Europejski rynek autobusowy w 2014 r.

infobus
28.01.2015 21:06
0 Komentarzy

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. W 2014 r. rynek odnotował nieznaczny wzrost sprzedaży (+0,8%) uzyskując łączny wynik 35 291 szt. To oznacza, że cała przewaga wypracowana w I połowie roku została zniwelowana w ostatnim miesiącu roku. W ciągu 5 pierwszych miesięcy odnotowaliśmy mocny wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+6,7%), a najlepszym miesiącem dla autobusów okazał się kwiecień, kiedy sprzedaż była o 19,6% wyższa niż przed rokiem. Niestety, seria dobrych wyników zakończyła się w sierpniu. Wówczas liczba rejestracji na terenie Unii spadła aż o 12,7%. Ten negatywny trend objął także wrzesień, ale już na zdecydowanie mniejszą skalę (-3,9%). Dopiero październik przyniósł zdecydowaną poprawę sytuacji. W tym miesiącu europejscy przewoźnicy zarejestrowali 2956 szt. autobusów, czyli o 7,1% więcej niż w zeszłym roku. To odbicie wyraźnie wpłynęło na skumulowany wynik autobusowego rynku, który w ciągu 10 miesięcy br. osiągnął poziom 28 560 szt. (+3,0%). W listopadzie, dzięki rejestracjom na poziomie 2917 szt. (+3,1) ten poziom został utrzymany i wydawało się, że ten dobry wynik zostanie utrzymany do końca roku. Grudzień okazał się jednak trudny dla autobusów i sprzedano wówczas o 15% mniej pojazdów (3807 szt.) niż rok wcześniej. Nie oznacza to jednak, że cały europejski rynek zapikował w ciągu jednego miesiąca w dół i jego kondycja nagle osłabła. Odnotowany statystyczny spadek to efekt zwiększonych rejestracji pojazdów z normą Euro 5 w grudniu 2013 r., czyli w ostatnim miesiącu przed wejściem najnowszego standardu emisji spalin Euro 6. I właśnie to wydarzenie spowodowało, że zeszłoroczny grudzień przyniósł autobusom aż 15-procentowy spadek sprzedaży. Warto zauważyć, że liczba zarejestrowanych wówczas autobusów wyniosła aż 3807 szt., co oznacza najlepszy miesięczny wynik w zeszłym roku. To jak najlepszy prognostyk na rok 2015.Cały czas najwięcej autobusów w Europie jest rejestrowanych na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej ?piętnastki?(EU15). W 2014 r. było to łącznie 28 068 szt (-1,3%), co daje tym krajom udział na poziome prawie 80% w łącznej liczbie autobusowych rejestracji. To przygniatająca przewaga. Dla porównania, w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 5493 pojazdów (15,6%), a w krajach EFTA ?1730 szt. (4,5%). Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w zeszłym roku w ?starej?Unii słabo wypadły takie kraje jak Francja (-15,3%) czy Włochy (-16,7%). Na minusie znalazły się inne strategiczne dla Europy rynki, jak Niemcy (-3,0%) czy Wlk. Brytania (-4,1%). Dlatego dodatni bilans uzyskany przez EU15 na koniec roku to zasługa dobrych wyników uzyskanych w państwach o średniej wielkości, jak Austria (+26,2), Belgia (+49,3%), Holandia (+14,1%) czy Szwecja (+8,5%). Nie zawiodła również Hiszpania (+15%), która wraca do coraz lepszej kondycji po latach kryzysu. Najwięcej autobusów w Europie zarejestrowano w Wyspach ?6669 szt., co oznacza, że Wielka Brytania mimo nieznacznego spadku obroniła pozycję lidera na autobusowej mapie Europy. To już drugi taki tytuł z rzędu. Kolejne ważny trend to coraz leprze wyniki państw leżących na południu naszego kontynentu. Wspomniany już rezultat Hiszpanii czy Portugali (+37,4%) oraz Grecji (+75%) są najlepszym na to dowodem. W tym ostatnim kraju zarejestrowano w ubiegły roku 175 pojazdów wobec 100 szt. w 2013 r., co dobitnie pokazuje jak w ostatnim czasie skurczył się autobusowy rynek w tym kraju. Przypomnijmy, że w 2008 r. tylko sam Solaris dostarczył do Aten 320 autobusów. 

Dobry wynik na Wschodzie W zeszłym roku tylko ?nowe?kraje Unii Europejskiej zanotowały dodatni bilans (+18,4%). Zarówno EU15, jak i państwa skupione w EFTA (Islandia, Norwegia i Szwajcaria) znalazły się na minusie. Liczba autobusowych rejestracji w naszym regionie osiągnęła poziom 5493 szt., co oznacza wyraźny wzrost w porównaniu do ubiegło roku. Tak wysoki poziom ?jeden z najwyższych w historii ?zawdzięczamy ?grudniowi, kiedy zarejestrowano 735 szt. autobusów (-0,1% mniej niż rok wcześniej). Osiągnięty pod koniec poziom sprzedaży był zdecydowanie wyższy niż w I połowie roku, kiedy ta dynamika oscylowała wokół 6%. Na ten sukces zapracowała przede wszystkim Polska (1472 szt. / +6,4%), a także Rumunia, gdzie zarejestrowano 1148 szt. pojazdów (+32,7%). Ponadto dobra sytuacja panuje w Czechach (1061 szt. / +19,1%), na Węgrzech (467 szt / +8,1%) i Słowacji (447 szt. / +62,5%). Lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (1472 szt.), Rumunia (1148), Czechy (1061), Węgry (467) i Słowacja (447). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która na pewno pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszej części Europy. Natomiast w tym roku pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 96 nowe autobusy. Warto zauważyć, ze w zeszłym roku Polska awansowała w europejskim rankingu na wysoką, szóstą pozycję, wyprzedzając takie kraje jak Szwecja czy Belgia. Przed nami są tylko największe w rynki w Europie: Wlk. Brytania (6669), Francja (5896), Niemcy (5651) , Włochy (1975) i Hiszpania (1896). Za nami cała Skandynawia oraz pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Czy taka sytuacja utrzyma się także i w tym roku? Raczej można w to wątpić. Spodziewamy się mniejszej liczby rejestracji na polskim rynku. Ale w 2016 r., wraz z unijnym wsparciem, kto wie ?może w końcu uda nam się dogonić Włochów.

Komentarze