GUS o autobusowym transporcie w 2015 r.

infobus
25.07.2016 17:05
0 Komentarzy

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki działalności branżytransportowej w ubiegłym roku. Opracowanie zawiera statystyki przewozu towarówi ludzi w różnych gałęziach oraz porównuje te wyniki z rokiem 2014. Lekkimzakłopotaniem jest fakt, że w 2015 r. środkami transportu publicznego przewieziono703,6 mln pasażerów, tj. o 0,9% mniej niż przed rokiem. Praca przewozowawykonana przy przewozie pasażerów wyniosła 52,7 mld pasażerokilometrów i była2,4% większa niż przed rokiem. Zobaczmy więc jak sprawa wyglądała wtransporcie drogowym.

Transportem samochodowym w 2015 r. przewieziono 273,1 mlnton ładunków, tj. o 4,0% więcej niż w 2014 r. i wykonano pracę przewozową wtonokilometrach większą o 11,3%. Udział transportu zarobkowego w ogólnychprzewozach wyniósł 55,2%, a transportu gospodarczego ? 44,8%, natomiast w pracyprzewozowej udział transportu zarobkowego osiągnął poziom 83,2%, a na transportgospodarczy przypadało 16,8%. Transportem zarobkowym przewieziono 232,4 mln ton(o 6,1% więcej niż w 2014 r.), a praca przewozowa była wyższa o 11,5%.Transportem gospodarczym dostarczono 695,1 mln ton ładunków (o 1,5% więcej niżw 2012 r.), a praca przewozowa zwiększyła się o 10,4%.

W 2015 r. zanotowano, w porównaniu z 2014 r., zwiększenieprzewozów krajowych (wyniki badania reprezentacyjnego) o 3,2%, przy pracyprzewozowej w tonokilometrach większej o 12,7%. Przewozy międzynarodowe (wynikibadania reprezentacyjnego) natomiast były większe o 12,9% w tonach i o 10,5% wtonokilometrach, a ich udział w ogólnych przewozach wzrósł z 13,1% do 14,1% dlaton, a dla tonokilometrów spadł z 60,0% do 59,5%. Dominujący udział zarówno wprzewozach ładunków eksportowanych, jak i importowanych (w tonach), podobniejak przed rokiem, stanowiły przewozy do lub z krajów Unii Europejskiej, w tymgłównie w relacji z Niemcami (ok. 40%).

W 2015 r. transportem autobusowym (w badaniu ujęto podmioty zatrudniającedziewięć i więcej osób pracujących, z dodatkowym pominięciem komunikacjimiejskiej) przewieziono 416,5 mln pasażerów, tj. o 7,5% mniej niż przed rokiem.Praca przewozowa w pasażerokilometrach natomiast pozostała na zbliżonympoziomie co w 2014 r. Obniżyły się przewozy pasażerów w komunikacji regularnej(o 7,1%), w komunikacji regularnej specjalnej (o 2,8%) i przewozach pozostałych(o 25,6%). W ramach komunikacji regularnej o 9,2% spadły przewozy z biletamijednorazowymi i o 5,2% przewozy z biletami miesięcznymi (z biletami szkolnymi ?zmniejszyły się o 5,7%, a z biletami pracowniczymi ? o 2,5%).

Komunikacja miejska

W 2015 r. komunikacja miejska (podmioty z minimumdziewięcioosobową załogą) realizowana była przez przedsiębiorstwa komunikacjimiejskiej na ogólnej długości linii komunikacyjnych większej o 1,4% od długościw 2014 r. Komunikacja miejska dysponowała mniejszą ilością taboru niż w 2014 r.(liczba autobusów spadła o 3,7%, tramwajów o 0,2%, natomiast liczba trolejbusówwzrosła o 3,0%). Z ogólnej liczby autobusów prawie 55% stanowiły pojazdy wwieku do 10 lat. Liczba autobusów komunikacji miejskiej przystosowanych doprzewozu osób niepełnosprawnych zwiększyła się o 0,8%, a ich udział w ogólnejliczbie autobusów wzrósł z 73,0% w 2012 r. do 76,4% w 2013 r., natomiast liczbatramwajów przystosowanych do przewozu tych osób wzrosła o 10,9% (ich udział wogólnej liczbie tramwajów wzrósł z 18,1% do 20,1%). Zatem tutaj widać po wskaźnika, że zmiany są delikatne iciężko wyrokować o ogólnym trendzie kondycji branży.

Komentarze