TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Hybrydowy Solaris na testach we Wrocławiu
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 20.05.2009 20:56:33 1 komentarz
Hybrydowy Solaris na testach we Wrocławiu

Wrocław przygotowując się do zakupu dwóch autobusów hybrydowych w przyszłym roku, przez najbliższe dwa tygodnie będzie testował autobus przegubowy Solaris Urbino 18 Hyrbid. Rozpoczęcie próbnych jazd zainaugurowała konferencja prasowa, podczas której przedstawiono jedyny - jak na razie –hybrydowy autobus produkowany przez polską firmę. W spotkaniu wzięli udział m.in. Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia;Witold Turzański, prezes Zarządu MPK we Wrocławiu;Zdzisław Ferenz, członek Zarządu MPK oraz Wiesław Cieśla, dyrektor Sprzedaży Autobusów Miejskich Solaris Bus &Coach. Jak powiedział nam prezes MPK Wrocław, spółka chce zakupić dwa hybrydowe autobusy w przyszłym roku, w ramach planowych inwestycji w tabor autobusowy. –Zgodnie z naszą strategią odnowy floty MPK Wrocław –wymiana ok. 10% taboru rocznie –planujemy w przyszłym roku ogłosić przetarg na zakup ok. 30 autobusów, w tym przynajmniej dwóch pojazdów hybrydowych. Przygotowując się do tego momentu przetestujemy różne dostępne rozwiązania, zaczynając do hybrydy Solarisa. Mam nadzieje, ze do końca roku uda nam się zaprosić jeszcze m.in. Mercedesa z Citaro G Hybrid z szeregowym układem oraz solową wersję Volvo 7705 Hybrid. To da nam niezbędne doświadczenie przed ogłoszeniem zamówienia, która z dostępnych na rynku konstrukcji najlepiej spisuje się na ulicach Wrocławia –zakłada Witold Turzański. Oczywiście MPK Wrocław ma nadzieje, że w miarę „rozkręcania się”produkcji hybrydowych autobusów również obniży się ich cena, gdyż obecny koszt –ok. 150% ceny autobusu przegubowego z tradycyjnym silnikiem Diesla –jest bardzo wysoki. To oczywiście cena nowości.

Rozwiązania techniczne

Przed trzema laty Solaris Bus &Coach S.A. zaprezentował pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym. Doświadczenie zebrane w ciągu tego okresu posłużyło do stworzenia nowocześniejszej, drugiej generacji Solarisa Urbino 18 Hybrid, który miał premierę w 2008 roku. Autobus pierwszej generacji w układzie napędowym dysponował silnikiem Cummins o pojemności 8,9 l i mocy 243 kW (330 KM) –w drugiej odsłonie hybrydowego Solarisa został on zastąpiony przez mniejszą jednostkę, Cummins ISBe5 250B. Przy pojemności 6,7 l i mocy 178 kW (242 KM) maksymalny moment obrotowy 1005 Nm osiąga przy 1500 obrotach na minutę. Silnik spełnia rygorystyczną normę emisji spalin Euro 5, a wkrótce uzyska certyfikat standardu EEV. Sercem systemu hybrydowego jest moduł EV50, który rozmiarami i wyglądem przypomina klasyczną, automatyczną skrzynię biegów. Moduł łączy pracę dwóch silników elektrycznych, o mocy 75 kW każdy, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania gromadzona jest w niklowo-metalowo-wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu. Żywotność baterii wynosi sześć lat. Energia jest następnie wykorzystywana do napędzania pojazdu. Wszelkie nadwyżki mocy silnika spalinowego, tak jak do tej pory, wykorzystuje się do ładowania baterii. Podwójny moduł przetwornicy (Dual Power Inverter Module –DPIM) zapewnia dopływ odpowiedniej ilości mocy do każdego elementu systemu hybrydowego. W Solarisie Urbino 18 Hybrid pierwszej generacji jednostka napędowa znajdowała się w pierwszym wagonie, a osią napędową była oś środkowa. W autobusie hybrydowym drugiej generacji układ napędowy umieszczony jest w drugim wagonie –identycznie jak w pozostałych autobusach marki Urbino. Napęd przenoszony jest na trzecią oś. Wszystko to sprawia, że wnętrze autobusu hybrydowego jest niemal identyczne z wnętrzem tradycyjnego autobusu, co pozostawia przewoźnikom dużą elastyczność w kształtowaniu przestrzeni pasażerskiej. Pozostałe elementy, wchodzące w skład modułu EV50, zamontowano na dachu. Baterie niklowo-metalowo-wodorkowe umieszczono na dachu pierwszego wagonu tuż przed przegubem. Podwójny moduł przetwornicy oraz system chłodzący zainstalowano na końcu dachu pojazdu. Solaris Urbino 18 Hybrid w porównaniu z tradycyjnym Urbino waży jedynie 300 kg więcej.

