TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektryczna trzynastka CUPT: Gdynia i 24 elektrobusy [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.11.2019 12:00:07 1 komentarz
Elektryczna trzynastka CUPT: Gdynia i 24 elektrobusy; fort. ZKM Gdynia

Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało właśnie Gdyni dofinansowanie na ten cel. Całkowita wartość projektu wynosi 81 034 000 złotych. Unijna dotacja to 68 649 400 złotych.

Gdynia od lat promuje elektromobilność i ekologiczne rozwiązania w transporcie publicznym. Teraz miasto stawia kolejny krok w tych działaniach. Miejski tabor wzbogaci się o 24 nowe w pełni elektryczne autobusy. Pojawi się także infrastruktura, która pozwoli na ładowanie pojazdów.

Jakościowa zmiana

Zakup nowych autobusów zapewni kolejną zmianę jakościową w gdyńskiej komunikacji publicznej. Pojazdy będą bezemisyjne, a tym samym gdyński transport publiczny stanie się jeszcze bardziej efektywny i przyjazny środowisku. Wpłynie m.in. na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

– W Gdyni, kiedy mówimy o elektromobilności, jesteśmy konsekwentni. Normy ustawowe już spełniamy. Jednak postanowiliśmy pójść dalej, bo chcemy, żeby nasze miasto stało się polskim liderem elektromobilności. Dlatego od dłuższego czasu staraliśmy się o kolejne dofinansowanie. Tym razem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. I udało się. W tak zwanym poddziałaniu 6.1 przyznano nam wysoką dotację – prawie 70 milionów złotych, które wydamy na 24 nowe pojazdy, ale także na elementy infrastruktury. Będą to elektrobusy zarówno krótkie, jak i długie. Oprócz tego pojawią się także ładowarki, które zamontujemy na pętlach i które pozwolą ładować autobusy w sposób efektywny, szybki, stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.


Elektryczna specyfikacja

24 elektrobusy z dofinansowywaniem to:

  • 8 pojazdów przegubowych

  • 16 pojazdów standardowych.

Wybudowane zostaną też miejsca i stacje wolnego ładowania - częściowo na terenie obecnej zajezdni oraz częściowo na działce przyległej do tego terenu. Powstanie również 7 stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi. Pojawią się one przy 5 pętlach autobusowych i przystankach końcowych. Dwie ładowarki będą dostępne przy przystanku Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie znajdziemy na Witominie Leśniczówce – przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców. Natomiast pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim koło Muzeum Emigracji – na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu – przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim – przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

– Zakup autobusów elektrycznych jest naturalną konsekwencją działań podejmowanych przez władze miasta. To już nie tylko trolejbusy stanowią obszar innowacyjnych wdrożeń w dziedzinie nowoczesnego, elektrycznego transportu publicznego. Dołączają do nich również autobusy elektryczne, ale to nie wszystko. W pakiecie całego projektu znajdują się także ładowarki, które będą zainstalowane na pętlach. Tym samym konsekwentnie i z długoterminową wizją rozwijamy ofertę niskoemisyjnego, nowoczesnego transportu, który wytrzymuje porównania z najlepszymi miastami europejskimi. Warto dodać, że ten projekt wynika jednak nie tylko z działań władz miasta, ale ma także podbudowę naukowo-badawczą m.in. w ramach projektów realizowanych przez Uniwersytet Gdański i Politechnikę Gdańską powstał szereg opracowań, dzięki którym możliwe było skuteczne aplikowanie o zakup autobusów elektrycznych – mówi dr Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.

Trolejbus czy elektrobus?

Jaka jest różnica między trolejbusami a elektrobusami? Te drugie charakteryzują się przede wszystkim tym, że są całkowicie niezależne od sieci trakcyjnej.

– W przypadku trolejbusów sieć trakcyjna jest niezbędna, nawet jeśli pojazd posiada baterie. Natomiast w przypadku elektrobusów, oprócz silnika elektrycznego i baterii jest również element, który pozwala podłączyć autobus do ładowarki. Zasięg autobusów limitowany jest pojemnością baterii trakcyjnej, stąd też dokładna i precyzyjna selekcja linii, na których te pojazdy będą funkcjonować – dodaje Wołek.

Autobusy elektryczne pojadą na określonych trasach. Będą obsługiwać linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94. Nowe elektrobusy zastąpią stare pojazdy zasilane olejem napędowym.

– Ten projekt doskonale wpisuje się w strategię miasta potwierdzając, że Gdynia jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Innowacyjność i nowoczesność autobusów będzie się przejawiać m.in. w mocy punktów ładowania na terenie miasta, dzięki czemu w niespełna godzinę doładować będzie można całą rozładowaną baterię. Pojazdy mają być też wyposażone w silniki umiejscowione w osiach kół, co spowoduje znaczne ograniczenie poboru energii. Ogrzewanie w autobusach będzie całkowicie elektryczne, dzięki czemu staną się jeszcze bardziej ekologiczne. Bardzo się cieszę, że nasze starania spowodowały udzielenie dofinansowania przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To niesamowity sukces, teraz czas na realizację. Elektrobusy powinny pojawić się na ulicach Gdyni na początku 2022 roku – mówi Lech Żurek, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Unijny zastrzyk

Pomorskie miasto znalazły się w gronie 13 miast, którym Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (działanie 6.1 POIiŚ Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach) dofinansowanie ze środków unijnych na zakup elektrycznych autobusów.

Wszystkie te projekty opiewają na 668 mln zł i zostaną dofinansowane w 85 proc. - kwotą 460,16 mln zł. W wyniku ich realizacji zostanie zakupionych 190 pojazdów.

Jak poinformowano na serwisie Programu Infrastruktura i Środowisko, w wyniku dużego zainteresowania konkursem zwiększono kwotę alokacji w tym konkursie z 300 mln zł do 460 mln zł. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
CUPT
unia
elektrobus
ZKM Gdynia
PKA Gdynia
  • Combino – 22.11.2019

    To jest logika: najpierw wkłada się sporo wysiłku żeby do ustawy o elektromobilności przepchnąć trolejbusy,a potem słucha się lokalnych kretów i idzie w elektryki.Tak a propos: powyżej wypowiedziały się jedne z głównych antytrolejbusowych kretów w Gdyni (radzę zapamiętać nazwiska): Żurek robi to z ze względów jak najbardziej przyziemnych (będzie bronił swojego księstewka przed trolejbusami do ostatniej kropli krwi; chociaż jeśli na Palantowej padł bastion Solarisa, to i kolejne "niewyobrażalne" może się ziścić),u Wołka chyba jest to bardziej bezinteresowne. Ale dla gdyńskich trolejbusów chyba lepiej,żeby obaj zniknęli ze swoich stołków...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....