Continental, w ramach realizacji strategii "Wizja 2025", zaprezentował prototyp opony ciężarowej wykonanej z innowacyjnego materiału ? Taraxagum, który w przyszłości ma zastąpić kauczuk naturalny wykorzystywany w oponach.
To kolejny etap prac badawczych Continental zmierzających do wprowadzenia bardziej ekologicznego i zrównoważonego komponentu do produkcji ogumienia. Unikatowa opona wykorzystuje technologie sprawdzone już w oponie na oś napędową ? Conti EcoPlus HD3 dla transportu dalekobieżnego. Prototyp opony z mniszka lekarskiego w Polsce został zaprezentowany 4 października 2016 r. podczas Konferencji Prasowej Continental, a szerszej publiczności będzie udostępniony na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach odbywających się między 11 a 13 października.
Z mniszka
Nowa opona ciężarowa jest częścią projektu ,,Taraxagum ? opony z kauczuku z mniszka lekarskiego" prowadzonego przez Continental, którego celem jest znalezienie oraz wprowadzenie ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania, które pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny. W najbliższej przyszłości projekt zostanie rozbudowanyo dedykowaną placówkę naukową mającą na celu rozwój przemysłowej uprawy roślini przetwarzanie pozyskanego z nich surowca na potrzeby produkcji ogumienia. Nowe centrum badań ? Taraxagum Lab Anklam ? ma powstać w północno-wschodniej części Niemiec w miejscowości Anklam. W pierwszej fazie projektu Continental zamierza zainwestować w ten obiekt około 35 mln euro.
Budowa Taraxagum Lab Anklam jest częścią konsekwentnie realizowanej przez nas długoterminowej strategii rozwoju "Wizja 2025", która wymaga nieustannego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań oraz inwestycji w moce produkcyjne i badawcze. Centrum badawcze w Anklam będzie uhonorowaniem naszych dążeń do przemysłowego wykorzystania surowca pozyskiwanego z mniszka lekarskiego w produkcji opon. Jeśli projekt się powiedzie, w połowie założonego okresu utworzymy zakład produkcji kauczuku - powiedział Burkhardt Köller, Dyrektor Zarządzający Continental Reifen Deutschland GmbH i szef controllingu w Dziale Opon Continental.
W trosce o środowisko
Materiał na gumę w centrum badawczym Continental będzie pozyskiwany z nowej odmiany mniszka kok-sagiz, zwanego także gumodajnym. Gatunek ten charakteryzuje się wyższymi proporcjami kauczuku i biomasy od odmiany tradycyjnej. Osiąga wysokość do 30 cm i może być uprawiany na dotychczasowych nieużytkach w regionach o klimacie umiarkowanym w całej Europie. Mniszek kok-sagiz będzie uprawiany w sposób umożliwiający pozyskiwanie surowca w ilościach większych niż z drzew kauczukowych rosnących w strefie podzwrotnikowej. Wszystko za sprawą innowacyjnej metody produkcji, umożliwiającej wytwarzanie z soku mlecznego znajdującego się w korzeniach tej rośliny naturalnego kauczuku, wykorzystywanego w produkcji opon i elementów mocowania silnika.
Ośrodek badawczy w Anklam przejmie całość prac nad kolejnymi oponami z mniszka lekarskiego. W planach jest stworzenie całej rodziny opon ciężarowych na wszystkie osie w możliwie szerokiej palecie zastosowań ? od transportu autobusowego przez ciężarowy, aż po budowlany. Wszystkie prototypy będą poddawane testom laboratoryjnym, a następnie drogowym. Produkcyjna wersja opon ciężarowych z mniszka lekarskiego powinna trafić na rynek na początku przyszłej dekady.
Nowa technologia Continental w niedalekiej przyszłości bez wątpienia całkowicie odmieni i ulepszy proces produkcji opon. Projekt ,,Taraxagum ? opony z kauczuku z mniszka lekarskiego" zdobył już uznanie na całym świecie. W 2014 roku otrzymał nagrodę "GreenTec Award", najbardziej prestiżowy w Europie wyraz uznania w dziedzinie biznesu i ochrony środowiska, natomiast w 2015 roku został uhonorowany nagrodą Josepha von Fraunhofera przez Towarzystwo Fraunhofera.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.