Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Grupa Irizar podsumowuje 2015 rok

infobus
21.04.2016 07:00
0 Komentarzy

Grupa Irizar zakończyła 2015 rokosiągając obroty wartości 550 mln euro oraz 30% wzrost produkcji i zatrudnieniaw swojej hiszpańskiej fabryce.

Co istotne, Irizar kontynuujetrend z 2014 roku, kiedy hiszpańska fabryka w Ormaiztegi odnotowała większywzrost niż pozostałe oddziały. W poprzednich latach wskutek kryzysu ekonomicznegoi stagnacji europejskiego rynku, wyniki finansowe Irizara ratowały oddziały wBrazylii i Meksyku.

Hiszpańska fabryka Grupy irizarzawdzięcza swój ubiegłoroczny 30-procentowy wzrost wyników zarówno sukcesom naeuropejskim rynku integralnych autokarów turystycznych, jak i karosowaniuwłasnych nadwozi na importowanych podwoziach z przeznaczeniem na rynekhiszpański. Ponadto ruszyła produkcja integralnych autokarów dla StanówZjednoczonych. Wraz z liczbą zamówień umacnia się także pozycja marki Irizar wsegmencie autokarów klasy premium.

Udział Irizara na rodzimymhiszpańskim rynku nowych autobusów wyniósł ponad 40% i oznacza wzrost o 30%względem 2014 r., kiedy to sprzedano o 20% więcej autokarów niż w 2013 r. Wefekcie centrala Irizara odpowiadała w 2015 r. za aż 46% obrotów całej Grupy.Ekspansja ma także wpływ na zatrudnienie ? w ostatnich dwóch latach zwiększonozatrudnienie o 142 osoby, w tym 43 wykwalifikowanych pracowników mającychzwiększyć możliwości technologiczne i realizujących projektybadawczo-rozwojowe.

Biorąc pod uwagę sytuacjęekonomiczną w Brazylii, strategia tamtejszego oddziału opiera się nazwiększeniu możliwości eksportowych (przy silnym wykorzystaniu dewaluacjibrazylijskiej waluty) oraz wzmocnieniu pozycji na rynku autokarów turystycznychwysokiej klasy. Z kolei w Meksyku pomimo wynikającego ze spowolnieniagospodarczego ograniczenia rynku nowych autobusów o 27% udało się utrzymaćwielkość produkcji na tym samym poziomie co w poprzednim roku, dzięki czemuudział w rynku przekroczył 60%, głównie dzięki wprowadzeniu nowego luksusowegomodelu Irizar i8. Marokańska fabryka Irizar odnotowała natomiast rekordoweobroty z uwagi na wzrost sprzedaży wysokiej klasy autokarów turystycznych orazwsparcie hiszpańskiej centrali w realizacji zamówień na modele Century dlaEuropy.

Z optymizmem w 2016

W 2016 r. przewiduje sięutrzymanie fabryk Irizara w Hiszpanii i Meksyku w roli dominujących podmiotówGrupy. Zapowiadany jest także wzrost produkcji integralnych autokarów dlaEuropy i Stanów Zjednoczonych. Planowane jest również wprowadzenie integralnychkonstrukcji na rynek hiszpański oraz uruchomienie produkcji hybrydowychIrizarów i3 i i4 z przeznaczeniem do regularnej komunikacji miejskiej ipodmiejskiej.

Spektakularnym sukcesem Grupybyła premiera Irizara i8 na rynku meksykańskim. Najwięksi krajowi przewoźnicyzamówili łącznie około tysiąca sztuk tego wysokiej klasy autokaru, będącegonastępcą modelu PB. Wiąże się to z rozpoczęciem produkcji integralnychkonstrukcji w meksykańskiej fabryce, co docelowo ma prowadzić do dalszegowzmocnienia pozycji Irizara na tamtejszym rynku. Zapowiadane jest utrzymaniestrategii eksportowej dla brazylijskiego oraz marokańskiego oddziału, którydobrze sprawdził się w roli wsparcia w produkcji modelu Century na rynekeuropejski.

Szczególną rolę w rozwoju Grupyma pełnić nowa spółka Irizar e-mobility, której fabryka oraz prototypykompletnej oferty produkcyjnej mają być gotowe do końca 2016 r. To odpowiedź nazwiększające się na europejskim rynku zapotrzebowanie na elektryczne autobusymiejskie. Grupa Irizar tym samym z wyjątkową aktywnością włączyła się wpromowanie czystego, cichego i bezemisyjnego transportu, przyjaznego dlaśrodowiska naturalnego i mieszkańców miast. Na budowę nowoczesnej fabryki GrupaIrizar przeznaczyła 75 mln euro. Zakład o powierzchni 18 tys. m2 będziezlokalizowany w Adunie w Kraju Basków i ma być gotowy pod koniec 2016 r. Będzieprodukował głównie autobusy elektryczne, ale także inne miejskie pojazdyelektryczne oraz pozostałe systemy i komponenty potrzebne do ich napędzania.Celem ma być zapewnienie miastom kompleksowych rozwiązań w zakresie mobilnościelektrycznej. Pierwszym etapem tego projektu był w pełni elektryczny autobusmiejski Irizar e2, którego egzemplarze regularnie kursują w Londynie,Barcelonie, Paryżu i Marsylii, a intensywne testy przeprowadzono w Madrycie,Pampelunie, Saragossie i Nicei.

Komentarze