TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektryczne starcie w Krakowie bez rozstrzygnięcia
Piotrek Górka - Opublikowano: 08.07.2015 08:09:21 32 komentarze
Krakowska bitwa o elektrobusy nierozstrzygnięta. Czy skutecznie? (fot. MPK Kraków)

Trzy oferty i bez skutku

Takiego rozstrzygnięcia nikt się nie spodziewał. Przypomnijmy, że o zdobycie tego kontraktu walczyło 3 oferentów. Najtańszą propozycję przedstawiło konsorcjum Ursus Bus stworzone przez Ursus S.A. oraz AMZ Kutno. Za dostawę do 5 sztuk pojazdu elektrycznego opartego na koncepcji modelu AMZ CS8,5LE chciało 7,55 mln zł netto. Nieco droższą ofertę przedstawił Solaris, który za 5 egzemplarzy modelu Urbino 8,9LE electric proponował niespełna 7,608 mln zł netto. Ostatnim i jednocześnie najdroższym oferentem było Rampini Carlo SpA, które za 5 autobusów typu Ale El  chciało 10,115 mln zł netto.
Przypomnijmy, iż krakowskie MPK planowało pozyskane pojazdy skierować do obsługi linii nr 154.

Umiarkowane wymagania

Zwycięzca przetargu miał zostać wybrany na podstawie 3 kryteriów. Do 70% punktów można było wywalczyć za cenę oferowanych autobusów, 25% w kryteriach technicznych oraz do 5% za zużycie energii elektrycznej. MPK wymagało pojazdów klasy midi o długości ok. 8,5 m (+- 10%), częściowo niskopodłogowych, klimatyzowanych, monitorowanych, najlepiej ładowanych poprzez pantograf. Przejazd na bateriach w warunkach testu SORT2 miał umożliwić przejazd minimum 75 km bez konieczności doładowania. Ponadto oferowane pojazdy miały być w bieżącej sprzedaży, co też zamawiający zdefiniował jako konieczności wyprodukowania przynajmniej 2 elektrobusów. MPK na całość zamówienia chciało przeznaczyć do 9 mln zł netto.

Spekulacje

Mimo dosyć jasno sprecyzowanych wymagań, żadna z 3 złożonych ofert na zaproszenie krakowskiego przewoźnika komunalnego nie spełniła oczekiwań przewoźnika. W konsekwencji MPK było zmuszone unieważnić przetarg. O ile w przypadku oferty konsorcjum Ursus Bus wykluczenie może nie dziwić, to nieważne oferty Solarisa i Rampini (podobno z powodu niespełnienia wymagań technicznych) są dosyć zaskakujące. Jak już wcześniej wspomniałem konsorcjum proponowało pojazdy oparte na elektrobusie CS8,5LE, który do tej pory istnieje jedynie w postaci prototypu. Więc o ile warunek doświadczenia w zakresie sprzedaży autobusów elektrycznych Ursus Bus mógł spełnić np. w postaci dostawy jednej sztuki Ursusa Ekovolta dla MPK Lublin, czy pojazdów, które AMZ wyprodukował w kooperacji z Hybriconem dla szwedzkiego miasta Umea.

Finał w KIO?

Decyzja krakowskiego przewoźnika o unieważnieniu postępowania od dziś ma 10 dni na uprawomocnienie się. Przez ten czas niezadowolone z rozstrzygnięcia firmy mogą złożyć odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Czy tak się stanie? Ciężko jednoznacznie stwierdzić. Osobiście nie będę zaskoczony jeśli KIO będzie musiała się pochylić nad sprawą.

 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
Ursus
AMZ
Solaris
Rampini
  • krakus – 08.07.2015

    Kraków chyba całkiem rezygnuje z elektryków

  • fred – 08.07.2015

    Lada dzień do Krakowa na testy mają przyjechać "chinczyki" 4szt i chyba tu leży sprawa

  • polonista – 08.07.2015

    "Ja bynajmniej nie będę zdziwiony?" Ech? Dziennikarz? Naprawdę?

  • Góralek – 08.07.2015

    jeżeli w Krakowie nie są totalnymi idiotami to może jednak opamiętają się i zrezygnują z elektryków!

  • break – 08.07.2015

    W Krakowie zmienia się prezes ZIKiT-u to może już pomału wycofuja się z "chorych" pomysłów ?

  • polewka – 08.07.2015

    Chyba faktycznie "coś jest na rzeczy" z tymi Chińczykami"

  • lolek – 08.07.2015

    Ponoć w sobote mają z Warszawy do Krakowa przyjechać te 4 "chińczyki"

  • Tommy – 09.07.2015

    A już miałem nadzieję, że chociaż w Krakowie komunikacją zarządzają normalni ludzie. Ciekaw jestem ile i kto dostał od żółtków $$$$ :(

  • XWJ – 09.07.2015

    Nikt i nic nie dostał. AMZ z Bogdanem odpadli bo zaoferowali Cegeleca w wozie, który istnieje na papierze, a Solaris przegrał sobie w gumy z wydajnością, chcieli dać o połowę mniejsze baterie (nie wiadomo dlaczego). Testy BYD-ów były planowane już pół roku temu, tylko MZA nie chciało ich oddawać, zanim nie wdrożył i do ruchu własnych elektryków. Prawdopodobnie SIWZ nowego przetargu nic się nie zmieni, będzie tylko zmieniona punktacja i ewentualnie lekko obniżone niektóre zakresy parametrów.

