TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

IAA 2016: Bosch dla pojazdów użytkowych jutra
InfoBus.pl - Opublikowano: 03.10.2016 09:16:12 2 komentarze
IAA 2016: Bosch dla pojazdów użytkowych jutra

Na 66. Międzynarodowym Salonie Samochodowym Pojazdów Użytkowych w Hanowerze Bosch zaprezentował swoje pomysły i rozwiązania dla pojazdów użytkowych jutra, podłączonych do sieci, zautomatyzowanych i zelektryfikowanych.

Wszystko w zasięgu wzroku

Nowy wyświetlacz i interfejsy użytkownika: Aby uprościć obsługę coraz bardziej zaawansowanych funkcji sieciowych oraz multimedialnych, Bosch wprowadza w ciężarówkach duże wyświetlacze i ekrany dotykowe. Programowalne wyświetlacze w zależności od okoliczności pokazują istotne w danym momencie informacje. Na przykład, w sytuacjach niebezpiecznych wyświetlacze dają pierwszeństwo ostrzeżeniom i podkreślają je wizualnie. Innowacyjny ekran dotykowy Bosch neoSense aktywnie reaguje na dotyk użytkownika. Wyświetlane na ekranie przyciski dają się wyczuwać jak prawdziwe, dzięki czemu kierowcy mogą obsługiwać je bez patrzenia na wyświetlacz. Prostą obsługę, intuicyjne menu oraz tym samym mniejsze rozproszenie uwagi można uzyskać także przy wszelkiego rodzaju integracji ze smartfonem. Do systemu multimedialnego można oprócz Apple CarPlay podłączyć mySPIN firmy Bosch oraz urządzenia wyposażone w system operacyjny Android oraz iOS. Bosch oferuje dla producentów pojazdów użytkowych łatwo integrowane z wyświetlaczami Bosch nawigacje, w których elementy 3D, takie jak widoczne budynki, mogą być wyświetlane na dodatkowym poziomie mapy, aby pomóc użytkownikowi w orientacji. Także w czasie rzeczywistym można generować informacje o pogodzie czy cenach paliw.

Cyfrowe lusterka zewnętrzne

W pojazdach użytkowych duże lusterka z lewej i prawej strony zapewniają kierowcy dobrą widoczność do tyłu. O ile lusterka te są istotne dla bezpieczeństwa jazdy, to jednak pogarszają aerodynamikę pojazdu i bezpośrednią widoczność do przodu. Bosch zaprezentuje na IAA swoje rozwiązanie oparte na kamerach, które całkowicie zastępują dwa boczne lusterka. System zwany Mirror Cam zmniejsza opór powietrza, a tym samym redukuje zużycie paliwa o 1 do 2 procent. Czujniki wideo łatwo mogą być zabudowane w kabinie kierowcy, gdzie znajdują się również monitory. Technika cyfrowa umożliwia ponadto zmianę sposobu wyświetlania w zależności od specyficznych sytuacji. Tak więc np. gdy pojazd porusza się po autostradzie, kierowca widzi dalej do tyłu pojazdu, podczas gdy w miastach kąt widzenia jest tak duży jak to możliwe, aby zapewnić większe bezpieczeństwo. Zwiększony kontrast poprawia widoczność podczas jazdy w nocy.

Rozrywka w autobusach turystycznych

Wydajne systemy infotainment Boscha (czyli systemy przekazywania informacji połączonych z rozrywką) dają kierowcom autobusów turystycznych możliwość importowania do systemu różnego rodzaju treści multimedialnych poprzez szeroką gamę interfejsów, a następnie odtwarzanie ich na monitorach o wysokiej rozdzielczości oraz instalacji dźwiękowych HD ? również wykonanych przez firmę Bosch. Indywidualną rozrywkę oferuje ponadto Coach Media Router. Ten system Boscha daje pasażerom zarówno dostęp do Wi-Fi jak i funkcję przesyłania strumieniowego filmów, muzyki i czasopism. Aby zmniejszyć obciążenie sieci, filmy mogą być przechowywane lokalnie na urządzeniu.

"Oczy i uszy" do jazdy wspomaganej i zautomatyzowanej

Kamera wielofunkcyjna

Kamera wielofunkcyjna MPC 2.5 została opracowana specjalnie do wymagań ciężkich pojazdów użytkowych. Jej zintegrowany system przetwarzania obrazu identyfikuje, klasyfikuje i lokalizuje obiekty w otoczeniu pojazdu, z dużą precyzją i niezawodnością. Kamera umożliwia realizowanie szeregu funkcji wspomagających pracę kierowcy m. in. predykcyjnego systemu hamowania awaryjnego, który jest obowiązkowy w całej UE od jesieni 2015 we wszystkich samochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad osiem ton. Jednym z nich jest inteligentne sterowanie reflektorów, które automatycznie włącza reflektory podczas jazdy w nocy lub w tunelach. Kamera pomaga również kierowcy rozpoznawać znaki drogowe, wyświetlając je na ekranie w zestawie wskaźników. Kamera służy jako podstawa dla różnych typów asystentów pasa ruchu ? na przykład system LDW (Lane Departure Warning) ostrzega kierowcę poprzez wibrację koła kierownicy, że występuje zagrożenie niezamierzonego zjechania z własnego pasa ruchu. Kamera MPC 2.5 służy również jako podstawowy element systemu utrzymywania pasa ruchu gdzie dzięki inteligentnym, redundantnym algorytmom rozpoznawania pasa ruchu zachowuje pojazd na pasie poprzez delikatną ingerencję w układ kierowniczy.

