TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektryczny Solaris na EURO 2012
Marcin Jurczak - Opublikowano: 05.06.2012 19:48:40 7 komentarzy
Elektryczny Solaris na EURO 2012

To pierwsza tego typu linia komunikacji miejskiej. Poznań jako jedyny gospodarz EURO 2012 proponuje kibicom przejażdżkę autobusem elektrycznym. Uroczystej inauguracji linii E (jak elektryczny) dokonano w sobotę, 2 czerwca na lotnisku Ławica.

Skąd pomysł by prototyp autobusu elektrycznego kursował ulicami miasta? To wspólna inicjatywa partnerów Konsorcjum Marki Poznań, Miasta Poznań i Solaris Bus&Coach. Dla miasta i firm –przykład wspólnego działania w obszarze promocji, dla producenta –pierwsza okazja by przetestować jak prototyp sprawdza się w codziennej, liniowej eksploatacji. Linia E połączyła lotnisko Ławica z centrum miasta. Trasa wiedzie z portu lotniczego, przez ul. Bukowską, do największych poznańskich hoteli. Autobus zatrzymuje się przy rondzie Kaponiera (tu znajdują się Sheraton czy Mercure) by dojechać na ul. Krakowską (Andersia, Novotel). Jak to działa? Na miejsce stacjonowania autobusu elektrycznego wybrano zajezdnię MPK przy ul. Kaczej. Do obsługi pojazdu wytypowano czterech kierowców –przez cały miesiąc to właśnie specjalnie przeszkolona kadra obsługiwać będzie pojazd. Codziennie rano autobus wyjedzie z zajezdni na łącznie sześć kółek –trzy rano i trzy po południu, w przerwie pomiędzy zmianami zjeżdżać będzie na Kaczą. Przejazdy są darmowe dla pasażerów –z atrakcji skorzystać mogą zatem nie tylko podróżujący na lotnisko czy z lotniska do centrum, ale także mieszkańcy miasta. Autobus wyjeżdża z Ławicy o 8.00, 10.00, 12.00, 17.00, 19.00 i 21.00, z ul. Krakowskiej 40 minut po każdej z tych godzin (8.40-21.40). Kursy realizowane są codziennie. –„To jest linia testowa, test potrwa do końca czerwca”–mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań Sp. z o.o.

Pierwszy egzemplarz elektrycznego solarisa zaprezentowano jesieniu ubiegłego roku. Bazą do jego budowy było nadwozie tradycyjnego, spalinowego pojazdu o długości 8,9 metra. Prototyp po czterogodzinnym ładowaniu był w stanie przejechać do 100 km w ruchu miejskim. Autobus zwiedził wiele różnych imprez targowych (obecnie jest w Paryżu). Na linii E kursuje drugi prototyp, zbudowany później. Został udoskonalony –pierwszy egzemplarz posiadał ładowarkę wewnętrzną, ten może być „tankowany”za pomocą specjalnej, zewnętrznej stacji ładowania. Pozwala to na szybsze uzupełnianie energii –aby zapewnić 100-150 km zasięgu wystarczy podłączyć autobus do stacji ładowania na ok. 1,5 godziny. Energia magazynowana jest w dwóch bateriach litowo-jonowych, o wadze 700 kg każda. Umieszczone one zostały pod podłogą w tylnej części pojazdu. Egzemplarz testowany w Poznaniu posiada klimatyzację –jest to układ służący zarówno do ogrzewania jak i chłodzenia powietrza w autobusie (wg potrzeb), wykorzystujący jako czynnik roboczy dwutlenek węgla. Klimatyzacja zasilana jest energią elektryczną, w tym celu posiada swoją oddzielną baterię. Autobus ładuje się bardzo szybko. –„To duże udoskonalenie względem pierwszego prototypu”–mówi Dariusz Michalak, dyrektor ds. Badań i Rozwoju w Solaris Bus&Coach S.A. Stację ładowania umieszczono w zajezdni przy ul. Kaczej. Ile to kosztuje? Przy założeniu, że kupowalibyśmy energię elektryczną w cenach oferowanych indywidualnemu użytkownikowi, koszt przejechania 100 km to ok. 60 zł.

Autobus oklejony został sztuczną trawą, uwagę zwraca także umieszczona na bocznych ścianach grafirka imitująca gniazda zasilania. Sztuczna trawa pojawiła się także wewnątrz –na podłodze. Tak oklejonego pojazdu trudno nie zauważyć w ruchu miejskim –już pierwsze kursy pokazały, że autobus wzbudza duże zainteresowanie na ulicach –nie tylko ze względu na swoją cichą jazdę, ale także oryginalny design. Na pojeździe nie zabrakło lokalnych marek –na burtach, oparciach foteli i panelach pod sufitem pojawiły się logotypy partnerów konsorcjum. W akcję promowania miasta zaangażowały sie Allegro z fundacją All for Planet, Port Lotniczy Poznań-Ławica, GlaxoSmithKline, Piotr i Paweł, Volkswagen Poznań, Międzynarodowe Targi Poznanskie, Poznanska Palarnia Kawy Astra i Lorenz Bahlsen Snack World.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
Poznań
  • MB – 06.06.2012

    Pierwszy egzemplarz nosił nazwę Solaris Urbino electro, a drugi Solaris Urbino 8,9 LE elektro? Skąd ta zmiana?

  • MB – 06.06.2012

    Wcześniejsza nazwa to Solaris Urbino electric. Przepraszam za pomyłkę. Pytanie pozostaje aktualne.

  • AK – 06.06.2012

    witam, Rzeczywiscie być może trochę zagalopowaliśmy się z tą pełną nazwą. Solaris podaje Urbino electric. Jednak wobec spodziewneej premiery na IAA Urbino 12 electric moim zdaniem lepiej od samego początku stosować b. precyzyjne nazwy. Poprawimy to elektro na electric :) Pozdrawiam.

  • Wq... – 10.06.2012

    kierunek rozwoju słuszny. Nie chodzi mi tutaj o w/w autobus elektryczny solarisa - ale wogóle o pojazdy elektryczne. Za kilka lat jak ta technologia dojrzeje jeszcze bardziej i będzie duży udział pojazdów elektrycznych w rynku ...to co zrobi zachłanny rząd ? Opodatkują (czy coś podobnego) energię elektryczną, że bedzie to średnio opłacalne dla użytkownika - jedynie środowisku się to opłaci...

  • MB – 11.06.2012

    Czas mija, a w artykule nie pojawiła się nazwa Solaris Urbino 8,6 LE electric, a pod zdjęciami nadal jest stara "Urbino 8,9 LE elektro".

  • bede – 13.06.2012

    fajny pomysł z tą trawą :)

  • mm – 17.06.2012

    fajny.. tylko dwa razy widzialem jak był cholowany :D .. np wczoraj przed meczem stanoł na kopernika.. ;/ zenada

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....