Europejski rynek autobusów w 2015 r.

infobus
25.01.2016 13:00
0 Komentarzy

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers'Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton wEuropie za okres 12 m-cy 2015 r.

W 2015 r. autobusowy rynek w Europie odnotował zdecydowany wzrostsprzedaży (+17,1%), uzyskując łączny wynik rejestracji na poziomie 41 593 szt.Można powiedzieć, że rynek sumiennie zapracował na ten bardzo dobry rezultat, tworząc przewagę nad danymiz 2014 w każdym miesiącu roku – od stycznia do grudnia.

Przypomnijmy, że w 2014. zarejestrowano w Europie łącznie 35 530szt. autobusów, a w 2013 r. – 34 996 szt. Dlatego w tym kontekście, skokodnotowany w 2015 r. można nazwać znaczącym przyspieszeniem całego rynku.

Najlepszym miesiącem dla autobusów okazał się sierpień,kiedy sprzedaż wzrosła aż o 29,8% w porównaniu z danymi sprzed roku.

Autobusy w EU15

Cały czas najwięcej autobusów w Europie rejestrowanych jest naterenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej piętnastki(EU15). W 2014r. było to łącznie 28 068 szt. (-1,3%), a w 2015 r. – 32 502 szt. (+15,1%),co daje tym krajom udział na poziome 78% w łącznej liczbie autobusowychrejestracji w Europie. To przygniatająca przewaga, aczkolwiek z roku na rok sukcesywniesię zmniejszająca – w 2014 r. było to grubo ponad 80%. W 2015 r. w nowychpaństwach członkowskich (EU13) sprzedano 7281 pojazdów (+15,6%), a wkrajach EFTA – 1810 szt. (+4,5%).

Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w zeszłymroku w „starej” Unii słabo wypadły takie kraje jak Holandia (-48,6%), Grecja (-26,3%)czy Belgia (-19,2%). Jednak na minusie nie znalazły się żadne strategiczne dlaEuropy rynki, jak Niemcy (+8,6%), Włochy (+13,3%), Francja (+24,6%) czy Wlk.Brytania (+27,2%). Rekordowe wzrosty w EU15 odnotowano w Hiszpanii (+38,0%),Irlandii (+51,9) i Luksemburgu (+57,9%).

Wielka Brytania liderem

Najwięcej autobusów w Europie w 2015 r. zarejestrowano właśniew krajach EU12 – na Wyspach (8 483 szt.)., co oznacza, że Wielka Brytaniamimo nieznacznego spadku obroniła pozycję lidera na autobusowej mapie Europy z2014 r. To już trzeci taki tytuł z rzędu. Kolejne ważny trend to coraz lepszewyniki państw leżących na południu naszego kontynentu. Wspomniany już rezultatHiszpanii czy Portugalii (+7,2%) są najlepszym na to dowodem.

Europejski rynek autobusów w 2015 r.

Kraj

2015 r.

2014 r.

Zmiana (%)

Austria

899

900

-0,10%

Belgia

923

1 142

-19,20%

Chorwacja

122

97

25,80%

Czechy

1 350

1 061

27,20%

Dania

532

468

13,70%

Estonia

230

190

21,10%

Finlandia

526

691

-23,90%

Francja

7 345

5 896

24,60%

Grecja

129

175

-26,30%

Hiszpania

2 617

1 896

38,00%

Holandia

344

669

-48,60%

Irlandia

313

206

51,90%

Islandia

95

101

-5,90%

Litwa

192

288

-33,30%

Luksemburg

251

159

57,90%

Łotwa

251

208

20,70%

Niemcy

6 137

5 651

8,60%

Norwegia

970

1 015

-4,40%

Polska

1 739

1 472

18,10%

Portugalia

254

237

7,20%

Rumunia

2 309

1 148

101,10%

Słowacja

379

437

-13,30%

Słowenia

163

168

-3,00%

Szwajcaria

745

649

14,80%

Szwecja

1 330

1 335

-0,40%

W. Brytania

8 483

6 669

27,20%

Węgry

546

467

16,90%

Włochy

2 419

2 135

13,30%

RAZEM

41 593

35 530

17,10%

Dobre wyniki na Wschodzie

W 2015 r. na terenie „nowych ” krajów Unii Europejskiej zarejestrowano7281 szt. autobusów, co oznacza dodatnibilans (+31,5%) w porównaniu z 2014 r. To jeden z najlepszych w historii. Naten sukces zapracowała przede wszystkim Rumunia, gdzie zarejestrowano 2 309 szt.pojazdów (+101,1%) oraz Polska (1 739 szt. / +18,1%). Ponadto dobra sytuacja panujew Czechach (1 350 szt. / +27,2%), na Węgrzech (546 szt / +16,9%). Słabiej towygląda np. na Słowacji (379 szt. / -13,3%). Tym samym lista rankingowanajważniejszych rynków w naszym regionie za rok 2015 wyglądała następująco:

  • Rumunia (2 309)

  • Polska (1 739 szt)

  • Czechy (1 350)

  • Węgry (546)

  • Słowacja (379)

Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii,która na pewno pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszej częściEuropy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponujeswoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 122 nowe autobusy (+25,8%). Warto zauważyć, że wzeszłym roku Polska spadła w generalnym rankingu – poprzez olbrzymi wzrostsprzedaży w Rumunii. Aktualnie na tle całej Europy zajmujemy siódmą pozycję,wyprzedzając takie kraje jak Szwecja czy Belgia. Przed nami są tylko największew rynki w Europie:

  • Wlk. Brytania (8 483 szt.)

  • Francja (7 345),

  • Niemcy (6 137),

  • Hiszpania (2 617)

  • Włochy (2 419)

  • Rumunia (2 309)

Czy taka sytuacja utrzyma się także 2016 roku? Liczymy naunormowanie się sytuacji w Rumunii i powrót Polski na szóste miejsce. A możewyprzedzimy też Włochów? Zobaczymy.

Europejski rynek autobusów w 2015 r. – lista rankingowa

Kraj

2015 r.

W. Brytania

8 483

Francja

7 345

Niemcy

6 137

Hiszpania

2 617

Włochy

2 419

Rumunia

2 309

Polska

1 739

Czechy

1 350

Szwecja

1 330

Norwegia

970

Belgia

923

Austria

899

Szwajcaria

745

Węgry

546

Dania

532

Finlandia

526

Słowacja

379

Holandia

344

Irlandia

313

Portugalia

254

Luksemburg

251

Łotwa

251

Estonia

230

Litwa

192

Słowenia

163

Grecja

129

Chorwacja

122

Islandia

95

RAZEM

41 593

Komentarze