TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Hybrydowy dialog w Gdyni
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.10.2015 21:00:43 4 komentarze
Przeprowadzenie dialogu technicznego wcale nie oznacza, że będzie nowy przetarg PKM.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni już dwa razy próbowało kupić 10 hybryd gazowo-elektrycznych klasy maxi. Za każdym razem przetargi nie przynosiły rezultatu, gdyż brakowało oferentów, którzy przystaliby na warunki przewoźnika.

19 sierpnia, kiedy spółka poinformowała o unieważnieniu drugiego postępowania pojawiły się nawet głosy, że Gdynia nie wykorzysta nieco ponad 14 mln zł grantu, który przyznano miastu w ramach programu "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przewoźnik jednak chce wyciągnąć wnioski z tych niepowodzeń i stąd decyzja o przeprowadzeniu dialogu technicznego. Na razie trwa nabór wniosków od zainteresowanych firm, które zdecydują się w nim wziąć udział.

O warunkach obydwu gdyńskich "gazelowych" przetargów pisaliśmy tu oraz tutaj. Za pierwszym razem PKM oczekiwał autobusów z równoległym system hybrydowym. W drugim podejściu obok konstrukcji tego typu dopuszczono także napęd szeregowy. Ponadto za każdym razem spółka wymagała, aby oferenci przedstawili podwójne referencje. Polegało to na tym, że do złożenia wiążącej propozycji konieczne było wykazanie się doświadczeniem w produkcji autobusów gazowych oraz hybrydowych. O ile te kwestie nie były zbyt problematyczne to zaporowy za każdym razem był inny wymóg.

Mowa o wynikach testu SORT2, który należało dołączyć do oferty. Oznaczało to, że w praktyce PKM oczekuje pojazdów, które już uzyskały homologację i nie są prototypami. Mogło się wobec tego wydawać, że tylko Lider Tradingowi uda się złożyć ważną ofertę. Tak się jednak nie stało. Producentowi Solbusów z obiektywnych przyczyn nie udało się przyspieszyć procesu homologacji autobusów, które już niedługo będą dostarczone do Częstochowy. Nie da się zatem wykluczyć, że to właśnie Lider Trading raz pytał PKM o możliwość przesunięcia terminu otwarcia ofert. Spółka jednak nie przychyliła się do wniosku producenta.

Natomiast Solaris najprawdopodobniej nie wchodził w grę z dwóch powodów. Po pierwsze producent z Bolechowa nie mógł liczyć na współpracę swoich dotychczasowych dostawców układów sterowania w kwestii połączenia napędów gazowego i elektrycznego. Po drugie nakłady, które należałoby ponieść w celu finalizacji projektu nie odpowiadałyby spodziewanym korzyściom. Nie jest tajemnicą, że rynek pojazdów gazowo-elektrycznych w zasadzie nie istnieje, jeśliby pominąć pewne epizody.

PKM jak widać ma świadomość tego stanu rzeczy. Jednak cechą rozpoznawczą spółek transportowych należących do gdyńskiego samorządu jest fakt, iż preferują przede wszystkim sprawdzone rozwiązania i są konsekwentnie przywiązane do swoich wymagań. W przypadku autobusów hybrydowych zasilanych CNG nie jest to do końca możliwe. Stąd też pomoc, po którą zadecydował się sięgnąć PKM należy uznać za próbę otwarcia i przełamania impasu. Co z tego wyjdzie przekonamy się już wkrótce. Ponadto nie da się ukryć, że gdyńska spółka chce lepiej wykorzystać wszystkie okoliczność i informacje, które zbierze w toku dialogu będzie chciała skonfrontować z pierwszymi doświadczenia częstochowskiego MPK, które już za miesiąc rozpocznie eksploatację gazowo-elektrycznych Solbusów. 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gdynia
Gazela
tabor
  • MKM – 30.10.2015

    Gdynia zgodnie ze składanym wnioskiem musi kupić pojazdy gazowo-elektryczne nie inne, o jakich sobie marzyli. Więc niech lepiej oddadzą kasę bo w kolejce są inne miasta!

  • Jon – 30.10.2015

    Chcieliby ale się boją (chciałaby ale się boi) ...skąd my to znamy :) Jak nie są przekonani to niech nie kupują - stara zasada, bo jak kupią a autobusy nie spełnią ich wymagań to będą narzekać, oskarżać, włóczyć po sadach do końca dekady... wszystkim się odechce - również dostawcom.

  • xD – 30.10.2015

    Niech się pogodza ze Solbus wygra to zadanie.

  • Combino – 04.11.2015

    @xD: to już lepiej byłoby oddać tę kasę...@pseudoMKM: niech te inne miasta się smakiem obejdą ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....