TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Gazowe Solbusy na liniach w Olsztynie
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 02.10.2013 21:58:02 4 komentarze
Gazowe Solbusy na liniach w Olsztynie

Od 1 października po ulicach Olsztyna jeżdżą autobusy nowego przewoźnika –konsorcjum firm KDD Dariusz Gackowski z Niemcza i Blue Line z Łańcuta. Jedenaście niskopodłogowych autobusów Solbus SM11 zasilanych LNG można najczęściej spotkać na liniach 9, 13, 20 i 25.Pojazdy tankowane są na terenie zajezdni PKS Olsztyn z mobilnej cysterny z skroplonym gazem ziemnym dostarczonej przez firmę Gazprom Germania –być może w przyszłości, wraz z rozwojem gazowej floty, w Olsztynie pojawi się stacjonarna stacja tankowania. Czas tankowania jest porównywalny z pojazdami z silnikami Diesla –napełnienie całego zbiornika paliwa w SM 12 LNG (do 300 litrów) zabiera około 3 minut. Dla Solbusapaździernikowy start w Olsztynie to jedno najważniejszych wydarzeń w historii firmy i długo oczekiwana możliwość sprawdzenie technologii LNG w polskich warunkach. Nie udało się to zrobić w Krakowie, a przeprowadzone rok temu tournée po Polsce było tylko namiastką normalnej obsługi na regularnych liniach. Teraz producent będzie mógł zaprosić przedstawicieli firm przewozowych do Olsztyna i zaprezentować im konkretne wyniki w zakresie eksploatacji autobusowych LNG. To –zakładając pomyślną eksploatację –może zdecydowanie przyspieszyć po popularyzację LNG w Polsce.Warto tutaj podkreślić, że jest to wydarzenie także o randze europejskiej i w tym momencie Polska wysuwa się zdecydowanie na przód w zakresie stosowania nowych alternatywnych źródeł napędu. A potencjalne zalety LNG są całkiem obiecujące. Wyniki zeszłorocznych testów pokazują, że autobusy zasilane tym paliwem spalają do 10% mniej kilogramów LNG niż autobusy z silnikami Diesla litrów oleju napędowego przy jednoczesnym niższym koszcie zakupu paliwa. To zdaniem Solbusa może ograniczyć wydatki na paliwo w przedsiębiorstwie komunikacji miejskiej nawet o 35%. Kolejne plusy: to mniejsze i lżejsze zbiorniki paliwa, ich integracjaz strukturą autobusu bez konieczności zabudowy butli na dachu oraz dobre właściwości jezdne, w tym przyśpieszenie, dzięki silnikom Cummins o mocy 320 KM. Takie były przynajmniej relacje kierowców podczas zeszłorocznego testu. Czy tak będzie w Olsztynie? Przekonamy się.

Nowymi olsztyńskimi Solbusami jeżdżą kierowcy PKS Olsztyn, z którym konsorcjum KDD zawarło umowę. To prawdopodobnie odbyło się kosztem połączeń PKS i 1 października z regionalnego dworca przewoźnika nie wyjechało kilka autobusów rejsowych.W zakresie obsługi pasażerskiej na liniach obsługiwanych przez KDD nie zmienia się nic. Wciąż obowiązują te same bilety jednorazowe i sieciowe (w niezmienionych cenach), oraz takie same ulgi i uprawnienia do przejazdów bezpłatnych.Cena jednorazowego biletu na miejskiej linii w Olsztynie wynosi 2,90 zł, a bilet ulgowy kosztuje 1,45 zł. Miesięczny bilet sieciowy na wszystkie miejskie linie autobusowe to wydatek rzędu 110 zł. W zamian olsztyniacy zyskali od 1 października możliwość podróżowania nowoczesnymi, doskonale wyposażonymi autobusami Solbus SM12. Pojazdy posiadają m.in. urządzenia klimatyzacyjne, system nagłośnieniowy informujący o linii, trasie przejazdu i przystankach wewnątrz i na zewnątrz samochodu, a także elektroniczne tablice informacyjne. Wszystkie autobusy konsorcjum KDD są niskopodłogowe i mają trzy pary drzwi. Dodatkowo przyciski do otwierania drzwi w pojeździe mają nadrukowaną informację w alfabecie Braille’a. To jak wspomnieliśmy pierwsze autobusy LNG w eksploatowane w regularnej komunikacji w Polsce i jedne z pierwszych tego typu w Europie. Może powiedzieć, że tym samym sam Olsztyn stał się forpocztą nowego, gazowego trendu w Polsce i w Europie.

To nie koniec autobusowych zmian w regionie. Także 1 października firma Mobilis z Warszawy wystartowała z obsługą komunikacji miejskiej w Bartoszycach. Żółte autobusy–5 szt. Solaris Urbinetto 10 i 3 szt. VDL Procity–mają charakterystycznym logo, na którym są m.in. zabytki miasta. Ceny przejazdów nie zmieniły się, ale są nowe wzory biletów. Stare bilety będzie można wymienić do końca października u kierowcy w autobusie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Olsztyn
Solbus
LNG
KDD
  • Bartek – 03.10.2013

    Niech Solbus dopracuje jeszcze przód, bo autobus wyglada po prostu kiepsko. Dobry design to tez jeden z czynników wplywajacych na zakup (oczywiscie tam gdzie nie ma przetargow). Z technologia LNG moga zawojowac europe... ot taką nisze znaleźli... powodzenia

  • znudzony – 04.10.2013

    W tekście na początku jest błąd SM12 a nie SM11, Solbus ma też inny model 11-m ale to SN11.

  • ttt – 04.10.2013

    I wszystko cacy tylko nie jeżdżą, maks awarii - gazeta olsztyńska

  • Kierowca – 05.10.2013

    te autobusy to porażka. Jeździłem nimi już przez trzy dni. Trzy dni i dwie awarie. Inni też mieli i mają wiele problemów. A bajzel jaki panuje w PKS OLSZTYN to po prostu w głowie się nie mieści. Coś mi się wydaje, że to wszystko padanie za kilka dni.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....