TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektryczna bitwa o Kraków: Solaris vs SOR
InfoBus.pl - Opublikowano: 15.10.2015 18:34:34 8 komentarzy
To drugie podejście do zakupu elektrobusów przez MPK. Czy tym razem skuteczne?

W przetargu na zakup 4 elektrobusów klasy midi, który niespełna dwa miesiące temu ogłosiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie wpłynęły dwie oferty. To drugie postępowanie mające wyłonić dostawcę elektrycznych autobusów. Pierwsze nie doszło do skutku z powodu nieważnych ofert.

O warunkach formalnych przetargu pisaliśmy tutaj. Natomiast specyfikacja techniczna elektrobusów, jakich oczekuje krakowski przewoźnik pozostała bez zmian. Przypomnijmy ją w telegraficznym skrócie. Mają to być autobusy klasy MIDI o długości nie większej niż 8,5 m (tolerancja +- 10 %) oraz nie wyższe niż 3,3 m, układ drzwi 1-2-0 oraz brak stopni w wejściach. Nie będą to jednak pojazdy całkowicie niskopodłogowe. Przewoźnik wymaga by niska podłoga występowała jedynie na całej powierzchni, która będzie przeznaczona dla pasażerów stojących. To naturalnie wprost daje do zrozumienia, że MPK celuje tylko w pojazdy typu Low Entry. Dodatkowo będą to pierwsze całkowicie nowe autobusy w taborze spółki, które będą pomalowane w nowy schemat tj. biało-granatowy. MPK wymaga by pojazdy umożliwiały podróż 42 pasażerom, w tym od 13 do 15 na miejscach siedzących. Pewną nowością będą poręcze. Przewoźnik co prawda wymaga by były one standardowo chromo-niklowane, bez proszkowego malowania. Nowością będzie natomiast diodowe podświetlenie pionowych poręczy. Wentylacja będzie realizowana na 2 sposoby. Za naturalną będą odpowiadały przesuwne okna, których ma być po minimum 70 % z każdej strony pojazdu. Klimatyzacja będzie się składała z dwóch urządzeń. Jedno będzie do dyspozycji kierowcy, drugie zaś będzie odpowiedzialne za chłodzenie przestrzeni pasażerskiej.

Od 2010 roku zwyczajem jest, że MPK Kraków dużą wagę przykłada do informacji pasażerskiej. Aktualne zamówienie nie będzie wyjątkiem. I tak na zewnątrz pasażerowie będą mieli do dyspozycji 3 diodowe wyświetlacza o rozdzielczości min. 192x24 pkt (front), 128x24 pkt (bok) oraz 48x24 pkt (tył). Do tego naturalnie zapowiedzi głosowe, kasowniki dualne oraz monitoring.


Wartość czterech tak wyposażonych elektrobusów MPK oszacowało na 7,2 mln zł netto. W dniu dzisiejszym spółka otrzymała dwie oferty. Tańszą o wartości 6,24 mln zł netto przedstawił Solaris oferując Urbino 8,9LE. Droższa propozycja pochodzi od czeskiego producenta- firmy SOR. Spółka rzutem na taśmę uzyskała możliwość startu w przetargu pytają o to, czy zamawiający dopuści do konkursu zaoferowanie pojazdu o długości nie większej niż 10 m. MPK częściowo przychyliło się do wniosku SORa. Dzięki temu czeska firma mogła zaoferować krakowskiej spółce model EBN9,5. Cztery egzemplarze pojazdów tego typu czeska firma wyceniła na niespełna 7 mln zł netto.

O wyborze zwycięskiej oferty zdecydują trzy kryteria. 70% punktów uzyska najtańsza propozycja pozostałe 30% można uzyskać dzięki ocenie technicznej (25%) oraz zużyciu energii elektrycznej (5%). I zdaje się, że to te dwa ostatnie zadecydują o wyborze zwycięzcy. Solaris co prawda ma ok. 7,6 pkt przewagi nad SORem dzięki cenie. Jednak w tym wypadku wszystko się może zdarzyć.

Na zakończenie warto postawić pytanie czemu zabrakło oferentów z poprzedniego przetargu, czyli Ursusa oraz Rampini. W przypadku pierwszej firmy odpowiedź jest oczywista- lubelski producent nie spełniłby także tym razem warunku doświadczenia, który postawiło MPK Kraków. Druga firma natomiast mogła się wycofać z powodu wymagań technicznych. Niewykluczone, że dostosowanie modelu Ale EL do krakowskich wymagań mogło być dla spółki nieopłacalne.

Teraz krakowski przewoźnik komunalny przystępuje do ceny ofert Solarisa i SORa. Kiedy poznamy zwycięzcę? Zapewne MPK dosyć szybko przejdzie przez tą procedurą i w ciągu nie więcej niż 1,5 miesiąca będziemy znali wynik przetargu. Zwycięzca od podpisania umowy będzie miał 8 miesięcy na dostarczenie elektrobusów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
SOR
Solaris
  • krakus77 – 15.10.2015

    Ciekawy może być ten SOR na testach był pozytywny

  • writh – 15.10.2015

    Szkoda mi DVB takie fajne autobusy może te dwa zostawią w Krakowie?

  • mark – 15.10.2015

    Szkoda to AMZ-a ta firma po nie udanej fuzji upadnie

  • volferssj – 15.10.2015

    @mark: Jeszcze mają szansę. Niedługo w KRK przetargi na nowe wozy z Dieselem.

  • wie lange (noch) olschewska – 16.10.2015

    i znowu droga i niesprawdzona zabawa naszym (obywatelskim) kosztem :(

  • zorientowany – 16.10.2015

    BITWA? To prawda, ale wynikiem zawsze będzie przegrana. Przegrana MPK, bo będą mieli ten elektryczny szajs u siebie. Cena 2 mln, zasięg 120 km. MASAKRA!!!

  • maxgolonko – 16.10.2015

    @wolferssj - ten przetarg będzie ustawiony pod Mercedesa

  • Fiodor – 17.10.2015

    Ten tekst to już jest toralne mistrzostwo świata. Macie tam jakiegoś praktykanta z gimnazjum?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....