Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hybrydowa siódemka Solarisa dla Swarzędza

infobus
26.08.2019 15:00
0 Komentarzy

Kolejne hybrydowe Solarisy na dobre zadomowiły się już w Swarzędzu. Siedem spalinowo-elektrycznych Nowych Urbino 12 już kursuje na liniach obsługiwanych przez Swarzędzkie Przedsiębiorstwo Komunalne. Pora im bliżej się przyjrzeć, choć w porównaniu z poprzednią dostawą różnice są niewielkie.

Przypomnijmy, że umowa na dostawę siedmiu nowych autobusów hybrydowych została podpisana przez Swarzędz z firmą Solaris Bus& Coach S.A. w czerwcu 2018 roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu nieograniczonego, a jej łączna wartość netto to 10,6 mln PLN (dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości ponad 7,5 mln PLN). Koszt pozyskania jednego spalinowo-elektrycznego “jamnika” wyniósł 1 514 280 PLN netto.

Spalinowo-elektryczny Solaris w lubońskiej wersji umożliwia podróż maksymalnie 85 pasażerom. 29 osób może skorzystać z dedykowanych dla producenta z Bolechowa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi jest dostępnych 12 foteli, a więc wynik standardowy w nU12. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Rawag (co jest ostatnio rozwiązaniem coraz częściej wybieranym przez krajowych klientów Solarisa), a ich napęd to urządzenia od BODE.

Pora na napęd. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5E6C 210H. To stojąca jednostka o pojemności skokowej 4,46 l, mocy 155 kW oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE.

Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 205 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV133/80.

Swarzędzki standard
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć przesuwnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji. Odpowiada za nią najprawdopodobniej agregat Konvekta KL47T o mocy chłodniczej 25 kW. Jest także monitoring oraz biletomat typu APM, które dostarczył Pixel.

System informacji pasażerskiej to rónież dzieło bydgoskiego producenta elektroniki autobusowej. Swarzędzkie hybrydy są wyposażone w trzy zewnętrzne diodowe wyświetlacze W środku znajdujemy dwa typy tablic, które zlokalizowano za kabiną kierowcy. Na prawo od niej, pod sufitem zamontowano monitor LCD typu XID 230 do prezentacji w formie graficznej informacji liniowej. Natomiast na ścianie po lewej, która oddziela kabinę od przedziału pasażerskiego pojawiła się diodowa tablica XTL 120×16. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer Asterix.

Kompaktowe wyposażenie dodatkowe, kontrastujące ze sobą kolory, które tworzą bardzo przyjemny dla oka schemat malowania – po prostu ładny i z głową skonfigurowany autobus. Solaris dostarczył więc do Swarzędza kolejne pojazdy, które w pełni odzwierciedlają oczekiwania klienta.

Komentarze