TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Gminy spod Rzeszowa wybrały PKS Leżajsk
INFOBUS.PL - Opublikowano: 14.10.2019 15:00:22
fot. Autosan

Znalazły się pieniądze i mamy rozstrzygnięcie liniowego przetargu Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa. 10 października związek gmin spod Rzeszowa zaakceptował ofertę PKS Leżajsk. Czeka nas rewolucja, czy jednak nie?

Przypomnijmy, że komunalny związek tworzy dziewięć gmin spod Rzeszowa. To Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn. Gminy postanowiły zrezygnować kilka lat temu z porozumienia komunalnego z Rzeszowem w zakresie organizacji komunikacji i wzięły sprawy w swoje ręce.

Przetarg, jakiego w Polsce jeszcze nie było
Liniowy przetarg podkarpackiego związku zakłada wybór operatora tylko na rok. Jednak kontrakt jaki byłby z nim podpisany został skonstruowany w niespotykany dotychczas w Polsce sposób. Pozornie wydaje się, że będzie to klasyczna umowa netto. Pozostawienie tak sprawy jest jednak dużym uproszczeniem. Umowa zawiera bowiem elementy bardzo popularnych np. we Francji kontraktów na zarządzanie.

I tak też jest w przypadku przetargu ZG PKS. Operator ma bowiem ramowe wytyczne w zakresie konstrukcji oferty przewozowej, jednak ma w tym zakresie spore pole do manewru w zakresie możliwości optymalizacji zadań przewozowych. Nie ustrzeżono się jednak od pewnych błędów. Pisaliśmy o tym tutaj.

Związkowe zlecenie zakłada, że wybrany przez urzędników operator wykona w ciągu roku pracę eksploatacyjną w wymiarze ok. 4,8 mln wzkm na łącznie 39 liniach autobusowych. ZG PKS przekaże mu w formie dzierżawy łącznie 54 nowe autobusy- 39 dostarczonych, ale stojących od miesięcy Iveco Crossway'ów 10,8LE oraz 15 Autosanów SanCity 12LF, które przekazano miesiąc temu.

Dodatkowo operator będzie musiał zapewnić we własnym zakresie jeszcze 30 autobusów. Połowa z nich ma spełniać min. normę Euro 3, a reszta co najmniej Euro 4. Każdy z nich ma umożliwiać podroż min. 60 pasażerom, w tym nie mniej niż 32 na miejscach siedzących. Wśród nich przynajmniej pięć musi posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, a nie mniej jak 10 być przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych.

Co ciekawe związek zapewni operatorowi zajezdnię, w której będzie garażował i serwisował autobusy. Od czasu przetarg w Wałbrzychu to ewenement w Polsce, który szczególnie wymaga podkreślenia. Warto tutaj dodać, że w innych krajach europejskich takie wsparcie dla operatora bywa standardem w niektórych przetargach. Bo wbrew pozorom system operatorski lub quasi-operatorski daje bardzo dużo korzyści każdej stronie kontraktu. O definiowaniu niektórych ryzyk kontraktowych nie wspominając.

Duży rozstrzał między budżetem a jedyną ofertą
27 września poznaliśmy jedynego oferta w przetargu. I co ciekawe nie był nim należący do związku PKS Rzeszów. Jednak to cały czas gracz z lokalnego rynku. Mowa o PKS Leżajsk. Propozycja przewoźnika za roczne przewozy opiewa na 30 960 000 zł brutto, czyli 5,97 zł/wzkm netto dopłaty. I wcale się nie dziwiliśmy sę cenie zaproponowanej przez leżajski PKS.

Jednak propozycja ta ponad dwukrotnie przewyższa budżet ZG PKS. Bardzo niski dodajmy. To 13 440 000 zł brutto, czyli 2,60 zł/wzkm netto. Podjęto jednak kroki nad znalezieniem dodatkowych środków.

Rewolucja czy "rewolucja"?
A te udało się zabezpieczyć. Przed minionym weekendem, 10 października ZG PKS zaakceptował ofertę PKS Leżajsk. Czy to oznacza, że na rok związkowe linie będzie obsługiwał nowy operator? Możliwe, że w praktyce nie albo nie do końca.

Pojawiła się bowiem plotka, że PKS Leżajsk wskazał jako podwykonawcę PKS Rzeszów. Czy to prawda, a jeśli to tak w jakim zakresie rzeszowski przewoźnik wesprze tego z Leżajska jeszcze nie wiadomo. Czekamy więc na dalszy rozwój wydarzeń.

Co by jednak nie było to o jednym trzeba pamiętać. Wreszcie będą pasażerom służyć 54 nowe autobusy, które ZG PKS kupił przy wsparciu unijnym.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
  • Michał Sadlak – 14.10.2019

    Wreszcie nowe wozy a stały blisko 1,5 roku niegospodarność straszna 😉

  • Łukasz Butryn – 14.10.2019

    Wczoraj wracałem ze Stalowej Woli, puściutki wielki stary Autosan międzymiastowy na linii Stalowa Wola Wrzawy :) nie mam pytań 😁

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....