TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

IAA 2012: Elektryzujące plany AMZ
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 03.10.2012 09:29:18 18 komentarzy
IAA 2012: Elektryzujące plany AMZ

Podczas targów w Hanowerze o historii powstania pierwszego elektrobusu AMZ –CS10E oraz o dalszych, elektrycznych planach firmy na przyszłość rozmawiamy z Jarosławem Stachowskim, prezesem zarządu AMZ –KUTNO Sp. z o.o.
Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Jak doszło do powstania pierwszego elektrobusu AMZ?
Jarosław Stachowski, prezes zarządu AMZ –KUTNO Sp. z o.o.: Od momentu pojawiania się projektu niskopodłogowego autobusu miejskiego AMZ City Smile byliśmy przekonani, że dalszym krokiem po wersjach z silnikiem Diesla będzie wariant elektryczny, czy to w wersji trolejbusu czy elektrobusu. Naszym zdaniem pojazdy hybrydowe to ślepy zaułek motoryzacji i zdecydowanie lepiej zrobić większy krok i postawić na opracowanie konstrukcji w 100% zasilanej energią elektryczną niż na siłę łączyć silnik wysokoprężny z elektrycznym. I tak właśnie zrobiliśmy.


InfoBus.pl: Przy budowie CS10E wykorzystaliście doświadczenia z prac nad trolejbusem. Nie chwialiście się tym zupełnie nowym pojazdem w Waszej ofercie…
Jarosław Stachowski: Rzeczywiście jego powstanie odbyło się bez hucznej oprawy. Po części wynika to z testów homologacyjnych trolejbusu, które przeprowadzamy w Ostrawie, co na ten moment uniemożliwia pokazanie go w Polsce. Poza tym taki mamy trochę styl działania –chwalimy się wtedy, gdy mamy już konkretny sukces. A z trolejbusami dopiero zaczynamy i musimy się tutaj jeszcze dużo nauczyć. Natomiast jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się w tak krótkim czasie pozyskać do współpracy doskonale wszystkim znaną firmę Cegelec, która nie tylko wyposażyła nasz pierwszy trolejbus w kompletny osprzęt, ale także utworzyliśmy wspólnie spółkę Lbus, której celem jest sprzedaż produktów AMZ w naszym regionie Europy. Ulokowanie jej na Litwie pokazuje o jakich głównie rynkach myślimy i gdzie mamy realne szanse przebić się pomiędzy dotychczasowymi graczami. Zresztą nie tylko Europa Środkowo-Wschodnia jest dla nas interesująca. Niedawno powołaliśmy przedstawicielstwo w Niemczech pod szefostwem Gerharda Schlaga, byłego kierownika berlińskich zakładów komunikacyjnych BVG. Myślę, że po targach w Hanowerze będzie mogli coś więcej powiedzieć o naszych szansach zza zachodnią granicą.

InfoBus.pl: Wróćmy na chwilę do elektrobusu. Jak udało się Wam uzyskać tak doskonałe wyniki w zakresie zasięgu i masy własnej pojazdu?
Jarosław Stachowski: To oczywiście efekt wytężonej pracy naszego autobusowego biura technicznego. Aktualnie zatrudniamy tutaj 12 osób, w tym 8 inżynierów i jak mogliśmy zobaczyć w Hanowerze ich wyniki pracy mówią same ze siebie. Przy projektowaniu CS10E przede wszystkim nastawiliśmy się na dalsze „odchudzanie”pojazdu, co zrealizowaliśmy m.in. przy projektowaniu jego szkieletu. Dodatkowo postawiliśmy na maksymalne zabudowanie wszystkich komponentów we wnętrzu pojazdu. Ten cel udało się zrealizować, z czego jesteśmy naprawdę dumni –wszystkie elementy napędu czy urządzania elektryczne są schowane w CS10E w środka, co zapewni im bezpieczną i bezawaryjną eksploatację. Kolejna sprawa to wykorzystanie osprzętu elektrycznego Cegelec, silnika TAM (Tovarna Avtomobil Maribor), ultralekkich foteli Steru i kolejnej generacji baterii. Takie zestawienie komponentów przy doświadczeniu i pomysłowości naszych konstruktorów zapewniło zasięg elektrobusu na poziomie 240 km. To najlepszy wynik w tej klasie pojazdów. A to nie jest nasze ostatnie słowo.
InfoBus.pl: Jakie są najbliższe plany wobec CS10E?
Jarosław Stachowski: Na pewno nasz elektrobus pokażemy na wystawie TRANSEXPO w Kielcach. Następnie chcielibyśmy go przetestować w normalnej eksploatacji. Prawdopodobnie będzie to Kutno z uwagi na szybki przepływ informacji na linii przewoźnik - fabryka. Z uwagi na duże zainteresowanie naszych potencjalnych klientów 12-metrowym elektrobusem pracujemy teraz także nad taką właśnie konstrukcją. Chcemy tutaj zastosować silniki w piastach kół firmy ZIEHL-ABEGG Automotive GmbH, która m.in. produkuje silniki elektryczne do dźwigów. To zapewni większa sprawność układu i tym samym większy zasięg autobusu. Ta wiedza przyda nam się w przyszłości także przy pojazdach specjalistycznych, które są aktualnie główną działalnością AMZ. Jesteśmy świadomi, że za moment pojawią się tematy elektrycznych pojazdów dla policji, pogotowia czy dla branży komunalnej. Elektryczna rewolucja dopiero się zaczyna, a my chcemy być na nią przygotowani.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
AMZ
IAA
  • adi – 04.10.2012

