Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gepard sfinansuje zakup 6 autobusów elektrycznych

infobus
03.06.2019 08:00
0 Komentarzy

Gminy Łomianki i Kozienice oraz spółka MPK Świdnicaotrzymają pomoc finansową ze środków własnych Narodowego Funduszu OchronyŚrodowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów elektrycznych, które będąwykorzystywane w transporcie publicznym. W tych trzech miastach pojawią się podwa „elektryki” wraz ze stanowiskami ładowania ich baterii.

Łomianki

W Gminie Łomianki (województwo mazowieckie) zakup dwóchautobusów elektrycznych zostanie przeprowadzony do końca sierpnia 2019 r. W tymterminie będą również wybudowane dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych.Całkowity koszt przedsięwzięcia przekroczy 5,6 mln zł, a jego zasadniczą częśćma stanowić dotacja NFOŚiGW w kwocie niemal 2,6mln zł. Umowę regulującądofinansowanie projektu podpisała 23 maja br. Burmistrz Łomianek MałgorzataŻebrowska-Piotrak.

Kozienice

Z kolei Gmina Kozienice (także województwo mazowieckie) zaplanowała nabycie dwóch elektrobusów orazwybudowanie jednego stanowiska do ładowania akumulatorów do końca marca 2020 r.W tym przypadku całkowity koszt projektuwyniesie prawie 4,6 mln zł, a NFOŚiGW wesprze przedsięwzięcie na dwa sposoby:dotacją w wysokości ponad 2,7 mln zł oraz dodatkowo udzielonąniskooprocentowaną pożyczką w kwocie ponad 1,8 mln zł. Uzyskanie tych środków24 maja br. potwierdził podpisem Burmistrz Gminy Kozienice Piotr Kozłowski. Zestrony NFOŚiGW obie wyżej wymienione umowy podpisał Wiceprezes Zarządu ArturMichalski.

Świdnica

„Elektryki” pojawią się także na Dolnym Śląsku w taborzeMiejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Świdnica Sp. z o. o., które zakupidwa zeroemisyjne autobusy o napędzie elektrycznym do obsługi jednej z liniikomunikacji publicznej. Wybudowane zostaną także trzy stanowiska ładowaniaelektrobusów. Koszt całkowity projektu sięgnie niemal 4,9mln zł. Kwotadotacji z NFOŚiGW wyniesie ponad 2,9 mln zł, a ponadto Narodowy Fundusz udzielibeneficjentowi niskooprocentowanej pożyczki w wysokości przeszło 1,9 mln zł.Realizację przedsięwzięcia zaplanowano do końca marca 2020 r. Przekazanieśrodków potwierdziła umowa podpisana 27 maja br. przez p.o. DyrektoraDepartamentu Ekomobilności NFOŚiGW Rafała Kręcisza oraz Prezesa Zarządu MPKŚwidnica Sp. z o.o. Tomasza Kurzawę.

-„Inicjatywę wdrożenia elektromobilności w naszym mieściepodejmujemy z entuzjazmem – zapewnił po podpisaniu umowy prezes zarządu MPKŚwidnica Sp. z o.o. Tomasz Kurzawa. – Realizujemy ją, choć nie mamy takiego obowiązku ustawowego.Docelowo zamierzamy kupić dwanaście autobusów elektrycznych i stworzyć tylesamo stanowisk ładowania tych pojazdów, gdyż wierzymy, że ten kierunek zmian masens. Prawdopodobnie większość przedsiębiorstw komunikacji miejskiej będzie wnajbliższym czasie rozwijać się w podobny, ekologiczny sposób. Działamy wharmonii z planami i strategią naszego głównego udziałowca – Gminy Świdnica.Ostatnio nasze miasto otrzymało prestiżową nagrodę „Smart City do 100 tys. Mieszkańców2018″ za inteligentne zarządzanie transportem. Projekt rozwojuelektromobilności wpisuje się w tę koncepcję – dodał Tomasz Kurzawa.”

Cel projektu

Obok efektu rzeczowego, czyli włączenia do obsługi pasażerównowych autobusów, tańszych w eksploatacji od tych z napędem spalinowym,wspomniane wyżej trzy projekty przyniosą również wymierne zyski ekologiczne.Będzie to zmniejszenie hałasu, gdyż silniki elektryczne „z natury” pracującicho. Redukcji ulegnie również wydzielanie tlenku azotu i – co szczególnie ważne–emisja pyłów PM 10 (o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów). Można oczekiwaćrównież ograniczenia powstawania benzoapirenu. Ponadto we wszystkich trzechmiastach nastąpi zmniejszenie emisji CO2.

Pełny tzw. efekt środowiskowyzostanie osiągnięty przez Łomianki do końca 2020 r., a w przypadku Kozienic iŚwidnicy – do końca 2021 r.

Udzielenie dofinansowań umożliwił program priorytetowyNFOŚiGW System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – GEPARD –Bezemisyjny transport publiczny.

Komentarze