TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektryczny pojedynek w Łodzi: Solaris vs. Volvo
InfoBus.pl - Opublikowano: 07.07.2020 15:00:02
Elektryczny pojedynek w Łodzi: Solaris vs. Volvo

7 lipca miało miejsce także otwarcie ofert w przetargu MPK-Łódź na dostawę 17 autobusów elektrycznych klasy MAXI (z opcją na sześć kolejnych).

Czyli razem dzisiaj w Łodzi "do wzięcia" były 23 elektrobusy. Niemało.

Premiowane rozwiązania

Zaczynamy od kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty, bo to może mieć tutaj kluczowe znaczenie. Łódzka punktacja to:

  • cena (80%),
  • parametry techniczno-użytkowe (15%) i tutaj MPK premiuje następujące rozwiązania:

- gwarancja całopojazdowa w okresie 72 miesięcy – 45 pkt,

- gwarancja na akumulatory trakcyjne w okresie 72 miesięcy – 45 pkt,

- powyżej 14 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 7 pkt,

- siedzenia pasażerskie antybakteryjne – 3 pkt,

  • parametry ekologiczne (5%).

Dwie oferty

7 lipca w siedzibie łódzkiego MPK stawili się przedstawiciel Solarisa i Volvo. Czekała na nich m.in. informacja o bardzo szczupłym budżecie łódzkiego przewoźnika za zakup 17 elektrobusów, który wnosi 44.329.200,00 PLN brutto / 36.040.000 PLN netto, co oznacza jednostko cenę na poziomie 2.120.000,5 PLN netto. 

Dla porównania propozycje oby producentów opiewają na następujące kwoty:

  • Solaris z modelem Urbino 12 electric zaproponował cenę 47,46 mln za podstawową część, a 64.066.589,34 PLN / 52.086.657 PLN netto za wszystko, co daje cenę za jednego nU12e na poziomie 2.264.637,2 PLN netto. Do tego producent zadeklarował termin wykonania zamówienia zgodnie z zapisami SIWZ plus gwarancję całopojazdową na okres 72 miesięcy i gwarancję na akumulatory trakcyjne także na 72 miesiące.

  • Volvo z modelem 7900 Electric dało bardzo zbliżoną cenę - 47,67 mln zł brutto za podstawową część, a 64.501.200,02 PLN / 52.440.00 PLN netto, co daje jednostkową cenę za 7900E na poziomie 2.280.000 PLN neto. Do tego mamy termin wykonania zamówienia zgodnie z zapisami SIWZ, gwarancję całopojazdową na 72 miesięcy i gwarancje na akumulatory trakcyjne także 72 miesięcy.

200 tys zł różnicy

-"Wystartowały dwie znane nam firmy. Liczyliśmy, że przystąpią do tego przetargu. Bardzo ciekawe rozstrzygnięcie na tym pierwszym etapie, czyli podania ceny. Różnica 200 tys. zł. między ofertami jest nieznaczna. Widać, że firmy podeszły do tego bardzo profesjonalnie – podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK- Łódź. – Stąd nasza komisja musi jeszcze przeliczyć punktację i dopiero potem będziemy mogli powiedzieć, która firma wygrała przetarg i dostarczy nam te autobusy.

Biorąc po uwagę łódzki budżet (ok. 44, 3 mln zł brutto w wersji podstawowej, czyli na 17 elektrobusów), to oferta Volvo (na kwotę ok. 47, 67 mln zł brutto) przekracza go 3,37 mln zł brutto, a oferta Solarisa (47, 46 mln zł brutto) o 3,16 mln zł brutto. Dużo i nie dużo.

Dodajmy, że w przetargu zastosowano możliwość domówienia 6 sztuk takich samych autobusów. Jednak MPK nie musi skorzystać z prawa opcji. Docelowo autobusy elektryczne mają kursować na liniach autobusowych nr: 80, 83 i 86. Ładowanie pojazdów elektrycznych ma być możliwe zarówno za pomocą ładowarek plug – in w Zajezdni Limanowskiego (17 stanowisk), jak i ładowarek z wykorzystywaniem tzw. odwróconego pantografu, które zostaną umieszczone na sześciu krańcówkach: Janów, Retkinia (Maratońska), Szczecińska, pl. Mikulskiego, Dw. Fabryczny, Kusocińskiego.

Autobusy mają zostać dostarczone do Łodzi 14 – 15 miesięcy od momentu podpisania umowy, czyli na początku 2022 r.

Jakich autobusów chce Łódź?

Przypomnijmy - elektrobusy dla Łodzi mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m i wysokość maksymalnie 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich w przejściu środkowym oraz we wszystkich drzwiach, o wysokości wejścia nie większej niż 340 mm od powierzchni jezdni. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz z napędem pneumatycznym sterowanym elektrycznie. Szerokość efektywna drzwi ma wynosić minimum 1100 mm. Autobusy będą zasilane energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów trakcyjnych o pojemności adekwatnej do zapotrzebowania pojazdu podczas pracy na linii, jednak nie mniejszej niż 100 kWh. Ładowanie elektrobusów ma się odbywać poprzez ładowarki typu plug-in zlokalizowane w zajezdni, a także ładowarki zlokalizowane na krańcówkach (pętlach krańcowych) o mocy nominalnej 300 kW.

W tym przypadku zastosowanie znajdzie tzw. odwrócony pantograf, tj. opuszczany z kopuły masztu połączonego z ładowarką. W przedziale pasażerskim znajdą się wygodne, profilowane siedzenia. Wentylację zapewnią przesuwne okna, a także klimatyzacja i wentylatory.

Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę z wyjściem przez pierwszą połówkę pierwszych drzwi. Miejsce pracy kierowcy będzie wyposażone m.in. w fotel obrotowy, zawieszony pneumatycznie, z pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, wyposażony w składane i regulowane podłokietniki, a także w dwa wieszaki, zabudowaną we wnętrzu kabiny kierowcy lodówkę (schładzarkę) elektryczną, uchwyt (podstawkę) umożliwiający bezpieczne postawienie typowej szklanki (kubka) lub butelki z napojem o pojemności 0,5 l, pojedynczy port USB.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED (przednia, boczna, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali – umożliwiająca prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu, czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus), piktogramu np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych i tekstowych. Informację pasażerską uzupełnią również tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich, a ponadto elektroniczna tablica dwustronna LCD o przekątnej minimum 22 cale, z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiająca prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
MPK Łódź
Solaris
Volvo

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....