Przedni czujnik radarowy średniego zasięgu

Dla lekkich pojazdów ciężarowych Bosch oferuje przedni czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR front). Czujnik wysyła za pośrednictwem anteny nadawczej fale modulowane częstotliwością w zakresie między 76 a 77 GHz dzięki czemu czujnik precyzyjnie wykrywa obiekty przed pojazdem, określa ich szybkość, jak również położenie względem ruchu własnego pojazdu. Na bazie MRR front, Bosch może realizować funkcje wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat ACC i predykcyjny system hamowania awaryjnego.

Tylny czujnik radarowy średniego zasięgu

Montowany z tyłu czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR rear) pozwala kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych monitorować niewidoczne pola z boku i po skosie z tyłu. Pojazd jest wyposażony w dwa czujniki ukryte na każdym końcu tylnego zderzaka. W ten sposób system wykrywa inne pojazdy w martwym obszarze i ostrzega kierowcę.

Kamera stereo

Kompaktowa wideokamera stereo (stereo-video camera, SVC) firmy Bosch stanowi pojedynczy czujnik dla wielu systemów wspomagania kierowcy w lekkich pojazdach użytkowych. Rejestruje otoczenie i wolne miejsca przed pojazdem w trzech wymiarach, zapewniając widok 3D, który rozciąga się na ponad 50 metrów. Oba bardzo czułe czujniki obrazu z rozpoznawaniem kolorów i matrycą CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) mają rozdzielczość 1 280 na 960 pikseli. Kamera pomaga realizować liczne funkcje bezpieczeństwa i komfortu. Począwszy od systemu automatycznego hamowania awaryjnego, poprzez asystentów korków, robót drogowych, ciasnych przestrzeni i omijania, a kończąc na systemie ACC. SVC przekazuje również informacje potrzebne do inteligentnego sterowanie reflektorów, systemu ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu, asystenta utrzymywania pasa lub prowadzenia na pasie oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych.

System kamer bliskiego zasięgu

Dzięki systemowi kamer bliskiego zasięgu Bosch umożliwia kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych parkowanie i manewrowanie bez kolizji. Bazująca na technologii CMOS kamera cofania pomaga kierowcy podczas cofania poprzez dostarczanie mu wiernego obrazu bezpośredniego otoczenia. Cztery kamery bliskiego zasięgu stanowią razem podstawę dla systemu multi-kamer. Kamery są zainstalowane po jednej z przodu, z tyłu i w każdym z dwóch lusterek bocznych. Z kątem widzenia 192 stopni każda rejestruje całe otoczenie pojazdu. Dzięki specjalnej technologii wizualizacji urządzenie zapewnia wyświetlanie obrazu w 3D. Ponadto kierowca może wybrać dowolną perspektywę, aby zobaczyć nawet małe przeszkody na miejscu przeznaczonym do parkowania.

Czujniki ultradźwiękowe

Często bardzo trudno jest zobaczyć miejsce wokół pojazdu ciężarowego. Czujniki ultradźwiękowe Bosch śledzą otoczenie pojazdu w odległości do czterech metrów. W ten sposób mogą dostrzec ewentualne przeszkody i określić np. w trakcie manewrów pojazdu stale zmieniający się dystans do tych przeszkód. Informacje te trafiają z czujników do systemów wspomagania parkowania, które wspierają kierowcę w bezkolizyjnym parkowaniu i manewrowaniu.

Większe bezpieczeństwo

Connectivity Control Unit

Connectivity Control Unit (CCU), czyli jednostka sterująca łącznością firmy Bosch tworzy centralny węzeł wymiany danych pomiędzy pojazdem użytkowym a siecią. CCU komunikuje się za pomocą modułu bezprzewodowego, wyposażonego we własną kartę SIM, i pozwala w razie potrzeby określić pozycję pojazdu za pomocą GPS. Jest on dostępny zarówno jako wyposażenie oryginalne oraz jako akcesoryjne. To ostatnie może być na przykład podłączone do instalacji elektrycznej samochodu za pomocą złącza diagnostycznego (OBD). Na bazie informacji o stanie pojazdu jakie CCU wysyła do serwera w chmurze, można realizować szereg różnych usług dodatkowych. Firma Bosch opracowała przed paru laty również Trailer Control Unit - jednostkę sterującą łącznością dla przyczep. Urządzenie może dokumentować wiele parametrów takich jak położenie przyczepy, temperaturę chłodzenia lub duże drgania i zgłaszać je niezwłocznie do operatora floty.

Connected Horizon

Elektroniczny horyzont Boscha jest dostępny już od kilku lat; obecnie firma rozszerza go o dane w czasie rzeczywistym. Funkcja wspomagania kierowcy, oprócz informacji topograficznych zapisanych w pamięci urządzenia, została wzbogacona o dostęp do danych pobieranych z chmury w czasie rzeczywistym. Pozwala to uwzględniać takie sytuacje na drodze jak roboty drogowe, korki, a nawet oblodzenie jezdni. Odpowiednio wczesne, automatyczne dopasowanie prędkości pojazdu może dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa, tym samym zwiększając efektywność.

Secure Truck Parking

Rozwiązanie oparte na aplikacji umożliwia rezerwację online bezpiecznego miejsca dla ciężarówki na parkingach wzdłuż autostrady oraz dokonywanie płatności bezgotówkowej. W tym celu Bosch łączy infrastrukturę parkingów z systemami informacyjnymi i komunikacyjnymi, stosowanymi przez dyspozytorów i kierowców pojazdów ciężarowych. Bosch dostarcza w czasie rzeczywistym informacji na temat dostępnych miejsc parkingowych na bezpiecznych parkingach. Te parkingi są zabezpieczone za pomocą inteligentnej techniki wideo, a wjazd do strefy jest kontrolowany poprzez rozpoznawanie tablic rejestracyjnych.