  • klaus – 09.07.2015

    @XWJ - A na co odpadł Rampini ?

  • Tommy – 09.07.2015

    Mam nadzieje, że "przez przypadek" nie zniknie zapis o udziale części z UE. Przecież nie na darmo żółtki wyślą tam 4 autobusy do testów, żeby nie wziąć udziału w przetargu. A ile maja trwać te testy w Krakowie ?

  • kolo – 09.07.2015

    @Tommy pół roku

  • Kran – 09.07.2015

    Solaris zaoferował 2 x mniejsze baterie ??? ...jeżeli spełniałyby wymagania zamawiającego to równie dobrze mogliby zaoferować 10x mniejsze baterie, które byłoby OK . Technika rozwija się non stop i nie jest powiedziane, ze te 2 x mniejsze byłyby gorsze.... (p. wspłóczesne silniki: 1,4 = 200 KM ...kiedyś 1,4 to było ok 70 KM)

  • krakus59 – 10.07.2015

    @Kran Jakby spełniały wymagania to do wielkości nikt by się nie przyczepił a jeszcze ucieszył

  • wawa – 10.07.2015

    "Chińczyki" dalej są we Waszawie bo są problemy ze Solarisami

  • Tommy – 10.07.2015

    A co z nimi nie tak ?

  • ebi – 10.07.2015

    @wawa: nie wiem czyim jesteś wysłannikiem i czemu piszesz takie bzdury. BYD płaci Ci za takie opinie? Solarisy bardzo dobrze się sprawdzają, a kierowcy są bardzo zadowoleni, że mogli zejść z chinolI w końcu!!!

  • bolec – 10.07.2015

    ...nie mogę uwierzyć, że Solaris nie spełnił wymogów technicznych. Przy takim ich doświadczeniu ...jest to aż nieprawdopodobne. Już prędzej dopatrywałbym się jakiegoś celowego działania MPK w tym zakresie ...szukania dziury w całym (...) a nie niespełnienie wymogów technicznych przez Solarisa...

  • brożek – 11.07.2015

    Kraków jednak stawia na BVD

  • XWJ – 11.07.2015

    @klaus - Sorry, zapomniałem o Rampini. Rampini odpadło, bo zaoferowali przednie drzwi o świetle 900mm, a nie wymagane minimum 1000mm i próg podłogowy w drugich drzwiach na poziome 360mm, a 350mm nad poziomem jezdni.@kran - Nie, nie spełniały parametrów i dlatego Solaris odpadł. Chcieli prawdopodobnie zejść z DMC w związku z tym, że dodatkowy układ ładowania z pantografem trochę waży i dlatego polegli. Nie wiem czy to prawda, ale podobno we wszystkich trzech ofertach parametry punktów ładowania nie spełniały kryteriów.

  • klaus – 11.07.2015

    @XWJ -I co teraz MPK zmieni parametry dla następnego przetargu czy czeka że się zgłoszą inne firmy?

  • rov – 12.07.2015

    @klaus Kupi "chińszczyzne"bez przetargu

  • blusky – 12.07.2015

    @rov Nie wolno bez przetargu , ale chińczycy zwietrzą szanse

  • krakus77 – 12.07.2015

    Może ktoś napisać jak te BYD sprawowały się we Warszawie ?

  • Tommy – 12.07.2015

    Dobre pytanie krakus77. Też chętnie bym się dowiedział.

  • XWJ – 13.07.2015

    Nie kupią chinoli, bo wozy mają mieć max 9 metrów, a nie 12. Prawdopodobnie będzie zmieniona punktacja i ewentualnie lekko obniżone niektóre zakresy parametrów.Jeżeli chodzi o elektryki, to MPK chce zupełnie iść w inną stronę, niż przy tramwajach i zrobić po staremu. Ma wygrać firma, która ma doświadczenie i możliwości techniczne, a przedewszystkim jeżdżące i shomologowane egzemplarze, więc na zwycięstwo Ursus/AMZ czy innej firmy krzak odpadają (choć odpadło też Volvo, które zaproponowało 7900 Electric - na całe szczęście nie złożyli oferty, bo by się zbłaźnili).

  • XWJ – 13.07.2015

    więc na zwycięstwo Ursus/AMZ czy innej firmy krzak, bym nie liczył, bo na wstępie odpadają* Sorry, telefon wyciął mi fragment wypowiedzi

  • farafiu – 13.07.2015

    @XWJ Proszę opowiedz coś więcej o Volvo, bo zaciekawiłeś mnie :)

  • XWJ – 14.07.2015

    Volvo chciało zaproponować wersję 12 metrową z układem 1+2+0. MPK ich wysłało na drzewo.

  • Tommy – 14.07.2015

    Jeżeli jest tak jak piszesz @XWJ to zastanawia mnie po co BYD wysyła do Krakowa aż 4 autobusy skoro i tak nie zamierza startować w przetargu... Nie widzę w tym sensu.

  • XWJ – 15.07.2015

    BYD chce testować swoją konstrukcje, by ją poprawiać i spełniać wymogi na danym rynku. Uznali, że Polska jest do tego dobra, bo infrastruktura jest w miarę rozwinięta (na tyle, by nie było problemów z eksploatacją), a nasze drogi są idalnym poligonem kondycyjnym.

  • Tommy – 16.07.2015

    Jestem w tym temacie trochę wyczulony biorąc pod uwagę to co działo się w trakcie przetargu na 10 elektryków dla MZA Warszawa, który to skończył się w sądzie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....