Europejski rynek autobusów w 2016 r.

infobus
25.01.2017 14:33
0 Komentarzy

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers'Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton wEuropie za okres 12 m-cy 2016 r.

W 2016 r. autobusowy rynek w Europie ponownie odnotował (po 2014 i 2015 r.) wzrost sprzedaży. Tym razem symboliczny – o 3,5%, uzyskując łączny wynik rejestracji na poziomie 42 702 szt. W odróżnieniuod 2015 r. tym razem krzywa autobusowej sprzedaży była zdecydowanie bardziej pofalowana.Generalnie początek roku wypadł przeciętnie, potem nastąpiły słabe wakacje ijesień, a odbicie w górę sprzedaży nastąpiło dopiero pod sam koniec roku – w listopadzie igrudniu.

Przypomnijmy, że w 2015 r. zarejestrowano w Europie łącznie 41 274szt. autobusów, a w 2014 r. – 35 530 szt., a w 2013 r. – 34 996 szt. Dlategow tym kontekście, wynik odnotowany w 2016 r. można nazwać drobną korektą całegorynku, który była wynikiem spadku sprzedaży w „nowych” krajach Unii, a lepszych- w „starych”.

Najlepszym miesiącem w 2016 r. dla autobusów okazał się grudzień,kiedy sprzedaż wzrosła o 5,5% w porównaniu z danymi sprzed roku.

Autobusy w EU15

Cały czas najwięcej nowych autobusów w Europie rejestrowanychjest na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej piętnastki (EU15).W 2014 r. było to łącznie 28 068 szt. (-1,3%), w 2015 r. – 32 502 szt. (+15,1%),a w 2016 r. – 34 508 szt., czyli więcej niż rok wcześniej o +7,3%. Takiwynik daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie autobusowychrejestracji w Europie. To przygniatająca przewaga, która urosła od 2015 r.,kiedy wynosiła 78%. W 2016 r. w nowych państwach członkowskich (EU12) sprzedano5 862 pojazdów (-19,4%), a w krajach EFTA – 2 332 szt. (+3,5%).

Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w zeszłymroku w „starej” Unii słabo wypadły takie kraje jak: Belgia (-22,6%), Luksemburg (-18,3%)czy Francja (-10,2%). Jednak na minusie – oprócz Francji – nie znalazły się żadnestrategiczne dla Europy rynki, jak: Niemcy (+8,9%), Wlk. Brytania (+7,5%) czy Włochy(+16,1%). Rekordowe wzrosty w EU15 odnotowano z kolei w Holandii (+144,2%), Islandii (+113,6%)i … Grecji (+48,1%).

Wielka Brytania liderem

Najwięcej autobusów w Europie w 2016 r. zarejestrowano właśniew krajach EU12 – a dokładniej na Wyspach (8769 szt.), co oznacza, że WielkaBrytania mimo nieznacznego spadku obroniła pozycję lidera na autobusowej mapieEuropy z 2014 r. To już czwarty taki tytuł z rzędu. Kolejny ważny trend tocoraz lepsze wyniki państw leżących na południu naszego kontynentu. Wspomnianyjuż rezultat Grecji, skok sprzedaży w Hiszpanii czy dobry wynik Portugalii (+39,4%) sąnajlepszym na to dowodem.

Europejski rynek autobusów w 2016 r.

Kraj

2016 r.

2015 r.

Zmiana(%)

Austria

1 043

899

16,0%

Belgia

714

923

-22,6%

Chorwacja

186

122

52,5%

Czechy

1 013

1 350

-25,0%

Dania

736

532

38,3%

Estonia

172

229

-24,9%

Finlandia

586

526

11,4%

Francja

6 593

7 345

-10,2%

Grecja

191

129

48,1%

Hiszpania

3 300

2 617

26,1%

Holandia

840

344

144,2%

Irlandia

362

313

15,7%

Islandia

235

110

113,6%

Litwa

263

195

34,9%

Luksemburg

205

251

-18,3%

Łotwa

179

242

-26,0%

Niemcy

6 683

6 137

8,9%

Norwegia

1 398

970

44,1%

Polska

1 987

1 742

14,1%

Portugalia

354

254

39,4%

Rumunia

1 102

2 309

-52,3%

Słowacja

364

379

-4,0%

Słowenia

188

163

15,3%

Szwajcaria

699

745

-6,2%

Szwecja

1 333

1 330

0,2%

W. Brytania

8 769

8 161

7,5%

Węgry

408

546

-25,3%

Włochy

2 799

2 411

16,1%

Razem

42 702

41 274

3,5%

Słabo na Wschodzie

W 2016 r. na terenie „nowych ” krajów Unii Europejskiej zarejestrowano5 862 szt. autobusów, co oznacza zdecydowanyspadek sprzedaży w porównaniu z 2015 r. (-19,4%). Przypomnijmy, że rok było torekordowy poziom 7 277 szt., czyli mamy upadek z „wysokiego konia.” Na takiwynik zapracowała przede wszystkim Rumunia (-52,3%), gdzie zarejestrowano tylko1 102 autobusów, podczas gdy rok temu – aż 2 309 szt. Do tego doszły spadki w Czechach(-25%), na Węgrzech (-25%), Słowacji (-4%), Estonii (-24,9%) i na Łotwie (-26%).Dlatego mimo dobrej sytuacji w Polsce (1987 szt. / +14,1%) „nowe” kraje znalazłysię w 2016 r. pod autobusową kreską. Szczyt listy rankingowej za rok 2016 ułożyłsię następująco:

  • Polska (1 987 szt.),

  • Rumunia (1 102),

  • Czechy (1 013),

  • Węgry (408)

  • Słowacja (364)

Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii,która na pewno pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszej częściEuropy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponujeswoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 186 nowychautobusów (+52,5%)%). Warto też zauważyć, że w zeszłym roku Polska awansowała w generalnymrankingu – poprzez olbrzymi spadek sprzedaży w Rumunii. Aktualnie na tle całejEuropy zajmujemy teraz szóstą pozycję, wyprzedzając takie kraje jak Norwegia, Szwecja czyBelgia. Przed nami są tylko największe w rynki w Europie:

  • Wlk. Brytania (8 769 szt.)

  • Niemcy (6 683),

  • Francja (6 593),

  • Hiszpania (3 300)

  • Włochy (2 799)

Czy taka sytuacja utrzyma się także 2017 roku? Wydaje się, że tak. Liczymy na powtórzeniewyniku Polski i mocne szóste miejsce. Amoże tym razem w końcu wyprzedzimy Włochów? Zobaczymy.

Europejski rynek autobusów w 2016 r. – lista rankingowa

Kraj

2016 r.

W. Brytania

8 769

Niemcy

6 683

Francja

6 593

Hiszpania

3 300

Włochy

2 799

Polska

1 987

Norwegia

1 398

Szwecja

1 333

Rumunia

1 102

Austria

1 043

Czechy

1 013

Holandia

840

Dania

736

Belgia

714

Szwajcaria

699

Finlandia

586

Węgry

408

Słowacja

364

Irlandia

362

Portugalia

354

Litwa

263

Islandia

235

Luksemburg

205

Grecja

191

Słowenia

188

Chorwacja

186

Łotwa

179

Estonia

172

Razem

42 702

Komentarze