Napęd od Boscha

Servotwin:

Servotwin firmy Bosch poprawia efektywność i komfort ciężkich pojazdów użytkowych. Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy oferuje wspomaganie zależne od prędkości jazdy, z aktywnym powrotem koła kierownicy, i pozwala zaoszczędzić paliwo w porównaniu do układów wyłącznie hydraulicznych. Servotwin tłumi skutecznie wyboje i zapewnia kierowcy dobry kontakt z jezdnią. Dzięki elektronicznemu interfejsowi układ kierowniczy jest jednocześnie podstawą dla funkcji wspomagania kierowcy, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu lub kompensacja bocznego podmuchu. Układ kierowniczy ma wiele obszarów zastosowania, w tym w zautomatyzowanych jazdach modelu Mercedes-Benz Actros.

Skręcana oś tylna

Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy osi tylnej eRAS (electric Rear Axle Steering System) pozwala w pojazdach ciężarowych z trzema lub więcej osiami skręcać dodatkowo oś tylną, nadążną lub poprzedzającą oś napędową. W ten sposób promień skrętu staje się mniejszy i zmniejsza się zużycie opon. Układ eRAS składa się z dwóch podzespołów: siłownika z czujnikiem przemieszczenia i systemem zaworów oraz jednostki napędowej. W skład tej ostatniej wchodzą elektrycznie napędzana pompa oraz sterownik. Na podstawie sygnału kąta skrętu kół osi przedniej, transmitowanego magistralą CAN, układ kierowniczy określa optymalny kąt skrętu dla osi tylnej. Po przejechaniu zakrętu system przejmuje również zadanie prostowania kół. Układ zużywa energię tylko wtedy, gdy pojazd rzeczywiście skręca.

Podstawowa hybryda 48 V

system Boost Recuperation: Podstawowa hybryda 48 V firmy Bosch dla lekkich pojazdów ciężarowych umożliwia jazdę wybiegiem i tym samym oszczędność paliwa. Dzięki większej mocy system lepiej wykorzystuje odzyskaną energię niż aplikacje oparte na konwencjonalnym poziomie napięcia. Jako zamiennik dla tradycyjnego generatora napędzanego paskiem, 48-woltowa maszyna systemu rekuperacji (boost recuperation machine, BRM) daje komfortowe uruchamianie silnika. Rozrusznik-generator z napędem pasowym daje się łatwo zintegrować z istniejącym układem napędowym. Maszyna BRM, jako generator o wysokiej sprawności, przetwarza energię hamowania w energię elektryczną, która może być następnie wykorzystywana przez inne odbiorniki energii elektrycznej lub do wspomagania momentu obrotowego (funkcja boost).

Elektryczny napęd hybrydowy:

Bosch opracował równoległy system hybrydowy o mocy 120 kW dla ciężkich pojazdów użytkowych. System ten pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 6 proc. Może być stosowany w pojazdach o dmc od 26 do 40 ton, jak również w zastosowaniach poza drogami publicznymi. Głównymi zespołami dla transportu dalekobieżnego są silnik elektryczny i elektronika zasilania. Napęd elektryczny jest dla oszczędności miejsca zintegrowany z układem przeniesienia napędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, dzięki czemu nie jest potrzebna dodatkowa przekładnia. System może wspomagać silnik spalinowy, odzyskiwać energię, pozwala na jazdę wybiegiem (tzw. "żeglowanie"), jak również na jazdę elektryczną. Falownik przekształca prąd stały magazynowany w akumulatorze na prąd zmienny zasilając silnik elektryczny i sterując żądanym momentem obrotowym i prędkością obrotową. Z systemem można zintegrować funkcję Start-Stop, co otwiera dalsze możliwości oszczędzania paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii

Wymagania w segmencie pojazdów użytkowych w odniesieniu do redukcji zużycia paliwa i emisji stają się coraz ostrzejsze, analogicznie jak w segmencie samochodów osobowych. Kluczową rolę odgrywa tutaj turbodoładowanie. Oprócz zmniejszenia tarcia i zwiększenia sprawności termodynamicznej za pomocą zoptymalizowanych aerokomponentów, firma Bosch Mahle Turbo Systems (BMTS) rozwija turbosprężarki o zmiennej geometrii (VTG) dla silników pojazdów użytkowych. Nacisk w rozwijaniu konstrukcji jest przede wszystkim położony na osiągnięcie wysokiego stopnia sprawności termodynamicznej w całym zakresie regulacji geometrii dolotu i na poprawę solidności wykonania całego układu.

Odzysk ciepła ze spalin

Pojazdy ciężarowe z odzyskiem ciepła traconego (tzw. system waste-heat recovery, WHR) przynoszą operatorom flot korzyści w postaci obniżenia kosztów i ochrony zasobów naturalnych. Systemy WHR pozwalają odzyskać energię z ciepła odprowadzanego układem wydechowym. Dzisiaj większość energii pierwotnej, powstającej w jednostce napędowej, jest tracona. Część tej energii można odzyskać w systemie odzysku ciepła (WHR), przy wykorzystaniu cyklu termicznego zasilanego parą wodną. System ten zmniejsza zużycie paliwa w pojazdach użytkowych nawet o 4 procent. Firma Bosch, podczas rozwijania swoich złożonych systemów WHR, stawia na połączenie wspomaganej komputerowo symulacji modelu z badaniami stanowiskowymi. Bosch wykorzystuje przy tym hamownię z generatorem gorącego gazu, która pozwala wykonywać w sposób pewny i powtarzalny testy poszczególnych komponentów, jak i kompletnych systemów WHR, w statycznych i dynamicznych warunkach pracy. W ten sposób można badać i analizować poziom ciśnienia, przestrzeń instalacyjną, zmienny wpływ płynu roboczego na sprawność oraz koncepcję bezpieczeństwa dla całego systemu. Co więcej, poszczególne elementy systemu mogą być porównywane, a koszty i ciężar całego systemu optymalizowane.

