadzić dwuletnią eksploatację nadzorowaną oraz dostawcę nadwozia. W ten sposób doszliśmy do porozumienia z Syntusem oraz Solbusem. "- powiedział Jochem Huygen, prezes HyMove.

Mały zrozumie małego

17 kwietnia Geldria ostatecznie potwierdziła dofinansowanie wodorowego projektu. HyMove przystąpiło do poszukiwania dostawcy nadwozia do zabudowy. Wybór padł na producenta Solbusów, czyli firmę Lider Trading. Było to spore zaskoczenie, gdyż holenderska branża autobusowa jeszcze raz jako pewnego partnera do projektu wskazywała VDL.

JochemHuygen skomentował dokonany wybór w następujący sposób: "VDL jest głównym producentem autobusów w Holandii, który łączy siły z różnymi dostawcami podzespołów.My jesteśmy małą firmą, tak samo jak Solbus. To daje pewną płaszczyznę do dobrego partnerstwa, które będzie wynikać ze wzajemnego zrozumienia.Szacujemy, że polska firma może rocznie produkować co najwyżej 150 autobusów. Solbus kupuje podzespoły od rożnych firm, w tym tak małych dostawców jak my."

Huygen dodał ponadto, że efekty współpracy z Solbusem mają być znacznie lepsze niż to, czego po 2011 roku nie osiągnięto z VDL. "Nowy koncept pojazdu na wodór opiera się na sprawdzonych podzespołach. Prócz ogniw paliwowych, zbiorników na wodór znajdą się tam m.in. prądnica synchroniczna o mocy 200 kW oraz oś napędowa ZAwheel z silnikami synchronicznymi w piastach kół produkcji firmy E-Traction."- wymieniał prezes HyMove.
Tak drogie jak diesel, ale to chwilowe

Autobusy z napędem wodorowym są znacznie droższe w zakupie niż klasyczne z silnikami diesla, choć ceny tych pierwszych będą spadać.

"Nasz pierwszy autobus wodorowy kosztował ok. 1,3 mln euro. Same nakłady na projekt wyniosły 850 tys. euro.Przy obecnych realiach okres amortyzacji pojazdu na wodór jest dwa razy dłuższy niż w przypadku autobusu na olej napędowy.Jednak należy zauważyć, że instalacje paliwowe przy wodorze nie wymagają tak dużych nakładów na konserwację.Spodziewamy się, że przy postępującej obniżce ceny technologii wodorowej koszt zakupu jak i użytkowania takiego autobusu już w 2018, a może nawet 2017 roku będzie porównywalny z pojazdami z silnikami diesla."- przekonywał Jochem Huygen.

Celem projektu jest pokazanie, że wodór jako paliwo jest niezawodne. Geldria w swojej strategii transportowej chce w jak najszerszy sposób premiować napędy zeroemisyjne. Prognozowany gwałtowny wzrost popytu na autobusy elektryczne daje furtkę dla takich firm jak HyMove. Spółka jako swoją niszę widzi wyposażanie kolejnych pojazdów w ogniwa paliwowe. W efekcie pojawiłaby się szansa na dodatkowe dochody podatkowe dla budżetu Geldrii.

Dwa lata próby

Jak na wstępie podkreśliliśmy 760 tys. euro z prowincja przeznaczyła na zabezpieczenie dwuletniego eksperymentu z wodorem. Grant pozwoli na bieżące utrzymanie pojazdu oraz częściowe pokrycie poprawek, które być może trzeba będzie dokonać. Jak działa sam napęd?

Mówiąc w dużym uproszczeniu- ogniwo paliwowe wskutek spalania wodoru wytwarza energię elektryczną dla silników. Baterie, w które jest wyposażony autobus mogą być doładowane podczas jazdy m.in. w trakcie hamowania odzyskowego. Na jednym tankowaniu autobus ma mieć nawet 450 km zasięgu. To pozwala jeździć przez cały dzień bez konieczności uzupełniania paliwa.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solbus
Ziehl-Abegg
E-Traction
elektrobus
wodór
  • ciekawe ? – 26.09.2016

    Oj boziu Solbus na IAA.

  • fromex – 27.09.2016

    "Spodziewamy się, że przy postępującej obniżce ceny technologii wodorowej koszt zakupu jak i użytkowania takiego autobusu już w 2018, a może nawet 2017 roku będzie porównywalny z pojazdami z silnikami diesla."I to są wreszcie jakieś konkrety. Terminy sugerują, że to wręcz już się stało, tylko trzeba poczekać na efekt skali. No coś jest na rzeczy, bo to nie pierwsza jaskółka (wczoraj info o Ursusie, w tekście wspomniany VDL), znaczy się much jest więcej, czyli gdzieś jest świeża kupa :D.Dwa lata na testy, to niezły czas na przetestowanie teorii w praktyce.Zastanawia mnie tylko czemu takie hmmm..., powiedzmy niezbyt renomowane firmy wchodzą w taką innowacyjność i jakim cudem ktoś idzie z nimi na współpracę.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....