TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Hybrydowa powtórka w Gdyni
Piotrek Górka - Opublikowano: 08.07.2015 14:36:12 1 komentarz
Tylko MAN dostarczał gazowce do PKM. Producenta nie interesują hybrydy na CNG. (fot. Karol Woźniak)

7 lipca br. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdynii w imieniu miasta ogłosiło po raz drugi przetarg na dostawę 10 sztuk gazowo-elektrycznych hybryd klasy maxi. Przypomnij, że zimowe postępowanie zostało unieważnione z powodu braku ofert. Tym razem przewoźnik łagodzi nieco kluczowe wymagania. Kosztorys pozostaje bez zmian- to dalej 16,1 mln zł netto. Wsparcie zewnętrzne natomiast to cały czas grant w wysokości 14,05 mln zł z programu "Gazela" Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Hybrydy szeregowe? Mogą być.

Poprzednio PKM wymagał, by oferowane pojazdy były wyposażone w równoległy układ hybrydowy. Teraz obok tego rozwiązania dopuszczono alternatywę w postaci układu równoległego. Różnica? Hybrydy równoległe mają posiadać silnik elektryczny o mocy minimum 30 kW, szeregowe zaś nie mniej niż 100 kW. Kolejną nowością jest centralny układ smarowania. Wcześniej jeśli mnie pamięć nie myli postawiono na system bezobsługowy. Pozostałe wymagania pozostają w zasadzie bez zmian. Autobusy mają mieć długość nie więcej niż 13,5 m, szerokości do 2,55 m i wysokości do 3,45 m. Dalej mają być w pełni niskopodłogowe oraz spełniać normę czystości spalin EURO6. Silnik spalinowy ma mieć pojemność przynajmniej 7,4 l i chociaż 270 KM mocy. Zasilanie naturalnie CNG. Oś przednia będzie zależna, a tylna to naturalnie most portalowy z przełożeniem minimalizującym spalanie gazu. Przestrzeń pasażerska ma umożliwić podróż przynajmniej 80 osobom. Nie mniej niż 27 z nich ma mieć zagwarantowane miejsca siedzące, w tym 2 formie strapontenów. Ponadto autobusy mają być wyposażone w klimatyzację o mocy minimum 25 kW oraz monitoring. Informacja pasażerska będzie oparta o zapowiedzi głosowe, 3 zewnętrzne wyświetlacze diodowe oraz jeden wewnętrzny LCD o przekątnej 22". 

SORT2 dalej wymagany

Do oferty trzeba będzie załączyć wyniki z testu SORT2. Oznacza to, że w praktyce PKM oczekuje pojazdów, które już uzyskały homologację. Co to w praktyce oznacza? To, że na chwilę obecną nie ma autobusów spełniających wymagania przewoźnika. Nie oznacza to wcale, że obecny przetarg jest znowu skazany na niepowodzenie. Dopuszczenie hybryd szeregowych otwiera furtkę Lider Tradingowi, który kończy budowę prototypu gazowo-elektrycznego Solbusa SM12 dla MPK Częstochowa. Pytanie brzmi czy producent wyrobi się z uzyskaniem niezbędnych dopuszczeń dla swojej konstrukcji do 18 sierpnia, bo właśnie wtedy przewidziano wstępnie termin otwarcia ofert. Przy takim założeniu należałoby uznać to za wątpliwe. Jednak z praktyki wiadomo, że ten termin przynajmniej raz zostanie przesunięty.
Przypomnijmy, że Lider Trading próbował w ubiegłym roku powalczyć o kontrakt na 15 solowych autobusów na CNG, które dzięki dofinansowaniu unijnemu pozyskał PKM. Przegrał wtedy ze sporą stratą z firmą MAN. Mimo to ciekawostką samą w sobie był fakt złożenia ważnej oferty. Tym razem warszawska spółka ma znacznie ułatwione zadanie, ponieważ w zasadzie można ją potraktować jako jedynego producenta, który może zrealizować gdyńskie zamówienie. Solaris, MAN, a także TATA Hispano oraz Castrosua w ogóle nie wykazały zainteresowania polską edycją programu "Gazela".

2 kryteria, podwójne doświadczenie

PKM wyboru najlepszej oferty dokona w oparciu o 2 kryteria. Cena będzie punktowana na 85%, za odpowiednio korzystne warunki gwarancji będzie do wywalczenia do 15%. Aby złożyć wiążącą ofertę należy wykazać się zrealizowaniem przynajmniej 2 dostaw, każda po przynajmniej 5 autobusów. Pierwsza ma obejmować pojazdy hybrydowe, druga zaś zasilane CNG. Zwycięzca przetargu będzie miał bardzo dużo czasu na dostawę 10 hybryd. PKM daje zwycięzcy czas na wykonanie zamówienia do 30 listopada 2016 r.

Nie tylko PKM na zakupach

Nowy tabor chce pozyskać także Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Spółka 6 lipca otworzyła oferty w przetargu na dostawę dwóch trolejbusów z autonomicznym układem jazdy bateryjnej. Brak jednak na razie szczegółów. Jednak jak nieoficjalnie udało się dowiedzieć przewoźnik planuje w najbliższym czasie wydać odpowiedni komunikat. Przypomnijmy, że start w tym przetargu szumnie zapowiadał Ursus S.A. odwołując się nawet od warunków zamówienia. Co z tego wyniknie dowiemy się już wkrótce. 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gdynia
Gazela
  • rostbef – 09.07.2015

    TATA to indyjski koncern. Hiszpański jest niedawno przejęty przez koncern Hispano.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....