Modułowy układ Common-Rail

Zaawansowany układ wtryskowy Common-Rail do pojazdów ciężarowych pomaga spełnić obecne i przyszłe wymagania dotyczące eksploatacji na drogach publicznych i poza nimi. Chociaż układ modułowy jest przeznaczony do silników od czterech do ośmiu cylindrów, to można go stosować poza drogami nawet w silnikach do dwunastu cylindrów. Układ Boscha nadaje się do silników o pojemności od 4 do 17 litrów i mocy wynoszącej do 635 kW w segmencie pojazdów samochodowych oraz do 850 kW w segmencie pojazdów do użytkowania poza drogami publicznymi.

Komponenty układu i moduły mogą być łączone w różnych kombinacjach, aby spełnić specyficzne wymagania producenta silnika. Układ obejmuje smarowane olejem i paliwem pompy wysokiego ciśnienia (CP4, CP4N, CP6N), wtryskiwacze (CRIN) dla różnych instalacji, a także zoptymalizowane kolektory paliwa i sterowniki nowej generacji MD1.

Ponieważ możliwe są różne poziomy ciśnienia wtrysku w zakresie pomiędzy 1 800 i 2 500 barów, dlatego producenci mają doskonałą możliwość spełnienia wymagań różnych segmentów pojazdów i rynków. Trwałość układu może wynosić do 1,6 miliona kilometrów przebiegu po drogach utwardzonych lub 15 000 godzin pracy w terenie. Bardzo wysokie natężenia przepływu we wtryskiwaczach pozwalają zoptymalizować strategię spalania i osiągnąć wysoką moc silnika.

Elektronicznie regulowana pompa paliwa eGP umożliwia tłoczenie paliwa zgodnie z zapotrzebowaniem, co zmniejsza niezbędną moc układu napędowego. Zużycie paliwa pozwalają poprawić w obrębie Common-Rail: do siedmiu wtrysków na suw, poprawiony przebieg dawkowania oraz zoptymalizowane wtryskiwacze.

W sumie modułowy układ wtryskowy pozwala obniżyć zużycie paliwa o 1 procent w porównaniu do tradycyjnych układów. W przypadku ciężkich pojazdów ciężarowych odpowiada to rocznym oszczędnościom nawet do 450 litrów oleju napędowego. System jest przeznaczony również do elektryfikacji napędu; na przykład przy pracy hybrydowej, pozwala na wykonanie potrzebnych 500 000 procesów Start-Stop.

Dalsze innowacje Boscha

Bazowy układ Common-Rail dla rynków wschodzących: Bazowe układy CRSN o ciśnieniu do 2000 bar dla średnich i ciężkich pojazdów, jak również dla zastosowań terenowych, są doskonale dostosowane do wymagań rynków wschodzących. Układ zawiera między innymi szeroki asortyment pomp smarowanych olejem oraz bazowych wtryskiwaczy. Wysoki stopień efektywności w zakresie integracji systemów, kalibracji i walidacji pozwala szybko wyposażać w te układy nowe pojazdy.

Napęd na gaz ziemny: Pojazdy ciężarowe na gaz ziemny są cichszą, oszczędniejszą i niskoemisyjną alternatywą dla pojazdów na olej napędowy. Stosując rozwiązania techniczne Bosch w standardzie OE można przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 20 procent. Bosch konsekwentnie rozwija zasilanie CNG. Jego oferta obejmuje komponenty do zarządzania silnikiem, wtrysk paliwa, zapłon, sterowanie powietrza, oczyszczanie gazów spalinowych oraz turbodoładowanie.

Oczyszczanie gazów spalinowych: Granice wyznaczone przez przyszłe prawodawstwo dotyczące emisji będzie można prawie na pewno osiągnąć tylko za pomocą aktywnego systemu oczyszczania spalin, na przykład z katalizatorem SCR do redukcji tlenków azotu. System dozujący Denoxtronic wtryskuje AdBlue, 32,5 procentowy roztwór mocznika w wodzie, do strumienia spalin przed katalizatorem SCR. Amoniak przemienia w katalizatorze SCR tlenki azotu w wodę i azot. Poprzez przetwarzanie bieżących danych pracy silnika i wszystkich niezbędnych sygnałów z czujników, system może dokładnie dostosować ilość podawanego środka redukującego do punktu pracy silnika i do specyficznych właściwości katalizatora, w celu uzyskania maksymalnej konwersji tlenków azotu.

IAA 2016: Bosch dla pojazdów użytkowych jutra

W Hanowerze Bosch zaprezentował swoje pomysły i rozwiązania dla pojazdów użytkowych jutra, podłączonych do sieci, zautomatyzowanych i zelektryfikowanych.

Na 66. Międzynarodowym Salonie Samochodowym Pojazdów Użytkowych w Hanowerze Bosch zaprezentował swoje pomysły i rozwiązania dla pojazdów użytkowych jutra, podłączonych do sieci, zautomatyzowanych i zelektryfikowanych.

