TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Europa stawia na gazowe autobusy, a MF swoje
SEJM InfoBus.pl - Opublikowano: 12.01.2016 21:13:52 5 komentarzy
Europa stawia na gazowe autobusy, a polskie Ministerstwo Finansów swoje. Na zdjeciu gazowa hybryda w Częstochowie.

Podczas gdy na europejskim rynku możemy obserwować coraz więcej kontraktów na zakup nowych autobusów zasilanych gazem ziemnym, polski rząd niewzruszenie broni nałożonej na CNG akcyzy, tłumacząc że zerowa stawka nie miała wpływu na rynek?

W Europie coraz powszechniejsza jest opinia, że gazowe konstrukcje lepiej spełniają wyostrzone normy Euro 6 bez stosowania kłopotliwych filtrów DPF. Emitują one także mniej CO2, a coraz powszechniejsza produkcja biogazu pozwala tego typu pojazdom osiągnąć neutralność w zakresie emisji dwutlenku węgla. I to przy zdecydowanie niższym hałasie w porównaniu do konstrukcji z silnikami diesla.

Także w Polsce miniony rok był rekordowy, jeżeli chodzi zakup pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Tego typu pojazdów krajowi przewoźnicy zarejestrowali aż 84 szt. w tym 24 szt. w wersji hybrydowej dla MPK Częstochowa. A dodatkowo Warszawa nabyła jeszcze 35 pojazdów na LNG. To jednak kompletnie nie przekonuje polskiego Ministerstwa Finansów, które pod koniec 2013 r. obłożyło sprężony gaz ziemnym akcyzą. O tą nieuzasadnioną niczym zachłanność fiskusa i antyekologiczne postępowanie dopytywał się ostatnio poseł Marcin Horała (PIS), któremu MF odpowiedziało następująco:

-?W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Marcina Horały z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie opodatkowania akcyzą sprężonego gazu ziemnego CNG do celów napędowych, uprzejmie wyjaśniam w zakresie właściwości, co następuje.

Gaz ziemny jest wyrobem energetycznym podlegającym opodatkowaniu akcyzą na mocy dyrektywy Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. i dyrektywy Rady 2003/96/WE państwa członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną zwolnienie od akcyzy dla gazu ziemnego i gazu płynnego wykorzystywanych jako materiały pędne. Jest to jednak zwolnienie fakultatywne i państwa członkowskie nie mają obowiązku jego wprowadzania do krajowego porządku prawnego.

Wprowadzenie takiego zwolnienia jest suwerenną decyzją każdego państwa członkowskiego.

Należy podkreślić, iż zerowa stawka podatku akcyzowego na gaz ziemny (mokry) w stanie gazowym, wyłączająca z opodatkowania akcyzą gaz ziemny sprężony CNG przeznaczony do napędu silników spalinowych, stanowiła rozwiązanie przejściowe wynikające z art. 15 ust. 1 lit. g dyrektywy Rady 2003/96/WE. Termin obowiązywania tej stawki określony został na maksymalny, dopuszczony przez dyrektywę okres dziesięciu lat tj. do 31 października 2013 r. Dyrektywa nie przewiduje możliwości przedłużenia tego zwolnienia.

Obowiązująca od 1 listopada 2013 r. nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym nie wprowadziła zatem podatku akcyzowego na sprężony gaz ziemny CNG. Z mocy prawa wygasł jedynie okres przejściowy umożliwiający do dnia 31 października 2013 r. stosowanie zerowej stawki podatku akcyzowego.

Z analizy rynku paliw gazowych obejmującego gaz ziemny sprężony CNG, gaz ziemny w stanie skroplonym LNG i gaz skroplony propan-butan LPG wynikało wówczas, że:

  • zerowa stawka podatku na CNG nie spowodowała przewidywanego rozwoju rynku tego gazu w Polsce,

  • rynek gazu LPG rozwija się natomiast sukcesywnie pomimo obciążenia akcyzą,

  • opodatkowanie paliw gazowych będzie utrzymane na podobnym poziomie, przy niewielkiej różnicy na korzyść gazu CNG; obecnie stawka akcyzy na CNG wynosi 10,54 zł/GJ, podczas gdy na gaz LPG oraz na gaz LNG wynosi 670 zł/1000 kg tj. około 14,22 zł/GJ,

  • preferencyjne traktowanie paliw gazowych będzie widoczne szczególnie w stosunku do opodatkowania akcyzą paliw konwencjonalnych (benzyna silnikowa, olej napędowy); stawka dla paliw gazowych to około 1/4 stawki przewidzianej dla benzyny i około 1/3 stawki ustalonej dla oleju napędowego,

  • istnieją inne, niż zwolnienie z akcyzy, finansowe instrumenty państwowe wspierające pojazdy napędzane gazem CNG, np. pomoc finansowa na zakup pojazdów napędzanych gazem CNG lub montaż instalacji do napędu pojazdów tym paliwem; przedmiotowy system wsparcia nie obejmuje innych paliw gazowych np. LPG.

