TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Hybrydowe Solarisy w Bochum
Karol Wach - Opublikowano: 22.06.2011 23:54:10 10 komentarzy
Hybrydowe Solarisy w Bochum

W ubiegłą środę firma Solaris Bus&Coach zaprezentowała autobus Urbino 18 DIWAhybrid. Pokaz możliwości pojazdu odbył się w Bochum. Wybór tego miasta był nieprzypadkowy. To właśnie Niemcy, a konkretnie tamtejszy przewoźnik BOGESTRA, zdecydowali się na pozyskanie takich autobusów. Solaris Urbino 18 DIWAhybrid jest efektem współpracy polskiego producenta z firmą Voith, przy współudziale NOW i BOGESTRY. Dzięki współpracy z naszymi partnerami mogliśmy zrobić olbrzymi krok naprzód w rozwoju technologii autobusów elektrycznych - powiedziała podczas konferencji prasowej Małgorzata Olszewska, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w firmie Solaris Bus&Coach. W autobusie wykorzystywana jest, oprócz silnika spalinowego, jednostka elektryczna, o mocy 150kW. Jej zadaniem jest wspomaganie tradycyjnego diesla w momentach największego zapotrzebowania na moc. Ważnym technicznym szczegółem autobusu jest zastosowanie w nim ważących 410 kg superkondensatorów (Maxwell, 5x125V), umieszczonych na dachu pojazdu. To właśnie w nich gromadzona jest energia odzyskiwana podczas hamowania pojazdu, a ponownie wykorzystywana do jego napędzania. Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego w autobusie tradycyjna jednostka spalinowa ma pojemność zaledwie 6,7 l.

Nowa hybryda powstała dzięki doświadczeniu, jakie zdobywaliśmy podczas eksploatacji tysięcy naszych autobusów, jeżdżących po całej Europie –mówi Małgorzata Olszewska. Ze współpracy z polskim producentem zadowolony jest także Volker Zimmermann, dyrektor w firmie Voith. Ta technologia ma przyszłość –mówi. Dzięki kooperacji z Solarisem mogliśmy stworzyć autobus przyjazny środowisku, a jednocześnie kontynuować nasze prace nad budową silnika elektrycznego. Technologia pojazdów elektrycznych jest w Niemczech wspierana przez władze państwowe. Badania nadzoruje specjalna jednostka –Nationale Organisation Wasserstoff. W ramach prowadzonych przez nią 70 projektów, z 220 partnerami, realizowane są m.in. prace nad wprowadzaniem do ruchu hybrydowych Solarisów dla Bogestry. Oprócz Bochum w grę wchodzą także inne regiony. Te swoiste eksperymenty obejmują nie tylko autobusy ale też ciężarówki i inne pojazdy użytkowe. Celem projektu jest pokazanie wpływu eksploatacji pojazdów hybrydowych na środowisko naturalne. Producenci liczą na to, że zastosowanie silnika hybrydowego znacznie zmniejszy ilość zużywanego przez autobus paliwa, a co a tym idzie ilość wydzielanych szkodliwych gazów do atmosfery. Wyniki tego  eksperymentu będą miały wpływ na decyzje o ewentualnym zakupie kolejnych pojazdów hybrydowych przez niemieckich przewoźników.

Dla pasażera nie ma to większego znaczenia czy jedzie autobusem hybrydowym, czy napędzanym tradycyjnym silnikiem diesla –uważa Jessica Becker z NOW. Większość z osób, które dowiadują się o zastosowaniu silnika elektrycznego ma do niego pozytywne nastawienie –dodaje. System DIWAhybrid to hybrydowy układ równoległy, opracowany w Niemczech przy współpracy z firmą Voith. Nie powinien więc dziwić wybór niemieckiego przewoźnika, jako tego, który testuje nowe pojazdy. Za ciekawostkę można podać fakt, iż BOGESTRA chwali się ponad 100-letnim doświadczeniem w eksploatacji pojazdów elektrycznych, choć chodzi tu rzecz jasna o tramwaje. Przygoda Bochum z autobusami hybrydowymi rozpoczęła się dopiero w 2008 roku. Wtedy to przewoźnik otrzymał pierwszy hybrydowy autobus. Trzy kolejne pojawiły się w roku 2010. Dziś BOGESTRA chce dalej rozwijać się właśnie w tym kierunku, zajmując 1 miejsce w Niemczech pod względem liczby autobusów hybrydowych. I trzeba przyznać, że jest na dobrej drodze. Niestety ani przedstawiciele producenta ani przewoźnika nie chcą na razie mówić o szczegółach tego swoistego eksperymentu. Warto dodać, że dziś Solaris wyprodukował 81 hybryd (3 z nich jeżdżą w Polsce).