Wszystko w zasięgu wzroku

Nowy wyświetlacz i interfejsy użytkownika: Aby uprościć obsługę coraz bardziej zaawansowanych funkcji sieciowych oraz multimedialnych, Bosch wprowadza w ciężarówkach duże wyświetlacze i ekrany dotykowe. Programowalne wyświetlacze w zależności od okoliczności pokazują istotne w danym momencie informacje. Na przykład, w sytuacjach niebezpiecznych wyświetlacze dają pierwszeństwo ostrzeżeniom i podkreślają je wizualnie. Innowacyjny ekran dotykowy Bosch neoSense aktywnie reaguje na dotyk użytkownika. Wyświetlane na ekranie przyciski dają się wyczuwać jak prawdziwe, dzięki czemu kierowcy mogą obsługiwać je bez patrzenia na wyświetlacz. Prostą obsługę, intuicyjne menu oraz tym samym mniejsze rozproszenie uwagi można uzyskać także przy wszelkiego rodzaju integracji ze smartfonem. Do systemu multimedialnego można oprócz Apple CarPlay podłączyć mySPIN firmy Bosch oraz urządzenia wyposażone w system operacyjny Android oraz iOS. Bosch oferuje dla producentów pojazdów użytkowych łatwo integrowane z wyświetlaczami Bosch nawigacje, w których elementy 3D, takie jak widoczne budynki, mogą być wyświetlane na dodatkowym poziomie mapy, aby pomóc użytkownikowi w orientacji. Także w czasie rzeczywistym można generować informacje o pogodzie czy cenach paliw.

Cyfrowe lusterka zewnętrzne

W pojazdach użytkowych duże lusterka z lewej i prawej strony zapewniają kierowcy dobrą widoczność do tyłu. O ile lusterka te są istotne dla bezpieczeństwa jazdy, to jednak pogarszają aerodynamikę pojazdu i bezpośrednią widoczność do przodu. Bosch zaprezentuje na IAA swoje rozwiązanie oparte na kamerach, które całkowicie zastępują dwa boczne lusterka. System zwany Mirror Cam zmniejsza opór powietrza, a tym samym redukuje zużycie paliwa o 1 do 2 procent. Czujniki wideo łatwo mogą być zabudowane w kabinie kierowcy, gdzie znajdują się również monitory. Technika cyfrowa umożliwia ponadto zmianę sposobu wyświetlania w zależności od specyficznych sytuacji. Tak więc np. gdy pojazd porusza się po autostradzie, kierowca widzi dalej do tyłu pojazdu, podczas gdy w miastach kąt widzenia jest tak duży jak to możliwe, aby zapewnić większe bezpieczeństwo. Zwiększony kontrast poprawia widoczność podczas jazdy w nocy.

Entertainment dla autobusów turystycznych

Wydajne systemy infotainment Boscha (czyli systemy przekazywania informacji połączonych z rozrywką) dają kierowcom autobusów turystycznych możliwość importowania do systemu różnego rodzaju treści multimedialnych poprzez szeroką gamę interfejsów, a następnie odtwarzanie ich na monitorach o wysokiej rozdzielczości oraz instalacji dźwiękowych HD ? również wykonanych przez firmę Bosch. Indywidualną rozrywkę oferuje ponadto Coach Media Router. Ten system Boscha daje pasażerom zarówno dostęp do Wi-Fi jak i funkcję przesyłania strumieniowego filmów, muzyki i czasopism. Aby zmniejszyć obciążenie sieci, filmy mogą być przechowywane lokalnie na urządzeniu.

"Oczy i uszy" do jazdy wspomaganej i zautomatyzowanej

Kamera wielofunkcyjna

Kamera wielofunkcyjna MPC 2.5 została opracowana specjalnie do wymagań ciężkich pojazdów użytkowych. Jej zintegrowany system przetwarzania obrazu identyfikuje, klasyfikuje i lokalizuje obiekty w otoczeniu pojazdu, z dużą precyzją i niezawodnością. Kamera umożliwia realizowanie szeregu funkcji wspomagających pracę kierowcy m. in. predykcyjnego systemu hamowania awaryjnego, który jest obowiązkowy w całej UE od jesieni 2015 we wszystkich samochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad osiem ton. Jednym z nich jest inteligentne sterowanie reflektorów, które automatycznie włącza reflektory podczas jazdy w nocy lub w tunelach. Kamera pomaga również kierowcy rozpoznawać znaki drogowe, wyświetlając je na ekranie w zestawie wskaźników. Kamera służy jako podstawa dla różnych typów asystentów pasa ruchu ? na przykład system LDW (Lane Departure Warning) ostrzega kierowcę poprzez wibrację koła kierownicy, że występuje zagrożenie niezamierzonego zjechania z własnego pasa ruchu. Kamera MPC 2.5 służy również jako podstawowy element systemu utrzymywania pasa ruchu gdzie dzięki inteligentnym, redundantnym algorytmom rozpoznawania pasa ruchu zachowuje pojazd na pasie poprzez delikatną ingerencję w układ kierowniczy.

Przedni czujnik radarowy średniego zasięgu

Dla lekkich pojazdów ciężarowych Bosch oferuje przedni czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR front). Czujnik wysyła za pośrednictwem anteny nadawczej fale modulowane częstotliwością w zakresie między 76 a 77 GHz dzięki czemu czujnik precyzyjnie wykrywa obiekty przed pojazdem, określa ich szybkość, jak również położenie względem ruchu własnego pojazdu. Na bazie MRR front, Bosch może realizować funkcje wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat ACC i predykcyjny system hamowania awaryjnego.