    No to sukces murowany.

  • olo – 04.10.2012

    Klony Solarisa w wykonaniu banity z Solarisa Talara - ot sukces AMZ

  • olo – 04.10.2012

    Klony Solarisa w wykonaniu banity z Solarisa Talara - ot sukces AMZ

  • empi – 05.10.2012

    No i bardzo dobrze. Solarisy zaczęły jako klony Neoplana, w Solarisie pracuje też wielu znanych ludzi związanych wcześniej z innymi markami. Na zatrudnianiu fachowców polega budowanie sukcesu.

  • P7 – 05.10.2012

    A, który to model Neoplana sklonowali?

  • – 05.10.2012

    tylko zadne miejsce niedostepne z niskiej podlogi, wszystko na podestach-LIPA

  • kok – 05.10.2012

    wkładanie leżanek do karetek to nie wszystko

  • wtajemniczony Adam – 07.10.2012

    AMZ nie ma szans na polskim rynku. Chody w silłwych resortach tu się na nic nie zda. Jeżeli będą dopłacać dalej do każdej sztuki tak jak w Kutnie to ębdzie krótka piłka, chyba żeby geniuszsz sprzedaży Pan Hanus dołozył ze swojej wielotysięcznej gaży. Powodzenia.

  • kok – 08.10.2012

    @Adam no to na końcu jest ciekawe

  • olo – 08.10.2012

    Panie "wtajemniczony Adam", wnioskuję z poziomu wypowiedzi, że podstawówkę ma Pan jeszcze przed sobą.

  • MB – 09.10.2012

    @wtajemniczony Adam: AMZ jako nowa firma w segmencie miejskim musi zdobyć doświadczenie, by startować w większych przetargach, gdzie firmy stawiają często wymóg sprzedaży określonej liczby egzemplarzy. Wg mojej analizy w ciagu 2-3 lat zbankrutuje firma Autosan zwalniając trochę miejsca na rynku polskim (przedśmiertne "trzepotanie" sprzedaży przy trendzie spadkowym, brak trolejbusów, praktyczny brak eksportu, spadające zakupy z prywatyzowanych PKS-ów i przede wszystkim olbrzymie zatrudnienie - na 1 autobus pracuje chyba 5,5 a nawet 6 pracowników, gdy u konkurencji około 1,5; proszę przeliczyć ile kosztują roczne pensje co najmniej 4 osób!?). Zaś AMZ zdobywa powoli doświadczenie, wchodzi w trolejbusy, elektrobusy, rozwija sieci eksportowe (kraje bałtyckie, Niemcy), planuje model o długości ok. 8,5 m (zastąpi popularny Sancity 9LE), itp. Widzę przed nimi sporą przyszłość w branzy autobusowej!!!

  • dobry – 09.10.2012

    @MB:uważasz, że AMZ ma wystarczające moce przerobowe, żeby zrealizować w terminie duży kontrakt? Poza tym nie zapominaj o Solbusie, który już ma model będący konkurencją dla Sancity 9, a w innych segmentach zdobył trochę doświadczenia. Ja kibicuję Solbusowi i zgadzam się z Tobą co do przyszłości Autosana

  • obserwator – 09.10.2012

    Odnoszę wrażenie, że na ty forum wypowiadają się tylko pracownicy producentów autobusów. Po prostu komuś zaszedł za skóre Pan Hanus, ktoś broni AMZ, ktoś jest wrogiem Autosana. Paranoja. Po co jest ten tzw. portal miłośników komunikacji, skoro moderator nie potrafi odróżnić ziaren od plew. A i tak najlepszy jest Solaris albo Solbus albo MAN albo MERC albo ......

