TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Fala po Cooku: Polska zieloną wyspą w turystycznym kryzysie?
InfoAir.pl - Opublikowano: 26.09.2019 11:30:59
Fala po Cooku: Polska zieloną wyspą w turystycznym kryzysie?

Zdaniem ekspertów Thomas Cook i Neckermann byli obecny na polskim rynku w bardzo niewielkim stopniu. Kryzys po ich bankructwie przede wszystkim dotnie inne kraje.

-"Konsekwencje upadku i Thomasa Cooka, i Neckermanna będą w innych krajach - w Wielkiej Brytanii, w krajach skandynawskich, w Niemczech - powiedział w rozmowie z "Rzeczpospolitą" wiceprezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki Piotr Henicz.

Zdaniem Henicza upadek Neckermanna to "wyjątkowo przykra wiadomość" dla całej branży turystycznej, ale na problem trzeba spojrzeć szerzej, ponieważ jest konsekwencją bankructwa korporacji Thomas Cook.

"Na szczęście jednak Thomas Cook w Polsce był obecny w bardzo niewielkim stopniu. Należący do niego niemiecki Neckermann według dostępnych informacji miał w tym roku na naszym rynku 90 tys. klientów. To bardzo mały procent klientów wylatujących z Polski na wakacje" - wskazał.

Thomas Cook?

Jego zdaniem nazwa "Thomas Cook" dla przeciętnego polskiego urlopowicza tak naprawdę nic nie znaczy.

"Kojarzą ją ludzie z branży. Z tego właśnie powodu konsekwencje upadku i Thomasa Cooka, i Neckermanna będą w innych krajach - w Wielkiej Brytanii, w krajach skandynawskich, w Niemczech. Tam wszędzie, gdzie Thomas Cook miał główne grupy klientów i gdzie był liderem rynku" - podkreślił wiceprezes PZOT.

Pytany, czy nie obawia się, że turyści po upadku Neckermanna będą obawiali się kupowania wycieczek z dużym wyprzedzeniem, Henicz odpowiedział, że "to pokaże czas".

"Mam nadzieję, że sytuacja Neckermanna nie będzie miała wpływu na polskie rezerwacje" - zaznaczył. Jak dodał, ostatnie siedem sezonów "było okresem stabilizacji na polskim rynku i wzrostu zaufania ze strony polskich turystów do touroperatorów".

Wiceprezes PZOT podkreślił, że w Polsce istnieją zabezpieczenia, czyli gwarancje, jakie każdy touroperator musi posiadać. "W sytuacji kryzysowej dysponują nimi marszałkowie poszczególnych województw" - dodał.

"Jeszcze jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, działający od kilku lat, na który składają się wszyscy touroperatorzy/klienci. Praktycznie z niego nie korzystaliśmy. Są więc pieniądze pozwalające na to, aby turyści, którzy znaleźli się za granicą, mogli bezpiecznie wrócić do kraju. Są także pieniądze pozwalające na to, by klienci Neckermanna, którzy zapłacili za wycieczkę, ale jeszcze nie wylecieli z kraju, otrzymali 100-proc. zwrot wpłaconej kwoty" - wyjaśnił. Jak wskazał, polskie prawodawstwo uregulowało w pełni takie sytuacje.

Neckermann w Polsce

-"Neckermann Polska w ostatnich latach tracił udziały w rynku. Miał słabe wyniki finansowe. W tej chwili jego udział wśród dominujących w branży wycieczek lotniczych kształtował się na poziomie 2 proc. Czyli, czy by kontynuował działalność, czy nie, nie miałoby to znaczącego wpływu na rynek" - skomentował Andrzej Betlej, prezes Instytutu Badania Rynku Turystycznego Traveldata

"Zdecydowanie najgorszy był rok 2018, kiedy branża urosła w liczbie klientów o 36 proc, w przychodach o około. 30 proc., a Neckermann zmniejszył liczbę klientów i zmniejszył przychody tak, że w ten sposób spadł poniżej bariery istotności 2 proc. i nie jest to obecnie istotna firma w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej" - dodał.

Zdaniem Betleja, spadek znaczenia Neckermann Polska mógł wynikać z błędów biznesowych: "braku adekwatnej do współczesnej sytuacji na rynku strategii działania, niedostatecznego rozpoznania rynków docelowych i złego zarządzania przez poprzedniego wieloletniego prezesa Krzysztofa Piątka".

Betlej podkreślił, że "co do zasady, jak upada spółka matka, to kończą działalność też spółki córki, chyba że odpowiednio wcześnie - o czym możemy nie wiedzieć, ale to jest bardzo mało prawdopodobne - firma taka zostałaby jeszcze przed formalnym ogłoszeniem niewypłacalności sprzedana nowemu inwestorowi. Wtedy rzeczywiście, gdyby właściciel już byłby inny, czy przechodzenie było w trakcie, firma mogłaby działać" - powiedział.

Zdaniem prezesa Traveldata niewykluczone, że inne biura podróży będą się starały przejąć klientów Neckermanna, oferując im zniżki. Według informacji podanych przez Mazowiecki Urząd Marszałkowski, na zimę Neckermann Polska sprzedał 14 tys. wycieczek.

"Takie sytuacje były już w przeszłości, gdy biura inne oferowały jakieś bonusy, zniżki czy upusty na swoje imprezy dla tych osób, które dotknęły kłopoty jednego biura podróży. Tak, że paradoksalnie może to być dla tych osób z pewną korzyścią, bo otrzymają pełen zwrot albo z gwarancji ubezpieczeniowej, albo jeżeli ta gwarancja okaże się zbyt mała, z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, a jeszcze mogą skorzystać z promocyjnej ceny w innym biurze podróży na taką samą lub inną wycieczkę. Było tak kilka razy w przeszłości. Podejrzewam, że tak też będzie tym razem" - powiedział Betlej.

Ekspert podkreślił, że rok 2018 był trudny dla branży ze względu na nadpodaż ofert. Rok 2019 zapowiada się lepiej. "W tym sezonie, 2019, sytuacja jest diametralnie lepsza, wszyscy powinni mieć bardzo duże wzrosty zysków. W ogóle zyski całej branży będą w tym roku najprawdopodobniej rekordowe" - powiedział. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
czarter
Neckermann
  • Sebbastian Pioro – 26.09.2019

    Hahaha - jaki kryzys? Ludzie podróżowali i będą podróżować... Zamiast Cooka powstanie kilka innych biur... Jak w Polsce padały biura podróży (triada czy alfa Star), to Europa się tym nie przejmowała

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....