Gdynia kupi kolejnych 6 trolejbusów. Z Geparda

infobus
07.10.2018 16:00
0 Komentarzy

W ciągu najbliższych dwóch lat pojawią się w Gdyni kolejnenowe trolejbusy, które zostaną zakupione z dofinansowaniem w ramach projektu”Gepard”.

Pojazdy te będą jeszcze bardziej innowacyjne, gdyż umożliwiąjuż obsługę ponad połowy obsługiwanej trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej.Planowany jest zakup 6 takich trolejbusów. Nowe pojazdy i wydłużony czas jazdyna bateriach pozwalają na wprowadzenie wielu zmian, oczekiwanych przez gdynian.Poprawią one komunikację z odległych dzielnic do centrum miasta, a mieszkańcyFikakowa będą w godzinach szczytu krócej czekać na trolejbusy linii 29, doktórego zdążyli się już przyzwyczaić.

Historyczny moment

W tym roku Gdynia odbierze łącznie 30 nowoczesnychtrolejbusów marki Solaris, wszystkie wyposażone w najnowocześniejsze baterielitowo-tytanowe o pojemności 87kWh, pozwalające na pokonanie nawet 30 km bezdostępu do trakcji. Nowe pojazdy wejdą do służby wraz z początkiem 2019 roku -po próbach technicznych i homologacji.

– Stawiamy konsekwentnie na najbardziej ekologicznyśrodek transportu, jakim jest trolejbus.Kupiliśmy 30 zupełnie nowych pojazdów i już teraz myślimy o kolejnychusprawnieniach i jeszcze lepszym dostosowaniu naszej oferty transportowej dooczekiwań mieszkańców – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. – Mam na myślizwłaszcza rozwijające się dzielnice, oddalone od ścisłego centrum. Część zmianwprowadzamy już teraz, część w perspektywie najbliższych 2-3 lat. Z myślą omieszkańcach osiedla Kacze Buki powstanie nowa pętla trolejbusowa i wydłużymyniektóre linie do tej części Gdyni. Podobnie stanie się na terenach poDalmorze, gdzie mieszkańcy też będą mogli korzystać z trolejbusów. Chcemyzamienić linię autobusową 170 na nową linię trolejbusową na Pogórze Dolne. Powybudowaniu i powstaniu węzła przesiadkowego PKM Karwiny wraz z nowym układemdrogowym, zostanie tam wybudowana pętla trolejbusowa z prawdziwego zdarzenia.Miasto żyje i się zmienia, ale symbolem Gdyni będzie zawsze nowoczesny iwydajny transport trolejbusowy – dodaje prezydent Szczurek.

Ostatnie zakupy dla Przedsiębiorstwa KomunikacjiTrolejbusowej to prawdziwa rewolucja taborowa.

– Szesnaście z nich o długości 18 metrów to pojazdyprzegubowe, o standardzie, jakiego w 75-letniej historii gdyńskich trolejbusówjeszcze nie było. Zabierają na pokład prawie dwukrotnie więcej pasażerów i toprzy podobnych kosztach jak w pojazdach standardowych, mających 12 metrówdługości. Do końca roku będzie można je spotkać na różnych liniach, będątestowane pod każdym kątem. Z początkiem roku 2019 pierwsza dostawa, czylisześć pojazdów, zacznie regularne przewozy – wyjaśnia KatarzynaGruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Zakup jest elementem większej inwestycji w nowy tabor,realizowanej z dofinansowaniem ze środków europejskich w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dodatkowo, 21 trolejbusów otrzymanowe baterie, umożliwiające pokonywanie dłuższych odcinków bez siecitrakcyjnej, które zastąpią wysłużone już akumulatory. Tym samym Gdynia staniesię w skali kraju liderem elektromobilnego, bezszynowego transportu miejskiego.

Nowe trolejbusy – nowe linie

Tegoroczne nowości na gdyńskich liniach trolejbusowych:

  • linia 31 – od 1października kursy do Ergo Areny;

  • jeszcze w 2018 r. nowa linia 34, z kursami na trasie:Demptowo – Węzeł F. Cegielskiej, m.in. ulicami: Skarbka, Kartuską, Morską,Podjazd, 10 Lutego i Władysława IV.

A w przyszłym roku:

  • linia 27 (Cisowa, ul. Janowska – Kacze Buki) z nową trasą,prowadzącą w obydwu kierunkach m.in. ulicami: Stryjską, Łużycką i Górskiego(obok C.H. Riviera, Hali Sportowo-Widowiskowej i Łużycka Office Park); w dnipowszednie i soboty linia ta będzie obsługiwana trolejbusami przegubowymi;

  • linia 29 (Fikakowo –Dworzec Główny PKP) – kursy w godzinach szczytu co 15, a nie jak dotychczas, co30 minut; jednocześnie nastąpi ujednolicenie trasy – wszystkie kursy wykonywanebędą do Dworca Głównego PKP;

  • linia 21 (Sopot Reja – Dworzec Główny PKP) – trasa zostaniewydłużona o odcinek prowadzący ulicami: Wójta Radtkego (z powrotem Jana zKolna), pl. Kaszubski, Wendy, Chrzanowskiego i Polską i kończyć się będzie przyDworcu Morskim – Muzeum Emigracji;

  • nowa linia 32 w relacji Grabówek SKM – Przystań Żeglugi,trasą prowadzącą m.in. ulicami: Morską, Podjazd, 10 Lutego, Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II;

  • linia 181 (Kacze Buki – Sopot ul. Reja) – wprowadzenie dwóchtrolejbusów przegubowych (pierwszy już w styczniu, kolejny od lipca).

Komentarze