TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

IAA 2016: Autobusowy debiut Ursusa. I to z wodorem! {FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.10.2016 13:49:08 6 komentarzy
IAA 2016: Autobusowy debiut Ursusa. I to z wodorem!

Ursus na tegorocznym IAA razem ze swoimi partnerami zaprezentował autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. O pojeździe oraz jego cechach charakterystycznych opowiada Wojciech Zachorowski z Ursus Bus.

Pierwsze informacje, że Ursus pracuje nad pojazdem na wodór pojawiły się już w czerwcu. Lubelski producent prowadził je równolegle z pracami nad elektrobusem na nadwoziu City Smile CS12LF. Wreszcie na początku sierpnia potwierdzono, że autobus wodorowy będzie miał premierowy pokaz na tegorocznych targach IAA. Ursus potwierdził, że projekt będzie wspólnym dziełem firm z Polski, Niemiec i Holandii. I już wtedy w zasadzie było wiadomo, że producent nawiązał współpracę z firmami Ziehl-Abegg, E-Traction i HyMove.

Prototypowy wodorowiec to autobus klasy maxi. Umożliwia podróż 75 pasażerom, w tym 27 na fotelach typu Ster NewCity i jednym 8MP UltraLight. Z niskiej podłogi jest dostępnych osiem siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem drzwiom w układzie 1-2-2. Ursus wykorzystał system holenderskiej firmy Ventura. Naturalna wentylacja przestrzeni pasażerskiej jest zapewniona przez pięć przesuwnych okien.

Czas na technikę. Układ jest oparto na osiach dwóch producentów. Przednia to niezależna typu ZF RL82EC. Jako napędową wykorzystano oś ZAwhell produkcji Ziehl-Abegga. W piastach kół zamontowano dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi. Każdy z nich ma moc 117 kW i osiąga 3200 Nm maksymalne momentu obrotowego. Sposób w jaki zamontowano jednostki napędowe spowodował konieczność zastosowania opon typu super single. Napęd elektryczny oparto na rozwiązaniach firm E-Traction oraz Ziehl-Abegg. Z kolei ogniwo paliwowe oraz cały osprzęt do jego kontroli dostarczyła holenderska firma HyMove. Baterie dostarczyła niemiecka firma BMZ.

Pojazd o takiej kompletacji napędu może dziennie spokojnie pokonywać dystans 450 km. Tyle umożliwia jedno tankowanie do pełna zbiornika z wodorem. Jego pojemność wodna to ok. 1200 l co pozwala na zmagazynowanie ok. 350 - 400 m3 wodoru. Do pokonania dystansu 100 km autobus spala ok. 75 - 80 m3. Koszt 1 m3 wodoru waha się między 1 - 1,5 euro.


Mimo tego wodór wydaje się ciekawą alternatywą dla elektrobusów. Sam fakt, że Ursus stworzył prototyp autobusu tego typu wskazuje, że mamy do czynienia z pewną niszą, którą w przyszłości będzie można przekuć na tworzenie stabilnego portfela zamówień.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Ursus
Ziehl-Abegg
E-Traction
HyMove
BMZ
IAA
elektrobus
wodór
  • P5 – 10.10.2016

    Ursus staje się pacynką PIS?

  • Ja – 10.10.2016

    Solbus mial autobus wodorowy wczesniej i jakos nik nie pieje z tego powodu... Artykul sponsorowany?

  • jak jest naprawdę ? – 10.10.2016

    "P5" Jeśli masz rację, to jest to raczej nie dobra wiadomość dla Autosana

  • janis – 10.10.2016

    No znowu ten TRAKTOR

  • www – 10.10.2016

    W zasadzie to który element napędu wodorowego zaprojektował i wyprodukował Ursus? Który z elementów napędu został wyprodukowany w Polsce?

  • no tak już jest – 11.10.2016

    "www" I co z tego. że raczej MASZ RACJĘ ???

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....