Tylny czujnik radarowy średniego zasięgu

Montowany z tyłu czujnik radarowy średniego zasięgu (MRR rear) pozwala kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych monitorować niewidoczne pola z boku i po skosie z tyłu. Pojazd jest wyposażony w dwa czujniki ukryte na każdym końcu tylnego zderzaka. W ten sposób system wykrywa inne pojazdy w martwym obszarze i ostrzega kierowcę.

Kamera stereo

Kompaktowa wideokamera stereo (stereo-video camera, SVC) firmy Bosch stanowi pojedynczy czujnik dla wielu systemów wspomagania kierowcy w lekkich pojazdach użytkowych. Rejestruje otoczenie i wolne miejsca przed pojazdem w trzech wymiarach, zapewniając widok 3D, który rozciąga się na ponad 50 metrów. Oba bardzo czułe czujniki obrazu z rozpoznawaniem kolorów i matrycą CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) mają rozdzielczość 1 280 na 960 pikseli. Kamera pomaga realizować liczne funkcje bezpieczeństwa i komfortu. Począwszy od systemu automatycznego hamowania awaryjnego, poprzez asystentów korków, robót drogowych, ciasnych przestrzeni i omijania, a kończąc na systemie ACC. SVC przekazuje również informacje potrzebne do inteligentnego sterowanie reflektorów, systemu ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu, asystenta utrzymywania pasa lub prowadzenia na pasie oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych.

System kamer bliskiego zasięgu

Dzięki systemowi kamer bliskiego zasięgu Bosch umożliwia kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych parkowanie i manewrowanie bez kolizji. Bazująca na technologii CMOS kamera cofania pomaga kierowcy podczas cofania poprzez dostarczanie mu wiernego obrazu bezpośredniego otoczenia. Cztery kamery bliskiego zasięgu stanowią razem podstawę dla systemu multi-kamer. Kamery są zainstalowane po jednej z przodu, z tyłu i w każdym z dwóch lusterek bocznych. Z kątem widzenia 192 stopni każda rejestruje całe otoczenie pojazdu. Dzięki specjalnej technologii wizualizacji urządzenie zapewnia wyświetlanie obrazu w 3D. Ponadto kierowca może wybrać dowolną perspektywę, aby zobaczyć nawet małe przeszkody na miejscu przeznaczonym do parkowania.

Czujniki ultradźwiękowe

Często bardzo trudno jest zobaczyć miejsce wokół pojazdu ciężarowego. Czujniki ultradźwiękowe Bosch śledzą otoczenie pojazdu w odległości do czterech metrów. W ten sposób mogą dostrzec ewentualne przeszkody i określić np. w trakcie manewrów pojazdu stale zmieniający się dystans do tych przeszkód. Informacje te trafiają z czujników do systemów wspomagania parkowania, które wspierają kierowcę w bezkolizyjnym parkowaniu i manewrowaniu.

Większe bezpieczeństwo

Connectivity Control Unit

Connectivity Control Unit (CCU), czyli jednostka sterująca łącznością firmy Bosch tworzy centralny węzeł wymiany danych pomiędzy pojazdem użytkowym a siecią. CCU komunikuje się za pomocą modułu bezprzewodowego, wyposażonego we własną kartę SIM, i pozwala w razie potrzeby określić pozycję pojazdu za pomocą GPS. Jest on dostępny zarówno jako wyposażenie oryginalne oraz jako akcesoryjne. To ostatnie może być na przykład podłączone do instalacji elektrycznej samochodu za pomocą złącza diagnostycznego (OBD). Na bazie informacji o stanie pojazdu jakie CCU wysyła do serwera w chmurze, można realizować szereg różnych usług dodatkowych. Firma Bosch opracowała przed paru laty również Trailer Control Unit - jednostkę sterującą łącznością dla przyczep. Urządzenie może dokumentować wiele parametrów takich jak położenie przyczepy, temperaturę chłodzenia lub duże drgania i zgłaszać je niezwłocznie do operatora floty.

Connected Horizon

Elektroniczny horyzont Boscha jest dostępny już od kilku lat; obecnie firma rozszerza go o dane w czasie rzeczywistym. Funkcja wspomagania kierowcy, oprócz informacji topograficznych zapisanych w pamięci urządzenia, została wzbogacona o dostęp do danych pobieranych z chmury w czasie rzeczywistym. Pozwala to uwzględniać takie sytuacje na drodze jak roboty drogowe, korki, a nawet oblodzenie jezdni. Odpowiednio wczesne, automatyczne dopasowanie prędkości pojazdu może dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa, tym samym zwiększając efektywność.

Secure Truck Parking

Rozwiązanie oparte na aplikacji umożliwia rezerwację online bezpiecznego miejsca dla ciężarówki na parkingach wzdłuż autostrady oraz dokonywanie płatności bezgotówkowej. W tym celu Bosch łączy infrastrukturę parkingów z systemami informacyjnymi i komunikacyjnymi, stosowanymi przez dyspozytorów i kierowców pojazdów ciężarowych. Bosch dostarcza w czasie rzeczywistym informacji na temat dostępnych miejsc parkingowych na bezpiecznych parkingach. Te parkingi są zabezpieczone za pomocą inteligentnej techniki wideo, a wjazd do strefy jest kontrolowany poprzez rozpoznawanie tablic rejestracyjnych.

