TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Gdańsk zadba o autobusowych weteranów
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.01.2019 18:00:48
Gdańsk będzie zachowywał autobusowych weteranów; fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

31 stycznia - z okazji 10 lat bez Ikarusów w Gdańsku - zapraszamy na kultowy przejazd po pomorskim mieście. Jednocześnie miastom chce zachowywać  każdy model wycofywanych autobusów. To pierwsza taka deklaracja w Polsce.

Minęła już dekada, od momentu kiedy w Gdańsku odbył się ostatni kurs autobusu marki Ikarus. Od tamtego czasu w mieście jeżdżą coraz nowocześniejsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne pojazdy. Sentyment jednak pozostał. Dlatego w najbliższy czwartek, 31 stycznia, pasjonaci "dawnego transportu" zapraszają mieszkańców na przejazd po mieście dwoma Ikarusami.

- Mija 10 lat od ostatniego kursu ostatnich wysokopodłogowych autobusów w Gdańsku, jakimi były Ikarusy. Z tej okazji zapraszamy Was na "powtórkę z rozrywki" - tak jak 10 lat temu przejedziemy dwoma Ikarusami po trasie linii 142, w tym autobusu #2339, który brał udział w przejeździe sprzed dekady! Przed wyruszeniem w kurs wykonane zostanie pamiątkowe zdjęcie uczestników przejazdu - zapowiadają na Facebooku organizatorzy wydarzenia.

Ikarusowa zbiórka

Wszyscy chętni powinni pojawić się około godz. 13 na pętli Wrzeszcz PKP. Odjazd autobusów zaplanowano na godz. 13.15. Po odjeździe z pętli autobusy pojadą trasą: Al. Żołnierzy Wyklętych - "Stara Słowackiego" - Potokowa - Rakoczego - Nowolipie - Kartuska - Hucisko - Dworzec Główny. I przy tym dworcu, około godz. 14, zakończy się przejazd. Oba autobusy zostaną wówczas udostępnione do zwiedzania bądź wykonania pamiątkowych zdjęć.

Ikarusy, które produkowane były na Węgrzech, kursowały po Gdańsku w latach 1981 – 2009, a więc 28 lat. Pierwsze dwa, przegubowe, pojawiły się na ulicach naszego miasta 5 października 1981 r. W latach 1981 – 1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów: 227 przegubowych oraz 73 o tzw. standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się pojazdy tej marki, to ówczesne linie 108 oraz 139. Co ciekawe, Ikarusy zastąpiły w Gdańsku eksploatowane wówczas Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie "ogórkami".

10 lat minęło

Oficjalne pożegnanie Ikarusów w Gdańsku, z udziałem mieszkańców, odbyło się 31 stycznia 2009 roku

Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, nie ukrywa, że większość mieszkańców, w tym pasażerów gdańskiej komunikacji, podchodzi pozytywnie do kwestii wycofania z regularnych kursów Ikarusów.

- Chociażby dlatego, że pojazdy marki Ikarus są wysokopodłogowe, co stanowiło problem dla osób starszych i niepełnosprawnych. Nowe autobusy, obecnie kursujące po ulicach Gdańska, są niskopodłogowe, dzięki czemu łatwiej do nich wejść. Do tego są wyposażone w klimatyzację. W Ikarusach klimatyzacji nie ma i nigdy nie było - wylicza dyrektor Zomkowski. - Poza tym Ikarusy miały stary typ silnika, bardzo dymiły, przez co były mniej ekologiczne. I to też zauważyli mieszkańcy.

Dyrektor Zomkowski zaznacza przy tym, że jest grupa pasjonatów, która ma pewien sentyment do Ikarusów i żałuje, że już nie kursują w naszym mieście.

- Ja to rozumiem, sam mam podobnie. Kiedy dziecko dorasta z tego typu pojazdem, to on gdzieś pozostaje w pamięci, jest się przyzwyczajonym do tego autobusu. On ma też swój klimat - podkreśla.

Nie ukrywa też, że będzie uczestniczył w czwartkowym przejeździe. - Nie można odpuścić sobie takiej okazji... - przyznaje.

Węgierski fenomen

Na przejazd wybiera się też prezes miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Maciej Lisicki.

- Komunikacja miejska jest bardzo ważnym elementem w życiu miasta, i, co istotne, zmienia się bardzo dynamicznie. "Żywot" autobusów wynosi maksymalnie kilkanaście lat, podczas gdy tramwaje mogą kursować nawet lat 40, czy 50 - przypomina prezes Lisicki. Skąd, jego zdaniem, bierze się swego rodzaju fenomen, jakim jest wciąż duża popularność okolicznościowych przejazdów Ikarusami?

- To na pewno sentyment, wspomnienia, czasem sięganie do czasów dzieciństwa, a to, jak wiemy, czasy najszczęśliwsze, bez względu na okoliczności. Po prostu lubimy wracać do przeszłości – ocenia Maciej Lisicki. - Pewnie, że dzisiaj nie chcielibyśmy jeździć Ikarusami, Jelczami, "ogórkami" czy non stop starymi tramwajami, bo one były nie do końca wygodne, natomiast chcemy sobie przypominać dawne czasy. Chcemy pokazywać naszym dzieciom i wnukom, jak kiedyś było, jak to się zmieniło. To jest najlepszy sposób, kiedy można naocznie udowodnić, jaki był kiedyś standard podróży, i jaki jest dzisiaj.

NIE na złom

W czwartek kursować będą dwa Ikarusy. Jeden z nich należy do spółki GAiT, drugi do osoby prywatnej.

- Podjąłem decyzję, by w sytuacji, gdy będziemy wycofywać z ulic dowolny model autobusów (m.in. Neoplany i Mercedesy) z GAiT, będziemy je zatrzymywać. Właśnie po to, by móc w przyszłości pokazywać m.in. młodym ludziom, jak ten transport się rozwijał, jakie kolejne etapy przechodziliśmy i jak te pojazdy w przeszłości wyglądały. Teraz, na przykład, będziemy wycofywać z Gdańska, pierwsze w Polsce (!), niskopodłogowe Mercedesy. W tym przypadku zatrzymamy autobus nr 1, czyli ten, który był pierwszym niskopodłogowym autobusem wprowadzonym do usługi miejskiej - podkreśla prezes Lisicki.

Organizatorami czwartkowego wydarzenia są: Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz firma Kultowy Ikarus.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
oldtimer
Ikarus
Gdańsk

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....