 

Zalety autobusu hybrydowego

Dzięki technologii hybrydowej Solaris Urbino 18 Hybrid zużywa mniej paliwa w stosunku do swojego spalinowego odpowiednika. Badania porównawcze przeprowadzone przez niezależne instytuty TÜV SÜD-Gruppe oraz Fraunhofer-Institut z Drezna dowiodły, iż w poszczególnych cyklach, zdefiniowanych przez UITP, hybrydowy Solaris zużywa o 23,7% (SORT1), 23,4% (SORT2) oraz 22,9% (SORT3) paliwa mniej od autobusu spalinowego. Solaris zapewnia tym samym swoim klientom znaczące oszczędności. Bazując na aktualnych prognozach cen oleju napędowego, sporządzonych przez niemiecki „Bundesverband für Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung”, dodatkowe koszty związane z zakupem autobusu hybrydowego zwracają się w przeciągu 6-7 lat (przy założeniu pokonywania rocznie około 60 000 km). Dzięki technologii hybrydowej elementy układu napędowego ulegają wolniejszemu zużyciu. Wymiana oleju odbywa się dwa razy rzadziej niż w tradycyjnych napędach. Natomiast za sprawą hamowania przy pomocy silnika elektrycznego dwa razy rzadziej muszą być zmieniane okładziny i tarcze hamulcowe. Badania porównawcze ze spalinowym Solarisem Urbino 18 w codziennym ruchu ulicznym potwierdziły, że w hybrydowym Urbino ograniczona została emisja: NOx o 13,3%, CO2 o 25,3%, jak również CO o 56,4%. Emisja rakotwórczych cząstek stałych została zredukowana o 78,1% w stosunku do tradycyjnego napędu. Innowacyjność napędu hybrydowego jest łatwo odczuwalna przez podróżujących. Płynna jazda przy przyspieszaniu zapewnia dużo bardziej komfortową podróż. Układ napędowy jest także znacznie cichszy: przy jeździe z prędkością 50 km/h emisja hałasu, mierzona zgodnie z ISO 5128, wynosi 61,2 dB(A) na wysokości kabiny kierowcy oraz 73,2 dB(A) na wysokości tylnej osi. Pojazd spełnia tym samym rygorystyczne wymagania Unii Europejskiej wyrażone dyrektywą nr 70/157/EEC.

