Gdańscy kierowcy nie chcą sprzedawać biletów

infobus
29.09.2020 15:00
0 Komentarzy

Kierowcy i motorniczowie GAiT Gdańsk zrzeszeni w ZwiązkuZawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej zwrócili się do wiceprezydentaPiotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów wpojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa.

Wirusowy precedens

Przypomnijmy, że podczas głębokiej podmieni Gdańsk – jak iinne miasta w Polsce – zastopował sprzedaż biletów w pojazdach komunikacjimiejskiej. Od czerwca powrócono ten kanał sprzedaży biletów , wprowadzając jednak karnety w cenie 6 i 12 zł.

Aby je kupićnależą wsiąść przednimi drzwiami – kupić karnety, a następnie wysiąść i wejśćdo pojazdu kolejnymi drzwiami.

Mimo takich utrudnień, sam fakt sprzedawani biletów przezprowadzących pojazdy nie podoba się kierowcom GAiT Gdańsk zrzeszonym w ZwiązkuZawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej. I stąd ich ponowny apel do władzmiasta.

-„Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnimczasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostunowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszychpracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (…). Wtej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców imotorniczych i czekać na jakiś cud – żądamy w związku z pandemią podjęciadecyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacjimiejskiej w Gdańsku – czytamy w uzasadnieniu pisma.

Dodajmy, że do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BPTour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.

Miasto odpowiada

W odpowiedzi wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny wGdańsku za transport publiczny, tłumaczył, że sprzedaż karnetów przez kierowcówjest istotnym źródłem dla budżetu miasta, czyli pośrednio dla ich pensji.

-„W 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawaliprzeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca dosierpnia 2020 roku ten poziom wyniósł 45 tys. karnetów miesięcznie. To oznaczaspadek sprzedaży u kierującego pojazdem o 84 proc. – podkreśla Borawski idodaje: -„Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych wpojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadkuintensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie dużaczęść przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedażkarnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniającjednocześnie wysoki poziom przychodu.”

Rok 2023

ZTM Gdańsk planuje, że papierowe bilety znikną z pomorskich autobusów wczerwcu 2023 roku, kiedy wejdzie system wspólnego biletu Fala.

Obecnie to zamówienietrafiło do KIO, ale metropolia liczy, że jeszcze w październiku uda siępodpisać umowę z wykonawcą.

Wówczas czerwiec 2023 roku – jako data końca sprzedaży biletów przezkierowców – stanie się realny.

Komentarze