Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Francja: Od lipca płaca minimalna dla kierowców

infobus
23.06.2016 13:49
0 Komentarzy

Od 1 lipca w życie wchodzi francuski dekret wykonawczy doustawy o płacy minimalnej. Kierowcy realizujący transport na terenie Francjimają powody do zadowolenia, ponieważ zarobią minimum 9,67 euro na godzinę.Pracodawcy pomstują na wzrost kosztów.

Francja to kolejny kraj po Niemczech, który zdecydował sięna takie rozwiązanie. Zarówno Paryż, jak i Berlin tłumaczą wprowadzenie płacyminimalnej dla pracowników delegowanych koniecznością walki z nieuczciwąkonkurencją. Z kolei kraje, w które najmocniej uderzają te ustawy argumentują,że zarówno MiLoG jak i Loi Macron są niezgodne z prawem unijnym oraz ideąwspólnego rynku transportowego.

Inne porządki prawne

Jak zauważają eksperci, problemem nie jest tylko wysokośćwynagrodzenia, ale też skomplikowanie przepisów i różnica na poziomieskładników wynagrodzenia pomiędzy państwami.

? O ile w MiLoGu praktykakontrolna potwierdziła sposób rozliczania zaproponowany przez OCRK, o tyle wprzypadku francuskiej płacy minimalnej sam proces rozliczania jest dużobardziej skomplikowany i obarczony wieloma barierami administracyjnymi. Doobowiązków firm transportowych należy m.in. wyznaczenie godzin pracy zgodnie zzasadami obowiązującymi na terenie Francji, w tym płacą minimalną wynoszącą9,67 euro na godzinę. Firma musi też pamiętać, aby wyznaczyć swojegoprzedstawiciela we Francji, który będzie przechowywał niezbędne dokumenty dookazania w przypadku kontroli ? tłumaczy Bartosz Najman, prezes zarząduOgólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Wliczać czy nie wliczać?

Na tym nie koniec. Francuska Państwowa Inspekcja Pracy możekontrolować również wypłacanie innych dodatków (takich jak stażowy, z tytułupracy w porze nocnej, w niedzielę i święta oraz dodatki dotyczące podróżysłużbowych) wynikających z krajowego układu zbiorowego. Uwzględnianie tychskładników w sektorze transportowym nie jest zgodne z dyrektywą o delegowaniupracowników. Istnieje jednak obawa, że kontrolujący zastosują się do krajowychprzepisów, co jest złą wiadomością dla polskich firm transportowych, ponieważspowoduje to znaczny wzrost kosztów wykonywania przewozów we Francji.

Komentarze