 

Dane techniczne autobusu Solaris Urbino 18 DIWAhybrid

Długość

18 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość

3 300 mm

Liczba drzwi

3

Układ drzwi

2-2-2-0

Rozstaw osi

5 130 mm/6 770 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

3 400 mm

Maksymalna wysokość wejścia (1,2)

320 mm

Maksymalna wysokość wejścia (3)

340 mm

Oś przednia

ZF RL 75 EC

Oś środkowa

ZF AVN 132

Oś tylna

ZF AV 132

Liczba miejsc siedzących

49+2 składane

Liczba miejsc stojących

110

Klimatyzacja

2xKonvekta UL 500

Silnik spalinowy

Cummins ISB6.7 250H

Moc silnika

181 kW

Pojemność silnika

6.7 l

Standard emisji

EEV

System hybrydowy

Voith DIWAhybrid

Moc silnika elektrycznego

150 kW

Superkondensatory

Maxwell, 5x125V, 0.5kWh, 410kg

Paliwo max

350 l

AdBlue max

40 l

  
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
hybryda
Voith
  • Asesino – 23.06.2011

    Czy ktoś posiada listę poszczególnych odbiorców wszystkich rodzajów hybryd Solarisa, bądź zna jakiś link?

  • hama – 25.06.2011

    ja nie wiem

  • Asesek – 26.06.2011

    ja tez

  • omo – 27.06.2011

    wyjatkowo ochydny autobus. a ta zabowa na dachu to juz szczyt dziadostwa. marna adaptacja zerznieta od innych producentow. Do tego wszystkeigo te ochydne plastikowe zydle - twarde i nie wygodne...

  • polmix – 27.06.2011

    @omo leprze takie niż dziadosto z autosana. solaris coś exportuje tylko autosan sprzedaje woj. podkarparskim bo chca utrzymać produkcje i firme

  • Pablo – 28.06.2011

    "Warto dodać, że dziś Solaris wyprodukował 81 hybryd (3 z nich jeżdżą w Polsce)." Czy to nie jest pomyłka ? 81 ? chyba 18 ? Nie było żadnego dużego kontraktu na hybrydy, same pojedyncze sztuki. 3 w Polsce: Sosnowiec i Poznań, a trzeci gdzie ? w Poznaniu są dwa ?

  • KW – 28.06.2011

    W Sosnowcu.

  • Asesino – 28.06.2011

    18 to za mało. Na oko myślałem że to będzie 20-30 parę sztuk, stąd zdziwienie liczbą 81. Chyba że już powstały wszystkie z tych 50 DIWAHybrid. Zabudowa na dachu marną imitacją? - no tak, w ogóle to, że autobus ma koła, to marna adaptacja zerżnięta z samochodów osobowych, nie? Co byś chciał, żeby tam było? Fontanna?

  • gust – 01.07.2011

    20 szt. 12stek z hybrydą Eatona, o tym jest cisza ale te hybrydy sprzedają się nieźle

  • MB – 02.07.2011

    W artykule rzeczywiście jest pomyłka. Solaris wyprodukował i dostrczył jedynie 18 sztuk hybrydowych Urbino 18. Ale to stan z jesieni 2010 roku. Wiosną dostarczono jeden egzemplarz dla systemu BHNS w Paryżu (z nową stylizacją), a obecnie trwa dostawa 10 szt. Urbino 10 DIWAhybrid dla Bochum (wspólnie z firma Voith). Pierwszy egzemplarz juz dotarł. Są szanse na kolejne dostawy. Więc w sumie co najmniej 20 sztuk z 29 szt.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....