TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Hybrydowy problem w Gdyni. Będą rozmowy z rządem?
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.04.2016 14:23:39 9 komentarzy
Do trzech razy sztuka. Nadszedł czas na podjęcie pewnych zmian?

Do wczoraj gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej czekało na oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów gazowo-elektrycznych klasy maxi. Było to już trzecie podejście spółki do zakupu. Jednak i z tego nic nie wyniknie, gdyż żaden producent nie wyraził zainteresowania zamówieniem.

Warunki trzeciej próby pozyskania hybryd przez PKM opisaliśmy tutaj. Przyjrzeliśmy się także pytaniom od niedoszłych oferentów, odpowiedzią na nie oraz zmianom w SIWZ, które z tego wynikły. Wskazywaliśmy także na fakt, że przesunięcie terminu składania ofert najprawdopodobniej wynikało z bacznej obserwacji rozwoju sytuacji w Częstochowie.

Tytułem dygresji możemy wskazać na jedną ciekawostkę. Gdyńskim przetargiem najprawdopodobniej zainteresowała się Castrosua. Dlaczego akurat ten producent? Zapytano PKM o możliwość dopuszczenia pojazdów z silnikami gazowymi o pojemności minimum 6,5 l. Spółka jednak nie zgodziła się na to.

Wczoraj okazało się, że nikt nie jest zainteresowany dostawą hybryd. Czy jest wyjście z pata? PKM oraz miasto nie ukrywają, że będą chcieli siąść do rozmów z Ministerstwem Środowiska oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak powiedział Michał Guć, wiceprezydent Gdyni dziennikarzom trójmiejskiego wydania Gazety Wyborczej dialog ma umożliwić wypracowanie rozwiązania, które umożliwiłoby wybrnięcie z "Gazelowego" marazmu.

Michał Guć chce przekonać MŚ i NFOŚiGW, że efekt ekologiczny można osiągnąć za pomocą innych sposobów. Bogusław Stasiak, prezes PKM wskazuje, że możliwe jest osiągnięcie podobnych rezultatów za przy pomocy autobusów hybrydowych z silnikami diesla. Zaznaczył, że nie jest to napęd prototypowy i w konsekwencji nie niesie ze sobą ryzyka.

Sytuacja jest jednak trochę bardziej skomplikowana. Nawet jeśli resort środowiska oraz NFOŚiGW podzielą argumentację Gdyni oraz PKM to i tak głos ostateczny należy do hiszpańskiego rządu. Środki, które w ramach programu "Gazela" wywalczyły Gdynia i Częstochowa pochodzą ze sprzedaży nadwyżki tzw. "kwot dwutlenkowych" dla Hiszpanii. W umowie pomiędzy polskim oraz hiszpańskim rządem umieszczono warunek, że za te pieniądze będzie możliwy zakup jedynie autobusów gazowo-elektrycznych.

W tym miejscu jednak warto wskazać na jeden istotny szczegół. Estonia oraz Łotwa również odsprzedały swoje nadwyżki "kwot dwutlenkowych" Hiszpanom. Jednak w ramach ich odpowiedników "Gazeli" dopuszczono możliwość zakupu klasycznych autobusów na gaz. Dlaczego? Ponieważ operatorzy oraz samorządy silnie lobbowali za tym w swoich resortach odpowiedzialnych za realizację programu.

W naszym przypadku zdecydowanie zabrakło takich działań, a nawet jeśli je podjęto to nie przyniosły żadnego rezultatu. Może kazus Gdyni umożliwi- mimo, że mocno spóźnioną, ale jednak- pożądaną zmianę zasad "Gazeli"? Czekamy. Przetarg już oficjalnie unieważniono.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gdynia
Gazela
hybryda
  • XWJ – 21.04.2016

    Heh, Solaris miał szansę zrobić w końcu coś innowacyjnego, ze sprawdzoną konstrukcją (zarówno posiada układ hybrydowy Eatona jak i silnik gazowy Cumminsa) to tapla się jak małe dziecko z elektrykami...

  • KOMUNIZATOR – 21.04.2016

    Hiszpanie po jednej nauczce za wschodnią granicą w ogóle się nie interesowali ani Częstochową ani Gdynia

  • www – 21.04.2016

    @XWJ Ale Eaton wycofał się z produkcji, a Solaris chyba nie znalazł nowego dostawcy nowych układów hybrydowych. Solaris jest uzależniony od tego co oferują producenci układów napędowych, bo sam nie jest ich producentem. Świat poszedł w silniki elektryczne i dlatego Solaris musi się dostosować do możliwości i potrzeb rynku.

  • W – 21.04.2016

    Tak bardzo nie chcieli Solbusów, to mają za swoje. Mam nadzieję, że rząd się nie ugnie. Na rynku dostępny jest autobus z tym napędem. Koniec i kropka.

  • jarken – 21.04.2016

    Pisałem że małe miasta czekają w kolejce i brały by za DARMO w ciemno autobusy Po pięciu latach z Solbusów można sprzedać koła i wyświetlacze i tak jest się na plusie .Awaryjność w ramach gwarancji można poprawić.Ale jak się chce hybrydę lwa to tak się kręci itd.

  • TomTom – 21.04.2016

    Solaris nie mógł tu wystartować, bo Gdynia chciała wyniki testu SORT2 (vide nie chcieli prototypu).

  • Komunizator – 22.04.2016

    TomTom: Solaris już dawno się wycofał więc nie mogło być mowy o tym by startował. Ale na pewno był by to może fajny nowy produkt z logiem jamnika

  • Hugo – 22.04.2016

    Dla mnie jedynym sensownym rozwiązaniem było by przekazanie gdyńskich pieniędzy z gazeli Częstochowie. Solbus dostarczyłby tam jeszcze 10 hybryd i było by po sprawie.

  • pasager – 05.05.2016

    Hugo dlaczego tak źle życzysz Częstochowie? 40 problemów im wystarczy. A to co Solbus nazywa hybrydą gazową to się nawet na projekt studenta nie nadaje, niestety...Niech się zajmą czymś co potrafią bo znikną z rynku z długami za reklamacje

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....