TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektrobusy dla MZK Toruń: Prosimy prawie to samo
INFOBUS.PL - Opublikowano: 18.03.2020 15:00:32
Elektrobusy dla MZK Toruń: Prosimy to samo

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu znów próbuje kupić autobusy elektryczne oraz ładowarki dla nich. Wygląda na to, że w porównaniu z poprzednim przetargiem niewiele się zmieniło. Sprawdzamy szczegóły.

Przypomnijmy, że chodzi o dwuczęściowy przetarg, który toruński przewoźnik ogłosił na pod koniec lutego. Pisaliśmy o nim tutaj. Jego koronną częścią przetargu jest dostawa elektrobusów klasy MAXI. W zamówieniu podstawowym Miejski Zakład Komunikacji chce zakontraktować na pewno sześć "elektryków" oraz jeden pojazd pogotowania technicznego.

Mają one trafić do Torunia w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. To o pół roku więcej w porównaniu z pierwszym podejściem. W opcji przewoźnik przewidział możliwość dokupienia jeszcze dwóch elektrobusów. Na skorzystanie z tego prawa MZK ma czas do końca czerwca 2021 r. Te z kolei mają być w Toruniu w ciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia dodatkowego. Wszystkie będą objęte min. trzyletnią gwarancją całopojazdową oraz co najmniej siedmioletnią na trwałość baterii. W drugim przypadku to o trzy lata krócej w porównaniu z poprzednim przetargiem. Należy to uznać za dobre posunięcie.

Wybór najlepszej oferty
Tak jak poprzednio MZK postawiło na dwa kryteria oceny ofert. Najważniejsza jest cena. Ma ona 70% wagi. Pozostałe 30% można zdobyć w ocenie technicznej. Premiowane są:

  • zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 poniżej 90 kWh / 100 km - 4,5 pkt

  • oś przednia zależna ze stabilizatorem toru jazdy - 3 pkt

  • spełnienie warunków homologacji określonych w Regulaminie nr 66-01 lub 66-02 EKG ONZ - 1,5 pkt

  • diodowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne - 3 pkt

  • ogrzewanie zasilane energią elektryczną i olejem napędowym lub wyłącznie na prąd - 3 pkt

  • elektrobus do przewozu min. 75 pasażerów - 3 pkt

  • silnik lub silniki trakcyjne o mocy szczytowej min. 180 kW - 3 pkt

  • pojazdy o wysokości do 3,2 m - 3 pkt

  • elektrobus o jak najniższych kosztach funkcjonowania - 3 pkt

Jakie elektrobusy?
Zamawiane przez toruńskie MZK elektrobusy mają być konstrukcjami całkowicie niskopodłogowymi z nadwoziami o długości 11,5 – 12,2 m, szerokości 2,5 – 2,55 m i wysokości do 3,35 m. Każdy ma umożliwiać podróż przynajmniej 69 pasażerom. Nie mniej niż 28 osób ma mieć zagwarantowaną przejażdżkę na miejscach siedzących. Min. osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład będzie zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Toruńskie "elektryki" mają posiadać sterowanie impulsowe. Każdy musi posiadać jeden lub dwa silniki trakcyjne o mocy znamionowej min. 150 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkach miejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 140 kWh. W trakcie gwrancji ich pojemność nie może spać poniżej 80% wartości początkowej. W przeciwnym wypadku dostawca pojazdu będzie musiał na własny koszt dokonać ich wymiany.

Pojazy muszą być przystosowane do ładowania przez złącze plug-in o mocy do 120 kW oraz szybkiego poprzez pantograf odwrócony o mocy do 400 kW. MZK zakłada eksploatację autobusów w reżimie służb o przebiegu ok. 300 km. Ładowanie baterii do pełna ma zapewniać możliwość pokonania dystansu min. 70 km. Następnie po jednym ładowaniu z pantografu trwającym maksymalnie kwadrans możliwe ma być przejechanie kolejnych min. 50 km przed kolejnym postojem na uzupełnienie prądu w baterii. Ramowa koncepcja zakłada pięć, sześć szybkich ładowań w trakcie wykonywania dziennego zadania.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez min. sześć uchylnych okien bocznych oraz wentylatory nawiewowe. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 22 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą.

MZK Toruń znów nie zapomina o kierowcach. W pierwszych w historii spółki elektrobusach będą oni pracować w komfortowych warunki. A to dzięki wymogowi wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

Przechodzimy do SIP-u. Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe lub PDT z podświetleniem LED o wysokiej rozdzielczości. W środku zamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej 23", który będzie prezentował informację liniową. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranem min. 10".

Podsumowując...
Najważniejsza zmiana to skrócenie gwarancji na trwałość baterii. To już daje spore, choć nie nieograniczone pole do zbicia ceny. Czy na tyle, aby uzyskać cenę 2 000 000 PLN netto za elektrobus? To może być trudne. Faktem jest natomiast to, że oferenci dostali pewną dowolność w zakresie możliwych opcji konfiguracji elektrobusów w toruńskim przetargu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
MZK Toruń

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....