  • MB – 11.10.2012

    @dobry: AMZ budując serię City Smile przygotował halę produkcyjną w której może powstawać co najmniej 50 szt. autobusów rocznie. Obecnie rocznie wykonują około 1200 zabudów (ambulanse, policyjne, bankowozy itd.), nie wspominając o zabudowach autobusowych, byli również w stanie w kilka lat wyprodukować ponad 600 sztuk opancerzonych Dzików. W razie potrzeby przesuną pracowników i przyśpieszą produkcję. Jeżeli tylko spełnią zapowiedzi i powstanie model z serii City Smile o długości około 8,5 metra, to wspólnie z Solbusem (i Solarisem Alpino 8,9 LE) mają szansę na przejęcie rynku po upadku Autosana. Dawno nie odwiedzałem strony Solbusa, więc dopiero dziś dowiedziałem się o istnieniu (możliwości powstania?) modeli "Solbus Solcity SubUrban SN11M (wersja 9 m, 10 m, 11 m)" oraz ich odmian lokalnych "SN11L (wersja 9 m, 10 m, 11 m)". Gratuluję! Gratuluję również wystawienia autobusów na IAA 2012 w Hanowerze. Czy firma ma jednak sieć dystrybucji w Niemczech, taką jaką buduje AMZ z znanym i szanowanym w branży transportowej byłym dyrektorem Berlińskiego BVG na czele? Sposób odbicia się od dna Solbusa wzbudza szacunek, ale bez znaczącego eksportu w dłuższej perspektywie firma Solbus też nie przetrwa, Inna sprawa: dlaczego model Solcity SubUrban to nie seria SC, jak nazywano pierwszy model SC10? Czy ta nazwa nie mogłaby być krótsza np. "Solbus SubUrban 9"? Homologacja do 6 modeli na podstawie badań jednego, najdłuższego pojazdu, to majstersztyk ograniczania kosztów, ale marketingowo takie długie i skomplikowane nazwy to porażka!!!

  • MB – 11.10.2012

    @obserwator: Wrażenia takie lub inne może mieć każdy, może je również wypowiadać publicznie. Ważna jest ich forma i treść. Odnoszę wrażenie, że wielu Autorów braki w argumentacji zastępuje brzydką formą (typu bluzgi, pomówienia). Co do treści dobrze by było podać argumenty uzasadniające prezentowane tezy. Ja deklaruję się jako miłośnik polskiej motoryzacji! Mam takie prawo. Także jako miłośnik firmy Autosan! Ale nie bezkrytyczny. Gdyby ta firma zmniejszyła zatrudnienie w części autobusowej do standardowego w branży poziomu około 1,5 pracownika na każdy wyprodukowany w ciągu roku autobus (wg ich zapowiedzi w 2012 r. powstanie do 120 szt., czyli do około 180 pracowników) oraz wreszcie znacząco rozbudowali eksport (wg zapowiedzi poniżej 10 szt. w tym roku), to bym mógł uwierzyć w to, że przetrwają! Wg. moich szacunków w części autobusowej Autosana obecnie może przypadać około 3 a nawet 4 pracowników na 1 wyprodukowany w ciągu roku autobus. To może oznaczać 100 a nawet 200 tys. dodatkowych kosztów na każdy sprzedany pojazd. Przy dużej konkurencji i małej marży zdziwił bym się, gdyby przy takiej polityce kadrowej firma w tym roku nie osiągnęła kilku bądź nawet kilkunastu milionów straty. Jak długo tak można? A może są jakieś elementy które pominąłem bądź zawyżyłem w powyższej analizie? Chętnie je poznam! Co do Solbusa, warto by przekazali nowe modele SubUrban na testy, by zapoznać i oswoić z nimi polskich przewoźników!

  • sihi – 11.10.2012

    Ja lubie Sancity bardziej. Solbus i AMZ sa dobre. Ale dla mnie Autosan to numer 1.

  • zew – 13.10.2012

    do MB, chylę czoło, trafiłeś w sedno. Duży szacunek do Twojej wiedzy o rynku autobusowym. Pozdrawiam

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....