Elektromobilna rewolucja dzieje się tu i teraz

infobus
09.04.2018 08:00
0 Komentarzy

Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie gruntowną przemianę. Konwencjonalne środki coraz częściej zastępowane są napędem alternatywnym, który jest bardziej przyjazny środowisku. Zmiana ta jest najbardziej widoczna na rynku produkcji autobusów.

Od elektromobilności nie ma już odwrotu. Miasta takie jak: Londyn, Meksyk czy Paryż zadeklarowały, że w przeciągu najbliższych 10 lat całkowicie wyeliminują ze swoich ulic ruch samochodów spalinowych. Podobny trend panuje w krajach skandynawskich. W szczególności w Norwegii, gdzie liczba rejestrowanych diesli z roku na rok gwałtownie spada, a silniki elektryczne stosowane są już nawet w transporcie lotniczym i morskim. W tym skandynawskim kraju poprzedni rok był przełomowy. W 2017 roku połowa zarejestrowanych nowych pojazdów posiadała tam już alternatywny napęd. Prawdziwą rewolucję widać nie tylko w segmencie pojazdów osobowych, ale przede wszystkim w obszarze komunikacji miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem autobusów. Polska jest europejskim liderem na tym polu. Liczba autobusów opuszczających fabryki zlokalizowane na terenie naszego kraju wzrosła w 2016 roku do 5,2 tysięcy z 4,1 tysiąca w 2013 roku. Systematycznie rośnie udział autobusów elektrycznych w całym taborze transportu publicznego. W ubiegłym roku w Europie zarejestrowano 1024 takich pojazdów.

Pozycja Polski

O pozycji Polski na europejskim i światowym rynku świadczy fakt, że czterech wielkich europejskich producentów: Solaris, MAN, Scania i Volvo produkuje swoje pojazdy w naszym kraju. W dodatku prężnie rozwijają się takie firmy jak: Ursus Bus czy Autosan. Pierwsza z nich kilka miesięcy temu wygrała największy w Europie przetarg na dostawę autobusów napędzanych energią elektryczną. Do Zielonej Góry trafi aż 47 pojazdów komunikacji miejskiej. W rozwój tego segmentu angażują się w Polsce najwyższe władze państwowe. Premier Mateusz Morawiecki opracował Plan Rozwoju Elektromobilności. W myśl tych postanowień Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało umowę o wartości 2,2 mld zł., z niemal trzydziestoma samorządami na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych. Część tej kwoty zostanie przeznaczona na budowę infrastruktury przystosowanej do pojazdów elektrycznych. Oznacza to, że w najbliższych pięciu latach samorządy zakupią około 1000 autobusów elektrycznych.

Jednym z kluczowych programów rozwoju elektromobilności jest konsorcjum „Polski E-BUS”, którego nadrzędnym celem jest stworzenie pierwszego, w pełni polskiego, modułowego i autonomicznego autobusu elektrycznego. Powstały model, na mocy podpisanych umów z samorządami, trafi na ulicę wielu polskich miast. Korzyści wynikających z napędu elektrycznego jest wiele. Przede wszystkim nie ustępuje on silnikom diesla pod względem osiąganych prędkości i komfortu jazdy, a w dodatku jest znacznie bardziej przyjazny dla uszu, ponieważ emituje zdecydowanie mniej hałasu. Co ważne, jest tańszy w eksploatacji, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Największą właśnie zaletą napędu elektrycznego jest całkowita bezemisyjność w miejscu eksploatacji. Autobusy nowej generacji w ogóle nie emitują spalin, dzięki czemu są doskonałym narzędziem do walki z zanieczyszczeniami powietrza. Nic dziwnego, że coraz więcej miast i gmin decyduje się na zakup w pełni elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej i wszystko wskazuje na to że ten trend się utrzyma. Po stronie barier w rozwoju elektromobilności trzeba wymienić dostępność ogniw, dlatego pod patronatem Ministerstwa Energii utworzono Polskie Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii, czyli PolStorEn. W skład konsorcjum wchodzą Politechnika Poznańska, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Instytut Metali Niezależnych. Ta inicjatywa pozwoli jeszcze bardziej wzmocnić pozycję Polski w segmencie produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Co ciekawe, mamy już spore sukcesy na tym polu.

Baterie na czele rewolucji

„- Nasze baterie są montowane w wielu produkcjach, jedną z ciekawszych przykładówsą dwupiętrowe, elektryczne autobusy z otwartym dachem hiszpańskiej firmy UNVI.To element ekspansji BMZ Poland na rynki zagraniczne. Innowacyjne i nowoczesne rozwiązania dla elektromobilności sprawiają, że nasza obecność na rynkach Europy będzie wkrótce coraz bardziej widoczna.Dostarczamy nie tylko baterie, lecz również zaawansowane systemy monitorowania – dzięki czemu jesteśmy w stanie nadzorować pracę baterii 24 godziny na dobę oraz kompleksowo zarządzać całym systemem”– wyjaśnia Adam Goździcki, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu z firmy BMZ Poland, która jest jednym z członków konsorcjum „Polski E-BUS”.

Elektromobilność wpływa na wiele dziedzin naszego życia, tworząc zapotrzebowanie na zupełnie nowe technologie i modele biznesowe. Szacuje się, że ten segment rynku w długiej perspektywie zwiększy polskie PKB o 1,1% i przyczyni się do powstania około 81 tysięcy nowych miejsc pracy. Elektromobilna rewolucja trwa już w najlepsze, stanowiąc szansę dla wielu firm na dynamiczny rozwój oraz uzyskanie unikalnych kompetencji dla ich pracowników.

Komentarze