Pierwsza polska hybryda

W listopadzie 2008 roku MPK Poznań zakupiło pierwszy na polskim rynku hybrydowy autobus –Solaris Urbino 18 Hybrid. Jego pierwszy, wielki test odbył się już w grudniu ub.r., kiedy Poznań był gospodarzem 14. Konferencji Klimatycznej ONZ, a hybrydowy Solaris był najczęściej wybieranym środkiem transportu przez delegatów. Aktualnie pojazd wozi pasażerów na liniach numer 74 i 76. - Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Jako pierwsi w kraju będziemy mogli poszczycić się autobu­sem o napędzie hybrydowym. Mamy nadzieję, że to dopiero początek zakupów - mówił 3 listopada 2008 r. na uroczystości przekazania autobusu Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki. Innowacyjny pojazd zebrał bardzo po­chlebne opinie wśród kierowców i pasaże­rów. - Prowadzi się niezwykle łatwo, jest bardziej cichy w porównaniu z innymi auto­busami. Pasażerowie chwalą też bezstopniową skrzynię biegów, która podnosi komfort podróżowania - wyliczał zalety hybrydy Paweł Sztukiewicz, zwycięzca konkursu na najlepszego kierowcę MPK Poznań. W zeszłym roku hybrydowe Urbino było testowane m.in. w Trójmieście i Warszawie. W tym roku ekologiczne tournee objęło Gdynię, Płock, Olsztyn, Gliwice, Tychy, Kraków, Radom i w maju –Wrocław. Jeżeli chodzi o sprzedaż to do tej pory Solaris sprzedał łącznie 10. tego typu autobusów. Ostatni od stycznia br. wozi mieszkańców Strasburga. Francja to po Niemczech, Szwajcarii i Polsce już czwarty kraj, w którym jest eksploatowany Solaris Urbino 18 Hybrid.

Dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid

Rodzaj

niskopodłogowy autobus miejski z napędem hybrydowym

Typ

Solaris Urbino 18 Hybrid

Długość

18 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość

3 250 mm

Wysokość wnętrza

2 370 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylny

3 400 mm

Kąt natarcia/zejścia

7°/ 7°

Rozstaw osi

5 130 mm / 6 770 mm

Średnica zawracania

23,0 m

Silnik

Cummins ISBe 250B (178 kW, 6,7 l, 1 005 Nm, SCR, Euro 5)

Jednostka napędowa

Allison Transmission EV50

Układ magazynowania energii

baterie NiMH

Elektronika mocy

Dual Power Inverter Module

Zbiornik paliwa

350 l

Zbiornik AdBlue

40 l

Oś przednia

ZF RL 75 EC (oś niezależna)

Oś napędowa

Voith BRA 132

Oś środkowa

ZF AVN 132

Konstrukcja szkieletu

ze stali nierdzewnej

Oblachowanie ścian bocznych

ze stali nierdzewnej i paneli aluminiowych

Drzwi

2-2-2-2

Liczba miejsc siedzących (maksymalna)

44+3 (siedzenia składane) +1

Wiązki i płyty

instalacja elektryczna oparta o magistralę CAN-Bus

Nabywcy Solarisa Urbino 18 Hybrid

Lp.

Typ

Klient

Miejsce

Kraj

Data dostarczenia

1

1. Generacja

Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB)

Drezno

Niemcy

grudzień 2006

2

1. Generacja

Regionalbus Lenzburg AG (RBL)

Lenzburg

Szwajcaria

lipiec 2007

3

1. Generacja

Leipziger Verkehrsbetriebe AG (LVB)

Lipsk

Niemcy

wrzesień 2007

4

1. Generacja

Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen AG (BOGESTRA)

Bochum

Niemcy

styczeń 2008

5

2. Generacja

Bremer Straßenbahn AG (BSAG)

Brema

Niemcy

maj 2008

6

2. Generacja

üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG (üstra)

Hanower

Niemcy

lipiec 2008

7

2. Generacja

Münchner Verkehrsgesellschaft mbH (MVG)

Monachium

Niemcy

sierpień 2008

8

2. Generacja

Josef Ettenhuber GmbH

dla Münchner Verkehrs- i Tarifverbund GmbH (MVV)

Glonn-Schlacht

Niemcy

wrzesień 2008

9

2. Generacja

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu

Sp. z o.o.

Poznań

Polska

październik 2008

10

2. Generacja

Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS)

Strasburg

Francja

I kw. 2009

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
hybryda
test
MPK
Wrocław
  • mmm – 21.05.2009

    "[...2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania gromadzona jest w niklowo-metalowo-wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu.]". Elegancko! Ale jak dla kogos 2 (hybrydy) = 3 (diesle) i to przy polskich realiach to ja gratuluje. Proponuje się ogarnąć i podać do dymisji.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....