Elektryczny pojedynek w Łodzi: Solaris vs. Volvo

infobus
07.07.2020 13:00
0 Komentarzy

7 lipca miało miejsce także otwarcie ofert w przetargu MPK-Łódź na dostawę 17 autobusów elektrycznych klasy MAXI (z opcją na sześćkolejnych).

Czyli razem dzisiaj w Łodzi „do wzięcia” były 23 elektrobusy. Niemało.

Premiowane rozwiązania

Zaczynamy od kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty, boto może mieć tutaj kluczowe znaczenie. Łódzka punktacja to:

  • cena (80%),
  • parametry techniczno-użytkowe (15%) i tutaj MPK premiujenastępujące rozwiązania:

– gwarancja całopojazdowa w okresie 72 miesięcy – 45 pkt,

– gwarancja na akumulatory trakcyjne w okresie 72 miesięcy –45 pkt,

– powyżej 14 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiejpodłogi – 7 pkt,

– siedzenia pasażerskie antybakteryjne – 3 pkt,

  • parametry ekologiczne (5%).

Dwie oferty

7 lipca w siedzibie łódzkiego MPK stawili się przedstawicielSolarisa i Volvo. Czekała na nich m.in. informacja o bardzo szczupłym budżecie łódzkiegoprzewoźnika za zakup 17 elektrobusów, który wnosi 44.329.200,00 PLN brutto /36.040.000 PLN netto, co oznacza jednostko cenę na poziomie 2.120.000,5PLN netto. 

Dla porównania propozycje oby producentów opiewają na następującekwoty:

  • Solaris z modelem Urbino 12 electric zaproponował cenę 47,46 mln za podstawową część, a 64.066.589,34 PLN / 52.086.657 PLN netto za wszystko, co daje cenę za jednego nU12e napoziomie 2.264.637,2 PLN netto. Do tego producent zadeklarował terminwykonania zamówienia zgodnie z zapisami SIWZ plus gwarancję całopojazdową naokres 72 miesięcy i gwarancję na akumulatory trakcyjne także na 72 miesiące.

  • Volvo z modelem 7900 Electric dało bardzo zbliżoną cenę- 47,67 mln zł brutto za podstawową część, a 64.501.200,02 PLN / 52.440.00 PLN netto, co daje jednostkową cenęza 7900E na poziomie 2.280.000 PLN neto. Do tego mamy terminwykonania zamówienia zgodnie z zapisami SIWZ, gwarancję całopojazdową na 72miesięcy i gwarancje na akumulatory trakcyjne także 72 miesięcy.

200 tys zł różnicy

-„Wystartowały dwie znane nam firmy. Liczyliśmy, że przystąpią do tego przetargu. Bardzo ciekawe rozstrzygnięcie na tym pierwszym etapie, czyli podania ceny. Różnica 200 tys. zł. między ofertami jest nieznaczna. Widać, że firmy podeszły do tego bardzo profesjonalnie – podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK- Łódź. – Stąd nasza komisja musi jeszcze przeliczyć punktację i dopiero potem będziemy mogli powiedzieć, która firma wygrała przetarg i dostarczy nam te autobusy.

Biorąc po uwagę łódzki budżet (ok. 44, 3 mln zł brutto w wersji podstawowej, czyli na 17 elektrobusów), to oferta Volvo (na kwotę ok. 47, 67 mln zł brutto) przekracza go 3,37 mln zł brutto, a oferta Solarisa (47, 46 mln zł brutto) o 3,16 mln zł brutto. Dużo i nie dużo.

Dodajmy, że w przetargu zastosowano możliwość domówienia 6 sztuk takich samych autobusów. Jednak MPK nie musi skorzystać z prawa opcji. Docelowo autobusy elektryczne mają kursować na liniach autobusowych nr: 80, 83 i 86. Ładowanie pojazdów elektrycznych ma być możliwe zarówno za pomocą ładowarek plug – in w Zajezdni Limanowskiego (17 stanowisk), jak i ładowarek z wykorzystywaniem tzw. odwróconego pantografu, które zostaną umieszczone na sześciu krańcówkach: Janów, Retkinia (Maratońska), Szczecińska, pl. Mikulskiego, Dw. Fabryczny, Kusocińskiego.

Autobusy mają zostać dostarczone do Łodzi 14 – 15 miesięcy od momentu podpisania umowy, czyli na początku 2022 r.

Jakich autobusów chce Łódź?

Przypomnijmy – elektrobusy dla Łodzi mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m iwysokość maksymalnie 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami zcałkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich w przejściu środkowym oraz wewszystkich drzwiach, o wysokości wejścia nie większej niż 340 mm od powierzchnijezdni. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, wukładzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz z napędem pneumatycznym sterowanymelektrycznie. Szerokość efektywna drzwi ma wynosić minimum 1100 mm. Autobusybędą zasilane energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów trakcyjnych opojemności adekwatnej do zapotrzebowania pojazdu podczas pracy na linii, jednaknie mniejszej niż 100 kWh. Ładowanie elektrobusów ma się odbywać poprzezładowarki typu plug-in zlokalizowane w zajezdni, a także ładowarkizlokalizowane na krańcówkach (pętlach krańcowych) o mocy nominalnej 300 kW.

W tym przypadku zastosowanie znajdzie tzw. odwróconypantograf, tj. opuszczany z kopuły masztu połączonego z ładowarką. W przedzialepasażerskim znajdą się wygodne, profilowane siedzenia. Wentylację zapewniąprzesuwne okna, a także klimatyzacja i wentylatory.

Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziałupasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę z wyjściem przezpierwszą połówkę pierwszych drzwi. Miejsce pracy kierowcy będzie wyposażonem.in. w fotel obrotowy, zawieszony pneumatycznie, z pełną regulacjąbezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, wyposażony wskładane i regulowane podłokietniki, a także w dwa wieszaki, zabudowaną wewnętrzu kabiny kierowcy lodówkę (schładzarkę) elektryczną, uchwyt (podstawkę)umożliwiający bezpieczne postawienie typowej szklanki (kubka) lub butelki znapojem o pojemności 0,5 l, pojedynczy port USB.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablicezewnętrzne LED (przednia, boczna, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica bocznaLCD o przekątnej minimum 38 cali – umożliwiająca prezentowanie listyprzystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numerulinii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu, czasuprzejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramuśrodka transportu (autobus), piktogramu np. dworca lub szpitala i innych treścigraficznych i tekstowych. Informację pasażerską uzupełnią również tablicawewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy– z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii, nazwęprzystanków końcowego oraz pośrednich, a ponadto elektroniczna tablicadwustronna LCD o przekątnej minimum 22 cale, z uchwytami do zamocowaniawewnątrz pod sufitem, umożliwiająca prezentowanie reklam, numeru linii, nazwęprzystanków końcowego oraz pośrednich.

Komentarze