Napęd od Boscha

Servotwin:

Servotwin firmy Bosch poprawia efektywność i komfort ciężkich pojazdów użytkowych. Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy oferuje wspomaganie zależne od prędkości jazdy, z aktywnym powrotem koła kierownicy, i pozwala zaoszczędzić paliwo w porównaniu do układów wyłącznie hydraulicznych. Servotwin tłumi skutecznie wyboje i zapewnia kierowcy dobry kontakt z jezdnią. Dzięki elektronicznemu interfejsowi układ kierowniczy jest jednocześnie podstawą dla funkcji wspomagania kierowcy, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu lub kompensacja bocznego podmuchu. Układ kierowniczy ma wiele obszarów zastosowania, w tym w zautomatyzowanych jazdach modelu Mercedes-Benz Actros.

Skręcana oś tylna

Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy osi tylnej eRAS (electric Rear Axle Steering System) pozwala w pojazdach ciężarowych z trzema lub więcej osiami skręcać dodatkowo oś tylną, nadążną lub poprzedzającą oś napędową. W ten sposób promień skrętu staje się mniejszy i zmniejsza się zużycie opon. Układ eRAS składa się z dwóch podzespołów: siłownika z czujnikiem przemieszczenia i systemem zaworów oraz jednostki napędowej. W skład tej ostatniej wchodzą elektrycznie napędzana pompa oraz sterownik. Na podstawie sygnału kąta skrętu kół osi przedniej, transmitowanego magistralą CAN, układ kierowniczy określa optymalny kąt skrętu dla osi tylnej. Po przejechaniu zakrętu system przejmuje również zadanie prostowania kół. Układ zużywa energię tylko wtedy, gdy pojazd rzeczywiście skręca.

Sterownik poduszek powietrznych

Za pomocą elektronicznego sterownika poduszek powietrznych Bosch chce poprawić ochronę osób przewożonych w ciężkich pojazdach użytkowych. Sterownik rozpoznaje z sygnałów wysyłanych przez czujniki przyspieszenia siłę zderzenia i natychmiast aktywuje pasywne systemy bezpieczeństwa takie jak napinacze pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Równolegle sterownik stale analizuje ruch pojazdu i rozpoznaje sytuacje krytyczne np. moment wywracania się ciężarówki. Informacje te są wykorzystywane do wyzwolenia napinaczy pasów bezpieczeństwa oraz poduszek bocznych i nadokiennych w celu złagodzenia skutków wypadku dla pasażerów.

Zelektryfikowany napęd

Podstawowa hybryda 48 V

system Boost Recuperation: Podstawowa hybryda 48 V firmy Bosch dla lekkich pojazdów ciężarowych umożliwia jazdę wybiegiem i tym samym oszczędność paliwa. Dzięki większej mocy system lepiej wykorzystuje odzyskaną energię niż aplikacje oparte na konwencjonalnym poziomie napięcia. Jako zamiennik dla tradycyjnego generatora napędzanego paskiem, 48-woltowa maszyna systemu rekuperacji (boost recuperation machine, BRM) daje komfortowe uruchamianie silnika. Rozrusznik-generator z napędem pasowym daje się łatwo zintegrować z istniejącym układem napędowym. Maszyna BRM, jako generator o wysokiej sprawności, przetwarza energię hamowania w energię elektryczną, która może być następnie wykorzystywana przez inne odbiorniki energii elektrycznej lub do wspomagania momentu obrotowego (funkcja boost).

Elektryczny napęd hybrydowy:

Bosch opracował równoległy system hybrydowy o mocy 120 kW dla ciężkich pojazdów użytkowych. System ten pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 6 proc. Może być stosowany w pojazdach o dmc od 26 do 40 ton, jak również w zastosowaniach poza drogami publicznymi. Głównymi zespołami dla transportu dalekobieżnego są silnik elektryczny i elektronika zasilania. Napęd elektryczny jest dla oszczędności miejsca zintegrowany z układem przeniesienia napędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, dzięki czemu nie jest potrzebna dodatkowa przekładnia. System może wspomagać silnik spalinowy, odzyskiwać energię, pozwala na jazdę wybiegiem (tzw. "żeglowanie"), jak również na jazdę elektryczną. Falownik przekształca prąd stały magazynowany w akumulatorze na prąd zmienny zasilając silnik elektryczny i sterując żądanym momentem obrotowym i prędkością obrotową. Z systemem można zintegrować funkcję Start-Stop, co otwiera dalsze możliwości oszczędzania paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii

Wymagania w segmencie pojazdów użytkowych w odniesieniu do redukcji zużycia paliwa i emisji stają się coraz ostrzejsze, analogicznie jak w segmencie samochodów osobowych. Kluczową rolę odgrywa tutaj turbodoładowanie. Oprócz zmniejszenia tarcia i zwiększenia sprawności termodynamicznej za pomocą zoptymalizowanych aerokomponentów, firma Bosch Mahle Turbo Systems (BMTS) rozwija turbosprężarki o zmiennej geometrii (VTG) dla silników pojazdów użytkowych. Nacisk w rozwijaniu konstrukcji jest przede wszystkim położony na osiągnięcie wysokiego stopnia sprawności termodynamicznej w całym zakresie regulacji geometrii dolotu i na poprawę solidności wykonania całego układu.