Należy podkreślić, że przeszkodą w rozwoju komunikacji miejskiej opartej na autobusach zasilanych gazem ziemnym CNG nie jest wysokość podatku akcyzowego nałożonego na to paliwo ale, w tym przypadku, wysokie ceny autobusów i wysokie koszty instalacji do zasilania gazem CNG.

Dlatego w ramach rozwiązań wprowadzonych w ostatnich latach zakup autobusów przystosowanych do spalania tego paliwa może być częściowo sfinansowany:

  • z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również,

  • z programów unijnych np. Miasto Rzeszów otrzymało dotację na zakup przedmiotowych autobusów z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w ramach budowy systemu integrującego transport publiczny miasta i okolic.

Zatem pomoc finansowa uzyskana przy zakupie autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, jest instrumentem wspierającym i ułatwiającym rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej.

Rozważając kwestie wprowadzenia dodatkowych preferencji podatkowych w podatku akcyzowym dla gazu ziemnego przeznaczonego do napędu nie można nie brać pod uwagę prac w Radzie UE nad zmianą dyrektywy 2003/96/WE sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, która przewiduje możliwość wycofywania w przyszłości stosowania zwolnień dla gazu ziemnego przeznaczonego do napędu.

Prace na forum UE jasno więc wskazują, iż bodźce podatkowe służące promowaniu środków transportu napędzanych paliwami alternatywnymi i wspieraniu rozwoju infrastruktury takich paliw (o których mowa w projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozmieszczania infrastruktury paliw alternatywnych) nie powinny polegać na całkowitym zwolnieniu od podatku akcyzowego gazu ziemnego przeznaczonego do napędu.

Wsparcie podatkowe takiego paliwa powinno być stosowane poprzez stosowanie niższej stawki opodatkowania. Przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym takie preferencyjne traktowanie gazu ziemnego przeznaczonego do napędu, w porównaniu do paliw konwencjonalnych, przewidują. W związku z powyższym w obecnej chwili resort finansów nie widzi konieczności wprowadzania dalszych preferencji.

Niezależnie od powyższego należy zaznaczyć, iż jak wskazano w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Czysta energia dla transportu: europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych, który towarzyszy projektowi dyrektywy w sprawie rozmieszczania infrastruktury paliw alternatywnych bezpośrednie publiczne finansowanie rozbudowy infrastruktury nie będzie potrzebne, jeśli państwa członkowskie wykorzystają szeroki wachlarz instrumentów z zakresu polityki, jakimi dysponują, takich jak pozwolenia budowlane, koncesje, przepisy dotyczące zamówień publicznych, przepisy dotyczące dostępu do infrastruktury i związanych z nim opłat oraz zachęt o charakterze niefinansowym. Dodatkowo fundusze Unii Europejskiej są dostępne do celów rozwoju rynku paliw alternatywnych i rozbudowy ich infrastruktury.?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
CNG
LNG
sejm
MF
  • Artek – 13.01.2016

    Burdelu po Platformie nie naprawi się w dwa miesiące

  • tantus – 13.01.2016

    Jak na razie, to PiS zamiast sprzątać, robi jeszcze większy burdel.

  • Jak to rozumieć – 13.01.2016

    Czyżby poprzedni komentatorzy posiadali dowody na to, że członkowie platformy, za czasów rządów tej partii wytwarzali dużo gazów, nadmiernie chrząkając odbytnicą. A teraz członkowie PiS zamiast zapakować ten gaz po platformie, to w ten sam sposób produkują jeszcze więcej gazu.Innego powiązania z tematem o autobusach z napędem gazowym nie widzę.

  • zmartwiony – 17.01.2016

    No i się okazało, gdzie jest miejsce opłacalności ekologii w tym kraju. Przecież logiczne jest, że w sytuacji gdy cena pojazdu jest większa, niezbędna jest niska cena paliwa, żeby inwestycja się szybko zwróciła. Tak przecież się dzieje m.in. w przypadku aut elektrycznych. A porównanie z LPG (propan-butan) jest bez sensu, bo w przypadku CNG/LNG instalacja zasilania w pojeździe jest 3-4 razy droższa. Instalacje do wydajnego tankowania są natomiast 5-10 razy droższe niż LPG. Ale chyba to do MF niestety nie dociera - dla nich gaz, to gaz...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....