TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Gazowe Solbusy na liniach w Olsztynie
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 02.10.2013 21:58:02 4 komentarze
Gazowe Solbusy na liniach w Olsztynie

Od 1 października po ulicach Olsztyna jeżdżą autobusy nowego przewoźnika –konsorcjum firm KDD Dariusz Gackowski z Niemcza i Blue Line z Łańcuta. Jedenaście niskopodłogowych autobusów Solbus SM11 zasilanych LNG można najczęściej spotkać na liniach 9, 13, 20 i 25.Pojazdy tankowane są na terenie zajezdni PKS Olsztyn z mobilnej cysterny z skroplonym gazem ziemnym dostarczonej przez firmę Gazprom Germania –być może w przyszłości, wraz z rozwojem gazowej floty, w Olsztynie pojawi się stacjonarna stacja tankowania. Czas tankowania jest porównywalny z pojazdami z silnikami Diesla –napełnienie całego zbiornika paliwa w SM 12 LNG (do 300 litrów) zabiera około 3 minut. Dla Solbusapaździernikowy start w Olsztynie to jedno najważniejszych wydarzeń w historii firmy i długo oczekiwana możliwość sprawdzenie technologii LNG w polskich warunkach. Nie udało się to zrobić w Krakowie, a przeprowadzone rok temu tournée po Polsce było tylko namiastką normalnej obsługi na regularnych liniach. Teraz producent będzie mógł zaprosić przedstawicieli firm przewozowych do Olsztyna i zaprezentować im konkretne wyniki w zakresie eksploatacji autobusowych LNG. To –zakładając pomyślną eksploatację –może zdecydowanie przyspieszyć po popularyzację LNG w Polsce.Warto tutaj podkreślić, że jest to wydarzenie także o randze europejskiej i w tym momencie Polska wysuwa się zdecydowanie na przód w zakresie stosowania nowych alternatywnych źródeł napędu. A potencjalne zalety LNG są całkiem obiecujące. Wyniki zeszłorocznych testów pokazują, że autobusy zasilane tym paliwem spalają do 10% mniej kilogramów LNG niż autobusy z silnikami Diesla litrów oleju napędowego przy jednoczesnym niższym koszcie zakupu paliwa. To zdaniem Solbusa może ograniczyć wydatki na paliwo w przedsiębiorstwie komunikacji miejskiej nawet o 35%. Kolejne plusy: to mniejsze i lżejsze zbiorniki paliwa, ich integracjaz strukturą autobusu bez konieczności zabudowy butli na dachu oraz dobre właściwości jezdne, w tym przyśpieszenie, dzięki silnikom Cummins o mocy 320 KM. Takie były przynajmniej relacje kierowców podczas zeszłorocznego testu. Czy tak będzie w Olsztynie? Przekonamy się.

Nowymi olsztyńskimi Solbusami jeżdżą kierowcy PKS Olsztyn, z którym konsorcjum KDD zawarło umowę. To prawdopodobnie odbyło się kosztem połączeń PKS i 1 października z regionalnego dworca przewoźnika nie wyjechało kilka autobusów rejsowych.W zakresie obsługi pasażerskiej na liniach obsługiwanych przez KDD nie zmienia się nic. Wciąż obowiązują te same bilety jednorazowe i sieciowe (w niezmienionych cenach), oraz takie same ulgi i uprawnienia do przejazdów bezpłatnych.Cena jednorazowego biletu na miejskiej linii w Olsztynie wynosi 2,90 zł, a bilet ulgowy kosztuje 1,45 zł. Miesięczny bilet sieciowy na wszystkie miejskie linie autobusowe to wydatek rzędu 110 zł. W zamian olsztyniacy zyskali od 1 października możliwość podróżowania nowoczesnymi, doskonale wyposażonymi autobusami Solbus SM12. Pojazdy posiadają m.in. urządzenia klimatyzacyjne, system nagłośnieniowy informujący o linii, trasie przejazdu i przystankach wewnątrz i na zewnątrz samochodu, a także elektroniczne tablice informacyjne. Wszystkie autobusy konsorcjum KDD są niskopodłogowe i mają trzy pary drzwi. Dodatkowo przyciski do otwierania drzwi w pojeździe mają nadrukowaną informację w alfabecie Braille’a. To jak wspomnieliśmy pierwsze autobusy LNG w eksploatowane w regularnej komunikacji w Polsce i jedne z pierwszych tego typu w Europie. Może powiedzieć, że tym samym sam Olsztyn stał się forpocztą nowego, gazowego trendu w Polsce i w Europie.

To nie koniec autobusowych zmian w regionie. Także 1 października firma Mobilis z Warszawy wystartowała z obsługą komunikacji miejskiej w Bartoszycach. Żółte autobusy–5 szt. Solaris Urbinetto 10 i 3 szt. VDL Procity–mają charakterystycznym logo, na którym są m.in. zabytki miasta. Ceny przejazdów nie zmieniły się, ale są nowe wzory biletów. Stare bilety będzie można wymienić do końca października u kierowcy w autobusie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Olsztyn
Solbus
LNG
KDD
  • Bartek – 03.10.2013

    Niech Solbus dopracuje jeszcze przód, bo autobus wyglada po prostu kiepsko. Dobry design to tez jeden z czynników wplywajacych na zakup (oczywiscie tam gdzie nie ma przetargow). Z technologia LNG moga zawojowac europe... ot taką nisze znaleźli... powodzenia

  • znudzony – 04.10.2013

    W tekście na początku jest błąd SM12 a nie SM11, Solbus ma też inny model 11-m ale to SN11.

  • ttt – 04.10.2013

    I wszystko cacy tylko nie jeżdżą, maks awarii - gazeta olsztyńska

  • Kierowca – 05.10.2013

    te autobusy to porażka. Jeździłem nimi już przez trzy dni. Trzy dni i dwie awarie. Inni też mieli i mają wiele problemów. A bajzel jaki panuje w PKS OLSZTYN to po prostu w głowie się nie mieści. Coś mi się wydaje, że to wszystko padanie za kilka dni.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....