Odzysk ciepła ze spalin

Pojazdy ciężarowe z odzyskiem ciepła traconego (tzw. system waste-heat recovery, WHR) przynoszą operatorom flot korzyści w postaci obniżenia kosztów i ochrony zasobów naturalnych. Systemy WHR pozwalają odzyskać energię z ciepła odprowadzanego układem wydechowym. Dzisiaj większość energii pierwotnej, powstającej w jednostce napędowej, jest tracona. Część tej energii można odzyskać w systemie odzysku ciepła (WHR), przy wykorzystaniu cyklu termicznego zasilanego parą wodną. System ten zmniejsza zużycie paliwa w pojazdach użytkowych nawet o 4 procent. Firma Bosch, podczas rozwijania swoich złożonych systemów WHR, stawia na połączenie wspomaganej komputerowo symulacji modelu z badaniami stanowiskowymi. Bosch wykorzystuje przy tym hamownię z generatorem gorącego gazu, która pozwala wykonywać w sposób pewny i powtarzalny testy poszczególnych komponentów, jak i kompletnych systemów WHR, w statycznych i dynamicznych warunkach pracy. W ten sposób można badać i analizować poziom ciśnienia, przestrzeń instalacyjną, zmienny wpływ płynu roboczego na sprawność oraz koncepcję bezpieczeństwa dla całego systemu. Co więcej, poszczególne elementy systemu mogą być porównywane, a koszty i ciężar całego systemu optymalizowane.

Modułowy układ Common-Rail

Zaawansowany układ wtryskowy Common-Rail do pojazdów ciężarowych pomaga spełnić obecne i przyszłe wymagania dotyczące eksploatacji na drogach publicznych i poza nimi. Chociaż układ modułowy jest przeznaczony do silników od czterech do ośmiu cylindrów, to można go stosować poza drogami nawet w silnikach do dwunastu cylindrów. Układ Boscha nadaje się do silników o pojemności od 4 do 17 litrów i mocy wynoszącej do 635 kW w segmencie pojazdów samochodowych oraz do 850 kW w segmencie pojazdów do użytkowania poza drogami publicznymi.

Komponenty układu i moduły mogą być łączone w różnych kombinacjach, aby spełnić specyficzne wymagania producenta silnika. Układ obejmuje smarowane olejem i paliwem pompy wysokiego ciśnienia (CP4, CP4N, CP6N), wtryskiwacze (CRIN) dla różnych instalacji, a także zoptymalizowane kolektory paliwa i sterowniki nowej generacji MD1.

Ponieważ możliwe są różne poziomy ciśnienia wtrysku w zakresie pomiędzy 1 800 i 2 500 barów, dlatego producenci mają doskonałą możliwość spełnienia wymagań różnych segmentów pojazdów i rynków. Trwałość układu może wynosić do 1,6 miliona kilometrów przebiegu po drogach utwardzonych lub 15 000 godzin pracy w terenie. Bardzo wysokie natężenia przepływu we wtryskiwaczach pozwalają zoptymalizować strategię spalania i osiągnąć wysoką moc silnika.

Elektronicznie regulowana pompa paliwa eGP umożliwia tłoczenie paliwa zgodnie z zapotrzebowaniem, co zmniejsza niezbędną moc układu napędowego. Zużycie paliwa pozwalają poprawić w obrębie Common-Rail: do siedmiu wtrysków na suw, poprawiony przebieg dawkowania oraz zoptymalizowane wtryskiwacze.

W sumie modułowy układ wtryskowy pozwala obniżyć zużycie paliwa o 1 procent w porównaniu do tradycyjnych układów. W przypadku ciężkich pojazdów ciężarowych odpowiada to rocznym oszczędnościom nawet do 450 litrów oleju napędowego. System jest przeznaczony również do elektryfikacji napędu; na przykład przy pracy hybrydowej, pozwala na wykonanie potrzebnych 500 000 procesów Start-Stop.

Dalsze innowacje Boscha

Bazowy układ Common-Rail dla rynków wschodzących: Bazowe układy CRSN o ciśnieniu do 2000 bar dla średnich i ciężkich pojazdów, jak również dla zastosowań terenowych, są doskonale dostosowane do wymagań rynków wschodzących. Układ zawiera między innymi szeroki asortyment pomp smarowanych olejem oraz bazowych wtryskiwaczy. Wysoki stopień efektywności w zakresie integracji systemów, kalibracji i walidacji pozwala szybko wyposażać w te układy nowe pojazdy.

Napęd na gaz ziemny: Pojazdy ciężarowe na gaz ziemny są cichszą, oszczędniejszą i niskoemisyjną alternatywą dla pojazdów na olej napędowy. Stosując rozwiązania techniczne Bosch w standardzie OE można przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 20 procent. Bosch konsekwentnie rozwija zasilanie CNG. Jego oferta obejmuje komponenty do zarządzania silnikiem, wtrysk paliwa, zapłon, sterowanie powietrza, oczyszczanie gazów spalinowych oraz turbodoładowanie.

Oczyszczanie gazów spalinowych: Granice wyznaczone przez przyszłe prawodawstwo dotyczące emisji będzie można prawie na pewno osiągnąć tylko za pomocą aktywnego systemu oczyszczania spalin, na przykład z katalizatorem SCR do redukcji tlenków azotu. System dozujący Denoxtronic wtryskuje AdBlue, 32,5 procentowy roztwór mocznika w wodzie, do strumienia spalin przed katalizatorem SCR. Amoniak przemienia w katalizatorze SCR tlenki azotu w wodę i azot. Poprzez przetwarzanie bieżących danych pracy silnika i wszystkich niezbędnych sygnałów z czujników, system może dokładnie dostosować ilość podawanego środka redukującego do punktu pracy silnika i do specyficznych właściwości katalizatora, w celu uzyskania maksymalnej konwersji tlenków azotu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
IAA
Bosch
  • arg – 03.10.2016

    Strasznie trudne to kopiowanie żeby zrobić artykuł

  • Torbi – 07.10.2016

    Zawsze byłam zdania , że turbosprężarki od Mahle nie mają sobie równych zwłaszcza, że z roku na rok podnoszą się wymagania sprzętowe. Oni potrafią temu zaradzić.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....