IAA 2016: Porozmawiajmy o Mercedes-Benz Future Bus

infobus
30.09.2016 09:52
0 Komentarzy

Podczas wystawy w Hanowerze Dan von Appen z Daimler Blogrozmawiał z Arno Prüllage, szefem projektu Future Bus. Wywiad jest po niemiecku,ale niektóre ujęcia futurystycznego autobusu są rewelacyjne. Zobaczcie sami:

{https://www.youtube.com/watch?v=oEpvYPtgt6g}

Mercedes-Benz Future Bus z funkcją CityPilot ma umożliwiać bezzałogoweprowadzenia pojazdu na dystansie nawet 20 km. Będzie to jedno z rozwiązań zplatformy pionierskich technologii Mercedesa, które mają zrewolucjonizowaćdotychczasowe funkcjonowanie komunikacji autobusowej. Jak zaznacza producent,który jest jednym z liderów automatycznych systemów jazdy ta interesującatechnologia ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa, wydajność i komfortu wrealizacji przewozów.

Dodatkowo Future Bus ma prezentować bardzo konkretny pomysłprzyszłościowego autobusu miejskiego. Ponadto nowy produkt ma zwiększyćatrakcyjność tego środka transportu poprzez zmianę sposobu jego pojmowania. Toprzede wszystkim odnosi się do pasażerów, ale także kierowców i przewoźnikówautobusowych. Wszystkie trzy grupy skorzystają z rewolucyjnej konstrukcji ipionierskich technologii. Technologia z CityPilot w Future Bus opiera się nasystemie autonomicznej jazdy, który dwa lata temu został zaprezentowany wciężarówce Mercedes-Benz Actros. Producent dodaje, że wraz z ciągłym rozwojemtego rozwiązanie będzie on miał coraz szersze zastosowanie.

Ukoronowaniem ma być stworzenie systemu dedykowanego do ruchu miejskiego,który ma umożliwić całkowitą automatyzację środków transportu, w szczególnościautobusów. CityPilot jest w stanie rozpoznać sygnalizację świetlną, komunikowaćsię z nią i bezpiecznie kooperować z punktami kontrolnymi inteligentnychsystemów transportowych. Może on również rozpoznać przeszkody, zwłaszczapieszych na drodze i wdrożyć hamulec autonomicznie. System jest w stanieprowadzić pojazd także przez tunele. A jak to w praktyce działa? Kilkanaściekamer monitoruje drogę i otoczenie, podczas gdy systemy radarowe oparte naczęstotliwościach długiego i krótkiego zasięgu stale sprawdzają trasęprzejazdu. Całość spina GPS.

Dzięki fuzji danych, wszystkie otrzymane informacje umożliwiają tworzeniebardzo dokładnego obrazu sytuacji i umożliwia magistrali systemu planowanietrasy przejazdu i postojów z dokładnością do kilku centymetrów. To już działa wpraktyce, o czym świadczy prapremierowy pokaz CityPilot na wymagającym szlakuobejmującego dystans prawie 20 km z dużą liczbą ostrych zakrętów, tuneli, przystankówautobusowych i wysokie prędkości drogowe autobusu miejskiego. Tenpółautomatyczny pojazd poprawia bezpieczeństwo, ponieważ zmniejsza obciążeniejego kierowcy. Dodatkowo i nic nie pozostaje ukryte przed kamerami i systemamiradarowi. Poprawia się sprawność, a jego gładka, predykcyjna jazda pozwalazaoszczędzić dzięki obniżeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Dzięki gładkiej istabilnej prędkości poprawia się także komfort pasażerów.

Future Bus to przykład zupełnie nowego kierunku w zakresie projektowaniawnętrza i nadwozia miejskiego autobusu. Jego harmonijne linie i asymetrycznekontury mają sugerować pasażerowi ich powiązanie z architekturą miasta.Niezależnie od tego zmianie ulegną technologia oświetlenia, układ drzwi orazsystem informacji pasażerskiej. Dzięki temu unikalny Mercedes-Benz Bus Futurema w pełni zasługiwać na swoją nazwę. To samo odnosi się do aranżacji wnętrza,której otwarta przestrzeń zajmuje czołową pozycję w tkance miejskiej. Przedziałpasażerski ma odzwierciedlać marzenie podróżnych. Jest on podzielony na trzystrefy o różnej długości pobytu. Siedzenia są luźno ułożone wzdłuż ścian wkażdej strefie. Innowacyjne uchwyty i poręcze mają odzwierciedlać motyw, któryma nawiązywać do parku. Z kolei oświetlenie sufitowe ma za zadanie przypominaćbaldachim.

Mercedes-Benz Future Bus z CityPilot podejmuje swoją pierwszą regularnąpróbę eksploatacyjną na części największej europejskiej sieci BRT, w Holandii.Pojazd trafi na linię łączącą amsterdamskie lotnisko Schiphol z miejscowościąHaarlem. Tras o długości 20 km będzie prawdziwym wyzwaniem dla Mercedes-BenzFuture Bus, ponieważ jest dosyć kręta i przechodzi przez kilka tunelinapotykając liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Czy zatem Future Busna stałe wpisze się w systemy BRT i nie tylko? Wyniki holenderskiej próby będąz pewnością bardzo pomocne.

Komentarze